paras konsti= pallonivel väljä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24660
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

paras konsti= pallonivel väljä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mikäs ois paras kotikonsti selvittää mikä pallonivel ogsatkussa väljä..
jousivoiman kumoamistyökalu käytössä..

kertokaa vinkkinne..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2083
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: paras konsti= pallonivel väljä

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

alapapallosta välys tuntuu ihan heiluttamalla pyörää.

Yläpallon välyksen taas saa tuntumaan kun nostelet renkaan alta esim. rengasraudalla tai vääntöraudalla rengasta ylöspäin samalla tunnustelet kädellä niveltä kuinka paljon liikkuu ylös alas jos liikkuu...
jousi pantteen poistotyökalu täytyy olla tukivarren alla, niin kuin jo itsekin sanoit.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24660
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: paras konsti= pallonivel väljä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

roger.. tuolleen meinasin tehdäkkin.... noh jospa ne väljät löytyis.. ja loput konttorilla hah
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: paras konsti= pallonivel väljä

Viesti Kirjoittaja stara »

hitsasin kerran joutilaaseen renkaan pulttiin putkenpätkän, sillä tuntui aika helpolta kammeta pyörän ripustusta ja havaita välyksiä. tosin en ole muistanut sitä aina esim renkaiden vaihdossa käyttää.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: paras konsti= pallonivel väljä

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Ääntä pitävän nivelen (naksahteleva) pystyy paikantamaan vaikkapa siten, että ottaa nivelestä kiinni ja pyytää jonkun painelemaan autoa. Naksahdukset tuntee selvästi. Ainakin alapalloihin pääsee käsiksi pihalla ilman nostimia.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24660
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: paras konsti= pallonivel väljä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eipä oo apuvoimia näin äkkiä saatavilla ....

juu saa yläpallonkin vaihdettua raakaa voimaa käyttäen .. mut...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24660
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: paras konsti= pallonivel väljä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

liikaa luppoaikaa tässä kun on ni tulin siihen lopputulokseen että haen 2kpl lisää palloniveliä ja vaihdan kaikki kerralla....ei tartte väännellä ja käännellä...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: paras konsti= pallonivel väljä

Viesti Kirjoittaja stara »

heh, kerran ostin oikein sakemannin nivelen ja uusintakatsari valitti siitäkin, mutta armosta laski sitten läpi..
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24660
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: paras konsti= pallonivel väljä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tuttua puuhaa... laatu on mitä on..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: paras konsti= pallonivel väljä

Viesti Kirjoittaja stara »

niinpä, todellinen friikki testaisi siis nivelen jo ennen :mrgreen: asennusta
mulla on muutama ikivanha käytetty orkkisnivel jemmassa, niissä on kumikin vielä kumia eikä muovia, eli eivät repeä heti alkuunsa. siitä sitten kehiin jos alkavat natkuttaa...
kuluukohan näissä OG 900 : ssa noita palloja enemmän kuin muissa kärryissä ja jos, niin miksiköhän..
tosin osa alkuperäisasennetuista on kestänyt 10--15 vuottakin..??
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24660
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: paras konsti= pallonivel väljä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

aivan totta.... ostin sitä kalliimpaa.. moog taitaa lukea paketissa joka oli aivan helv moinen laatikko vrt pallonivelen kokoon. 8O

alapallon vaihto menee siinä sivussa jahka yläpallon on saanu vaihdettua eli työaikaa ei liene pualtatuntia enempää lisää... jatketaan..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: paras konsti= pallonivel väljä

Viesti Kirjoittaja stara »

jos lodjussa on paljon ilmaa, niin varmaan hinnassakin :lol:
mä kerran revin alapallon nosturilla ollessa pois ja en saanut uutta tietenkään millään paikoilleen, kun ei ollut tullut laitettua jousivoiman kumouspalikoita.
hieman ketutti, kun en päässyt pois vuokranosturilta, ja seuraava potilas oli jo tulossa.
piti hakea kotoa jousen puristimet, jotta sain alapallon paikoilleen. ehkä siitä alatukivarren alta olisi sen verran saanut nostettua ( koko autoa laskettua), jotta olisi pallo mahtunut paikoilleen, mutta en älynnyt.
Jotta kyllä noiden pallojen kanssa pystyy noviisi monella tavalla tahkoamaan. kerran oli alapallon pultitkin niin jumissa, jotta kaikki ruuvinkannat vääntelin poikki, eivät hievahtaneetkaan, sitten oli koko tukivarsi irroitettava ja mentävä prässäämään pultin jämät ulos..
pallon pyörimään lähteminen mutterin jumittaessa kierteelle on kanssa oikein kiva ilmiö.. :mrgreen:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24660
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: paras konsti= pallonivel väljä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

pallon pyörimään lähteminen mutterin jumittaessa kierteelle on kanssa oikein kiva ilmiö..

onneksi tähänkin on oma työkalunsa :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: paras konsti= pallonivel väljä

Viesti Kirjoittaja stara »

juu, niin minullakin, sellainen pantarauta, millä puristaa pallon tiukalle. kierteen putsaamisella teräsharjalla ja öljyämisellä pärjää kyllä useimmiten. mutterin kiertäminen takaisinpäin onnistuu usein kun nostaa pallon alta aputunkilla sen nurkan ylös..
-------------------------
nalleolut kirjoitti:pallon pyörimään lähteminen mutterin jumittaessa kierteelle on kanssa oikein kiva ilmiö..

onneksi tähänkin on oma työkalunsa :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24660
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: paras konsti= pallonivel väljä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei menny ihan niin ku trömpsöö ohjelmassa.. hah hah..

2 vaihdettu loput 2 saa joku muu vaihtaa.. rälläkällä ja porakoneella pallonivelien irrotus on vittumaista puuhaa :mrgreen: :mrgreen:

jarrujakin yritin parantaa.. saa nähdä miten konttorilla käy
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin