Saab 900i 16 kat käyntiongelmat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Kulkuri
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 22:54

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

Teemu kirjoitti:
jus kirjoitti:
Kulkuri kirjoitti:Lamdan olen uusinut ja poikani 9000 Turbosta olen koittanut ilmamassamittarilla (sama numero) eikä auta. Turbo kyllä käy 900 satasen ilmamassamittarilla.
Kuinkahan todennäköistä on, että turbotonnarissa ja ruiskusatkussa kuuluisi olla samannumeroinen ilmamassamittari?
Suurimmassa osassa ruiskusatkuja on käytetty -013 loppuista IMM:ää.

Sama IMM löytyy muutamista turbotonnareista, vaikka uskomattomalta kuulostaakin. Lähinnä vuosimallit 88-91.

Bosch -013 / Saab 7538655 koodin takana on HLM 2/4.7, muovi, 120 astetta.

Vääränlainen IMM sitten rikkoo ECU:n. Muovisia ja alumiinisia ei saa seikoittaa keskenään. Joten tarkkana kaikkien kokeilujen suhteen.
Turbo on -89 mallia 185 hv Saksasta tuotu, molemmissa on samanumeroinen IMM (-013). Turbo toimii kummallakin mutta 900 ei.
Kulkuri
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 22:54

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

No niin!
Tänään tein oikein tarkkaa analyysia: Tallin ja auton lämpötila +10. Käynnistyy loistavasti ja käy normaalisti n. 5 min ja sen jälkeen tyhjäkäynti laskee noi 700 k/min ja lamdan singnaali jännite on tuolloin noin 0,640 v. Tämän jälkeen käy n. 5 min. koko ajan kierrokset väheten, kunnes sammuu. Signaalijännite on sammuessa n. 0,290-0,300 v.
Uudelleen startatessa käynnistyy normaalisti, mutta ei jää käymään. Eikä myöskään kärsi kaasuttaa yhtään. Ennen käynnistystä nollaisin vikamuistin ja sammumisen jälkeen vikakoodi oli jälleen 12224, eli tulkintani mukaan: seos liian rikkaalla!!! Mielestäni tässä on ristiriita, koska signaalijännitettä tulkitessa näyttäisi seos menevän laihalle. Myöskään ei koskaan kasta tuppia ja sammumisen jälkeen voi startata vaikka kuinka monta kertaa ja käynnistyy mutta ei jää käymään. Kun antaa koneen jäähtyä niin kaikki alkaa alusta saman kaavan mukaan.
Lamda on Boschin alkuperäisen numeron mukainen, ja kaikki maadoitukset puhdistettu, sekä alipaineletkut joko uusittu tai tarkistettu ja kiristimet kiristetty.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

12224 fuel air mixture too rich oxygen sesor, air mass meter
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Et kertonut, oletko vaihtanut NTC-vastuksen tai kokeillut ilman sitä.

Tai sitten tämä voi olla vikana?? (epätodennäköistä, kun sulla on kuitenkin M1990 auto)
http://68.18.136.174/tuneup_folder/8824ecu.htm
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Kulkuri
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 22:54

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

Teemu kirjoitti:Et kertonut, oletko vaihtanut NTC-vastuksen tai kokeillut ilman sitä.

Tai sitten tämä voi olla vikana?? (epätodennäköistä, kun sulla on kuitenkin M1990 auto)
http://68.18.136.174/tuneup_folder/8824ecu.htm
NTC vastus on uusittu
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Onko lambda anturi varmasti oikea kolme johtoinen....Onko anturin lämmityksen väli mitattu ??? ja tuleeko jännite lämmitykselle ???

PS..Mulla ois kokeilu ilmassamittari joka toimii....-013 loppuinen...
Kulkuri
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 22:54

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

900 I 16 Kat kirjoitti:Onko lambda anturi varmasti oikea kolme johtoinen....Onko anturin lämmityksen väli mitattu ??? ja tuleeko jännite lämmitykselle ???

PS..Mulla ois kokeilu ilmassamittari joka toimii....-013 loppuinen...
Uusittu lamda on kolmijohtoinen ja korjaamokäsikirjan mukainen Boschin alkuperäinen. Lämmityskierukan vastus on n. 4 ohmia, eli korjaamokäsikirjan mukainen. Jännite on akkujännite liittimen navan ja maan välillä.Virran kun pistää päälle niin singnaalijännite on n. 9 v. Kun auton käynnistää ja seuraa singnaalijännitettä niin se alkaa laskea. Auto käy moitteettomasti siihen saakka kun jännite putoaa n. 0.4-0.3 v välille, jolloin käynti tulee vaikeaksi ja lopulta sammuu. Siinä vaiheessa kun moottori käy normaalisti se vastaa kaasuun normaalisti. Käynnin alkaessa hiipua, myöskään ei kärsi antaa kaasua lainkaan vaan sammuu heti.
Minulla on uksi -013 IMM varalla ja 9000 Turbossa on myös -013, 900 ei toimi näillä mutta Turbo käy kaikilla joten IMM:t ovat ehjiä.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Liititkö oikein lambdan.????...Lämmityskierukan liittiimiin pitää tulla akun napajännite..eikä sitä mitata runkoa vasten. Sitä vasten signaalijännite mitataan runkoa vasten soutaen välillä 0-1 V..
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Mimmi kirjoitti:Käyttäkää EHDOTTOMASTI mukana tulevia liittimiä johtojen liittämiseen, muuten lambda ei toimi oikein ja takuukin raukeaa. Johtoa pitkin tulee vertailuilma.

Meni kyllä yli hilseen ja lujasti ??? mikä hemmetin vertailuilma ???

Kun vaihdoin lambdan pari vuotta sitten niin tavalliset jatkoabikot tuli mukana !!!
Kulkuri
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 22:54

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

900 I 16 Kat kirjoitti:Liititkö oikein lambdan.????...Lämmityskierukan liittiimiin pitää tulla akun napajännite..eikä sitä mitata runkoa vasten. Sitä vasten signaalijännite mitataan runkoa vasten soutaen välillä 0-1 V..
Et varmaan lukenut tekstiäni tarkkaan. Lambda on Boschin alkuperäinen jossa kaikki tarvittavat liittimet valmiina, joten mahdotonta asentaa väärin.
Kulkuri
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 22:54

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

900 I 16 Kat kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Käyttäkää EHDOTTOMASTI mukana tulevia liittimiä johtojen liittämiseen, muuten lambda ei toimi oikein ja takuukin raukeaa. Johtoa pitkin tulee vertailuilma.

Meni kyllä yli hilseen ja lujasti ??? mikä hemmetin vertailuilma ???

Kun vaihdoin lambdan pari vuotta sitten niin tavalliset jatkoabikot tuli mukana !!!
Ei ainakaan Boschin lamdasta mitään ilmaa tule johtoja pitkin. On musta singnaalijohdin ja kaksi valkoista johdinta esilämmitykselle. Ja kaksi liitintä jotka sopivat vain ja ainoastaan oikein Saabin alkuperäisiin liittimiin, jote virhettä on mahdotonta tehdä ellei katko johtoja.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Eli vaihdatit liittimiltä saakka.....No sitten ne on oikein .......
aajule00
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2005 12:33

Viesti Kirjoittaja aajule00 »

Tuli mielleen. Silloin kun jokin elektroniikan komponentti on rikki niin sen toiminta riippuu lämpötilasta. Lämmittämällä tai jäähdyttämällä osia voi paikallistaa vian luotetavasti.
Minä paikallistin vian omassa autossani sytytyspääteasteeseen tällä tavoin.
- -
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

Sitkeyttä vaan Kulkuri jostain se vika löytyy.
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

Ei kai tällä ole luovutettu?
Ei toi minunkaan projekti 77 oikein pelitä, kun vikaa ei meinaa millään löytää, eikä noi tonnarien osat käy kokeiluun kun ovat uudempia, projektin kone on 87 automaatista.
Kyllä välillä meinaa usko loppua, mutta aina sitä jostain saa sisua jatkaa vian etsimistä.
Vastaa Viestiin