Og900 T8 kaipaa uutta kantta!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Dragan
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: To Touko 06, 2010 17:31
Paikkakunta: Pöytyä

Og900 T8 kaipaa uutta kantta!

Viesti Kirjoittaja Dragan »

Hei! T8 pannu kaipaa ehjää sylinterinkantta. :(

Miten T8 kansi eroaa i8 kannesta?

Onko mitenkään edes teoriassa mahdollista saada 16v kansi sopimaan?

Mikäli joltakulta sopiva ehjä kansi löytyisi ylimääräisenä, niin voi vaikkapa ottaa vaikka yhteyttä yksityisesti.

Jos löytyisi myös linkkejä, josta selviäisi eri kansien "Teknisiä piirustuksia & mittoja", olisin erittäin kiitollinen! :mrgreen:
KA Saab 9-3 1.9 TTID Aero 2008
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Og900 T8 kaipaa uutta kantta!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

t8 venat nitriumtäytteisiä..muuten ei eroa...

16vena kansi sopii ......vaatii askartelua.. etsi nappi toiminee
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Og900 T8 kaipaa uutta kantta!

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

melko paljon askartelua, mutta mahdollista.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Og900 T8 kaipaa uutta kantta!

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Ei vaadi yhtään askartelua, bolt-on kun vaan vaihtaa riittävästi osia; kansi, imusarja, pakosarja, ruisku, jakopään alaratas+ketju, laahaimet(?) ja jotain muuta. Mutta voit siis nostaa 16v hatun nykyisen lohkosi päälle kunhan vaihdat riittävästi osia. Rälläkkää, dremeliä tai hitsausta ei tarvita.
Dragan
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: To Touko 06, 2010 17:31
Paikkakunta: Pöytyä

Re: Og900 T8 kaipaa uutta kantta!

Viesti Kirjoittaja Dragan »

Tuosta olin epävarma että pakosarjan laippa on erilainen, mutta imusarjakin on erilainen ?

Mitenkäs sitten tuo alapään ketjuratas eroaa, onko ketju monirivinen vai ?

Entäpäs 8v kaasutinkoneen kansi, kuinkas eroaa T8:sta? T8 kannen venttiilit ja kaikki irto-osat kun löytyvät kotoota...
KA Saab 9-3 1.9 TTID Aero 2008
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Og900 T8 kaipaa uutta kantta!

Viesti Kirjoittaja Jope »

Dragan kirjoitti:Tuosta olin epävarma että pakosarjan laippa on erilainen, mutta imusarjakin on erilainen ?
Kuten f-19 jo mainitsi, on.
Mitenkäs sitten tuo alapään ketjuratas eroaa, onko ketju monirivinen vai ?
Eri määrä hampaita.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Dragan
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: To Touko 06, 2010 17:31
Paikkakunta: Pöytyä

Re: Og900 T8 kaipaa uutta kantta!

Viesti Kirjoittaja Dragan »

oolrait, rupeaa valkenemaan tää juttu aika hyvin.

Mutta niin, onko kaasarisatkun kannessa tuohon t8 kanteen muuta eroa kuin venttiilinvarsien paksuus? Että voisi vaikka kaasaripannun kannella laittaa toimimaan?

Nokka-akseleilla keskenään eroa, että onko toisessa jyrkempi vai onko samaa käytetty lähes kaikissa?
KA Saab 9-3 1.9 TTID Aero 2008
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7574
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Og900 T8 kaipaa uutta kantta!

Viesti Kirjoittaja mestari »

kaasari kannessa on aukko bensapumpulle ja imusarjan reikä pitäs olla ruiskukannessa kaasarimallissa en muista onko sitä.
kumpaakin kantta löytynee suoraan varastosta myös jo valmiiksi oikaisukoneistettuna. myös ilman
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Og900 T8 kaipaa uutta kantta!

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

1982 alkaen kaikissa kahdeksanventtiilisissä on samat ajoitukset nokka-akselissa. Kaasutinmallin nokassa on bensapumppua varten epäkesko, mutta sekin mahtuu pyörimään ruisku/turbon kannen sisällä.

Olen kuullut , että vapaastihengittävien kansissa olisi kuristukset imukanavissa, mutta EPC.n mukaa 1986 ruiskussa ja turbossa on sama kansi. Onko tästä aiheesta jollakulla parempaa tietoa?
Dragan
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: To Touko 06, 2010 17:31
Paikkakunta: Pöytyä

Re: Og900 T8 kaipaa uutta kantta!

Viesti Kirjoittaja Dragan »

Oolrait, elikä 8v kaasarikoneen kannella saan toimimaan sen hyvin ?

Pahoitteluni pitkästä hiljaisuudesta, foortin kimpussa oltu tovi...
KA Saab 9-3 1.9 TTID Aero 2008
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
Pampula
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Re: Og900 T8 kaipaa uutta kantta!

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Eikös kaasarin kannessa ollu imupuolella jotain kuristuksia, mutta ruiskussa ja turbossa ei? Ainakin jossain nopan ruiskutusta käsittelevässä keskustelussa noin puhuttiin.
Sauli.M #1562
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Og900 T8 kaipaa uutta kantta!

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Omassa 99:ssä on kaasarimallin kannesta avarammaksi viilattu kansi. Imukanavat olivat suunnilleen samanlaiset, kuin ruiskussakin, mutta seetirenkaissa oli sellaiset kuristukset. Ne vaan hiottiin pois. On tullut itsellekin vastaan kaasaripannu, jossa oli kuristamaton kansi ja ohkaiset pakovenat. Voihan se olla, että joku oli jo vaihtanut siihen kannen ja vieläpä käyttänyt kaasarimallin ohuempia pakovenoja. Hyvin se kieltämättä kulkikin yhdellä kaasarilla. 180 otti huippujakin, vaikka sillehän on luvattu paperilla 165km/h. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Og900 T8 kaipaa uutta kantta!

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

mestari kirjoitti:kaasari kannessa on aukko bensapumpulle ja imusarjan reikä pitäs olla ruiskukannessa kaasarimallissa en muista onko sitä.
kumpaakin kantta löytynee suoraan varastosta myös jo valmiiksi oikaisukoneistettuna. myös ilman
Kaikissa h-koneen 8v- kansissa on se reikä bensapumpulle. Kaasarimallissa pumppu on kiinni siinä aukon kohdalla, ruiskussa ja turbossa taasen sen aukon peittää lisäilmaluistin kiinnike. Se on kiinni ruuveilla samoissa kierteissä, joissa bensapumppu on kiinni.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Dragan
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: To Touko 06, 2010 17:31
Paikkakunta: Pöytyä

Re: Og900 T8 kaipaa uutta kantta!

Viesti Kirjoittaja Dragan »

Asiat valkenevat, kiitos kaikille jotka vaivautuivat auttamaan.

Kannen sain työstettynä eräältä klubilaiselta budjettihinnalla, nyt kun olisi vaan aikaa alkaa tuota turpopannua niputtamaan niin sais :saab: tekniikanvaihdon kevääksi 8)
KA Saab 9-3 1.9 TTID Aero 2008
HA Saab 96 1.5 GL V4 Super 1980
HA Saab 900 2.0 3D 1985
Vastaa Viestiin