vm 86 ysikympin käkkärin vipu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1049
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre - Lapua- Seinäjoki

vm 86 ysikympin käkkärin vipu

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Etsi-toiminnolla en löytänyt tähän vaivaan apua

käsijarrun vivun koko liike ei tuota kuin parin millin liikkeen.

Vaikka männät eivät olleet jumissa, vaihdon satulaan tiivisteet. Pääsin samalla näkemään mitä se on syönyt. En löytänyt keinoa saada vivulla mäntää liikkumaan yhtään sen enempää.

Ilmeisesti käsijarrun vivun akseli on kulunut eikä liikuta mäntää. Onkohan tuo korjattavissa vain pitääkö hakea uusi satula?
9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), 96 -75 ja 96 -71 (stage 1), A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Skoda 1201 STW -54, Taunus 17m -67, Avensis -98

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19917
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: vm 86 ysikympin käkkärin vipu

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mites vaijerit???
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1049
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre - Lapua- Seinäjoki

Re: vm 86 ysikympin käkkärin vipu

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Otin vaijerin irti ja liikutin vipua suoraan satulan kyljestä. Siitä kokeillen liike oli pieni.
9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), 96 -75 ja 96 -71 (stage 1), A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Skoda 1201 STW -54, Taunus 17m -67, Avensis -98

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10757
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: vm 86 ysikympin käkkärin vipu

Viesti Kirjoittaja jus »

Vian on sitten oltava siellä käsijarrumännän sisällä, kuulapesät ruosteessa, vivun ura kulunut tms. Männän puoliskot on booreilla/liimalla kiinni toisissaan, pystyy purkamaan ja liimaamaan takaisinkin. Käsijarrujarruvivun voi irrottaa mäntää purkamatta, varmaan jo irrotitkin kun vaihdoit vivun juuressa olevat kaksi O-rengasta?

Kuva

Vaihtoehtona koko satulan vaihtamiselle on käsijarrumännän vaihtaminen toimivampaan.

Lisää jarrukuvia: http://www.jus.liitin.net/saab/99/album/jarrut/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1129
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: vm 86 ysikympin käkkärin vipu

Viesti Kirjoittaja kostape »

Kiitoksia hyvistä ohjeista, vähän on vaikea uskoa että lovettu tapin pää saa aikaan tarvittavan kiristyksen. Pitää vaan olla perussäätö tarkasti oikein. Kyllä minulla se vipu liikkuu mutta kovin herkästi eikä mitään seurauksia ole näkyvissä. Yritän ymmärtää lisää mekanismista.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5300
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: vm 86 ysikympin käkkärin vipu

Viesti Kirjoittaja mestari »

juu pit'ää stekata se sisus onko se kondiksessa
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Vastaa Viestiin