Apua tietäjät! Kytkin temppuilee/hitsattu tms? Uus ongelma!
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: La Loka 23, 2004 15:41
Apua tietäjät! Kytkin temppuilee/hitsattu tms? Uus ongelma!
Joo. Tuossa mun 90 -86 on kuulemma jotakin hitsattu kytkimestä. Seurauksena se, että kytkin on semmoinen, että ku pikkasenkin varvasta näyttää, niin kytkin aukeaa? Ressaava ajettava, kokokytkimen pelivara muutamassa millissä. Levy ja paineasetelma on hyvät, joten ei niitä kannata ehdoitella. Oliko näissä joku hydraulitanko, tms? Oiskos siitä hitsattu jotain kiinteäksi? Oiskos minkälainen homma vaihtaa koko tanko hitsaamattomaan? Apua!
Viimeksi muokannut Dj Kätkäläinen, Su Loka 24, 2004 20:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kytkimen käyttöpoljin
Mietinpä vaan, että onko joku puusilmä hitsannu sen kytkimen hydraulisylinterin käyttötangon akseli tapin siihen polkimeen kiinteästi kiinni? Periaate on se, että kytkinpolkimessa tulee olla välyksetön reikä johon tulee se tappi lukkorikalla kiinni ja pääsee vapaasti pyörimään siinä reiässä.Jos näin on päässyt käymään niin pitäis saada se polkimessa oleva reikä auki ja uusi tappi jostain siten että se pääsee liikkumaan polkimen mukana.
Jos jotain on hitsattu, niin varmaan juuri tuota tankoa tuolta polkimelta pääsylinterille, ehkä jatkettu tai jotain.
Tuon kyllä näkee aika helposti kun ottaa sen muovin pois polkimien päältä.
Tuon kyllä näkee aika helposti kun ottaa sen muovin pois polkimien päältä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Joo...
...samanlaista ongelmaa oli mulla, topicci tässä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
Vika tosiaan oli kytkimen pääsylinterissä, samalla laitettiin se pääsylinterille menevä tangon ja polkimen liitos kuntoon, eli kulunut reikä hitsattiin pienemmäksi.
Osia saa Motonetista, omani hain Hessumobiilista, maksoi muistaakseni n. 15 euroa + pari purkkia jarrunestettä ja työtä oli yhdeksi illaksi.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
Vika tosiaan oli kytkimen pääsylinterissä, samalla laitettiin se pääsylinterille menevä tangon ja polkimen liitos kuntoon, eli kulunut reikä hitsattiin pienemmäksi.
Osia saa Motonetista, omani hain Hessumobiilista, maksoi muistaakseni n. 15 euroa + pari purkkia jarrunestettä ja työtä oli yhdeksi illaksi.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: La Loka 23, 2004 15:41
Jep, ei ollu kovin kummoista välystä siinä polkimen tapissa. Mimmoinen se "hydraulitanko" on
missäpäin se makoilee
Tuli vaan mieleen, et tuohon vehkeeseen oli vaihdettu poljinsylinterin ja työsylinterin korjaussarjat sekä paineasetelma, laakeri & levy. Sen jälkeen oli tommoiseksi ryhtyny. Siinä samalla oli kytkinpolkimen reikä korjattu välyksettömäksi hitsaamalla, nyt tuntui n. 2 mm välys. Se välys kuitenkin ilmenee kytkinpoljinta nostaessa, eli kun poljin on vapaana, ei välystä alaspäin painaessa ole. Nyt kun kytkimen koko pelivara on polkimen liikeradan yläpäässä, niin eihän tuo välys mihinkään vaikuta
Hoksasitteko, mitä tarkoitan?
Pitäisköhän yrittää ilmailla noita sylintereitä?
Oiskos siihen vinkkejä/ohjeita?


Tuli vaan mieleen, et tuohon vehkeeseen oli vaihdettu poljinsylinterin ja työsylinterin korjaussarjat sekä paineasetelma, laakeri & levy. Sen jälkeen oli tommoiseksi ryhtyny. Siinä samalla oli kytkinpolkimen reikä korjattu välyksettömäksi hitsaamalla, nyt tuntui n. 2 mm välys. Se välys kuitenkin ilmenee kytkinpoljinta nostaessa, eli kun poljin on vapaana, ei välystä alaspäin painaessa ole. Nyt kun kytkimen koko pelivara on polkimen liikeradan yläpäässä, niin eihän tuo välys mihinkään vaikuta

Hoksasitteko, mitä tarkoitan?
Pitäisköhän yrittää ilmailla noita sylintereitä?
Oiskos siihen vinkkejä/ohjeita?
Ei siellä mitään muuta tankoa ole kuin pääsylinterissä oleva polkimeen liitttyvä tanko, joka sitten puskee mäntää. Tuo tanko on kyllä ihan mekaaninen, siinä ei ole mitään hydrauliikkaa. Yleensä sekä polkimessa että tangon korvakkeessa on akselitapin kuluttamat soikeat reiät, ja niitä sitten hitsataan pyöreämmäksi.Dj Kätkäläinen kirjoitti:Jep, ei ollu kovin kummoista välystä siinä polkimen tapissa. Mimmoinen se "hydraulitanko" on?
http://www.hut.fi/u/jus/saab/90/131_3128_1.JPG
Välys ei kyllä selitä miksi kytkin olisi noin herkkä irrottamaan.
Onko se samanlainen aina pidemmänkin ajan seistyään? Eli voitko startata vaihde päällä kun painat poljinta vain sen verran kun nyt yleensä tuntuu olevan tarpeen painaa jotta irrottaa.
Voisiko olla niin, että kytkinputkessa oleva letku olisi muutunut yksisuuntaiseksi, ja kerran pohjaan painettu poljin ottaisi aikansa ennenkuin neste virtaa takaisin?
Ilmaaminen onnistuu kun leikkaat polkupyörän sisäkumin poikki, laitat toisen pään jarrunestesäiliön suulle ja toisen pään solmuun tai muuten tukkoon, ja sitten pumppaat kumiin painetta. Ilmaaminen onnistuu sitten ihan vaan nippaa avaamalla. Jos kytkinletku on ehjä, ei vaadi kovaa painetta kumiin, pitäisi oikeastaan valua ihan painovoimaisestikin jos ei ole paljon ilmaa putkessa. Nippaan liittetty kirkas letku auttaa tarkkailemaan järjestelmästä tulevia ilmakuplia.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00