Tälläinen askarruttaa mieltä tällä kertaa: Jos akun Ah on pienempi kuin pitäisi niin vaikuttaako käynnistykseen ja tyhjäkäyntiin?
Auto og900 tbo 85 jossa 52Ah:n akku.
Kun tuossa katselin Motonetin Bosch akkuja niin silmiini osui jopa 75Ah akku joka varmaan antaisi paremman kylmäkäynnistyvyyden.
Ja oli kahta eri kokoakin 24cm ja 28cm.
Mikäs olis paras vaihtoehto ja mitä tuohon kulkineeseen suositellaan?
Akun vaikutus tyhjäkäyntiin?
Akun vaikutus tyhjäkäyntiin?
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Re: Akun vaikutus tyhjäkäyntiin?
Mielestäni akun valintaan vaikuttaa kaikista eniten se, että minkälaista ajoa autolla ajetaan. Jos ajat kaupungissa lyhyttä ajoa ja käynnistyksiä tulee monia ja tiuhaan tahtiin niin pienintä mahdollista akkua ei kannata missään nimessä edes harkita. Omassa kulkineessa on motonetin SznajderSilver 70Ah, kylmäkäynnistysvirta 540A. Kyseinen riittää käytössäni hyvin mutta vaatii silti pari latausta ihan verkkovirralla talvessa että takaa pitkän käyttöiän sekä akulle että auton laturille. Minun ajamiseni ovat siis pääasiassa kaupunkiolosuhteissa. Tosin takakontista löytyy subbari joka hieroo takanaistuvien selkää
Eli sanotaanko näin että jos on perussatku ilman mitään ylimääräisiä sähköherkkuja niin osta boschin 63Ah tai snaiderin kyseinen 70Ah silverakku. (hopeatekniikkaa, parempi kylmäkäynnistyspotku kuin "vakioakuissa")
Niin ja vastaus kysymykseen:
Esimerkkiakku: SznajderSilver akku 70Ah 540A
70Ah = akun "bensatankin" koko, eli kuinka paljon siihen mahtuu jerkkua
540A = kylmäkäynnistysvirta, mitä isompi tämä luku niin sitä enemmän jerkkua irtoaa silloin kuin siperian tuulet puhaltaa
tyhjäkäynnistä en osaa sanoa mutta kyllähän se sähkölaitteisiin vaikuttaa
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Niin ja vastaus kysymykseen:
Esimerkkiakku: SznajderSilver akku 70Ah 540A
70Ah = akun "bensatankin" koko, eli kuinka paljon siihen mahtuu jerkkua
540A = kylmäkäynnistysvirta, mitä isompi tämä luku niin sitä enemmän jerkkua irtoaa silloin kuin siperian tuulet puhaltaa
tyhjäkäynnistä en osaa sanoa mutta kyllähän se sähkölaitteisiin vaikuttaa
900 2.0 Turbo -88
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Akun vaikutus tyhjäkäyntiin?
kannattaa kuitenkin muistaa että liian isoakaan akkua ei kannata ostaa.Liian isolla ampeeritunti määrällä varustettu akku jää aina alivaraukseen lyhyellä ajolla,koska laturi ei kerkiä ladata sitä täyteen.
Itsellä oli esim.vanhassa S-mesessä 95ah akku jolla aina lähti käyntiin,mutta aina myöskin otti reippaasti vastaan virtaa..
Itsellä oli esim.vanhassa S-mesessä 95ah akku jolla aina lähti käyntiin,mutta aina myöskin otti reippaasti vastaan virtaa..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Akun vaikutus tyhjäkäyntiin?
Sekin on totta mutta esimerkiksi motonetin sopivuustaulukkokaan ei tarjoa kuin maksimissaan 75Ah akkua. Eli tässäkin asiassa pätee melko hyvin se kuuluisa kultainen keskitie, oma ajaminen huomioonottaen.
900 2.0 Turbo -88