Pelastetun satkun käyttöönotto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Pelastetun satkun käyttöönotto

Viesti Kirjoittaja blair »

Terve

ajattelin hieman summata tähän oman satkun käyttökuntoon laittoa. Käytännössä kaikki alla luetellut asiat olen kaivanut foorumilta tai sitten kysynyt foorumilta. Ehkäpä tämä lista kuitenkin auttaa jotain toista uiveloa, joka ostaa ensimmäisen satkunsa, eikä tiedä mitä pitäisi tehdä.

Kyseessä MY1987 2.0 Pierburg kaasutin, 4 vaihdetta, kullan värinen 3d.

Vaihdoin:

- Tulpat (NKG 2€ kappale)
- Virranjakajan kansi (4,50€)
- Virranjakajan pyörijä (2,90€)
- Tulpanjohdot (olivat jo uudet, muuten vaihtoon)
- Venttiilikopan huohotus, kumiholkki (2€)
- Kaasuttimen kalvo (1,68€)
- Moottoriöljyt (5l Motox 24,90€)
- Öljynsuodatin (6,90€)
- Vaihdelaatikon öljyt, tarvitset 3,5l (Motox GL4 6,90€/l)
- Ilmanpuhdistin (5,50€)
- Raitisilmasuodatin (~15€)

Kalvo löytyy kun avaa kaasuttimen kantta paikoillaan pitävät 3 ruuvia. Kannen alta löytyy noin 10cm pitkä jousi, nosta se pois. Kalvo näkyy nyt kaasuttimen sisällä reunoilla. Voit nostaa luistin kalvoineen ylös, ruuvaa neljä ruuvia auki ja nosta luistin päällä oleva levy pois. Nyt kalvo irtoaa, eiku uusi tilalle. Huomaa, että kalvossa on "nypy" joka pitää tulla vastaavaan koloon luistissa. Samanlainen kolo löytyy kaasarin rungosta.

Tarkistin ja korjasin tarvittaessa:

- Kaasuttimen vaimennusöljy

Kaasuttimen päällä on pieni korkki, avaa se. Korkin mukana tulee pieni mäntä varsineen. Öljyä vaimennus-sylinterissä pitää olla siten, että ennen kuin korkki tapaa kierteet, mäntä osuu öljyyn. Öljynä käytetään automaattivaihdelaatikon öljyä (ATF). Se ei ole liian jäykkää talvisin.

- Virranjakajan alipainekello

Tämä on mollukka virranjakajan kyljessä. Se muuttaa sytytystä alipaineella. Jos kellon kalvo on rikki, niin vaikuttaa esim. kulutukseen ja kulkuun. Kellosta lähtee alipaineletku imusarjaan. Irroita letku imusarjan päästä, ime siitä, jos tuntuu vastus niin silloin OK. Jos horii tyhjää niin kellosta on kalvo puhki. Kalvoa ei voi vaihtaa, joten etsi kokonaan uusi kello. Itse ostin parikympillä käytetyn virranjakajan ehjällä kellolla foorumilaiselta. Oli siis rikki.

- Öljynpaineanturi (3,30€)

Taitaa olla aika hanakka vuotamaan öljyä, ainakin itselläni. Hieman teflonteippiä uuden anturin jengaan ja kiinni. Ei vuoda enää.

- Ryyppyvaijeri

Oli pirun jumissa. Vaijeri irti kaasuttimen päästä ja siihen pakastepussi päähän, johon lorottaa hieman öljyä. Pussin suu teipillä kireälle vaijerin varteen ja vaimo pitämään vaijeria suoraan taivasta kohti. Itse kuskin pukille ja eikun ryypy sisään ja ulos miljoona kertaa. Näin siististi öljy pääsee vaijerin sisään.

- Fasten seat belt valo

Jos ei toimi niin heti kipin kapin ostamaan 1,2w lasikantapolttimo ja kokeile josko toimisi polttimon vaihtamalla. Itselläni lähti toimimaan. Mikäs Saabi se on, jossa ei turvavyövaloa ole. Otat radion pois, sieltä käsin helposti ylettää ko. polttimoon.

- Öljyvuodot

Satku on kuin kolli kiimassa. Joka paikaa jää pikku "pisu". Itselläni vuotaa kampiakselin stefa ja vuoto pieneni rutkasti, kun kaadoin moottoriin Liqui Moly (7,90€) merkkistä lisäainetta, joka turvottaa kumitiivisteitä.

- Alipaineletkut (pienet kumiletkut)

Moottorin päällä risteilee sinne tänne erillaisia alipaineletkuja. Itselläni ainakin oli moni aika hapero. Uusi ihmeessä. Letkua saa metritavarana mistä vain autovaraosaliikkeestä. Vuotava letku voi vaikuttaa hyvin moneen asiaan.

- Mootttorin tuloilman esilämmitys

Kylmällä koneella tuodaan imuilma pakosarjan päältä. Tätä ohjaa venttiilii/kello imuilmaputkessa, ennen ilmanpuhdistinta. Seuraa kaasuttimesta imuletkua ilmanpuhdistin ämpäriin ja siitä eteenpäin. Huomaatko putkessa mollukan johon menee alipaineletku? Ota sen jälkeinen osa putkesta irti. Nyt näet mekanismin. Kylmällä koneella laitat käyntiin ja katso, että luukku sulkeutuu siten, että ottaa ilmaa pakosarjan luota. Muuten kovilla pakkasilla saattaa kaasutin jäätyä ikävin seurauksin. Itselläni ei toiminut, koska alipaineletkut olivat väärässä järjestyksessä.

Ominaisuuksia ja ongelmia

Jarrut: (<-1988)

Peruuttaessa kun painat jarrua kuuluu pirullinen paukahdus! Ei hätää, etukäsijarrullinen versio on kuuluisa siitä, että jarrusatulat pääsevät liikkumaan ja peruuttaessa, kun painat jarrua ne siirtyy toiseen reunaan.

Pakki rusahtaa:

Ei hätää! Laatikolle on ominaista, että sinne jää pyörimään kaikenlaista ratasta, vaikka kytkin on pohjassa. Käytä keppi ensin kolmosella ja sitten pakille. Menee aivan sukkana sisään.

Kytkin:

Kytkin vinkuu kun seisoo paikallaan vaihde vapaalla. Ääni häviää kun painaa kytkintä about 1cm sisään. Tarkoittaa, että kytkinlevyn luona majaileva työsylinteri ei palauta täysin, vaatisi uuden sylinterin tai vanhan kunnostuksen. Vaivaan saattaa auttaa, kun avaat kytkimen suojamuovin päällä olevan tarkistusluukun ja suihkutat CRC/WD40 tyyppistä ainetta työsylinteriin samalla, kun vaimo polkee kytkintä tarmokkaasti. Itselläni auttoi. Huomaa, että kytkimen kunnosta voit tehdä päätelmiä siitä millainen välys muodostuu akselille tarkistuluukusta katsottaessa, kun kytkin ihan pohjassa. Jos avautuva väli 1-2mm, kytkin aika finito. Jos enemmän, kuten minulla, niin kaikki hyvin!

***

Kunnia näistä ohjeista kuuluu foorumin monille kirjoittajille. Kuten mainittu, tässä hieman vain summaan juttua.

Omalla Saabilla nyt 4000km takana. Joka aamu lähtee kuin palmun alta ja ei ole kertaakaan ollut edes lähellä, että jäisin tien päälle - varsinainen työjuhta!

-b

p.s
Jos räikeitä virheita, niin korjatkaa. Lisäilen juttua sitä mukaan kun muistan mitä kaikkea olen autossa ropannut.
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saap askia
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Touko 01, 2014 22:38
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Pelastetun satkun käyttöönotto

Viesti Kirjoittaja Saap askia »

blair kirjoitti:Ehkäpä tämä lista kuitenkin auttaa jotain toista uiveloa, joka ostaa ensimmäisen satkunsa, eikä tiedä mitä pitäisi tehdä.
Kiitos paljon! Voi kunpa merkkihuolto lukisi tämän, niin olisi elämä jonkin verran helpompaa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24048
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pelastetun satkun käyttöönotto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mä luulen ettei yksikään "merkki" huolto uhraa 2 miestä ryyppyvaijerin öljyämiseen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
scania-vabis
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: La Touko 08, 2004 17:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pelastetun satkun käyttöönotto

Viesti Kirjoittaja scania-vabis »

Enää ei ole itsellä noin hieno vuosikerta-vaunu, mutta kiitos selkeästä, hyvin kirjoitetusta aiheesta. Jonain päivänä siitä voi olla apua jollekin.
Ps: Ai-ai niitä aikoja, kun ajoi vanhalla perus-satkulla. Tulee hienot muistot mieleen.
Famous last words...famus sista ord
eX: 900 -86, 900i -87, 90 -84, 900 -89, 900 16v 2.1 -92
Nyt: 9-3, -99
Jäsennumero 4687
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Pelastetun satkun käyttöönotto

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

mistäs kalvon sait?
eikös noissa ollut ainakin jossain vaiheessa jotain toimitus/toimivuus ongelmia?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin