900T16 - missä on turbopotku?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

900T16 - missä on turbopotku?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Tuli ajettua lauantaina n. 500km ja jotenkin tuntui siltä, että auto ei potkinut ns. entiseen malliin. Kaikki toimi sinänsä aivan normaalisti, joutokäynti OK, ei ylim. ääniä tms, ahtoja tulee iloisesti punaiselle asti jne, mutta jotenkin se entinen terävyys ei nyt tuntunut, vaikka ulkolämpötila oli melkein optimaalinen (+5-8°C).

Auto on 900 T16 Aero -90, ajettu n. 162tkm ja varustettu Lucaksen ruiskulla. Onko vihjeitä mahd. vian etsintään? En jaksa oikein uskoa, että kyse olisi mistään "tottumisesta", autolla tulee ajettua niin harvoin nykyään..

Edit: Auto on huollettu vajaa 2tkm sitten, öljyt+suodattimet+NGK:n platinakärki-tulpat.
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Itselläni oli vastaavanlainen kokemus hiljattain:
Pari viikkoa sitten pääsi virranjakarin kiristysruuvi niin löysälle, että ennakko meni pieleen. Laitoin tulppien lisäksi kaikki uudet perus osat jonka jälkeen säädätin ennakon 14asteeseen ja sitten ajoa. Kyllähän se toimi, mutta kulutus nousi maatiellä noin 10litraan. Aikaisemmin keskikulutus 9l. Terävyys poissa ja pienissäkin mäissä huuti ahtoja apuun.
Eli muuttui vähitellen tehottomaksi ja ensin niin vähän ettei siitä ollut edes varma onko auto tehottomampi kuin ennen. Kulutus nousi samassa suhteessa ja virranjakarin akselista tihkui öljyä.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Mielenkiintoista!

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

tema kirjoitti: Eli muuttui vähitellen tehottomaksi ja ensin niin vähän ettei siitä ollut edes varma onko auto tehottomampi kuin ennen. Kulutus nousi samassa suhteessa ja virranjakarin akselista tihkui öljyä.
Sytytykseenhän ajatukset menivät, mutta kun ei ole mitään kokemusta aiheesta, niin eipä sitä tiennyt. Pitänee tarkistaa kunhan auto & avokki palautuu talliin hu. Onko virranjakajassa jotain helposti vaihdettavia tiivisteitä? Ei vuoda öljyä, mutta kun on heilumassa ruuvimeisselin kanssa, niin samalla vaivalla..:) Hmm..pitänee pyytää samalla tarkistamaan ajoitus, kun vie auton saastetestiin.

Onko pk-seudulla paikkaa, josta saisi alkup. Boschin pyörijän & pyörijän kannen?
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Virranjakarissa on o-renkaat akselilla+muuta. Aiheesta on ollut runsaasti topiccia foorumilla. Itse pelkäsin joutuvani avaamaan jakarin öljyjen takia, mutta meni sillä pultin kiristyksellä ohi :) O-renkaan vaihto taisi edellyttää jakarin purkua, mutta parempi etten sano tän enempää.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Saastemittauksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Auto kävi juuri Tikkurilan Nesteellä / Korjaamo T. Värjölällä saastemittauksessa (20e) ja ilmeisesti jälleen kerran seokset olivat liian laihalla. Seoksen säädön jälkeen arvoissa on seuraavaa:

CO: 1.12%
HC: 140ppm
CO2: 11.34%
O2: 4.09% (turbon ja liitoslaipan välissä kylmänä rako, tiivistettä?)
Seossuhde 17.2:1
Lambda 1.16 (katalysaattoria ei ole, joten tekeekö tällä jotain).

Auto katsastettiin 03/04 viimeksi, jolloin sama säätö tehtiin myös silloin; tämän jälkeen (ajoittain kovaakin 8) ) ajoa vajaat 10 000km.

a) Miltä arvot näyttävät T16-täyspaineturbolle (katsastusmielessäkin)?

b) Onko Lucas järjestelmänä lainkaan luotettava? Pitääkö joka tässä alkaa käymään säätöjen tarkistuksessa useammin kuin kerran ½ vuodessa vai onko kyse hiukan epäluotettavammasta yksilöstä?

Avokilta tuli juuri txt-viesti: "On tää ihan erilainen..paljonkin..reippaampi..." = Tuusulantiellä taidettiin kokeilla vauhtivaroja. Olen pahoillani jos joku ihmetteli punaista og900 Aeroa :)

Edit: Autossa on EGR edelleen kiinni.
Vastaa Viestiin