Räjäytyskuva 99

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jessep
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 19:17

Räjäytyskuva 99

Viesti Kirjoittaja Jessep »

Hei!

Tässä otin vanha saabi mikä tolla pellonreunalla makas (99 ) projektiks että saa talveks jonku lelun, mutta tarttisin räjäytyskuvia että tietäisin mitenkä bensaletkut tulee moottorille, ja muutama muukin letku, esim imusarjan päälle tulee letkulle liitin.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Räjäytyskuva 99

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Mikä vuosimalli? Ruisku? Kaasari?
Imusarjan päälle tulee jarrutehostimen alipaineletku. Bensaletku tulee kuskin puolelta jousitornin läpi moottorille. Bensapumppuhan on siinä koneen etupäässä kiinni, jos on siis kaasarimalli, jolloin autossa on mekaaninen pumppu.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Jessep
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 19:17

Re: Räjäytyskuva 99

Viesti Kirjoittaja Jessep »

Autossa on mekaaninen pumppu, eli meneekö niin et pumpulta kaasarille letku, sit pumpulle toine tankin letkuista, sit toinetanki letku meneee minne?
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Räjäytyskuva 99

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Jaa-a, toinen tankin letku... Ei pitäis kaasaripelissä olla. Tosin samasta materiaalista, eli mustasta muoviputkesta on tehty myös tankin höyryjenpoistoputki. Se ainakin 70-luvun malleissa tulee katon kautta, mutta päästää Euroopan malleissa höyryt konehuoneeseen. Jenkkimalleissa nuokin höyryt kierrätetään suodattimen kautta. 80-luvun malleissa ehkä on myös höyryille joku talteenotto Euroopan malleissakin.
Eli jos kyseessä kaasarimalli, tulee tankilta auton vasenta laitaa pitkin musta muovinen putki konetilaan -> jousitornin läpi -> nousee pumpulle moottorin etupäähään. Pumpulta lähtee letku kaasarille. Jos tuplakaasarit, menee pumpulta letku ensin sellaiseen metalliseen haaraan, josta bensa jaetaan molemmille kaasareille.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Jessep
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 19:17

Re: Räjäytyskuva 99

Viesti Kirjoittaja Jessep »

Kaasarikoneelta näyttää, 2.0l bensakone. Ykskaasarine ilmeisesti, en tiä onko se toinen letkuista tikuttu tai sillai. Muttaki sit kaasarin kules siin bensaletku liittimes on ns Y liitin, et siihe tulis 2 letkua kiinni.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Räjäytyskuva 99

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Onko se Y-liitin isompi hässäkkä? Eli sellainen metallinen, mikä koostuu muutaman sentin mittaisista putkenpätkistä ja mutkista? Se olis nimittäin tuplakaasareiden haaroitin. Mitään muuta syytä en keksi, miksi kaasarin kyljessä olisi Y-liitin. Pumpulta tuleva letku yhdistetään suoraan kaasariin -ei siellä minun mielestä pitäisi mitää erillisiä haaroja muuten olla...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Räjäytyskuva 99

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Onko sun autossa alumiininen venttiilikoppa ja sen päädyssä virranjakaja? Jos on, niin silloin sulla on uudempi 99, jossa on H-moottori. Katselin joitain korjausoppaita ja niissä tosiaan näyttäisi olevan noiden H-moottoristen Ysiysien kaasuttimella Y- tai T-haara. En ainakaan vielä onnistunut selvittämään, mikä tuo on. Ehkä se on joku paluuletku. Varmaan joku uudempiin Ysiyseihin perehtynyt osaa auttaa?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11642
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Räjäytyskuva 99

Viesti Kirjoittaja jus »

Kaasariautossakin on bensalle paluuputki tankille, pumpun ja kaasarin välisessä letkussa on kuristuksella varustettu T-haara, josta ylimääräinen bensa pääsee virtaamaan takaisin tankkiin.

http://faq.saabnet.ru/saab_carbs/2_description.pdf
http://faq.saabnet.ru/saab_carbs/list.html

Raaskisitko kertoa auton vuosimallin edes suunnilleen, 80-luku vai 70-luku? Ei noissa 99:ssä paria letkua enempää ole, imusarjasta virranjakajan alipainesäätimelle ja imusarjasta venttiilikopan huohotusnippaan. Vai onko EGR:llä oleva uudempi malli?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Räjäytyskuva 99

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Tuossa ekan linkin takaa löytyvän pdf:n ekassa kuvassahan se haarakin näkyy! Mulla ei tosiaan tuossa -76 Ysiysissä tuota paluuta ole, eikä taida B-moottorisissa muutenkaan olla? Aina oppii uutta!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Jessep
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 19:17

Re: Räjäytyskuva 99

Viesti Kirjoittaja Jessep »

On just alumiininen koppa ja virranjakaja siinä päässä! vuosimallia en osaa kyllä sanoa.
aero
-
Viestit: 9152
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Räjäytyskuva 99

Viesti Kirjoittaja aero »

Koitahan tarjoilla kuvia näytille niin yritetään analysoida :D. Jos motti on orggis-H (eli B201), niin auto on väkisinkin 82 tai uudempi. Tämän puolesta auto on myös väkisin ns. ankanpyrstö eli joko 2- tai 4-ovinen.

Jos autossa on vielä vanha maski (suurinpiirtein tämän kaltainen), on se MY82:
http://www.wemotor.com/blog/wp-content/ ... -turbo.jpg

Jos taas maski on ns. leveä, on se joko MY83 tai MY84:
http://www.ystafell.is/old/Saab_99_GL_1983_web_s.jpg

84:een ei muistaakseni ole saanut tehtaalta enää lainkaan koristelistoja ilmanpoistoaukkojen (takarenkaan yläpuolella) ympärille, joten jos autossa on alkuperäiset sellaiset, on se MY83:
http://www.filipovsky.ic.cz/Saab%2099%20-%201970.JPG

...tai sitten voi vaan katsoa valmistenumerosta mallivuoden :D. Muistaakseni tuon ikäisessä on vielä 99xx -alkuinen VIN, josta ekat numerot (99) ovat malli ja tokat (todennäköisesti siis 82, 83 tai 84) vuosimalli.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Räjäytyskuva 99

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

aero kirjoitti:Koitahan tarjoilla kuvia näytille niin yritetään analysoida :D. Jos motti on orggis-H (eli B201), niin auto on väkisinkin 82 tai uudempi. Tämän puolesta auto on myös väkisin ns. ankanpyrstö eli joko 2- tai 4-ovinen.
Joo, ihan mielenkiinnosta on kiva tietää, millaisesta autosta on kyse. Ja onhan tuossa lainauksessa sekin pointti, että on ihan mahdollista, että vanhaan koriin on laitettu uudempi moottori. Silloin voi letkuvedoissa ja muissa detaljeissa olla paljonkin poikkeamia alkuperäiseen. Eli, vaikka tässä kuinka arvuutellaan, on kuvista aina huomattava apu.
Tuohon kaasarin letkuvetoihin ei taida kuitenkaan vuosimallieroilla olla väliä -jos siis kone auton alkuperäinen. Ei kait noihin H-koneisiin Tupliksiin ollut muuta tarjolla, kuin Zenith-Strömbergejä? Pierburg tuli vasta myöhemmin, kun tarjolla oli enää 90 ja 900 karvalakkiversioina.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Jessep
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 19:17

Re: Räjäytyskuva 99

Viesti Kirjoittaja Jessep »

Enään ei mitään hätiä, auto hyrrää taas iloisena :)
aero
-
Viestit: 9152
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Räjäytyskuva 99

Viesti Kirjoittaja aero »

Kerro ny mistä oli kiinni ja laita silti niitä kuvia :D.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Jessep
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 19:17

Re: Räjäytyskuva 99

Viesti Kirjoittaja Jessep »

Letkut pistin paikallee, putsasin bensapumpun ja vaihoin 2 tulpajohtoo nii laulaa iloisesti :) Pistä kuvia ensviikonloppuna autosta kun lähen viikoksi taas opiskelemaan (ammattikoulussa kun olen)
Vastaa Viestiin