Eli -86 900 ruisku, voinko käyttää tuon ikäsessä 95:sta?
Väheneekö kulutus vai onko vaikutusta?
Nyt menee aika pirusti löpöä
Ja tässä on peltipakosarja, onko se jotenkin viritettyä mallia niin sen takia hörppii enemmän? Sellasta kuulin että vois tuosta johtua...
Voit käyttää 95. Vaihtui -85 vuonna ja on kiinni venttiilinohjaimista. Tuohon kulutusongelmaan onkin sitten hankalampi vastata, kun en ruiskua omista. Täällä on ollut kyllä keskustelua siitä, kumpaa pitäisi käyttää ja on jopa sanottu, että 98 pienentäisi kulutusta. Mutta jos kulutuksesi on aivan käsittämätöntä, niin siihen ei auta edes kisabensa.
Peltisarja on ollut ruiskuissa vakiona, eikä sen pitäisi olla merkki mistään virittelystä. Toki koneelle on voitu tehdä jotain, mutta se pitää selvittää edellisiltä omistajilta.
No, sitten mulla on ihan väärää tietoa... (häpeää nurkassa) No, jos yritetään tällasella lauseella, että loppupään ruiskuissa se on ollut vakiona . Mulla on -88 kaasaripeli ja sinä on ollut peltisarja uudesta asti. Sen on varmaan saanut jonkinlaisena lisävarusteena tai jotain. Ihmetyttää että joissakin se on ollut ja joissakin ei.
Mitä venttiiliohjurit vaikuttaa bensan oktaanilukuun tai lisäaineistukseen??.
Kyllä se lisäaineistus (lyijy)oli siellä seetirenkaiden/venttiililautasten
voitelun takia.Kun lyijy poistu tuli tilalle lisäaineistus tiettyihin laatuihin,jota sitten suositeltiin näihin vanhoihin autoihin.
Nykyään ei taida olla enää saatavana semmosta bensaa missä olis toi lisäaineistus.Mutta saab ei ole tarkka vaikka vanhassakin käyttäs lyijytöntä ja ilman tota lisäaineistusta.Tai ei ainakaan mulla ole venttiileitä palanu,enkä ole kyllä kuullu että olis ollu ongelma muillakaan.
Liekkö urbaanilegendaa tuo 95E:n kovempi kulutus verrattuna 98E? En tiedä. Oma kokemus oli sytytysennakoihin koskematta perstuntumalta huonompi kiihtyvyys 95E:llä, mutta tuota on vaikea todistaa. Joissakin autoissa sytytysennakko on eri riippuen, kummalla oktaanilla ajetaan. (Esim. käännetään joku palikka eri asentoon.) Saab ei ole ilmoittanut 900:lle eri ennakkoarvoja, mutta ehkä voi olla syytä hakea ennakkoa "kokeile ja erehdy"-menetelmällä sopivammaksi tuolla matalampioktaaniselle, jos siirtyy 98E:stä 95E:n käyttöön. (Pitää siis pienentää ennakkoa teoriapohjalta.)
On syytä muistaa, että 16venttiilisessä ruiskussa on EZK-sytytys, jossa on nakutustunnistus. Tässä koneessa ei tarvii miettiä ennakoita, jos käyttäisikin 95E:tä. Mikä on muuten T16 koneiden pienin sallittu oktaani? T8 koneet taisivat syödä ihan jotain 92oktaanistakin mukisematta...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kyllä 16t kone kulkee 92 okt aivan hyvin,eilen ajoin lastutetulla tonnarilla jossa oli venäläistä 95okt tankissa.
Kyllä silläkin meni ahdot punaselle ja kulki hyvin,minä ajan omalla 16v vaparilla useimmiten 92 okt ja hyvin kulkee.
Tietenkin tehoja on vähän enemmän 98okt,mutta en vaparissa kyllä huomannu eroo 92 tai 98,turbossa varmaan huomaa.
Herätelläänpä vanhaa topikkii... perusteena se, että enää ei mistään saa 92-okt. ja polttoaineet on kuitenkin muuttuneet. Eikö nykyisin molemmista 95E:stä ja 98E:stä ole poistuneet lisäaineet, tai ainakin niissä olisi samat lisäaineet?
-84 T16 siis toimisi 95E:llä ihan kohtuullisesti, eikä seurauksena ole venttiiliohjurien ennenaikaista loppuun kulumista? Miten mahtaa olla erillisen lisäaineen kanssa, kannattaako laittaa?
Voisin kuvitella, että jopa oktaani 87 käy satkuun, sillä Yhdysvalloissa oktaaniluvut vaihtelevat välillä 87-92. Uskokaa tai alkää, mutta 92 on korkein mitä tästä avaruusteknologian ihmemaasta saa, ja sekin kulkee nimellä "Premium" kun taas 87-oktaaninen on "Regular".
NG 9³ SS 1.8t Linear Business, M5 (MY2008) Snow Silver
(jäsen 44862)
Nyt on tullu ajeltua 1,5 vuotta puhtaasti venäläisellä 95lla ja eipähän tuo nakuttele tms. Kulutukset on nyt ollu sellasta 8,5l/100km (noin 50/50 kaupunki/maantie ajoa). Enkä ole nuukaillu antaa tennaria kiihdytyksissä.
Niin ja vastoin hyvin yleistä legendaa niin tulpat EIVÄT ole yhtään punaiset ja ei noissa muutakaan vikaa näyttäny olevan ja koneessa olvat olleet nyt viimeiset 30tkm.
Ja ainakin oma 8-tappinen ruiskuttelija on valusarjallinen ja vm -86.
E: juttelin kerran yhden 900S:llä ajelevan kans siel idässä tankkaillessa ja sillä ei ollu ongelmia kuulemma ollu ja kattelin vaan kun se tankkaili 92:sta
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
"Standardimoottorille ja standardiolosuhteille saatu oktaaniluku on ns. RON (research octane number). Huipputehoa tiekäytössä simuloiva mittaus, jossa sytytysaikaa vaihdellaan, bensiiniä lämmitetään ja kierroksia annetaan enemmän, tuottaa luvun MON (motor octane number). MON on yleensä 8–10 pistettä pienempi. Euroopassa käytetään lukua RON, Amerikassa käytetään yleensä RON-, ja MON-lukujen keskiarvoa." http://fi.wikipedia.org/wiki/Oktaaniluku
TapaniT kirjoitti:-84 T16 siis toimisi 95E:llä ihan kohtuullisesti, eikä seurauksena ole venttiiliohjurien ennenaikaista loppuun kulumista? Miten mahtaa olla erillisen lisäaineen kanssa, kannattaako laittaa?
Eikös T16 koneissa ole aina ollut APC, eli alhainenkaan oktaaniluku ei tuottane nakutusta.
Lyijyttömällä bensallakaan ei kulu venttiiliohjaimet vaan kannessa olevat seetirenkaat, jotka tiivistävät venttiilin. 8-venttiilisissä nuo lyijyttömän kestävät seetit tulivat tuotantoon loppuvuonna -84. T16 tuli tuotantoon -84 ja pitäisin aika omituisena, jos siinä ei olisi huomioitu lyijyttömän bensan käyttöä.
98E:llä olen ajanut viime vuodet, molemmilla Saabeilla. 99:ssä olen käyttänyt 99-bensan loppumisen myötä sitä lisäainetta. Ennen satkun ostoa ruukasin tankata 99:n tankin täyteen jolloin käytin joka toisessa tankissa lisäainetta. Nykyään mitä käytän (mitä ei ole tapahtunut pariin vuoteen) niin joka tankkauskerta oikean määrän lisäainetta.
Se sitten syökö vähemmän niin voi tulla sen myötä, että 98E:llä olen huomannut molempien moottoreiden käyvän paremmin joten mm. tasa/pintakaasulla ajaminen on helpompaa = polttoaineenkulutus on tasaisempaa, vähäisempää jne. kun konetta ei tarvitse vedättää. 95E:llä huomasin myös 99:ssä toisinaan pitkää jälkikäyntiä, kerran jopa reilusti yli 20 sekuntia Ignitor, muita sytkän osia, kaasaariin uudet tiivisteet ja tankkiin vain 98E:tä ja ei jälkikäyntiä.
Tuohon peltisarja olemassaoloon en voi kummempaa lisätä, kun en tiedä koska on tullut mutta sen tiedän, että pohjoisessa vanhat saabistit ovat vaihtaneet uuden satkun ostaessaan peltisarjan tilalle vanhan mallisen valurautaisen, on kuulemma ollut äänekkäämpi