Turbo on -89 mallia 185 hv Saksasta tuotu, molemmissa on samanumeroinen IMM (-013). Turbo toimii kummallakin mutta 900 ei.Teemu kirjoitti:Suurimmassa osassa ruiskusatkuja on käytetty -013 loppuista IMM:ää.jus kirjoitti:Kuinkahan todennäköistä on, että turbotonnarissa ja ruiskusatkussa kuuluisi olla samannumeroinen ilmamassamittari?Kulkuri kirjoitti:Lamdan olen uusinut ja poikani 9000 Turbosta olen koittanut ilmamassamittarilla (sama numero) eikä auta. Turbo kyllä käy 900 satasen ilmamassamittarilla.
Sama IMM löytyy muutamista turbotonnareista, vaikka uskomattomalta kuulostaakin. Lähinnä vuosimallit 88-91.
Bosch -013 / Saab 7538655 koodin takana on HLM 2/4.7, muovi, 120 astetta.
Vääränlainen IMM sitten rikkoo ECU:n. Muovisia ja alumiinisia ei saa seikoittaa keskenään. Joten tarkkana kaikkien kokeilujen suhteen.
Saab 900i 16 kat käyntiongelmat
No niin!
Tänään tein oikein tarkkaa analyysia: Tallin ja auton lämpötila +10. Käynnistyy loistavasti ja käy normaalisti n. 5 min ja sen jälkeen tyhjäkäynti laskee noi 700 k/min ja lamdan singnaali jännite on tuolloin noin 0,640 v. Tämän jälkeen käy n. 5 min. koko ajan kierrokset väheten, kunnes sammuu. Signaalijännite on sammuessa n. 0,290-0,300 v.
Uudelleen startatessa käynnistyy normaalisti, mutta ei jää käymään. Eikä myöskään kärsi kaasuttaa yhtään. Ennen käynnistystä nollaisin vikamuistin ja sammumisen jälkeen vikakoodi oli jälleen 12224, eli tulkintani mukaan: seos liian rikkaalla!!! Mielestäni tässä on ristiriita, koska signaalijännitettä tulkitessa näyttäisi seos menevän laihalle. Myöskään ei koskaan kasta tuppia ja sammumisen jälkeen voi startata vaikka kuinka monta kertaa ja käynnistyy mutta ei jää käymään. Kun antaa koneen jäähtyä niin kaikki alkaa alusta saman kaavan mukaan.
Lamda on Boschin alkuperäisen numeron mukainen, ja kaikki maadoitukset puhdistettu, sekä alipaineletkut joko uusittu tai tarkistettu ja kiristimet kiristetty.
Tänään tein oikein tarkkaa analyysia: Tallin ja auton lämpötila +10. Käynnistyy loistavasti ja käy normaalisti n. 5 min ja sen jälkeen tyhjäkäynti laskee noi 700 k/min ja lamdan singnaali jännite on tuolloin noin 0,640 v. Tämän jälkeen käy n. 5 min. koko ajan kierrokset väheten, kunnes sammuu. Signaalijännite on sammuessa n. 0,290-0,300 v.
Uudelleen startatessa käynnistyy normaalisti, mutta ei jää käymään. Eikä myöskään kärsi kaasuttaa yhtään. Ennen käynnistystä nollaisin vikamuistin ja sammumisen jälkeen vikakoodi oli jälleen 12224, eli tulkintani mukaan: seos liian rikkaalla!!! Mielestäni tässä on ristiriita, koska signaalijännitettä tulkitessa näyttäisi seos menevän laihalle. Myöskään ei koskaan kasta tuppia ja sammumisen jälkeen voi startata vaikka kuinka monta kertaa ja käynnistyy mutta ei jää käymään. Kun antaa koneen jäähtyä niin kaikki alkaa alusta saman kaavan mukaan.
Lamda on Boschin alkuperäisen numeron mukainen, ja kaikki maadoitukset puhdistettu, sekä alipaineletkut joko uusittu tai tarkistettu ja kiristimet kiristetty.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Et kertonut, oletko vaihtanut NTC-vastuksen tai kokeillut ilman sitä.
Tai sitten tämä voi olla vikana?? (epätodennäköistä, kun sulla on kuitenkin M1990 auto)
http://68.18.136.174/tuneup_folder/8824ecu.htm
Tai sitten tämä voi olla vikana?? (epätodennäköistä, kun sulla on kuitenkin M1990 auto)
http://68.18.136.174/tuneup_folder/8824ecu.htm
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
NTC vastus on uusittuTeemu kirjoitti:Et kertonut, oletko vaihtanut NTC-vastuksen tai kokeillut ilman sitä.
Tai sitten tämä voi olla vikana?? (epätodennäköistä, kun sulla on kuitenkin M1990 auto)
http://68.18.136.174/tuneup_folder/8824ecu.htm
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Uusittu lamda on kolmijohtoinen ja korjaamokäsikirjan mukainen Boschin alkuperäinen. Lämmityskierukan vastus on n. 4 ohmia, eli korjaamokäsikirjan mukainen. Jännite on akkujännite liittimen navan ja maan välillä.Virran kun pistää päälle niin singnaalijännite on n. 9 v. Kun auton käynnistää ja seuraa singnaalijännitettä niin se alkaa laskea. Auto käy moitteettomasti siihen saakka kun jännite putoaa n. 0.4-0.3 v välille, jolloin käynti tulee vaikeaksi ja lopulta sammuu. Siinä vaiheessa kun moottori käy normaalisti se vastaa kaasuun normaalisti. Käynnin alkaessa hiipua, myöskään ei kärsi antaa kaasua lainkaan vaan sammuu heti.900 I 16 Kat kirjoitti:Onko lambda anturi varmasti oikea kolme johtoinen....Onko anturin lämmityksen väli mitattu ??? ja tuleeko jännite lämmitykselle ???
PS..Mulla ois kokeilu ilmassamittari joka toimii....-013 loppuinen...
Minulla on uksi -013 IMM varalla ja 9000 Turbossa on myös -013, 900 ei toimi näillä mutta Turbo käy kaikilla joten IMM:t ovat ehjiä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Mimmi kirjoitti:Käyttäkää EHDOTTOMASTI mukana tulevia liittimiä johtojen liittämiseen, muuten lambda ei toimi oikein ja takuukin raukeaa. Johtoa pitkin tulee vertailuilma.
Meni kyllä yli hilseen ja lujasti ??? mikä hemmetin vertailuilma ???
Kun vaihdoin lambdan pari vuotta sitten niin tavalliset jatkoabikot tuli mukana !!!
Et varmaan lukenut tekstiäni tarkkaan. Lambda on Boschin alkuperäinen jossa kaikki tarvittavat liittimet valmiina, joten mahdotonta asentaa väärin.900 I 16 Kat kirjoitti:Liititkö oikein lambdan.????...Lämmityskierukan liittiimiin pitää tulla akun napajännite..eikä sitä mitata runkoa vasten. Sitä vasten signaalijännite mitataan runkoa vasten soutaen välillä 0-1 V..
Ei ainakaan Boschin lamdasta mitään ilmaa tule johtoja pitkin. On musta singnaalijohdin ja kaksi valkoista johdinta esilämmitykselle. Ja kaksi liitintä jotka sopivat vain ja ainoastaan oikein Saabin alkuperäisiin liittimiin, jote virhettä on mahdotonta tehdä ellei katko johtoja.900 I 16 Kat kirjoitti:Mimmi kirjoitti:Käyttäkää EHDOTTOMASTI mukana tulevia liittimiä johtojen liittämiseen, muuten lambda ei toimi oikein ja takuukin raukeaa. Johtoa pitkin tulee vertailuilma.
Meni kyllä yli hilseen ja lujasti ??? mikä hemmetin vertailuilma ???
Kun vaihdoin lambdan pari vuotta sitten niin tavalliset jatkoabikot tuli mukana !!!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Tuli mielleen. Silloin kun jokin elektroniikan komponentti on rikki niin sen toiminta riippuu lämpötilasta. Lämmittämällä tai jäähdyttämällä osia voi paikallistaa vian luotetavasti.
Minä paikallistin vian omassa autossani sytytyspääteasteeseen tällä tavoin.
Minä paikallistin vian omassa autossani sytytyspääteasteeseen tällä tavoin.
- -
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!