Saab 99 kysymyksiä
- Kapt.Kosmos
- "Turbo"
- Viestit: 267
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44
Saab 99 kysymyksiä
Pelastin paalaukselta tommosen 99 -82, loisto auto kyllä nyt kun tottui taas vanhemmalla autolla ajamiseen. Jarrut vain hieman ihmetyttävät kun tuntuvat todella heikoilta verrattuna vaikka -92 Carinaan tai Golfiin. 10v ikäeroa kyllä mutta luulisi että neljällä levyllä se aika hyvin pysähtyy.
Piti siis kysyä miten tehokkaat jarrut noissa yleensä on ollut? Katsastuksesta on mennyt kolmisen kuukautta sitten.
Moottorista mietin sen verran että tota H-moottoria on tehty aika pitkään. Miten hyvin noi osat menee sekasin tai onnistuuko esm B201 -> B204i moottorin vaihto?
Piti siis kysyä miten tehokkaat jarrut noissa yleensä on ollut? Katsastuksesta on mennyt kolmisen kuukautta sitten.
Moottorista mietin sen verran että tota H-moottoria on tehty aika pitkään. Miten hyvin noi osat menee sekasin tai onnistuuko esm B201 -> B204i moottorin vaihto?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Saab 99 kysymyksiä
Luultavasti satulan liukutapit ei liiku kunnolla ja jarrupalat ottaa toispuoleisesti levyyn.
Tällöin tietysti ei jarruissa tehoa ole . Ehkä myös etujarrujen männät jumissa samalla.
Voi vaatia hieman puhdistelua ja huoltoa , jopa vaihtojarrusatulat, samalla myös uudet jarrupalat.
900 jarrut remontoineena voisin suositella vaihtosatuloita , koska ruosteiset satulat ei usein tule helpolla kuntoon. Ilmausruuvit katkeaa yms.
Tällöin tietysti ei jarruissa tehoa ole . Ehkä myös etujarrujen männät jumissa samalla.
Voi vaatia hieman puhdistelua ja huoltoa , jopa vaihtojarrusatulat, samalla myös uudet jarrupalat.
900 jarrut remontoineena voisin suositella vaihtosatuloita , koska ruosteiset satulat ei usein tule helpolla kuntoon. Ilmausruuvit katkeaa yms.
900S(T5.5) M1991(KR)
Re: Saab 99 kysymyksiä
Jarrujen tehosta en tiedä, mutta kyllähän nuo etukäsijarrulliset (vm 1987 asti) saabit vaati selvästi enemmän poljinvoimaa kuin esim. uudemmilla jarruilla varustetut (1988->) joten voi olla ihan tottumiskysymys! Toisaalta 30v. ikäisissä autoissa on valtavasti yksilöeroja. Jos vastaasi tulee toinen saab 99, tai pystykeulainen saab 900, pyydä koeajo ja vertaa jarruja.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
- Kapt.Kosmos
- "Turbo"
- Viestit: 267
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44
Re: Saab 99 kysymyksiä
Toista takajarrua vähän käpälöin mutta kun ei löytynyt sopivan kokoista lenkkiä ilmausruuvvin katk... avaamiseen niin jätin sen kesken. Oli kyllä hyvässä likakerroksessa.
Voisi tohon panostaa joku päivä kunnolla ja putsata noi jarrut kokonaan. Vähän vain arveluttaa mitään tehdä kun siellä on hyvä mahdollisuus että joku hajoaa/katkeaa nyt kun kuitenkin toimivat.
Voisi tohon panostaa joku päivä kunnolla ja putsata noi jarrut kokonaan. Vähän vain arveluttaa mitään tehdä kun siellä on hyvä mahdollisuus että joku hajoaa/katkeaa nyt kun kuitenkin toimivat.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Saab 99 kysymyksiä
Kaasuhitsausvälineillä hieman lämpöä , jos sellaiset löytyy. Kunnolla lämpöä siihen nippaan ja eiköhän se saata aueta. Vaikka ei sekään varmaa ole, kun nippa voi olla aika kunnolla ruostunut kiinni ja ohentunut / katkeaa kuin tikku helposti . Työkaluksi kannattaa ottaa joku 6 kanttinen hylsy , että siitä saa kunnollisen otteen( saattaa vaatia nipan kärjen katkaisun rälläkällä, jotta hylsy menee pohjaan ). Ilmaruuvin juurta kannattaa teräsharjata , jotta saat ruosteenirroitusaineen imeytymään sinne... Onnea matkaan . Lämmityksen merkitys liene suurin tuossa operaatiossa ja oikeanlainen työkalu. Uusi jarruneste , ilmaus ja herkistely saattaa tuoda jarrut takaisin ellei ne ole syöpyneet jo pilalle . Mutta riskit aina vaanii , että äkkiä satulat menee vaihtoon. Sitten seuraavana katkeaa putket ja myös letkut vaihtoon. Kaikki liitokset kun tuppaa ruostumaan samalla tapaa yhdeksi puuksi.
900S(T5.5) M1991(KR)
- Kapt.Kosmos
- "Turbo"
- Viestit: 267
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44
Re: Saab 99 kysymyksiä
Kiitos neuvoista. Vehkeet kyllä löytyvät töistä.
Kuulin että jarruihin tarvistisi tuumasia työkaluja, onko asia näin?
Se selittäisi miksi ei löytynyt sopivaa lenkkiä tohon ilmausruuviin, voi olla että se oli täysin paskanen tai/ja väännetty pyöreäksi. Oli vain monta muuta asiaa jota täytyi herkistellä niin ei ehtinyt tarkemmin tutkia.
Saisko tohon vaihettua uudemmasta Saabista parempia jarruja? Siis ilman älytöntä rakentamista
Kuulin että jarruihin tarvistisi tuumasia työkaluja, onko asia näin?
Se selittäisi miksi ei löytynyt sopivaa lenkkiä tohon ilmausruuviin, voi olla että se oli täysin paskanen tai/ja väännetty pyöreäksi. Oli vain monta muuta asiaa jota täytyi herkistellä niin ei ehtinyt tarkemmin tutkia.
Saisko tohon vaihettua uudemmasta Saabista parempia jarruja? Siis ilman älytöntä rakentamista
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Saab 99 kysymyksiä
Voihan olla että tuumakoko voi istua paremmin.
Jos tuuma avaimia on niin kokeile toki.
Taitaa olla isompi operaatio jarrumuutos uudemmille jarruille ja vaatinee uudemman og 900 taka-akseliston ja jarrut eteen/ taakse samasta, sekä tietty käsijarrukahva ja vaijerit. Lienekkö edes reikiä vaijereille tuossa takana korissa? Epäilen ettei ole.
Lisätköön joku muu jolla kokemusta. Omat perustuu lähinnä kuulemiini tietoihin.
Jos tuuma avaimia on niin kokeile toki.
Taitaa olla isompi operaatio jarrumuutos uudemmille jarruille ja vaatinee uudemman og 900 taka-akseliston ja jarrut eteen/ taakse samasta, sekä tietty käsijarrukahva ja vaijerit. Lienekkö edes reikiä vaijereille tuossa takana korissa? Epäilen ettei ole.
Lisätköön joku muu jolla kokemusta. Omat perustuu lähinnä kuulemiini tietoihin.
900S(T5.5) M1991(KR)
Re: Saab 99 kysymyksiä
Vaihdettava/lisättävä:Sukellusvene kirjoitti:Lisätköön joku muu jolla kokemusta. Omat perustuu lähinnä kuulemiini tietoihin.
Taakse:
reaktiotangot
taka-akseli
navat
jarrulevyt
satulat
Keskelle:
käsijarrun kahva (hitsaten)
käsijarruvaijereiden pidike (tais olla pulteilla, eli poraten ja kierteyttäen)
käsijarruvaijerit (reiät porattava koriin taakse)
jos haluaa hifistellä, niin voi vaihtaa vaihteensiirtotangon läpivientikumin uudemmasta sellaiseen, jossa ei ole käsijarruvaijerien reikiä. Vähentää melua.
Eteen:
olka-akselit
navat
jarrulevyt
jarrusatulat
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Saab 99 kysymyksiä
Eli saa varata varaosiksi uusilla satuloilla ja levyillä elvytetyn ysisatasen, jossa käsijarru ottaa taakse.
Josta siirtää osat tuohon , muuten osien metsästys hankalaa. Muutenkin tuosta sitten voi katsoa mallia, miten esimerkiksi käsijarru on toteutettu. Mutta ei ihan pikkuinen operaatio.
Mites onko noissa boorit vetonivelissä samat?
Josta siirtää osat tuohon , muuten osien metsästys hankalaa. Muutenkin tuosta sitten voi katsoa mallia, miten esimerkiksi käsijarru on toteutettu. Mutta ei ihan pikkuinen operaatio.
Mites onko noissa boorit vetonivelissä samat?
900S(T5.5) M1991(KR)
Re: Saab 99 kysymyksiä
Ei ne uudemmat jarrut kyl normikäytös tunnu yhtään sen tehokkaammilt mitä noi etukäppäriversiot niiden ollessa kunnossa.
Radal voi ollakki sit eroo ku satkun takakäppäriversiot on jäähdytetyt.
Herkistelyy vaan. Etupäähän sit tarvii sen erikoistyökalun että saa männän kokonaan sisälle.
Kaikki nurkat kun käyt läpi, ekaks ite kokeilisin vaan siten että purkaa palat pois ja pumppaa palat ulos ja painaa ne takas sisälle. Jossei kymmenennen toiston jälkeen rupee kulkeen nit sitten purkuun.
Liukutappeja tuos ei oo edes vaan se koko kehikko liikkuu. Ilmaruuvien juuret tosiaan puhtaaks ja ruosteenirrotusta vaikka parina päivänä ennen varsinaista remppaa niin voi auetakkin. Millisillä noi on itel auennu.
Radal voi ollakki sit eroo ku satkun takakäppäriversiot on jäähdytetyt.
Herkistelyy vaan. Etupäähän sit tarvii sen erikoistyökalun että saa männän kokonaan sisälle.
Kaikki nurkat kun käyt läpi, ekaks ite kokeilisin vaan siten että purkaa palat pois ja pumppaa palat ulos ja painaa ne takas sisälle. Jossei kymmenennen toiston jälkeen rupee kulkeen nit sitten purkuun.
Liukutappeja tuos ei oo edes vaan se koko kehikko liikkuu. Ilmaruuvien juuret tosiaan puhtaaks ja ruosteenirrotusta vaikka parina päivänä ennen varsinaista remppaa niin voi auetakkin. Millisillä noi on itel auennu.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Saab 99 kysymyksiä
Jees, aiempina päivinä tööttäilee mos2-öljyä vaan sinne ja sitten h-hetkenä kunnon tujaus rost flashiä, niin eiköhän irtoa.
Oma aseeni aukaisuun on tukevasti istuva kuusikulmainen 1/4"-vääntiöllä varustettu hylsy ja siihen sopiva pikkuräikkä.. 12-sakaraisella kiintolenkillä on suuremmat todennäköisyydet saada se pyöreäksi.
Oma aseeni aukaisuun on tukevasti istuva kuusikulmainen 1/4"-vääntiöllä varustettu hylsy ja siihen sopiva pikkuräikkä.. 12-sakaraisella kiintolenkillä on suuremmat todennäköisyydet saada se pyöreäksi.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
- Kapt.Kosmos
- "Turbo"
- Viestit: 267
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44
Re: Saab 99 kysymyksiä
Okei, täytyy unohtaa sitten se jarrunvaihto ja nyt vain herkistellä niitä aluksi.
- Kapt.Kosmos
- "Turbo"
- Viestit: 267
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44
Re: Saab 99 kysymyksiä
Vähän räpläsin viikonloppuna tota konehuoneen puolta ja samalla katoin jarrutehostimelle menevää letkua, irroitin letkun katsoakseni onko se ihan kunnossa. Tehostimen pään letku suhisi irrottaessa vaikka imusarjasta oli jo letku irroitettu :S. Onko tossa joku venttiili vai oliko putkessa jotain kökköä kuitenkin? Ei siinä sitten näkynyt mitään kun irroitin sen. Tuntui että tämän jälkeen jarru oli hieman keveämpi painella kuin aikaisemmin.
Re: Saab 99 kysymyksiä
Onkos 99 GL-CM/2470 -84 yhdellä kaasarilla? GLs malleissa tuplat? Jäi hieman epäselväksi.
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: Saab 99 kysymyksiä
Mulla on semmonen mielikuva, ettei 84-tuplista enää olis kuin yhden kaasarin tekniikalla. Eli joo, IMO tuo on ykskaasarivehje (ainakin alunperin), vaikka saatan tietty väärässäkin olla.
Jos puhut siitä linkkaamastasi valkoisesta Vihdissä (käy ihmeessä kattomassa, hinta on aika pieni ja yksilö voi olla potentiaalinen), niin jo konehuoneen kuvastakin näkyy paistelevan se yksittäinen kaasari.
Edit: tai sitten älä käy, on vissiin mennyt just kaupaks, kun toveri esittelee ostostaan tuossa viereisessä ketjussa .
Jos puhut siitä linkkaamastasi valkoisesta Vihdissä (käy ihmeessä kattomassa, hinta on aika pieni ja yksilö voi olla potentiaalinen), niin jo konehuoneen kuvastakin näkyy paistelevan se yksittäinen kaasari.
Edit: tai sitten älä käy, on vissiin mennyt just kaupaks, kun toveri esittelee ostostaan tuossa viereisessä ketjussa .
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla