Onko Lahden alueella taitajia?
Onko Lahden alueella taitajia?
kysyn kaverini puolesta jolla nettiä ei ole,autona hänellä 900 kaasaariversio -86 malli,kaveri on sen auton toinen omistaja ja auto on hänen sedän entinen!
Itse en ole paljoa Saabeihin perehtynyt ja kysynkin että onkos Lahden lähistöllä enää ketään Saabgurua joka osaisi auttaa kun olisi katsastus kuukaudenpäästä ja tuo auto ei käy enää kunnolla.
kaasuttimen kalvo on vaihdettu ja kaasari muutenkin putsattu,on vaihdettu ilmanputsari,öljyt ja öljynputsari,tulpat, muutama haljennu alipaine letkukin korjattu,virranjakajan nastat putsattu.
Arvot mitattu ja kävi kuulemma rikkaalla,eilen aamulla vaikea kylmä startti ja työmaalla kuulemma ampusi putkeen kuin haulikolla olis pamauttanu!
onneksi on sentään käsiryyppy eikä automaatti heebeli,senverta nettiä selailin että se kalvo ja kohon neulaventtiilit tuosta menee,mistä sen venttiilinkin sitten vielä löytää?
oliskos tälläseudulla sitten mitään tehtävissä kun täytyisi kaverin töissäkin käydä niin soisi autonkin pelaavan ettei menisi päivät töissä ja yöt pellin alla,auto kun on vielä koriltaankin hyvä niin ei hennoisi paaliin laittaa!
kaasarinahan on just se Strömberi ja Saksalainen versio muovisella päälikannella, jos tuo nyt auttoi jotain typpikin löytyy ja se on 175 CDUS.
mun mielestä kaasari on simppelin näkönen että ei siihen luulis tulevan paljoa vikaa,kun vaan joku tietäis täälläpäin enempi?
Itse en ole paljoa Saabeihin perehtynyt ja kysynkin että onkos Lahden lähistöllä enää ketään Saabgurua joka osaisi auttaa kun olisi katsastus kuukaudenpäästä ja tuo auto ei käy enää kunnolla.
kaasuttimen kalvo on vaihdettu ja kaasari muutenkin putsattu,on vaihdettu ilmanputsari,öljyt ja öljynputsari,tulpat, muutama haljennu alipaine letkukin korjattu,virranjakajan nastat putsattu.
Arvot mitattu ja kävi kuulemma rikkaalla,eilen aamulla vaikea kylmä startti ja työmaalla kuulemma ampusi putkeen kuin haulikolla olis pamauttanu!
onneksi on sentään käsiryyppy eikä automaatti heebeli,senverta nettiä selailin että se kalvo ja kohon neulaventtiilit tuosta menee,mistä sen venttiilinkin sitten vielä löytää?
oliskos tälläseudulla sitten mitään tehtävissä kun täytyisi kaverin töissäkin käydä niin soisi autonkin pelaavan ettei menisi päivät töissä ja yöt pellin alla,auto kun on vielä koriltaankin hyvä niin ei hennoisi paaliin laittaa!
kaasarinahan on just se Strömberi ja Saksalainen versio muovisella päälikannella, jos tuo nyt auttoi jotain typpikin löytyy ja se on 175 CDUS.
mun mielestä kaasari on simppelin näkönen että ei siihen luulis tulevan paljoa vikaa,kun vaan joku tietäis täälläpäin enempi?
Re: Onko Lahden alueella taitajia?
Kannattaa vaihtaa vielä virranjakajan kansi ja pyörijäkin. Muutaman euron osat, mutta aiheuttavat viallisena kovasti harmia. Tuliko kaasarin kalvon vaihdon yhteydessä kipattua öljyä kaasariin?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Onko Lahden alueella taitajia?
Kyllä öljyä tuli laitettua se taas on mulle tuttua kun vanhassa Austinissa oli SU kaasari joka kans öljyä vaati.
Pyöriä ja kansi ei näyttäny huonoilta mutta eihän niitä näöllä voikaan tarkastaa,tuo kyllä kävi mullakin mielessä kun se kylmänä paukuttaa ja lämpimänä pelaa hyvin.
Mutta tuo ei kyl selitä rikasta seosta kokonaan kun se mitätaan lämpimästä koneesta?
Hieman vieläkin epäilyttää se kaasutin että jos sittenkin siinä on joku häiriö?
Pyöriä ja kansi ei näyttäny huonoilta mutta eihän niitä näöllä voikaan tarkastaa,tuo kyllä kävi mullakin mielessä kun se kylmänä paukuttaa ja lämpimänä pelaa hyvin.
Mutta tuo ei kyl selitä rikasta seosta kokonaan kun se mitätaan lämpimästä koneesta?
Hieman vieläkin epäilyttää se kaasutin että jos sittenkin siinä on joku häiriö?
Re: Onko Lahden alueella taitajia?
Illalla vaihettiin sitten virranjakajan alipainekellokin kun oli sen kalvo risa,saa nähdä miten nyt kylmänä lähtee käyntiin kun sälli seuraavankerran lähtee?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24620
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Onko Lahden alueella taitajia?
kävi rikkaalla ja säädetty... säätivätkö takasin ylärajalle jolla
toimii parhaiten.
saarnaaja + kansi vaihtoon , samalla tarkastaa tulpanjohdot ja tulpat uusiksi.
ampuminen putkeen kuulostaa hurjalta.. heh, onhan kaikki alipaine letkut paikoillaan... varmasti..

saarnaaja + kansi vaihtoon , samalla tarkastaa tulpanjohdot ja tulpat uusiksi.
ampuminen putkeen kuulostaa hurjalta.. heh, onhan kaikki alipaine letkut paikoillaan... varmasti..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Onko Lahden alueella taitajia?
ja samalla tullaan tarkastaneeksi imusarjaan tuleva alipainetehostajan letkun tiivisteen kunto
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Onko Lahden alueella taitajia?
Eipä säätäneet mitään kun ei kuulemma pystyneet,olivat sanoneet että kaasari purkuun muuten ei tuu mitään!
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24620
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Onko Lahden alueella taitajia?
know how siis puhdas nolla ... menee sormi suuhun ja toinen perseeseen jos autossa ei ole tietokone pistoketta.....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Onko Lahden alueella taitajia?
Tuossa lienee niin sanottu H-moottori, jossa on virranjakaja venttiilikopan päässä ja jakaja saa käyttövoimansa nokka-akselin päästä. Katsopa missä kunnossa on nokka-akselin päässä oleva hahlo, johon virranjakajan "kynnet" tulee ja samalla myös nämä kynnet. Tuo putkessa paukkuminen viittaisi virheelliseen sytytyksen ajoitukseen ja jos nämä osat ovat kovin kuluneet, niin sytytyksen ajoitus ei pysy kohdallaan, kun ne kynnet ei pysy siinä hahlossa. Itselle kävi näin takavuosina Saab 99:n kanssa. Vaihdoin kaikki sytytysosat ja polttoaineen saantiin vaikuttavat osat, eikä vaan auto lähtenyt käyntiin, vaikka sai bensaa ja kipinää. Sitä ihmeteltiin monen miehen voimin, mutta ei löytynyt syytä. Mahtavaa pauketta vaan kuului imusarjasta ja putkesta. Lopulta hermostuin ja tilasin romu-ukon hakemaan auton pois. Vasta myöhemmin minulla välähti, missä vika oli, mutta se oli jo myöhäistä, kun auto oli jo paalissa. Vähän harmitti, koska auto oli erittäin siisti koriltaan, ei edes ruostevikaa missään ja se oli sentään perheessä melkein seitsemäntoista vuotta. 

Re: Onko Lahden alueella taitajia?
Hmm tuo on kyllä totta! ittellä oli nuorenapoikana välikoppa Escossa samavika oli jakajan akseli kulunu väljäksi niin sytytteli miten sattui,tosin se oli kärkipeli.
Jep ainut vaan on mistä tuo kaveri saa sit ehjän jakajan (jos saa) joo ja just se on H-moottori eipä näy mitään testipistokkeita kun on -86 malli,MUTTA eikös sen sytytysvian pitäisi sitten olla myös lämpimänäkin nyt kun se vaan on kylmänä että paukutta?
Pahasti pelkään että kun talvi ja leima-aika lähestyy lähtee tuokin auto kohti paalaamoa,en kyllä itse sitä poistaisi romuttamolle kori kun on OIKEESTI hyvä!
Jep ainut vaan on mistä tuo kaveri saa sit ehjän jakajan (jos saa) joo ja just se on H-moottori eipä näy mitään testipistokkeita kun on -86 malli,MUTTA eikös sen sytytysvian pitäisi sitten olla myös lämpimänäkin nyt kun se vaan on kylmänä että paukutta?
Pahasti pelkään että kun talvi ja leima-aika lähestyy lähtee tuokin auto kohti paalaamoa,en kyllä itse sitä poistaisi romuttamolle kori kun on OIKEESTI hyvä!
Re: Onko Lahden alueella taitajia?
missä kunnossa on se alipaine letkun imusarjan puoleinen pää? sekä sen tiiviste?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Onko Lahden alueella taitajia?
jep kaveri sai kuin saikin säädätettyä saabin kaasuttimen kohdalleen eikä tarvittu ainakaan vielä vaihtaa muuta,säädöt teki C.I.Parts Lahdesta joten siellä ainakin on vielä Saab tieto/taito ja ehdottomasti kiinnostusta vanhoihinkin autoihin.
Kiitokset myös tälle foorumille kun olitte apuna,hienoa että vanhoja autoja ei ole unohdettu nyky digiajan keskellä,selvisi muutama probleema tämänkin porukoiden kautta,nyt on sitten positiivista kerrottavaa niin Saabeista kuin klubistakin!
Sitten näkee onko muuta kulumaa kun kaveri auton leimalle ajaa,toivotaan ettei ikäviä vikoja nyt enää olisi,normihommathan kannattaa vielä tarkastaakin.
Kiitokset myös tälle foorumille kun olitte apuna,hienoa että vanhoja autoja ei ole unohdettu nyky digiajan keskellä,selvisi muutama probleema tämänkin porukoiden kautta,nyt on sitten positiivista kerrottavaa niin Saabeista kuin klubistakin!
Sitten näkee onko muuta kulumaa kun kaveri auton leimalle ajaa,toivotaan ettei ikäviä vikoja nyt enää olisi,normihommathan kannattaa vielä tarkastaakin.