Rasvaa niveliin ?
Rasvaa niveliin ?
Mitä rasvaa voiteluun pitäisi laitta siihen sisempään vetoniveleen ?
Kummastusta herätti kun ohjekirjassa on erit rasvat sisenpään ja ulompaan vetoniveleen. Miksi näin, toiminto on kummassakin kutakuinkin sama, selittäkää minulle, mikä voitelun erilaisuuden perustana on.
Onko järkeä, pidentääkö elinikää ja maksaako vaivan laittaa voitelunipat etupään palloniveliin. Äkkiä ajatellen suojakumin rikkoutuminenkaan nivelessä ei aiheuttaisi nopeutunutta nivelen tuhoutumista kun silloin tällöin lisätty rasva pitäisi kosteudet loitolla ?
Kummastusta herätti kun ohjekirjassa on erit rasvat sisenpään ja ulompaan vetoniveleen. Miksi näin, toiminto on kummassakin kutakuinkin sama, selittäkää minulle, mikä voitelun erilaisuuden perustana on.
Onko järkeä, pidentääkö elinikää ja maksaako vaivan laittaa voitelunipat etupään palloniveliin. Äkkiä ajatellen suojakumin rikkoutuminenkaan nivelessä ei aiheuttaisi nopeutunutta nivelen tuhoutumista kun silloin tällöin lisätty rasva pitäisi kosteudet loitolla ?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Rasvaa niveliin ?
lootan päässä kuumempaa... siksi eri rasva..
rasvanippa kympin nivelessä hmm..
rasvanippa kympin nivelessä hmm..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Rasvaa niveliin ?
Taitaa kääntökulmat olla ulommassa vetonivelessä jyrkemmät ja rakennekin erilainen.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Rasvaa niveliin ?
kyllä se sama rasva mikä uloimmissakin on toimii niissä sisemmissäkin.
Mutta
alkujaan noissa on notkeampaa rasvaa, koska neulalaakerit niissä sisemmissä ilmeisesti toimii paremmin notkeammalla rasvalla.
itse olen kyllä samaa rasvaa käyttänyt hyvällä menestyksellä molemmissa nivelissä.
Mutta
alkujaan noissa on notkeampaa rasvaa, koska neulalaakerit niissä sisemmissä ilmeisesti toimii paremmin notkeammalla rasvalla.
itse olen kyllä samaa rasvaa käyttänyt hyvällä menestyksellä molemmissa nivelissä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Rasvaa niveliin ?
Rasvanippoja ei kannata laittaa nuppeihin ,katsastushenkilö määrää nupit vaihtoo jos niitä on muutettu.
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
-99 1969-
Re: Rasvaa niveliin ?
Yksi mitä veikkaan syyksi eri rasvaan sisänivelessä, voipi olla halvempi hinta. Jos ei tarvitse moly-rasvaa niin sitä ei laiteta kun on "kallista".
99T-museopeli
Re: Rasvaa niveliin ?
Voimakkaasti molybdeenisulfidilla aineistettu rasva voi aiheuttaa ei-toivottua liukumista vierintälaakereilla varustetuissa "elimissä" kuten esim. sisemmän vetonivelen neulalaakereissa.
Re: Rasvaa niveliin ?
Nipat palloniveliin niin ei tartte ikinä vaihtaa , makso ne sitte kympin tai kaks ( tietenki 2x vuodessa ku tuuttaa uutta rasvaa) . Vetareihin sisäpäähän käy sama rasva kuin ulkopäihin ja sitte ei tripodit kulu samaa tahtia kuin sillä alkuperäisellä rasvalla. Itsellä käännetty kupit 200 tkm kohdalla ja samalla vaihdettu mos rasva ja nyt ajettu sen jälkeen 400tkm ja ei kulunut....oiskohan rasvalla jotain tekemistä sen kanssa...hmmm ja ne sisäpään rullat ei paljoa liiku...joitain millejä edestakaisin.
Tietää kokemuksella eikä mutulla ku auto ollu 20 vuotta ja ite ajanut sillä 450 000 km....taloon tullessa oli lasissa 150 000 km.
Tietää kokemuksella eikä mutulla ku auto ollu 20 vuotta ja ite ajanut sillä 450 000 km....taloon tullessa oli lasissa 150 000 km.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Rasvaa niveliin ?
Pieni vaiva laittaa nippa alapalloniveleen, myös raidetangon päähän. Renkaiden vaihdon yhteydessä rasvaa niveliin niin ei tarvi sitä kympin osaa olla niin tiheään vaihtelemassa ja kulmia säätämässä. Ennen autoissa taisi ollakin nipat melkein jokanivelessä. Eikä niitä joutunut jatkuvasti vaihtelemaan. Ei ainakaan minulle katsastusmiehellä ole ollut sanomista nipoista.
Itse laitan kyllä sitä mukaa kuin niveliä uusimaan joudun.
Itse laitan kyllä sitä mukaa kuin niveliä uusimaan joudun.
Re: Rasvaa niveliin ?
Ja jos nyt ei nippoja viitsi alkaa laittamaan, niin ainakin käyttää kumisuoja pois ja tarkastaa onko uudessa nivelessä yleensäkään rasvaa. Ja lisätä tarvittaessa.