og900 -87 vaihdelaatikon öljytulppa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

og900 -87 vaihdelaatikon öljytulppa

Viesti Kirjoittaja blair »

Moro,

hain tänään Motox GL-4 öljyä 3 purkkia ja tarkoitus vaihtaa laatikon öljyt. Syynä tähän on se, että kun ajannut pidemmän pätkän niin ei mene pakki päälle. Käsitykseni mukaan vanhasta öljystä loppuu ominaisuudet kun kuumenee (saa korjata jos meni pieleen). Pikku ajossa pakki menee aivan loistavasti, kun kolmosen kautta heittää.

Yritän vaihtaa öljyt tänään; millainen proppu siellä on, jotta osaan varata (mahdollisesti ostaa) työkalut?

Thanks!

-b
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1096
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: og900 -87 vaihdelaatikon öljytulppa

Viesti Kirjoittaja eegas »

Minusta siellä on 3/8 tuuman kolomallinen proppu, ihan normi neliö pitäisi sopia.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Sauer
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Elo 10, 2008 11:31
Paikkakunta: Pernå

Re: og900 -87 vaihdelaatikon öljytulppa

Viesti Kirjoittaja Sauer »

Alfamerin kustantama "Korjausopas, Saab 900" -kirjanen on ihan hyödyllinen avittaja näiden perushuoltojen tekemiseen.

Tai no, hittoako sillä tekee, kun foorumilta selvii kaikkia asiat :lol: Tuon kirjan ohje kaikkeen tuntuu välillä nimittäin olevan: "Osa irtoaa kampeamalla, kasaus päinvastaisessa järjestyksessä".
Saab 900 -88
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: og900 -87 vaihdelaatikon öljytulppa

Viesti Kirjoittaja blair »

kolomallinen, okei hyvä tietää etten laske vääriä öljyjä taitaa olla moottorin proppu ihan pulttikantainen!

Alfamerin haen tänään kirjasto, ohjeet on usein tasoa mitä tuossa kuvattiinkin... Valokuvat pikkuisia ja tuhruisia. Kirja usein vielä painettu vanhan Hesarin tasoiselle papyrukselle....

-b
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2954
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: og900 -87 vaihdelaatikon öljytulppa

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Tuo motoxin öljy on pakkaskelillä todella jähmeetä tavaraa, vaihdekeppiä saa vatkata ihan tosissaan että menee vaihteet päälle ennenkuin lämpenee. Näin ainakin omassa ex-og900 turbossa viimetalvena
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: og900 -87 vaihdelaatikon öljytulppa

Viesti Kirjoittaja blair »

Joo,

just vaihdoin öljyt. Ulos tuli jotain ihan käsittämätöntä litkua, tosi juoksevaa. Motox oli tosi paksua tavaraa, uskon että talvella saa veivaa.

Vaihteiden toiminta parani välittömästi.

-b
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: og900 -87 vaihdelaatikon öljytulppa

Viesti Kirjoittaja blair »

Vielä tähän loppusanat, jos joku ETSI napin takaa hakee vastaavaan ongelmaan ratkaisua.

Eli pakki ei mennyt mitään kautta paukkumatta päälle kun ajanut muutama kymmenen km.

Vaihdoin laatikkoon öljyt ja ongelma poistui. Tämä siis varmistui kun tänään ajoin töihin.
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: og900 -87 vaihdelaatikon öljytulppa

Viesti Kirjoittaja anv »

blair kirjoitti:Vielä tähän loppusanat, jos joku ETSI napin takaa hakee vastaavaan ongelmaan ratkaisua.

Eli pakki ei mennyt mitään kautta paukkumatta päälle kun ajanut muutama kymmenen km.

Vaihdoin laatikkoon öljyt ja ongelma poistui. Tämä siis varmistui kun tänään ajoin töihin.
Dodanoin, kaksi 99:ä ja yhden OG900:n omistaneena väittäisin että laatikkoon kuuluu moottoriöljy.

Tuosta paukkumisesta, tarkoitatko sitä rusahdusta?
Jos, niin se johtuu siitä että tossa laatikossa on paljon pyöriviä massoja kun auto käy tyhjäkäyntiä vapaalla. Kytkin, kytkinakseli, koko ensiövälitys ja puolet vaihdelaatikosta. Kestää aikansa että ne pysähtyy kun painetaan kytkin pohjaan. Ne voi pysäyttää kun painaa kytkimen pohjaan ja ensiksi kolmonen päälle ja sitten vasta pakki, kuten kerrot tehneesikin.

Tietty jos kytkin kantaa, rusahtaa varmasti ja paksummat öljyt auttaa siihen. Mutta en kyllä itse olisi laittanut noita öljyjä sinne. Tämä siis muistin varaisena tietona.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: og900 -87 vaihdelaatikon öljytulppa

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

anv kirjoitti: Dodanoin, kaksi 99:ä ja yhden OG900:n omistaneena väittäisin että laatikkoon kuuluu moottoriöljy.
No eikä kuulu. Käyttöohjekirjassa ohjeistetaan, että jos vaihteistoöljyä tarvitsee LISÄTÄ, voidaan käyttää mm. 10W-30 mineraalimoottoriöljyä. Kunnon vaihteistoöljy sitten jos lootaöljyt vaihdetaan, mieluusti mineraali 75W-90 ilman mitään lukkoperä tms. lisäaineita.
Toki moottoriöljykin lootassa toimii jotenkuten ainakin vapareissa, mutta ei se sinne "kuulu".
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: og900 -87 vaihdelaatikon öljytulppa

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

moottoriöljy tai vaihteistoöljy pääasia että olis mineraaliöljy. molemmissa hyvät ja huonot puolensa.

ei missään nimessä esim. synteettistä moottoriöljyä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: og900 -87 vaihdelaatikon öljytulppa

Viesti Kirjoittaja anv »

antti.hakamaa kirjoitti:moottoriöljy tai vaihteistoöljy pääasia että olis mineraaliöljy. molemmissa hyvät ja huonot puolensa.

ei missään nimessä esim. synteettistä moottoriöljyä.
Auts. Eipä taida sitten kovin kranttu olla tuo laatikko. vm -76 99:llä n. 300tkm, vm -81 99 turbolla n. 150tkm ja OG 900 vm 90 n. 200tkm. Vanhimmassa jotkut semisynteettiset ja jälkimmäisissä mobil 1 5w-50 rally formulat laatikossa ilman ongelmia.

Jäykän öljyn ongelmahan on pääasiassa pakkasella ettei ykköstä meinaa saada pois päältä alkuun. Tosin ilman kytkintä lähtee mukisematta.

Doh, pahoittelen väärää tietoa :oops:
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: og900 -87 vaihdelaatikon öljytulppa

Viesti Kirjoittaja JuHem »

blair kirjoitti:
Yritän vaihtaa öljyt tänään; millainen proppu siellä on, jotta osaan varata (mahdollisesti ostaa) työkalut?

Thanks!

-b
Piti tänään ihan varmistaa, että muistan oikein enkä jaa väärää tietoa. Mulla on tyhjennystulpassa 12mm kuusiokolokanta. Ja samalla hylsyllä on tullu muutamista muistakin vaihteistoista öljyt laskettua pihalle...

Ihan siltä varalta, että joku sitä etsi-nappulaa käyttää.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: og900 -87 vaihdelaatikon öljytulppa

Viesti Kirjoittaja stara »

---Vaihteiston öljyntyhjennystulppa (vm 82 lähtien) M18x 1,5 , vääntiö on 10 mm ( vai olisiko 3/8" eli n. 9,5 mm) neliökolo, uudemmissa ( ehkä n. - 87 jälkeen) 12 mm 6- kolo
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... C3%B6kalut
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin