OG900 turbon kampikammion tuuletus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

OG900 turbon kampikammion tuuletus

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Turbossa venttiilikopan kannesta lähtevä paksumpi "tuuletusletku" menee ilmanputsarin natsaan ja johtaa kaasut ilmanputsarin kautta takaisin koneeseen.
Onko koneelle haittaa jos kyseistä linjaa ei ole vaan kampikammion kaasut johtaa suoraan maahanpäin?
Jotain muuta haittaa, tiedostettavaa?
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: OG900 turbon kampikammion tuuletus

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Eikös turbossa huohotinletku kuulu mennä turbon ja läppäkotelon väliseen putkeen?

vai onko näissä vanhemmissa ollut toisin?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

Re: OG900 turbon kampikammion tuuletus

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Jos noin niin itseltä puuttuu juuri tuollainen liitososa. Tarkoitatko sitä vaakatasossa olevaa noin 50cm pitkää ahtimelle johtavaa putkea.
Autossani ei siinä ole mitään kohtaa/paikkaa liittää mitään.
Näin erään vm83 turbon kuvia moottoritilasta ja ainakin siinä yksilössä meni huohotuskaasut ilmanputsarin natsaan.
Eikö kenelläkään ole varmaa tietoa asiasta?
Mitä se tekee autolle jos huohotuskaasut pääsee ilmaan? vai onko aivan sama???
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
jupu
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Loka 04, 2003 15:37
Paikkakunta: Rauma

Re: OG900 turbon kampikammion tuuletus

Viesti Kirjoittaja jupu »

Vanhemmassa 8v turbossa huohotinletku menee ilmanpuhdistimeen, uudemissa ja ainakin 16v moottoreissa se menee ilmanpuhdistimen ja turbon väliseen putkeen.
Turbon ja läppäkotelon väliin menevästä huohotin putkesta en ole nähnyt merkkejä.
Mutta olen kyseisen letkun pistänyt ulkoilmaankin (tosin 16v moottorissa pitää tukkia myös huohottimen "reikä" imuputkessa), eikä tuosta ainakaan haittaa ole ollut.
EI Saabia...tällä erää.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: OG900 turbon kampikammion tuuletus

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

pieni letku takaiskulla imusarjaan ja iso letku ennen turboa mutta immun jälkeen, koska sielä menee jo mitattua ilmaa, vähän siis saman tapainen tapaus kuin dumppi/by-pass..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

Re: OG900 turbon kampikammion tuuletus

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Siis, ei ole väliä onko huohotinletku kiinni yllä mainituissa paikoissa tai vapaana. Pääasia on ettei ole tukossa jottei öljyt lähde koneesta, näinkö?
Mulle saa jotkut asiat vääntää rautalangasta :D
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG900 turbon kampikammion tuuletus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos sen huohotuksen tosiaan kääntää suoraan ulos puhaltavaksi, niin silloin mahdolliset imuvuodot koneen imupuolelle pitää tukkia. Katsastusmiehet eivät ole kuulemma joillakin asemilla tykänneet tuollaisista virityksistä. Ainakin uudemmissa vermeissä siitä on tullut sanomista. Omassa 99turbossani (varustettu 900turbon h-moottorilla) oli huohottimen jäätymisonelmia, kun huohotus oli johdettu ilmanputsariin. Murheet loppuivat, kun vaihdoin turbolle menevän imuputken sellaiseen, johon huohotus johdetaan jäähdytysvedellä lämmitetyn huohotusputken kautta. Lisäksi laitoin venttiilikoppaan sellaisen liittimen, johon paksun letkun lisäksi tulee ohut letku, jossa on takaiskuventtiili ja se vie imusarjaan. Tämä jälkimmäinen poisti tyhjäkäynnillä savutuksen.

Tuo uudemman mallinen huohotusjärjestelmä on 8-venttiilisissä tietääkseni vuosimallista -85 alkaen ja 16-venttiilisissä ilmestymisestään -84 lähtien.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

Re: OG900 turbon kampikammion tuuletus

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Mikähän tossa katsastusmiehiä rassaa? Sekö että kaikki päästöt koneesta eivät tulekkaan enää pakoputken päästä ulos vai joku muu syy?
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG900 turbon kampikammion tuuletus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Päästöt tietysti. Onhan ajan saatossa myös bensatankin höyrytkin alettu johtaa moottoriin hiilisäiliön kautta. Että semmosta...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

Re: OG900 turbon kampikammion tuuletus

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Tämä asia selvä. Kiitos.
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Vastaa Viestiin