99 GL --> T16
99 GL --> T16
Tarkoitus olisi risteyttää 99 GL ja 900S keskenään, eli T16 tekniikka tuplaysiin. Tuohan lienee täysin katsastettavissa ilman suurempia muita muutoksia, koska koppa on '83 mallia (vastaa lähes Turboa jarruiltaan sekä alustaltaan) ? Onko jollain todistusta tavallisen ja Turbon vastaavuuksista ?
Voisi myös samalla muutoskatsastaa samaan pakettiin välijäähdyttimenkin.
Sähköjen kannalta ei varmaan mikään mahdoton, koska toimiva 900S löytyy mallina vierestä ja sähkökaavio löytyy 900 korjauskäsikirjasta. Nosturi löytyy myös lämpimästä hallista työkaluineen.
Voisi myös samalla muutoskatsastaa samaan pakettiin välijäähdyttimenkin.
Sähköjen kannalta ei varmaan mikään mahdoton, koska toimiva 900S löytyy mallina vierestä ja sähkökaavio löytyy 900 korjauskäsikirjasta. Nosturi löytyy myös lämpimästä hallista työkaluineen.
Viimeksi muokannut Zaabikas, Ti Loka 18, 2011 20:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 Turbo 16 '83
#5314
#5314
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 99 GL --> T16
etsi nappulan takaa loput tiedot.
mutta miksi moinen muutos.. onx tää joku villitys turbottaa kaikki ysiysit??
mutta miksi moinen muutos.. onx tää joku villitys turbottaa kaikki ysiysit??
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 99 GL --> T16
turbo-99:ssä on vaan sitä jotain
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 99 GL --> T16
alkuperäisessä turbo 99:sis on sitä jotain,,,,,,,,no joo onnea...projektiin.... Tee kunnon sleepperi sit ei mitään vakio145hv....vaan ++200hv....
Re: 99 GL --> T16
Täytyy vähän valottaa kyseisen tupliksen historiaa (alunperin Petro-malli). Isäni osti auton vuonna 1991 autoliikkeestä, jolloin siihen oli jo laitettu T8 tekniikka (ei muutoskatsastettu). Muutaman kansiongelman jälkeen autoon vaihdatettiin kaasaritekniikka Hernesmaan autolla muistaakseni vuonna 1997. Auto myytiin meiltä pois 2004 huhtikuussa toisen auton kolaroidessa kevyesti kuskin takakylkeen.
Tänä keväänä aloin selvittämään auton nykyistä sijaintia. Takaisinhan se tuli haettua (aivan oikein, ilmaiseksi). Muutaman vuoden metsässä seissyt raato työnnettiin trailerin päälle heinäkuussa ja auto on taas meidän perheessä.
Eli kolmas tekniikkapaketti on jo auton historian aikana autossa kiinni tällä hetkellä ja seuraavaksi taas Turboksi käypi tie. T16 se olla pitää!
Tänä keväänä aloin selvittämään auton nykyistä sijaintia. Takaisinhan se tuli haettua (aivan oikein, ilmaiseksi). Muutaman vuoden metsässä seissyt raato työnnettiin trailerin päälle heinäkuussa ja auto on taas meidän perheessä.
Eli kolmas tekniikkapaketti on jo auton historian aikana autossa kiinni tällä hetkellä ja seuraavaksi taas Turboksi käypi tie. T16 se olla pitää!
Saab 99 Turbo 16 '83
#5314
#5314
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 99 GL --> T16
asiaa.. ulkokuorta ei saa mennä parantelemaan..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 99 GL --> T16
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Re: 99 GL --> T16
Tehokas vanha Saab on minusta oikein mukava harrastuskohde. Ite vieläpä pidän tota turbotettua 99 combiani käyttöautona.nalleolut kirjoitti:etsi nappulan takaa loput tiedot.
mutta miksi moinen muutos.. onx tää joku villitys turbottaa kaikki ysiysit??
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 99 GL --> T16
Eiku tekeen vaan, ohan se ihan eri kunnollisel koneel ajella kuin kaasaripelil.
Ässä on varmaan lucaksella ja vähäpäästöinen?
Tuohan menee muutoskatsastuksella helposti kun luovuttaja-auton paperit vaan löytyy.
Sähköissä luultavasti pääsee kaikista helpoimmalla kun siirtää ässän sähköt sulakeboxeineen ja kaikkineen, nopeustiedonki toi tarvii. Tosin 99:ki on kaiketi saanu cruisee niin sellasen anturilla sais tiedon varmaan vakiomittaristakin.
900turbo3d:llä taitaa olla sähköt jostain vanhemmasta tonnarista missä piuhaa on vähän vähemmän jolloin onnistunee käyttään lopussa autossa orkkissähköjä.
Onkos pohja missä kunnossa ku ulkoasust päätellen on hetken kumminki seisonu aloillaan?
Ässä on varmaan lucaksella ja vähäpäästöinen?
Tuohan menee muutoskatsastuksella helposti kun luovuttaja-auton paperit vaan löytyy.
Sähköissä luultavasti pääsee kaikista helpoimmalla kun siirtää ässän sähköt sulakeboxeineen ja kaikkineen, nopeustiedonki toi tarvii. Tosin 99:ki on kaiketi saanu cruisee niin sellasen anturilla sais tiedon varmaan vakiomittaristakin.
900turbo3d:llä taitaa olla sähköt jostain vanhemmasta tonnarista missä piuhaa on vähän vähemmän jolloin onnistunee käyttään lopussa autossa orkkissähköjä.
Onkos pohja missä kunnossa ku ulkoasust päätellen on hetken kumminki seisonu aloillaan?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: 99 GL --> T16
Jep, Lucaksella ja vähäpäästöinen. Katti tulee samalla siirrettyä tuplikseen myös. Luovuttaja-auto on ihan kilvissäkin vielä, että tosiaan sen puolesta asiat kunnossa.tetammi kirjoitti:Eiku tekeen vaan, ohan se ihan eri kunnollisel koneel ajella kuin kaasaripelil.
Ässä on varmaan lucaksella ja vähäpäästöinen?
Tuohan menee muutoskatsastuksella helposti kun luovuttaja-auton paperit vaan löytyy.
Sähköissä luultavasti pääsee kaikista helpoimmalla kun siirtää ässän sähköt sulakeboxeineen ja kaikkineen, nopeustiedonki toi tarvii. Tosin 99:ki on kaiketi saanu cruisee niin sellasen anturilla sais tiedon varmaan vakiomittaristakin.
900turbo3d:llä taitaa olla sähköt jostain vanhemmasta tonnarista missä piuhaa on vähän vähemmän jolloin onnistunee käyttään lopussa autossa orkkissähköjä.
Onkos pohja missä kunnossa ku ulkoasust päätellen on hetken kumminki seisonu aloillaan?
Täytyy vähän selvitellä noita sähköhommia. Pohja on itsessään terve, vähän tekemistä helmoissa ja muutamia ruostereikiä myös pakoputken takakiinnityksen luona sekä pyöräkoteloissa jotain pientä. Mutta niistähän selvitään, onneksi löytyy nosturi ja kaikki vehkeet.
Saab 99 Turbo 16 '83
#5314
#5314
Re: 99 GL --> T16
Omassa on t16 -84: n lh-jet ruisku. Purin moottorin johtosarjan erilliseksi systeemiksi. Tosiasiassa tarvittavia yhdistämisiä auton johtosarjaan on aika vähän. Maa, plus jatkuva, ajovirta 15 ja startin heräte. Lisäksi pitää vetää bensapumpulle johto. Omassa sekin oli valmiina, koska tuota vuosimallia oli myös ruiskuna saatavilla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: 99 GL --> T16
Yleinen harhaaluulo, ei tod. vastaa!Zaabikas kirjoitti: koska koppa on '83 mallia (vastaa Turboa jarruiltaan sekä alustaltaan) ?
Re: 99 GL --> T16
Jarrut nyt ainakin lienee samat?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: 99 GL --> T16
Ite onnistuin vakuuttelemaan katsastusmiehen siitä että alusta on sama kuin turbossa. Mukana oli Saab 99, 0 tekninen erittely. Siinä ei alkustaosiossa ollut mainittu niitä kaasuiskareitakaan (jotka taannoin oli tehtaan turbossa ja käytännössä omassakin on kaasuiskarit paikallaan).
Jarrujen osalta taasen katsastaja katsoi Örumin jarruosaluettelosta, että 900 turboon -87 asti menee luettelon mukaan samat jarrupalat ja levyt, kuin 99:iinkin. Joten se riitti hänelle tiedoksi että jarrut on käytännössä riittävät näille tehoille. Jarrujen osaltahan Saabin alkuperäisessä 99turbossa oli jotkut toisenlaiset palat, mutta tuskinpa niitä edes saa enää mistään ja mikä lie ollut erona ylipäätään?
Jarrujen osalta taasen katsastaja katsoi Örumin jarruosaluettelosta, että 900 turboon -87 asti menee luettelon mukaan samat jarrupalat ja levyt, kuin 99:iinkin. Joten se riitti hänelle tiedoksi että jarrut on käytännössä riittävät näille tehoille. Jarrujen osaltahan Saabin alkuperäisessä 99turbossa oli jotkut toisenlaiset palat, mutta tuskinpa niitä edes saa enää mistään ja mikä lie ollut erona ylipäätään?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: 99 GL --> T16
Ai, että MM-sarjan ralliauton siviiliversiossa olisi samat jarrut kuin ihan vakio siiviiliautossa, no ehkä ei kuitenkaan..!99 GL kirjoitti:Jarrut nyt ainakin lienee samat?