Huomiseksi aamuksi kaivattaisiin tietoa 2.1 litraisen sylinterikannen kiristyksestä, sillä sen momenttia ja tapaa en onnistunut löytämään omista kirjoistani enkä näköjään osannut laittaa sopivaa hakusanaakaan etsi-toiminnolle. Kaikkea muuta juttua olisi tarjolla riittävästi, mutta juuri se kaivattu jää puuttumaan.
Tuttavani autosta kävi näes tiiviste vuotamaan ja tarkoitus olisi ainakin aloittaa sen vaihtotyö.
2.1 moottorin sylinterinkannen pulttien kiristysmomentti?
Re: 2.1 moottorin sylinterinkannen pulttien kiristysmomentti?
1: 40Nm
2: 60Nm
3: 90 asteen kulmakiristys.
Kiristysjärjestys:
8 4 1 5 9
7 3 2 6 10
Torx E-16
2: 60Nm
3: 90 asteen kulmakiristys.
Kiristysjärjestys:
8 4 1 5 9
7 3 2 6 10
Torx E-16
Re: 2.1 moottorin sylinterinkannen pulttien kiristysmomentti?
Kiitos tiedosta vaikka ennätinkin katsomaan näitä kirjoituksia vasta nyt.
Melkein etukäteen oli arvattavissa -kuten aina vastaavissa tilanteissa- erilaisia muita menoja ilmaantui enemmän kuin riittävästi, ja sylinterikannen irroitus jäi tosiaakin vasta alkuvaiheeseen.
Tänään sain neuvon kiristää pultit niin että 1= 60Nm 2= 80Nm ja 3= 90astetta. Kysyisinkin miten suhtautua tähän tietoon, vai onko sinällään varmasti ammattimies alallaan muistellut jonkun toisen mallin ohjetta.
Itsestänikin vaikuttaa melko hurjalta jos 80Nm:n jälkeen tehdään vielä suorakulmainen käännös, niin epäilisin pulttien olevan siinä vaiheessa jo yhtä tiukalla jos ne olisi kiristetty parinkymmen kilon ohjearvoon. Ei siinä vielä mitään. mutta näinköhän paikat kestäisi, vai kuuluuko kolkko kolahdus.
Melkein etukäteen oli arvattavissa -kuten aina vastaavissa tilanteissa- erilaisia muita menoja ilmaantui enemmän kuin riittävästi, ja sylinterikannen irroitus jäi tosiaakin vasta alkuvaiheeseen.
Tänään sain neuvon kiristää pultit niin että 1= 60Nm 2= 80Nm ja 3= 90astetta. Kysyisinkin miten suhtautua tähän tietoon, vai onko sinällään varmasti ammattimies alallaan muistellut jonkun toisen mallin ohjetta.
Itsestänikin vaikuttaa melko hurjalta jos 80Nm:n jälkeen tehdään vielä suorakulmainen käännös, niin epäilisin pulttien olevan siinä vaiheessa jo yhtä tiukalla jos ne olisi kiristetty parinkymmen kilon ohjearvoon. Ei siinä vielä mitään. mutta näinköhän paikat kestäisi, vai kuuluuko kolkko kolahdus.
Re: 2.1 moottorin sylinterinkannen pulttien kiristysmomentti?
Bentley sanoo 60 Nm + 80 Nm + 90 astetta ja Saabin korjaamon käsikirja Moottori Turbo 16 1984- 60 Nm + 90 Nm + 90 astetta.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: 2.1 moottorin sylinterinkannen pulttien kiristysmomentti?
Kiitos varmistuksesta.rökösö kirjoitti:Bentley sanoo 60 Nm + 80 Nm + 90 astetta ja Saabin korjaamon käsikirja Moottori Turbo 16 1984- 60 Nm + 90 Nm + 90 astetta.
Tänään on sylinterikansi nostettu pois, ja huomenna alkaa lähempi tarkastelu puhdistuksen jälkeen. Ilmeisesti tiiviste oli alkanut parinkymmenen vuoden vanhuuttaan vuotamaan, ja kilometrejä on takana rapiat 400000.
Totta tosiaan; sen verran tiukalta avatessakin pultit tuntui että uskon suosiolla ilmoitettuja momentteja, sillä vaikka en ole kooltani ihan kaikkein pienimpiin kuuluva mies niin putkea oli käytettävä jatkovartena siitäkin huolimatta. Vääntövoima ei puolenmetrin varrella riittänyt.
Re: 2.1 moottorin sylinterinkannen pulttien kiristysmomentti?
Juu, pyydän anteeksi sekoiluani, minä katsoin Saabin huoltotiedotteesta vuodelta -96, enkä huomannut sen tarkoittavan -94 ja uudempia joissa siis ilmeisesti uudempi pulttimalli irtoliereineen kannassa = helpommin liukuva ja tavoitemomenttiin päätyvä.
Molyrasvaa kannattaa tässäkin tapauksessa käyttää pultinkannan alla ja hillitysti kierteissä, niin tavoitetiukkuus saavutetaan paremmin.
Molyrasvaa kannattaa tässäkin tapauksessa käyttää pultinkannan alla ja hillitysti kierteissä, niin tavoitetiukkuus saavutetaan paremmin.