Vielä jäähdytinnesteestä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Vielä jäähdytinnesteestä

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Jaahas, on tullut aika vaihtaa jäähdytinnesteet.
Huoltokirja sanoo, että pitäisi käyttää "Original Saab jäähdytinnestettä"

Jäähdytinneste maksaa laakkosella 5,5e/litra ja vaihdettuna töineen yhteensä jotain 50-60e.
Iso kannu Zeroa maksaa jotain 20e, joten ei tässä hirvesti säästä itse tekemällä, vanha nestekkin kun pitää "hävittää asianmukaisesti" (=maksaa)

Onkos noissa litkuissa paljonkin eroa, eli ostanko vaan ison pullon "Zeroa" tai muuta vastaavaa tarvikenestettä ja vaihdan itse.

Suhdehan on se 50/50 vesi/glykoli ja järjestelmään menee yhteensä 10.5 litraa. Kai tavallinen vesijohtovesi kelpaa, ei kai akkuvesi ole tarpeen. Onko siitä jopa jotain haittaa?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ok, kävinkin tuosta hakemassa 6 litraa Carlaken nestettä. Sisältö on vihreää ja selosteen mukaan 1,2-Etananidiolia. Eiköhän tuo sitten sitten käy.
Hintakin oli peräti 7 euroa.

En vaan saanut sitä syylarin tyhjennysproppua auki kun ei ollu pitkää 24mm hylsyä. On aika hankalassa paikassa muutenkin. :x

Jää vaihtohommelit huomiselle.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Hmmm. Mitähän tuosta voi seurata, jos nesteitä ei sekoita ennen koneeseen laittoa? Kesällä tuli vaihdettua litkut, enkä kyllä sekoittanut. Toivottavasti ei mitään katastrofaalista :? Nyt olis pikakurssi taas paikallaan allekirjoittaneelle.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Luulen, että talvella vaan jäätyminen.

Kesällä kyllä ehtivät mennä "sekaisin" koneen kiertäessä.
Luulisin...
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
rampe_58
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 18:23
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja rampe_58 »

Tuossa kesällä pääsimme, "matkatoverini" ja minä, auttamaan pulaan joutunutta, 4:n nätin tytön ja AUDI 80:n muodostamaa autokuntaa. Auto näytti ensisilmäyksellä olevan tulessa, hetken kuluttua totesin, että ylävesiletku oli irronnut jostain syystä lohkon kyljestä (savu olikin höyryä). No ei muuta, kuin letku takaisin paikoilleen ja vettä (jota viime kesänä riitti paikkapaikoin hyvinkin runsaasti) läheisen grillikioskin rännin alta syyläri täyteen. Auto toimi lyhyen n. 1/2 h:n koekäytön jälkeen aivan hyvin. Matkaa päästiin jatkamaan "remontin" jälkeen ja ne LOISTAVAT HYMYT JA KAHVI, JOTKA SAIN, voihan hitto olisipa parikymmentä vuotta nuorempi. Jälkeen tuli sitten mieleen, että toivottavasti vievät sen AUDInsa johonkin huoltoon, jossa lisäisivät vähän pakkasnestettä, ettei se pirulainen vaan jäädy talven pakkasissa.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Oma kokemus

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Kesällä piti vaihtaa tarpeettomasti normaalisti toimiva termostaatti (Colorstat) Saabin alkuperäiseen (Motorrad). Samalla huuhdeltiin kone jne. Nesteenä toimi Motonetissä myytävä "sininen", jota saksalaismerkeissä käytetään ainakin purkin mukaan alkuperäisnesteenä; toinen puoli akkuvettä.

Miksi näin? Townsendin sivustoilta luettua, siellä kehuttiin MB:n alkup. jäähdytysnestettä ja epäiltiin tämän olevan syynä miksi joskus Saabeissa paukkuu kannentiivisteet, ja joskus ei. Alumiinisiin koneisiin sopivana "sininen" ei aiheuta mitään syöpymistä, siirtää lämpö (mainoksen mukaan:) paremmin ja akkuvedessä ei ole mukana enää vesijohtoveden kemikaaleja, esim. kalkkia jne.

Todenperäisyydestä en tiedä, tulipa kokeiltua. Purkki maksoi 11e ja niitä meni kaksi - ei halpaa. Pääasia lienee, että ainakin jossain vaiheessa jäähdytysjärjestelmään on kaadettu kumpaakin, jäähdytysnestettä ja vettä.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Vanhat nesteet on helppo laskea pois irroittamalla alavesiletku. Lämppäri pitää olla täysillä, jotta tulee vedet ulos myös lämppärin kennosta. Ilmaus kannattaa tehdä siten, että käyttää koneen kunnolla lämpimäksi ilmausruuvi auki, eli siihen saakka kun termostaatti aukeaa. Niin ja lämppäri taas täysillä, jotta kiertää se vesi sielläkin...

Eski
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Re: Oma kokemus

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

petteri75 kirjoitti:Miksi näin? Townsendin sivustoilta luettua, siellä kehuttiin MB:n alkup. jäähdytysnestettä ja epäiltiin tämän olevan syynä miksi joskus Saabeissa paukkuu kannentiivisteet, ja joskus ei. Alumiinisiin koneisiin sopivana "sininen" ei aiheuta mitään syöpymistä, siirtää lämpö (mainoksen mukaan:) paremmin ja akkuvedessä ei ole mukana enää vesijohtoveden kemikaaleja, esim. kalkkia jne..
Ilmeisesti taidat tarkoittaa punaisia nesteitä?

Itse olen sitä mieltä, että jos autossa on ennestään punaiset "longlife"-jäähdytysnesteet, kannattaa sellaisia tunkea sinne myös vaihdettaessa, esim. Saabin alkuperäiset. Taitaa olla vähän nihkeätä saada kaikkia pois ennen kuin kaataa järjestelmään näitä halpis sinisiä tai vihreitä etyleeniglykoleita. Ilmeisesti punainen ja tavallinen neste tekee jonkinlaista hyytelöä jos niitä sekoitellaan.

Itse en kylläkään usko, että jäähdytysnesteissä kovin dramaattisia eroja on, tavalliisa saa vain vaihtaa vuoden parin välein kun punaiset kestävät mitälie 3-10v?
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Nesteet varmaan kestää mutta esim Vesipumput eräässä /eräissä saksalaisissa ei. Joten nesteiden vaihtuvuus on pisimmillään jakohihnan vaihtoväli
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Oma kokemus

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

mcfeast kirjoitti: Ilmeisesti taidat tarkoittaa punaisia nesteitä?
Olin kyllä lukevinani jostain sinisesta, ja käyttämäni jäähdytysneste oli sellaista turkoosia (=sinistä?). Joka tapauksessa, silloin kiinnitin lähinnä huomiota purkin tekstiin, jossa mainostettiin sen olevan VW:n, MB:n jne suosittelema/ensiasennusneste (?).

Townsendin sivuilta kopioitua:
Engine coolant should be maintained to promote both its effectiveness and the longevity of the engine and the entire cooling system. Over time, and with those occasional top offs, the coolant becomes unknown and begins to break down. Phosphates and silicates and produced aluminum oxides fall out of suspension building up and promoting electrolysis, pitting of the aluminum surfaces and the main gaskets and seals. The deposits of these phosphates and oxides in the layers of the head gasket splits it like ice in pavement. Concentration becomes unknown and thus its freezing point unknown. Mixing common ethylene glycol and the newer, supposedly environmental friendly, propylene glycol, produces a mix with a specific gravity unreadable by ball drop type testers meant for either one or the other of the coolants. Use one or the other, but do not mix. Because of this, you might want to keep a little of what you're using around, just in case.

We have found increased life and fewer failures of any kind in the cooling systems after using Mercedes Benz factory coolant. It is phosphate free and pH buffered with inhibitors to aid in the prevention of electrolysis. When servicing cars that have been using it, the difference in the appearance of the internal cooling system is noticeable. Upon thermostat replacement, the aluminum is not covered with the white aluminum oxide or pitted from electrolysis as is common with the green coolants routinely used by some.
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

Yritimpä tänään vaihtaa nesteet uuteen Noppaani, mutta eihän se niin helppoa ollutkaan! Syyläri oli ilmeisesti vaihdettu ja vielä sellaiseen jossa ei ollut tyhjennys ruuvia ollenkaan! Moottorin nesteitä taas en saanut pihalle koska tila oli niin hiton ahdas ja mikään työkalu ei mahtunut siellä kääntymään!
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Joo nopassa pitäis olla tyhjennysproppu muistaakseni vasemmassa alakulmassa (Kuskin penkiltä katsottuna). Satkussahan toi on oikealla.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

Teemu kirjoitti:Joo nopassa pitäis olla tyhjennysproppu muistaakseni vasemmassa alakulmassa (Kuskin penkiltä katsottuna). Satkussahan toi on oikealla.
Mutta kun vaan ei ole :) Uusi syyläri vaihdettu (mallia ei tyhjennys proppua ollenkaan)
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

joo anteeks, en tarkottanu sillä että et olis osannu katsoa...

Se moottorin tyhennysproppu on pahassa paikassa, entäs alavesiletku?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

Teemu kirjoitti: Se moottorin tyhennysproppu on pahassa paikassa, entäs alavesiletku?
Kaksi letkua jotka molemmat menevät syyläriin yläkulmista :D Eli ns. alavesiletku on samalla tasolla kuin ylävesiletku 8)
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
Vastaa Viestiin