- 89 900c kaipaa pientä piristystä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Viskisieppo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 23:09

- 89 900c kaipaa pientä piristystä

Viesti Kirjoittaja Viskisieppo »

Eli vuosi sitten perheeseen tuli kyseisenlainen valkea kaunotar ja nyt haluttaisi tietää onko pidemmästä imusarjasta minkälaista hyötyä? Ja entäpä sitten imukanavien viilaus? Käsittääksenihän tuossa on jonkinasteiset kuristukset imukanavissa..?
Sytkäpuolelle on vaihdettu kaikki ja kaasari on putsattu ja saanut uutta osaa mm kalvo ja neulasuutin ja kaasari on säädetty kohdilleen.
Auto toimii muuten kuin unelma, mutta raskaassa lastissa ja kärry perässä tuntuisi kaipaavan hieman enemmän "käytännön voimaa" ja edellä mainitun kaltaisia ehostuksia on lankomies jo ehtinyt ehdottaa. Onkohan millaisia toteuttaa?
Käyttömobiilina 900c vm. -89.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: - 89 900c kaipaa pientä piristystä

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Imukanavien avartaminen varmaan lisäisi tehoja huippukierroksilla, mutta toivomaasi käytännön voimaa kärrynvetoon normaaleilla käyttökierroksille ei välttämättä tulisi havaittavasti lisää, suurin muutos saattaisi tuntua nakutusherkkyyden lisääntymisessä.

Ehkä kannattaisi kokeilla kaasuttimen säätöä katsastusten väliseksi ajaksi vähän vanhempien vuosimallien (80-luvun puoliväli tai alkupuoli) ohjearvoihin ja vaihteiston ensiövälityksen vaihtoa tiheämpään. Molemmat helpommin tehtäviä ja tarvittaessa helpommin myös takaisin alkuperäiseksi palautettavia toimenpiteitä kuin kanavien viilailu.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: - 89 900c kaipaa pientä piristystä

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Tuplakaasarit eli 2*150 Strömberg antaa erityisesti alavääntöä ja herkkyyttä normaaliajoon.
Viskisieppo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 23:09

Re: - 89 900c kaipaa pientä piristystä

Viesti Kirjoittaja Viskisieppo »

Mitähän mahtaa tulla ströpereille hinnaksi? Olettaisin että imusrja menee vaihtoon samalla? Miten sitten tuo syöntipuoli; hörppiikö enemmän ku tuo pierburgeri?

Tuosta nyt säädin syöttöä isommalle ja tuntu kummasti saavan potkua lisää. Ollu ilmeisesti aivan julmetun laihalla kun olen sitä jo kerenny ennemminki ruuvaileen isommalle. Nyt kuitenkin ilmeisen hyvin säädöissä kun ei jarrua polkemalla tyhjäkäynti vaella/muutu mihinkään?
Käyttömobiilina 900c vm. -89.
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: - 89 900c kaipaa pientä piristystä

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Viskisieppo kirjoitti:Olettaisin että imusrja menee vaihtoon samalla? Miten sitten tuo syöntipuoli; hörppiikö enemmän ku tuo pierburgeri?
Imusarja ja vähän oheissälää on vaihdettava.
Kulutuksen pitäisi tuplilla olla pienempi, jos ovat säädöissä ja synkroonissa... eikä ajotyyli muutu :mrgreen:
Viskisieppo kirjoitti:Tuosta nyt säädin syöttöä isommalle ja tuntu kummasti saavan potkua lisää. Ollu ilmeisesti aivan julmetun laihalla kun olen sitä jo kerenny ennemminki ruuvaileen isommalle. Nyt kuitenkin ilmeisen hyvin säädöissä kun ei jarrua polkemalla tyhjäkäynti vaella/muutu mihinkään?
Päästömittausten aikakaudella tullut kolme kaasarisatkua/tuplaysiä hommattua. Kaikkiin olen ensimmäiseen katsastukseen hakenut oikeasti oikealta asiantuntijalta päästölapun. Ja joka kerta on seoksia voinut kääntää rikkaammalle, eli edellisten omistajien aikaan on ilmeisesti summassa käännetty laihemmalle :evil:
Ja joka kerta rikkaammilla säädöillä nykiminen on loppunut, ryypyn tarve (autolle) vähentynyt, tehokin ehkä kasvanut, kulutus pienentynyt ja se leimakin tullut.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: - 89 900c kaipaa pientä piristystä

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

juuri viime viikolla möin zenith-strömbergit 45eurolla..ei nuo kovin kalliita investointeja ole..riippuu mitä kukakin pyytää.. :roll: Ja ne oli täysin toimivat H-koneen kaasarit..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: - 89 900c kaipaa pientä piristystä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

yleensä myynnissä pelkät kaasarit imusarjoineen.. mutta muutos tarvitsee myös ilmanputsarin palikat ja muutoksen jäähdytinesteen kiertoon... nämä jälkimmäiset harvoin myytävissä seteissä mukana..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: - 89 900c kaipaa pientä piristystä

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

nalleolut kirjoitti:yleensä myynnissä pelkät kaasarit imusarjoineen.. mutta muutos tarvitsee myös ilmanputsarin palikat ja muutoksen jäähdytinesteen kiertoon... nämä jälkimmäiset harvoin myytävissä seteissä mukana..
Niin..mulla oli paketissa ilmanputsarikotelot ja vesikiertoon ainakin letkut ja vesiliittimet,siis setti oli aikanaan 99:ssä,missä ei alun perin ollut tuplia..Yllättävän vähän noille kysyntää oli vaikka hinta ei mielestäni ollut kova.. :roll:
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: - 89 900c kaipaa pientä piristystä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

99 ja 900 vielä erillainen kierto :mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: - 89 900c kaipaa pientä piristystä

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

nalleolut kirjoitti:99 ja 900 vielä erillainen kierto :mrgreen: :mrgreen:
Aijaa..tuo tulikin yllärinä..onneksi ne strömpät tais mennäkin 99:siin.. :roll:
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Viskisieppo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 23:09

Re: - 89 900c kaipaa pientä piristystä

Viesti Kirjoittaja Viskisieppo »

No nuot tuplat saban konepellin alla alko ajatuksissa poltteleen. Minkälaisista muutoksista vesikiertoon puhutaan jos alkaa tuommosia ysisatkuun asentamaan? Pitänee alkaa ettiskeleen tuplia jo ja muuta oheissälää jos vaikka menis ajatusta pidemmälle tuo asentaminen näin vasta alkajalla ja poropeukalolla.. :D :oops: :roll:
Käyttömobiilina 900c vm. -89.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: - 89 900c kaipaa pientä piristystä

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Helpommalla pääset parempaan lopputulokseen asentamalla 8v ruiskusaabista K-jetin. Vapareissa tuntuvat jopa toimivan paremmin ja pidempään mitä turboissa. Se on hämmästyttävä tunne kun kaasarin kenkkuilujen jälkeen pääsee ajamaan mukavasti vääntävällä autolla kaikissa liikennetilanteissa, jopa ihan kylmä moottori vetää nätisti ja kakomatta ruiskulla. -89 satkuun K-jetin asennus kaasarin tilalle on helppoa kuin heinänteko ja tarvittavista osista minä en ainakaan maksaisi kuin 50-100€. Kulutuskin tippui muutaman desin (omakohtainen kokemus, eli kaasarilla nelisen vuotta ja ruiskuna vajaa 2 vuotta sama auto samoin renkain samassa ajossa).
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Viskisieppo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 23:09

Re: - 89 900c kaipaa pientä piristystä

Viesti Kirjoittaja Viskisieppo »

Riittääkö K-jetille vakio bensapumppu vai häätyykö laittaa tankin puolelle sähkönen?
Mitäs muita muutoksia ruiskuun, vai onko melkeinpä bolt on?
Eilettäin päivällä oli samalla kylmäasemalla hyytynyt musta kaunotar satku kun kävin omani tankkaamassa. Lähti poloinen hinaamalla pois.. Ihan vain kun hokasin tapauksen.
Käyttömobiilina 900c vm. -89.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: - 89 900c kaipaa pientä piristystä

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Viskisieppo kirjoitti:Riittääkö K-jetille vakio bensapumppu vai häätyykö laittaa tankin puolelle sähkönen?
Mitäs muita muutoksia ruiskuun, vai onko melkeinpä bolt on?
Eilettäin päivällä oli samalla kylmäasemalla hyytynyt musta kaunotar satku kun kävin omani tankkaamassa. Lähti poloinen hinaamalla pois.. Ihan vain kun hokasin tapauksen.
Juu ei toimi kaasarin mekaanisella bensapumpulla...
Itse vaihdoin tankin ruiskuvehkeestä, oli heleppoa. Piuhatkin bensapumpulle löytyy jo valmiiksi.

Tarviit imusarjan ruiskukoneesta ja kaikki K-jetin osat (kylmäkäynnistyssuutin, lisäilmaventtiili, ohjauspainesäädin, suuttimet, suutinputket, määräjakajan ja piuhat) Todellakin bolt on.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Viskisieppo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 23:09

Re: - 89 900c kaipaa pientä piristystä

Viesti Kirjoittaja Viskisieppo »

No niin.. Kiitoksia kaikille neuvoista. Tämä tumpelo alkaa metästään ruiskukilkkeitä satkuun ja harrastebiiliksi tuplista tai yksi ysikutonenkin mulle huutelee tutulla että vie pois, mutta opiskelijan budjetilla ei vielä ole niihin asiaa. En aikoinaan edes ajatellut :saab: ia itelleni autoksi mutta nyt ei sitten muuta tekisikään ku majailis tallissa rassaamassa jotaki. jos ei muuta niin voihan niitä hehkujakin kiillottaa :lol:
Käyttömobiilina 900c vm. -89.
Vastaa Viestiin