99 GL --> T16

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Zaabikas
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 08:44

99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja Zaabikas »

Tarkoitus olisi risteyttää 99 GL ja 900S keskenään, eli T16 tekniikka tuplaysiin. Tuohan lienee täysin katsastettavissa ilman suurempia muita muutoksia, koska koppa on '83 mallia (vastaa lähes Turboa jarruiltaan sekä alustaltaan) ? Onko jollain todistusta tavallisen ja Turbon vastaavuuksista ?

Voisi myös samalla muutoskatsastaa samaan pakettiin välijäähdyttimenkin.

Sähköjen kannalta ei varmaan mikään mahdoton, koska toimiva 900S löytyy mallina vierestä ja sähkökaavio löytyy 900 korjauskäsikirjasta. Nosturi löytyy myös lämpimästä hallista työkaluineen.
Viimeksi muokannut Zaabikas, Ti Loka 18, 2011 20:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 Turbo 16 '83

#5314
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

etsi nappulan takaa loput tiedot.

mutta miksi moinen muutos.. onx tää joku villitys turbottaa kaikki ysiysit??
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

turbo-99:ssä on vaan sitä jotain 8)
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

alkuperäisessä turbo 99:sis on sitä jotain,,,,,,,,no joo onnea...projektiin.... Tee kunnon sleepperi sit ei mitään vakio145hv....vaan ++200hv....
Zaabikas
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 08:44

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja Zaabikas »

Täytyy vähän valottaa kyseisen tupliksen historiaa (alunperin Petro-malli). Isäni osti auton vuonna 1991 autoliikkeestä, jolloin siihen oli jo laitettu T8 tekniikka (ei muutoskatsastettu). Muutaman kansiongelman jälkeen autoon vaihdatettiin kaasaritekniikka Hernesmaan autolla muistaakseni vuonna 1997. Auto myytiin meiltä pois 2004 huhtikuussa toisen auton kolaroidessa kevyesti kuskin takakylkeen.

Tänä keväänä aloin selvittämään auton nykyistä sijaintia. Takaisinhan se tuli haettua (aivan oikein, ilmaiseksi). Muutaman vuoden metsässä seissyt raato työnnettiin trailerin päälle heinäkuussa ja auto on taas meidän perheessä.

Eli kolmas tekniikkapaketti on jo auton historian aikana autossa kiinni tällä hetkellä ja seuraavaksi taas Turboksi käypi tie. T16 se olla pitää!

Kuva
Saab 99 Turbo 16 '83

#5314
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

asiaa.. ulkokuorta ei saa mennä parantelemaan.. :saab:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

nalleolut kirjoitti:etsi nappulan takaa loput tiedot.

mutta miksi moinen muutos.. onx tää joku villitys turbottaa kaikki ysiysit??
Tehokas vanha Saab on minusta oikein mukava harrastuskohde. Ite vieläpä pidän tota turbotettua 99 combiani käyttöautona.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eiku tekeen vaan, ohan se ihan eri kunnollisel koneel ajella kuin kaasaripelil.

Ässä on varmaan lucaksella ja vähäpäästöinen?
Tuohan menee muutoskatsastuksella helposti kun luovuttaja-auton paperit vaan löytyy.

Sähköissä luultavasti pääsee kaikista helpoimmalla kun siirtää ässän sähköt sulakeboxeineen ja kaikkineen, nopeustiedonki toi tarvii. Tosin 99:ki on kaiketi saanu cruisee niin sellasen anturilla sais tiedon varmaan vakiomittaristakin.

900turbo3d:llä taitaa olla sähköt jostain vanhemmasta tonnarista missä piuhaa on vähän vähemmän jolloin onnistunee käyttään lopussa autossa orkkissähköjä.

Onkos pohja missä kunnossa ku ulkoasust päätellen on hetken kumminki seisonu aloillaan?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Zaabikas
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 08:44

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja Zaabikas »

tetammi kirjoitti:Eiku tekeen vaan, ohan se ihan eri kunnollisel koneel ajella kuin kaasaripelil.

Ässä on varmaan lucaksella ja vähäpäästöinen?
Tuohan menee muutoskatsastuksella helposti kun luovuttaja-auton paperit vaan löytyy.

Sähköissä luultavasti pääsee kaikista helpoimmalla kun siirtää ässän sähköt sulakeboxeineen ja kaikkineen, nopeustiedonki toi tarvii. Tosin 99:ki on kaiketi saanu cruisee niin sellasen anturilla sais tiedon varmaan vakiomittaristakin.

900turbo3d:llä taitaa olla sähköt jostain vanhemmasta tonnarista missä piuhaa on vähän vähemmän jolloin onnistunee käyttään lopussa autossa orkkissähköjä.

Onkos pohja missä kunnossa ku ulkoasust päätellen on hetken kumminki seisonu aloillaan?
Jep, Lucaksella ja vähäpäästöinen. Katti tulee samalla siirrettyä tuplikseen myös. Luovuttaja-auto on ihan kilvissäkin vielä, että tosiaan sen puolesta asiat kunnossa.

Täytyy vähän selvitellä noita sähköhommia. Pohja on itsessään terve, vähän tekemistä helmoissa ja muutamia ruostereikiä myös pakoputken takakiinnityksen luona sekä pyöräkoteloissa jotain pientä. Mutta niistähän selvitään, onneksi löytyy nosturi ja kaikki vehkeet.
Saab 99 Turbo 16 '83

#5314
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Omassa on t16 -84: n lh-jet ruisku. Purin moottorin johtosarjan erilliseksi systeemiksi. Tosiasiassa tarvittavia yhdistämisiä auton johtosarjaan on aika vähän. Maa, plus jatkuva, ajovirta 15 ja startin heräte. Lisäksi pitää vetää bensapumpulle johto. Omassa sekin oli valmiina, koska tuota vuosimallia oli myös ruiskuna saatavilla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Zaabikas kirjoitti: koska koppa on '83 mallia (vastaa Turboa jarruiltaan sekä alustaltaan) ?
Yleinen harhaaluulo, ei tod. vastaa!
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Jarrut nyt ainakin lienee samat?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ite onnistuin vakuuttelemaan katsastusmiehen siitä että alusta on sama kuin turbossa. Mukana oli Saab 99, 0 tekninen erittely. Siinä ei alkustaosiossa ollut mainittu niitä kaasuiskareitakaan (jotka taannoin oli tehtaan turbossa ja käytännössä omassakin on kaasuiskarit paikallaan).

Jarrujen osalta taasen katsastaja katsoi Örumin jarruosaluettelosta, että 900 turboon -87 asti menee luettelon mukaan samat jarrupalat ja levyt, kuin 99:iinkin. Joten se riitti hänelle tiedoksi että jarrut on käytännössä riittävät näille tehoille. Jarrujen osaltahan Saabin alkuperäisessä 99turbossa oli jotkut toisenlaiset palat, mutta tuskinpa niitä edes saa enää mistään ja mikä lie ollut erona ylipäätään?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

99 GL kirjoitti:Jarrut nyt ainakin lienee samat?
Ai, että MM-sarjan ralliauton siviiliversiossa olisi samat jarrut kuin ihan vakio siiviiliautossa, no ehkä ei kuitenkaan..! ;)
Vastaa Viestiin