OG900:sen parhaimmat vuosimallit?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

OG900:sen parhaimmat vuosimallit?

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Kuulin tuossa yhdeltä Saab-tyypiltä, joka oli siis klubilainen, Muhoksella, että OG900:nen vuodesta 85 vuoteen 92 tai olikohan 93 ovat aika jees! Niissä on poistettu kait pahimpia vikoja ihan kohtuudella, mutta mitä muuta kannattaisi ottaa huomioon? Millä hinnalla saisi hyväkuntoisen OG900 Turbon? Kun niillä ei ole todellisuudessa markkinahinnoissa suuriakaan eroja... Ja ilmeisesti tuolla n. 2000 eurolla saisi hyväkuntoisen vähän alle 200 000 km ajetun OG900:sen!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Mistä vuosimallista lähtien on käytetty sinkittyä koria??
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

sinkittyä koria ei OG900:ssa ole tietääkseni nähty. 9000:ssa muistaakseni vm95:sta eteenpäin kori oli sinkitty.

Suosittelen ehdottomasti auton käymistä ruotsista. Valikoima on suurempi ja hinta hyvälle autolle huomattavasti/tuntuvasti pienempi kuin suomesta. Varsinkin Turboissa. Pohjois ruotsista kuulemma löytää parempi korisia.
Siellä löytyy jatkuvasti myös kohtuuhintaisia T16 Aeroja.

Esim. täältä on hyvä etsiä:

http://www2.blocket.se/search?q=saab&ca ... =0&where=3

tai

http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... 53c5554022

korit ovat yleensä OG900:ssa valmistusteknisistä syistä ruosteessa enemmän tai vähemmän. (saumat taka-akselin tienoilla elävät ja monet kotelot on tiedettävä pitää puhtaana, jota harvoin kylläkin näkee. Kotelot, josta vetoakselit menevät läpi ovat poikkeuksetta pehmeitä tai paikattuja, muttei se välttämättä sanele korin muuta kuntoa. muu auto saattaa olla vielä ihan hyväkin. tyypilliset ovien alareunatkaan ei sanele auton todellista kuntoa ja monissa näkemissäni autoissa nuo oven alareunat on fiksattu juuri myyntiä varten) Hivenen yksilöllistä ja pidosta riippuvaista on tuo saapin ruostuminen. Siksipä koko auto on katsottava läpi, jos korilla on merkitystä ostopäätökseen. Ruosteetonta on tätä nykyä enään mahdotonta löytää, mutta kohtalaisen hyvän voi. Saatat löytää yksilön, jota joku on jaksanut hoitaa alusta asti ja ruoste ei ole niin pahaa. Ei sit kannata pettyä jos löydät ruostetta. Naapurin saapissa on 99% varmuudella ihan sama homma. Puhutaan kuitenkin vanhoista autoista.

16V Turbo on todella kiva auto ajaa matka-ajoa.. ei sillä nykyautojen mukana kaupungissa pääse, mutta 100km/h:n vauhdissa vääntöä löytyy.

Kun menet ostamaan, suosittelen ottamaan jonkun kaverin mukaan, joka on omistanut turbon, jos mahdollista. Tämmönen kaveri osaisi katsoa tekniikan suurinpiirtein läpi.. niin vältyt tod. näk. pahimmilta ylläreiltä (vuotavat/palaneet pakoventtiilit, seosongelmat, vuodot ym,,,).


Onnea etsintään! Itse olen ollut hyvin tyytyväinen näihin autoihin. Edellisellä turbolla ajoin 80tkm suht halvalla, kunnes kori lahosi alta ja nyt on jo seutaava romu pykälässä. Hankala kuvitella muita samanikäisiä merkkejä joilla pääsisi yhtä huokeaan kilometrihintaan auton hankintahinta mukaanluettuna. Osta suoraan T16 sitten. Ruiskuvehkeillä ei tahdo maisema vaihtua ja mummot ajaa julkisillakin ohi.
Make
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Pe Touko 16, 2003 12:05
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Make »

Tuo alle 200tkm ajettu voipi olla kiven alla. Mutta kyllähän niitäkin silloin tällöin on myynnissä.
Saab 900T Airflow
Lexus GS 300
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

'87 tuli viistokeula...

Viesti Kirjoittaja turbojake »

No sehän riippuu tietty itsestä mistä tykkää, OG900:set korin kunnoltaan ovat enempi vähempi samassa liemessä. Mitä vanhempi sitä varmemmin on ruostetta pohjassa -- tai sitten on jo korjattu. Korjaajan ammattitaidosta riippuen työ on tehty hyvin tai "myyntiä varten". Ulkonäöllisesti itse tykkään viistokeulasta enempi kuin pystykeulasta. Jarrut päivittyivät tuossa '87-'88 korvilla myös ; käsijarru jos on takapyöriin niin autossa on "uudemmat" (kalliimmat varaosat) jarrut.

Turbot ovat ehdottomasti se, mitä OG900:sista kantsii hakea, T16 ja Aero ovat tietenkin tehokkaampia ja viritysystävällisempiä mutta nyt kun takana on yli 20tkm 900t8:lla niin ei sekään huono peli ole. Bonuksena tulee huokeammat kilsat koska ruiskusysteemi on mekaaninen ja siihen löytyy osia markkinoilta hyvin. Toki 300tkm ajettu kuningas-jetti voi joskus v***uilla mutta jos hermot kestää niin kyllä sen kuntoon saa. Turboa ostaessa kantsii ottaa mukaan kaveri joka tietää turboista ettei ole pahoja ylläreitä tiedossa. Ruuvattuja ja roplattuja kantsii välttää jos ei ole tietoinen ruuvaajan ammattitaidoista ja auton huoltohistoria ei ole tiedossa. Kovilla paineilla saadaan kulkua lisää mutta APC:ta roplaamalla saa myös koneen romuksi.

Kulutus 900:sissa on vähän semmoinen että se riippuu kaasujalasta, 8-12 satasella, turboilla tuppaa mennä vähän enempi kun tulee vähän laulatettuakin sitä myllyä... :)
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tärkeintä minulle on ekana se, että moottori on hyvässä kunnossa ja sen jälkeen vasta kori, mutta tahtoo olla, että yleensä kummatkin ovat hyvässä iskussa hyvässä käytössä ja minulle kyllä kelpaa n. 250 tonniakin ajettu. Mutta täytyy myöntää, ettei vielä ole rahnaa vaan suunnittelen sellaista käyttöautoksi, koska olisihan se sellainen mukava olla 'tallissa' ja toisekseen luulen, että sillä kilometriajelut tulevat halvemmaksi kuin nykyiselläni SE:llä ja ihan samanlailla homma etenee, heh. Ja sittenhän nuo on sellaisia kilometrinnielijöitä, että olisi turvallinen vaihtoehto! :D Ja ei ole edes hinnalla pilattu mielestäni!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Niin ja ysitonnarit olivat yhden saabistin mukaan sinkittyjä koriltaan vuodesta 92 lähtien! Mutta itsehän en ole tuosta kyllä varma, kun olen ollut tekemisissä enemmän näiden geeämmien kanssa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

...ja se on oikein, että on ruostepilkkuja joitakin, joka todistaa, että saabasta on käytetty. :D Ja fiksaamallahan niistä pääsenee eroon... 8)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Onko tuossa AeroOG:ssa ja T16 mitään suurempaa eroa kuin hinta ja nimi?!??! Ne ovat tehoiltaan kait hyvin samaa luokkaa...
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Miten on tuon Ruottin kruunun kurssihinta tällä hetkellä?? Talvellahan (siis viime talvena) se taisi olla siinä kruunut / 9 = eurot! Ja mitä muuta kustannuksia tulee päälle? Rahti eli kaaran kuljettaminen ruottista ja vielä päälle tuo ehkä välittäjän palkkio, JOS sitä hienoa välittäjää tarvitaan ja jos tarvitaan niin lähisuvusta yksi onneksi sellainen löytyy?? Ja sitten verot vielä päälle. Mitä rahti maksanee muuten tuollaisella OG900:lle, joka painaa siinä 1200-1300 kiloa kait ja verotus määräytyy jonkun taas herrain hienojen sääntöjen mukaan, niin minkälainen sääntö se sitten olisi OG900 vaparilla, T16 ja Aerollla - varmasti jokaisella on erilainen ja tietysti vuosiluku ja ajetut kilometritkin saattaa vaikuttaa, mutta pitää kysyä näin tyhmänä, kun en ole tuonnut autoa mistään ulkomailta. Ja tulisi varmaan ehkä halvemmaksi ajaa itse auto sieltä tänne ja se on pieni tuska lopputulokseen nähden. :D
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

juhokare kirjoitti:Niin ja ysitonnarit olivat yhden saabistin mukaan sinkittyjä koriltaan vuodesta 92 lähtien! Mutta itsehän en ole tuosta kyllä varma, kun olen ollut tekemisissä enemmän näiden geeämmien kanssa.
CS vuosimallista 92 lähtien ja CD vuosimallista 94 lähtien.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Onko tuossa AeroOG:ssa ja T16 mitään suurempaa eroa kuin hinta ja nimi?!??! Ne ovat tehoiltaan kait hyvin samaa luokkaa...
Aerossa on hieman sporttisempi alusta, ja sitten ne helmamuovit. Teknisesti ei eroa "normaaliin" t16 malliin.
Aki Peltola #1132
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Joo, eli T16 olisi sitten aika optimaalinen, kun haen käyttöautoa! No, entäs sitten tuo verotus: laskin se olevan jotain 1000 euron kieppeillä tuolla autolla! Pitääkö paikkansa?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Miten sinun Aksu OG on pelaillut? :) Ajatellen tuota vuosimallia....
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Entäs näiden ysitonnareiden laita??? Ne eivät kait ole paljoakaan kalliimpia????? 8O Sehän olisi sitten hyvä tai siis yhtä hyvä vaihtoehto jopa - ehkä, riippunee nyt suomen Hianosta verotuksesta.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vastaa Viestiin