95 vai 98 oktaanista?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
VuK
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 16:00
Paikkakunta: OULU

95 vai 98 oktaanista?

Viesti Kirjoittaja VuK »

Eli -86 900 ruisku, voinko käyttää tuon ikäsessä 95:sta?
Väheneekö kulutus vai onko vaikutusta?
Nyt menee aika pirusti löpöä :(
Ja tässä on peltipakosarja, onko se jotenkin viritettyä mallia niin sen takia hörppii enemmän? Sellasta kuulin että vois tuosta johtua...
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Voit käyttää 95. Vaihtui -85 vuonna ja on kiinni venttiilinohjaimista. Tuohon kulutusongelmaan onkin sitten hankalampi vastata, kun en ruiskua omista. Täällä on ollut kyllä keskustelua siitä, kumpaa pitäisi käyttää ja on jopa sanottu, että 98 pienentäisi kulutusta. Mutta jos kulutuksesi on aivan käsittämätöntä, niin siihen ei auta edes kisabensa.

Peltisarja on ollut ruiskuissa vakiona, eikä sen pitäisi olla merkki mistään virittelystä. Toki koneelle on voitu tehdä jotain, mutta se pitää selvittää edellisiltä omistajilta.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

ei oo tod. ollu peltipakosarja kaikissa ruiskuissa vakiona tai sitten tosi moneen ruiskuun on jälkeenpäin vaihdettu valurautainen tilalle :wink:
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

No, sitten mulla on ihan väärää tietoa... (häpeää nurkassa) :oops: No, jos yritetään tällasella lauseella, että loppupään ruiskuissa se on ollut vakiona :lol: . Mulla on -88 kaasaripeli ja sinä on ollut peltisarja uudesta asti. Sen on varmaan saanut jonkinlaisena lisävarusteena tai jotain. Ihmetyttää että joissakin se on ollut ja joissakin ei.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kyllähän noihin loppupään ruiskuihin tuli peltisarja, samallahan vaihtui pakoputken etuosakin.

Oiskohan se tullu 86, itselä ainakin 87:ssa on.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

vantiiliohjurit

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Mitä venttiiliohjurit vaikuttaa bensan oktaanilukuun tai lisäaineistukseen??.

Kyllä se lisäaineistus (lyijy)oli siellä seetirenkaiden/venttiililautasten
voitelun takia.Kun lyijy poistu tuli tilalle lisäaineistus tiettyihin laatuihin,jota sitten suositeltiin näihin vanhoihin autoihin.

Nykyään ei taida olla enää saatavana semmosta bensaa missä olis toi lisäaineistus.Mutta saab ei ole tarkka vaikka vanhassakin käyttäs lyijytöntä ja ilman tota lisäaineistusta.Tai ei ainakaan mulla ole venttiileitä palanu,enkä ole kyllä kuullu että olis ollu ongelma muillakaan.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Liekkö urbaanilegendaa tuo 95E:n kovempi kulutus verrattuna 98E? En tiedä. Oma kokemus oli sytytysennakoihin koskematta perstuntumalta huonompi kiihtyvyys 95E:llä, mutta tuota on vaikea todistaa. Joissakin autoissa sytytysennakko on eri riippuen, kummalla oktaanilla ajetaan. (Esim. käännetään joku palikka eri asentoon.) Saab ei ole ilmoittanut 900:lle eri ennakkoarvoja, mutta ehkä voi olla syytä hakea ennakkoa "kokeile ja erehdy"-menetelmällä sopivammaksi tuolla matalampioktaaniselle, jos siirtyy 98E:stä 95E:n käyttöön. (Pitää siis pienentää ennakkoa teoriapohjalta.)

On syytä muistaa, että 16venttiilisessä ruiskussa on EZK-sytytys, jossa on nakutustunnistus. Tässä koneessa ei tarvii miettiä ennakoita, jos käyttäisikin 95E:tä. Mikä on muuten T16 koneiden pienin sallittu oktaani? T8 koneet taisivat syödä ihan jotain 92oktaanistakin mukisematta...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

t 16

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Kyllä 16t kone kulkee 92 okt aivan hyvin,eilen ajoin lastutetulla tonnarilla jossa oli venäläistä 95okt tankissa.
Kyllä silläkin meni ahdot punaselle ja kulki hyvin,minä ajan omalla 16v vaparilla useimmiten 92 okt ja hyvin kulkee.
Tietenkin tehoja on vähän enemmän 98okt,mutta en vaparissa kyllä huomannu eroo 92 tai 98,turbossa varmaan huomaa.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
TapaniT
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 18:44
Paikkakunta: Forssa

Re: 95 vai 98 oktaanista?

Viesti Kirjoittaja TapaniT »

Herätelläänpä vanhaa topikkii... perusteena se, että enää ei mistään saa 92-okt. ja polttoaineet on kuitenkin muuttuneet. Eikö nykyisin molemmista 95E:stä ja 98E:stä ole poistuneet lisäaineet, tai ainakin niissä olisi samat lisäaineet?

-84 T16 siis toimisi 95E:llä ihan kohtuullisesti, eikä seurauksena ole venttiiliohjurien ennenaikaista loppuun kulumista? Miten mahtaa olla erillisen lisäaineen kanssa, kannattaako laittaa?
Saab 900 Turbo 16i -84
Jeltsin
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 12:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: 95 vai 98 oktaanista?

Viesti Kirjoittaja Jeltsin »

Voisin kuvitella, että jopa oktaani 87 käy satkuun, sillä Yhdysvalloissa oktaaniluvut vaihtelevat välillä 87-92. Uskokaa tai alkää, mutta 92 on korkein mitä tästä avaruusteknologian ihmemaasta saa, ja sekin kulkee nimellä "Premium" kun taas 87-oktaaninen on "Regular". :o
OG 9³ 2.0t 5ov. rek.01(vm.02), paketti 2, Driving-paketti, Laser Red
(jäsen 44862)
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: 95 vai 98 oktaanista?

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Nyt on tullu ajeltua 1,5 vuotta puhtaasti venäläisellä 95lla ja eipähän tuo nakuttele tms. Kulutukset on nyt ollu sellasta 8,5l/100km (noin 50/50 kaupunki/maantie ajoa). Enkä ole nuukaillu antaa tennaria kiihdytyksissä.

Niin ja vastoin hyvin yleistä legendaa niin tulpat EIVÄT ole yhtään punaiset ja ei noissa muutakaan vikaa näyttäny olevan ja koneessa olvat olleet nyt viimeiset 30tkm.

Ja ainakin oma 8-tappinen ruiskuttelija on valusarjallinen ja vm -86.

E: juttelin kerran yhden 900S:llä ajelevan kans siel idässä tankkaillessa ja sillä ei ollu ongelmia kuulemma ollu ja kattelin vaan kun se tankkaili 92:sta :)
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: 95 vai 98 oktaanista?

Viesti Kirjoittaja liteFun »

"Standardimoottorille ja standardiolosuhteille saatu oktaaniluku on ns. RON (research octane number). Huipputehoa tiekäytössä simuloiva mittaus, jossa sytytysaikaa vaihdellaan, bensiiniä lämmitetään ja kierroksia annetaan enemmän, tuottaa luvun MON (motor octane number). MON on yleensä 8–10 pistettä pienempi. Euroopassa käytetään lukua RON, Amerikassa käytetään yleensä RON-, ja MON-lukujen keskiarvoa." http://fi.wikipedia.org/wiki/Oktaaniluku
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 95 vai 98 oktaanista?

Viesti Kirjoittaja Svc »

TapaniT kirjoitti:-84 T16 siis toimisi 95E:llä ihan kohtuullisesti, eikä seurauksena ole venttiiliohjurien ennenaikaista loppuun kulumista? Miten mahtaa olla erillisen lisäaineen kanssa, kannattaako laittaa?
Eikös T16 koneissa ole aina ollut APC, eli alhainenkaan oktaaniluku ei tuottane nakutusta.
Lyijyttömällä bensallakaan ei kulu venttiiliohjaimet vaan kannessa olevat seetirenkaat, jotka tiivistävät venttiilin. 8-venttiilisissä nuo lyijyttömän kestävät seetit tulivat tuotantoon loppuvuonna -84. T16 tuli tuotantoon -84 ja pitäisin aika omituisena, jos siinä ei olisi huomioitu lyijyttömän bensan käyttöä.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 95 vai 98 oktaanista?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

98E:llä olen ajanut viime vuodet, molemmilla Saabeilla. 99:ssä olen käyttänyt 99-bensan loppumisen myötä sitä lisäainetta. Ennen satkun ostoa ruukasin tankata 99:n tankin täyteen jolloin käytin joka toisessa tankissa lisäainetta. Nykyään mitä käytän (mitä ei ole tapahtunut pariin vuoteen) niin joka tankkauskerta oikean määrän lisäainetta.

Se sitten syökö vähemmän niin voi tulla sen myötä, että 98E:llä olen huomannut molempien moottoreiden käyvän paremmin joten mm. tasa/pintakaasulla ajaminen on helpompaa = polttoaineenkulutus on tasaisempaa, vähäisempää jne. kun konetta ei tarvitse vedättää. 95E:llä huomasin myös 99:ssä toisinaan pitkää jälkikäyntiä, kerran jopa reilusti yli 20 sekuntia :lol: Ignitor, muita sytkän osia, kaasaariin uudet tiivisteet ja tankkiin vain 98E:tä ja ei jälkikäyntiä.

Tuohon peltisarja olemassaoloon en voi kummempaa lisätä, kun en tiedä koska on tullut mutta sen tiedän, että pohjoisessa vanhat saabistit ovat vaihtaneet uuden satkun ostaessaan peltisarjan tilalle vanhan mallisen valurautaisen, on kuulemma ollut äänekkäämpi :saab:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: 95 vai 98 oktaanista?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Peltipakosarja taisi tulla ruiskuihin -86, ja eiköhän se samalla tullut kaasareihinkin..?
Vastaa Viestiin