sisemmän vetonivelen neulalaakerista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

sisemmän vetonivelen neulalaakerista

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

Saab 900 -93 on auto.

Kysymys: monenkolaisia ulkohalkaisijaltaan on tuohon autoon sopivia neulalaakereilla varustettuja tripodin haaroissa pyöriviä "sormuksia". Milloin tuo neulalaakeri on ns. loppu. Tässä tapauksessa sormusta liikuttelemalla sivusuunnassa on havaittavissa jonkin verran sivuleheiluntaliikettä ( en tarkoita sormuksen liukumista neulojen varassa sivusuunnassa), kuuluuko asiaan vai miten todetaan, onko laakerointi loppuun kulunut ? Sekö siellä metelöi kun malja tuntuisi vielä vetäviltä reunoiltaan olevan kohtuullisen hyvässä kunnossa ?

Mitkä on tarkat "sormuksien" ulkohalkaisijat ja vastaavat neulojen halkaisijat ?

Vastaan on tullut kahdenlaisia, tähänmennessä, 37 mm ja 34 mm ulkohalkaisijoiltaan olevia "sormuksia".
Onko lisää vaihtoehtoja tiedossa ?

Yllätys oli, ettei se 34 mm halkaisijaltaan oleva sopinutkaan maljaan jonka halkaisija makkaran päältä( mallia kaksi makkaraa) mitattuna on noin 83 mm, mutta se 37 mm halkaisijaltaan olevat mahtui. Toki niissä oli myös neulalaakerien sisäkehän halkaisija eri enkä myöskään laskenut neulojen lukumäärää enkä mitannut halkaisijaa tai pituutta. Liekö edes vetoakselin halkaisijakaan sama.

Tämä on jo sen luokan kysymys ettei varmaa tietoa ole muualta saatavissa kuin täältä kysymällä. Paras ratkaisu olisi virheetön, tuohon autoon oikealle puolelle sopiva sisempi vetonivelkokonaisuus kohtuu hintaan. Tietokin auttaa osien metsästyksessä.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: sisemmän vetonivelen neulalaakerista

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Hetkonen, eikö ne toimitetut osat olleetkaan oikeita tai ehjiä? Niinkuin sanottua, takuu pelaa jos niikseen, huomenna esim. sama paikka :)
Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

Re: sisemmän vetonivelen neulalaakerista

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

Ei ollut oikean puolen sisempi vetonivel. Ei ollut tripodin neulallakerit. Ei ollut. Niitä piti ruveta epäilemään sen melun aiheuttajaksi jonka takia vei auton "pajalle" oikean pyöränlaakerin vaihtoon. Ostin oikein laakerin valmiiksi.

Ei ollut vika kuulemma laakerissa. Olivat purkaneet riittävästi että tieto oli VARMA.

Ei ollut sitten loppujen lopuksi vikaa missään oikean puolen veto-osissa. Vaan autossa on samanlaiset vermeet myös vasemmalla. Siis niiden kimppuun !

Ei ollut vikaa sisemmässä vetonivelessä, ei ollut vikaa ulommassa vetonivelessä eikä pyöränlaakerissa.

Vikaa ei löytynyt myöskään takapyörien laakereista. Siis Missä se vika luuraa ???
Rupesi oma osaaminen olemaan tiensä päässä. Mutta onneksi tällä palstalla on myös osaajia jotka tietävät, mitä kannattaa tehdä ja mistä vikaa etsiä. Kaunis kiitos vielä kerran kaikille talkoisiin osallistuneille. Tietäjät tietävät keistä puhun.

Ai niin. se vika löytyi siitä oikean etypäörän laakerista josta sitä oli etsitty heti alkujaan ja jossa sen ei pitänyt siis olla pajan mukaan. On tietäjiä ja osaajia tai sitten ei ole. Se olkoon tämän korjauskeikan opetus, ja kallis sellainen onkin.

Kysyn taas ensi kerralla ongelman ilmestyessä ja ennenkuin aloitan yhtään mitään muuta "säätämistä" !!
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: sisemmän vetonivelen neulalaakerista

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

hyvä että vika löytyi lopulta... :D
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin