Onko kukaan koskaan tehnyt ?
Onko kukaan koskaan tehnyt ?
Onko jossain saatavilla todella seikkaperäistä, nippeli nippeliltä, pultti pultilta, letku ja johto kerrallaan opastavaa ohjeistusta kannen tiivisteen vaihtoon ?
Tarkoitan sellaista kaikenkattavaa kuvateosta, jollaisen eräs kerholainen on aikoinaan tehnyt lämmityslaitteen moottorin vaihto-operaatiosta kissan kera.
Tuntuu näitä sivuja lukiessa että sellaiselle olisi kysyntää ja jopa kova tarve ja tilaus. Moni meistä tekisi vaihtotyön varmasti itse mielellään, jos ei muuten niin kustannusten säästö mielessään. Ainakin uskaltaisi paremmin ryhtyä vaihtohommaan jos olisi seikkaperäiset ohjeen työn suorittamiseen.
Foorumia lukiessa on tullut sellainen käsitys että homma ei olisi kummoinenkaan, vain aikaa, työkaluja ja kärsivällisyyttä tarvitaan. Ja hyvät ohjeet ja mielellään vielä sen verran eriteltyinä, että eri konetyypit olisi huomioitu.
Tällainen "KORJAUSOPAS" olis varmaan monen mieleen ja tekijä jäisi sen remonttikissan lailla osaksi SAABin historiaa.
"Hauki on kala" tyylisiä ohjeita ja vastauksia kun pakkaa tulemaan vähän aiheista riippumatta aina silloin tällöin tosi osaajien apujen joukkoon.
Tarkoitan sellaista kaikenkattavaa kuvateosta, jollaisen eräs kerholainen on aikoinaan tehnyt lämmityslaitteen moottorin vaihto-operaatiosta kissan kera.
Tuntuu näitä sivuja lukiessa että sellaiselle olisi kysyntää ja jopa kova tarve ja tilaus. Moni meistä tekisi vaihtotyön varmasti itse mielellään, jos ei muuten niin kustannusten säästö mielessään. Ainakin uskaltaisi paremmin ryhtyä vaihtohommaan jos olisi seikkaperäiset ohjeen työn suorittamiseen.
Foorumia lukiessa on tullut sellainen käsitys että homma ei olisi kummoinenkaan, vain aikaa, työkaluja ja kärsivällisyyttä tarvitaan. Ja hyvät ohjeet ja mielellään vielä sen verran eriteltyinä, että eri konetyypit olisi huomioitu.
Tällainen "KORJAUSOPAS" olis varmaan monen mieleen ja tekijä jäisi sen remonttikissan lailla osaksi SAABin historiaa.
"Hauki on kala" tyylisiä ohjeita ja vastauksia kun pakkaa tulemaan vähän aiheista riippumatta aina silloin tällöin tosi osaajien apujen joukkoon.
Re: Onko kukaan koskaan tehnyt ?
on tehty mutta ei niitä kuvia ehdi ottaa kun on mahoton paine ja kädet likaisina ja ketään ei saa seisomaan kamera kourassa kylmässä tallissa kovin pitkää aikaa sen takia, mutta järkeilemällä sen pystyt kyllä purkamaan.
kaikki mikä on tiellä pura pois ja ota kuva niistä niin osaat laitella takaisin.
ainoa tärkeä on että merkkaa jakajan paikka että tulee samaan kohtaan kuin irroittaessa.
joku ottaa pakoputken pakosarjasta irti joku vaan sarjan kannesta irti
tyylejä on monta.
kuusiokolo hylsy räikkään on ehdoton venakopan irroituksessa ja sietäs yläkuolokohta kääntää paikalleen ennen purkua mutta sitä ennen luonnollisesti mittaat venojen välykset.
sitten kun on kansi irti lattialla teet kuva koosteen valkokuvistasi ja jaat sen täällä opiksi ja ojennukseksi toisille.
kaikki mikä on tiellä pura pois ja ota kuva niistä niin osaat laitella takaisin.
ainoa tärkeä on että merkkaa jakajan paikka että tulee samaan kohtaan kuin irroittaessa.
joku ottaa pakoputken pakosarjasta irti joku vaan sarjan kannesta irti
tyylejä on monta.
kuusiokolo hylsy räikkään on ehdoton venakopan irroituksessa ja sietäs yläkuolokohta kääntää paikalleen ennen purkua mutta sitä ennen luonnollisesti mittaat venojen välykset.
sitten kun on kansi irti lattialla teet kuva koosteen valkokuvistasi ja jaat sen täällä opiksi ja ojennukseksi toisille.

saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24660
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Onko kukaan koskaan tehnyt ?
pientä eroa onko 8 vai 16 venanen...
8venanen..esim rautalankaa jakoketjuun ettei karkaa....
16 venanen esim nippusiteillä ketju kii nokkapyöriin...
8venanen..esim rautalankaa jakoketjuun ettei karkaa....
16 venanen esim nippusiteillä ketju kii nokkapyöriin...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Onko kukaan koskaan tehnyt ?
Ja B-koneisessa vielä helpompi. Yhdellä ketjupyörän pultilla ripustaa sen ketjupyörän siihen vieressä seisovaan telineeseen. Eikä tarvii virranjakajankaan kans tapella 

Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Onko kukaan koskaan tehnyt ?
NO KUN EN ROHKENE ALOITTAA EDES YRITTÄMISTÄ !
Siksi ajattelin että jollain olisi sellainen kuvaelma kannentiivisteen vaihtamisesta valmiina ja hän olisi valmis jakamaan sen tiedon muiden jäsenien kanssa.
Kyllä kaikki tarvittava tieto on jo olemassa, jossain ja jollakin. Yleensä se on vain niin pieninä palasina ja monen hallussa ettei tällaisen aloittelijan osaaminen riitä niistä kokonaisuuden rakentamiseen.
Kun tulleita vastauksia ajattelee, niin nippusiteet ja säilytystelineet on juuri sitä palatietoa, joista ei pysty kokonaisuutta hahmottamaan !
Että sellainen oli ajatukseni alkuperäistä viestiä kirjoittaessani vaikka ei se sitten ollutkaan niin selvää lukijoille.
Siksi ajattelin että jollain olisi sellainen kuvaelma kannentiivisteen vaihtamisesta valmiina ja hän olisi valmis jakamaan sen tiedon muiden jäsenien kanssa.
Kyllä kaikki tarvittava tieto on jo olemassa, jossain ja jollakin. Yleensä se on vain niin pieninä palasina ja monen hallussa ettei tällaisen aloittelijan osaaminen riitä niistä kokonaisuuden rakentamiseen.
Kun tulleita vastauksia ajattelee, niin nippusiteet ja säilytystelineet on juuri sitä palatietoa, joista ei pysty kokonaisuutta hahmottamaan !
Että sellainen oli ajatukseni alkuperäistä viestiä kirjoittaessani vaikka ei se sitten ollutkaan niin selvää lukijoille.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24660
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Onko kukaan koskaan tehnyt ?
peruskorjausoppaasta selviää kans toodella paljon.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Onko kukaan koskaan tehnyt ?
Niin kuin tuossa edellä on jo mainittukin, niin olisi ihan kiva tietää, mistä moottorityypistä on edes kyse. Onko B- vai H-moottori? Ruisku vai kaasari? 8- vai 16-venttiilinen? Turbo vai vapari?
Erilaisia korjausoppaita näihin autohin saa hyvään hintaan vaikka huuto.netistä ja sellaisen hankkiminen on mielestäni TODELLA suositeltavaa, jos aikoo itse autoja rassata.
Erilaisia korjausoppaita näihin autohin saa hyvään hintaan vaikka huuto.netistä ja sellaisen hankkiminen on mielestäni TODELLA suositeltavaa, jos aikoo itse autoja rassata.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Onko kukaan koskaan tehnyt ?
Kuten alkuperäisessä viestissäni yritin muotoilla, eri konetyypeille. Silloin voisi valita sen omansa erikseen joka kerta foorumille kirjoittamatta. Mutta se siitä.
Minulla on jokunen korjauskirja hyllyssä ja luettunakin, mutta kun monen ohjeen kohdalla ohje on "hauki on kala" tyyppiä. Avataan laite, poistetaan rikkinäinen osa, asennetaan toimiva osa tilalle ja kootaan päinvastaisessa järjestyksessä. Eli täysin hyödyntämiseen kelpaamaton ohje. Vaikka noinhan se työ sitten oikeasti etenee ja menee, suurinpiirtein kerrottuna. Mutta se siitä.
Minulla on Saab OG 900 i 16 vuosimallia 1993, todella vapaastihengittävä, katalysaattorikin nimittäin on menettänyt sisäkalunsa. Ja valkoinen.
Alkuperäisessä viestissä ei ollut myöskään tarkoitus kysyä, onko kukaan koskaan tehnyt kannentiivistevaihto-operaatiota. Tarkoituksenani oli kysyä, onko kukaan tehnyt siitä hommasta sellaista perusteellista vaihtotyökuvausta ja olisiko sellaista jostain saatavilla. Mutta se siitä.
Kysyjänä taisin eksyä tieltä
Minulla on jokunen korjauskirja hyllyssä ja luettunakin, mutta kun monen ohjeen kohdalla ohje on "hauki on kala" tyyppiä. Avataan laite, poistetaan rikkinäinen osa, asennetaan toimiva osa tilalle ja kootaan päinvastaisessa järjestyksessä. Eli täysin hyödyntämiseen kelpaamaton ohje. Vaikka noinhan se työ sitten oikeasti etenee ja menee, suurinpiirtein kerrottuna. Mutta se siitä.
Minulla on Saab OG 900 i 16 vuosimallia 1993, todella vapaastihengittävä, katalysaattorikin nimittäin on menettänyt sisäkalunsa. Ja valkoinen.
Alkuperäisessä viestissä ei ollut myöskään tarkoitus kysyä, onko kukaan koskaan tehnyt kannentiivistevaihto-operaatiota. Tarkoituksenani oli kysyä, onko kukaan tehnyt siitä hommasta sellaista perusteellista vaihtotyökuvausta ja olisiko sellaista jostain saatavilla. Mutta se siitä.
Kysyjänä taisin eksyä tieltä
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24660
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Onko kukaan koskaan tehnyt ?
et suinkaan.. mutta kuka jaksaa jokaisen pultin irrotusta selostaa hah..
16 venanen vielä helpompi paremman jakoketjun kiristimen takia..
mut sitten.. 8 venasen kannen voi plaanata venat paikoillaan..
16 venttiilistä ei ..
16 venanen vielä helpompi paremman jakoketjun kiristimen takia..
mut sitten.. 8 venasen kannen voi plaanata venat paikoillaan..
16 venttiilistä ei ..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Onko kukaan koskaan tehnyt ?
Aikalailla luulen ymmärtäväni kysyjän tarkoituksen, ja ei, minullakaan ei ole tuollaista opasta.
Ihan perus Alfamer antaa kirjassaan ihan kohtuullisen ohjeistuksen tuohon 16-venttiilisen kannen irroitteluun. Sinällään tuo on sen verran suuri kokonaisuus, että kuvaohjetta varten pitäisi tietää missä kohtaa hauki on kala ja missä ei - siis kuinka alkeista lähdetään, että pitäisikö kuvittaa myös kiilahihnojen irroitus jne., voisi tulla aika massiivinen ohje, jos joka letku ja mutteri eriteltäisiin.
Jos auto on tarpeen pitää käytössä eli siis suorittaa nopea ja edullinen huolto, hakeutuisin harrastajan tai ammattilaisen hoiviin, mutta jos kyseessä on harraste/kakkoskulkine, rohkeesti vaan kimppuun, vaikka vaan tuon Alfamerin kirjan kera, ja kuva joka kohteesta ennen purkamista. Sanoisin että foorumin luonne on sellanen, että eksakteihin kysymyksiin saa kysymällä ja vaikka kuvalla tarkentamalla nopeasti tarkan vastauksen, sitten taas että mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon tyyppisellä kysymyksellä ei vastausta välttämättä saa juuri siihen juttuun mikä omassa projektissa/tietotaidossa tökkii.
Ja tässä kohdassa voin sanoa, että kokemusta on - ei siis Saabin laitosta merkittävästi, vaan käymisestä hommaan ilman kovin kattavaa tietotaitoa ja tämän johdosta foorumin kuormittamisesta jatkuvilla kysymyksillä kun meinaa tulla sutta ja sekundaa!
...ja kyllä toi "ite tehty" näilläkin pakkasilla on pelannut. Toistaseksi.
Ihan perus Alfamer antaa kirjassaan ihan kohtuullisen ohjeistuksen tuohon 16-venttiilisen kannen irroitteluun. Sinällään tuo on sen verran suuri kokonaisuus, että kuvaohjetta varten pitäisi tietää missä kohtaa hauki on kala ja missä ei - siis kuinka alkeista lähdetään, että pitäisikö kuvittaa myös kiilahihnojen irroitus jne., voisi tulla aika massiivinen ohje, jos joka letku ja mutteri eriteltäisiin.
Jos auto on tarpeen pitää käytössä eli siis suorittaa nopea ja edullinen huolto, hakeutuisin harrastajan tai ammattilaisen hoiviin, mutta jos kyseessä on harraste/kakkoskulkine, rohkeesti vaan kimppuun, vaikka vaan tuon Alfamerin kirjan kera, ja kuva joka kohteesta ennen purkamista. Sanoisin että foorumin luonne on sellanen, että eksakteihin kysymyksiin saa kysymällä ja vaikka kuvalla tarkentamalla nopeasti tarkan vastauksen, sitten taas että mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon tyyppisellä kysymyksellä ei vastausta välttämättä saa juuri siihen juttuun mikä omassa projektissa/tietotaidossa tökkii.
Ja tässä kohdassa voin sanoa, että kokemusta on - ei siis Saabin laitosta merkittävästi, vaan käymisestä hommaan ilman kovin kattavaa tietotaitoa ja tämän johdosta foorumin kuormittamisesta jatkuvilla kysymyksillä kun meinaa tulla sutta ja sekundaa!

...ja kyllä toi "ite tehty" näilläkin pakkasilla on pelannut. Toistaseksi.
Re: Onko kukaan koskaan tehnyt ?
Jostain se on kuitenkin aina aloitettava -ei se remppa pelkkiä kuvia selaamalla valmistu. Mä olen itsekin joutunut opettelemaan paljon ihan itsekseni, kun noita allekirjoituksessa näkyviä Volkkareita olen rempannut. Ei ollut hirveästi apuja saatavilla... Eli ensin olen lukenut korjausopasta ja sitten on vaan ajan kanssa ryhdyttävä työhön. Ensin menee aikaa pähkäillessä, että mitäs tässä oppaassa nyt oikein tarkoitettiinkaan, kunnes homma alkaa hiljakseen selkiytyä.
Mulla on ainakin melkein aina tallillakin mukana korjasuopas, jota sitten rasvaisin näpein selailen työn edetessä. Kirjat on jo kauheassa kunnossa, mutta aina on valmista tullut
Tuonne omaan projektiketjuuni olen laittanut paljon kuvia, että edes jotain selviäisi samaa rempaa tekevälle. Mutta ei sitä millään ehdi niin hyvin taltioida projekteja, että niistä saisi seikkaperäisen ohjeistuksen laadittua. Onneksi noissa remppakirjoissa on kuitenkin asiat ihan riittävän hyvin yleensä selostettu. Eli kirja toiseen kouraan, räikkä toiseen ja tallille!
Mulla on ainakin melkein aina tallillakin mukana korjasuopas, jota sitten rasvaisin näpein selailen työn edetessä. Kirjat on jo kauheassa kunnossa, mutta aina on valmista tullut

Tuonne omaan projektiketjuuni olen laittanut paljon kuvia, että edes jotain selviäisi samaa rempaa tekevälle. Mutta ei sitä millään ehdi niin hyvin taltioida projekteja, että niistä saisi seikkaperäisen ohjeistuksen laadittua. Onneksi noissa remppakirjoissa on kuitenkin asiat ihan riittävän hyvin yleensä selostettu. Eli kirja toiseen kouraan, räikkä toiseen ja tallille!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2083
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Onko kukaan koskaan tehnyt ?
juuri näin. vain tekemällä oppii...
kysymällä täältä foorumilta saa varmasti apua jos jokin askarruttaa.
kysymällä täältä foorumilta saa varmasti apua jos jokin askarruttaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7796
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Onko kukaan koskaan tehnyt ?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Onko kukaan koskaan tehnyt ?
Laitetaan nyt sitten.
Ohje B moottorisen kannen irroitukseen, siten kun se on Saabin Korjaamokäsikirjassa kerrottu.
1. irroita akkukaapelit.
2.Poista jäähdytinneste jäähdyttimen ja moottorin tyhjennyshanoista.
3.Kaasutinmoottori
irroita imuimaletku ja irroita kaasu ja rikastinvaijeri kaasuttimesta.
3. Ruiskutusmoottori-
a.Irroita kumiputki ilmamäärämittarin ja läppäkotelon väliltä, ja irroita kaasuvaijeri
läppäkotelosta.
4. Irroita johdot lämpömittarin anturista
5.
a Irroita jarrutehostimen alipaineletku imusarjasta.
b. kaasutinmoottori
Irroita polttoaineletku ja alipaineletku kaasuttimesta.
Ruiskutusmoottori.
Irroita ruiskutusventiileiden polttoaineletkut Polttonestemääräsäätimestä.
Teipaa letkujen päät suojaksi lialta.Irroita läppäkotelon tuki.
6.Irroita polttonesteletku ja alipaineletku kaasuttinen ja imusarjan letkuliitoksista.
7. Irroita pakoputki pakosarjasta
8.irroita virranjakajankansi ja sytytysjohdot (sytytystulpista)
9.Irroita ventiilikoppa.
10.irroita nokkaakselin ketjupyörä seuraavasti.
a. vuosimali 1975.
Kierrä M8 mutteri nokka-akselin kiereistetyyn keskitappiin. ja kiristä keskitappi tätä varten olevaan kiinityslevyyn.
a. Vuosimallista 1976 alkaen. Kierrä kiinityslevy nokka-akselin hammaspyörään yhdellähammaspyörän kiinitysruuvilla-
VAROITUS.
Kiinitä mutteri(ruuvi) siten, että keskitappi on lujasti kiinni
Muutoin ketjunkiristäjä kiristää ketjun uuteen asentoon siten, ettei pyörää voida asentaa takaisin.Ketjunkiristimen uudeleen asentamin vaatii moottorin irroituksen autosta.
11.
a. irroita ja poista kaikki sylinterinkannen ruuvit.
b. aseena kaksi ohjaintappia työkalu 8392128 kahteen sylinterikansiruuvin reikään.
c. tue moottorivaihteistoa takapäästä ja irroita mootorikiinikeen ruuvi joka on kiinitettynä sylinterikanteen
d. irroita ruuvit jakopään kotelosta.
e. Nosta kansi pois.
Juttu kopioitu suoraan saabin manuaalista vuodelta 1978.
Itse en ole juuri tota kohtaa tarvinnut, puhtaat sivut siinä kohtaa. Opus on noin 900 sivuinen Saabin "raamattu".
Ohje B moottorisen kannen irroitukseen, siten kun se on Saabin Korjaamokäsikirjassa kerrottu.
1. irroita akkukaapelit.
2.Poista jäähdytinneste jäähdyttimen ja moottorin tyhjennyshanoista.
3.Kaasutinmoottori
irroita imuimaletku ja irroita kaasu ja rikastinvaijeri kaasuttimesta.
3. Ruiskutusmoottori-
a.Irroita kumiputki ilmamäärämittarin ja läppäkotelon väliltä, ja irroita kaasuvaijeri
läppäkotelosta.
4. Irroita johdot lämpömittarin anturista
5.
a Irroita jarrutehostimen alipaineletku imusarjasta.
b. kaasutinmoottori
Irroita polttoaineletku ja alipaineletku kaasuttimesta.
Ruiskutusmoottori.
Irroita ruiskutusventiileiden polttoaineletkut Polttonestemääräsäätimestä.
Teipaa letkujen päät suojaksi lialta.Irroita läppäkotelon tuki.
6.Irroita polttonesteletku ja alipaineletku kaasuttinen ja imusarjan letkuliitoksista.
7. Irroita pakoputki pakosarjasta
8.irroita virranjakajankansi ja sytytysjohdot (sytytystulpista)
9.Irroita ventiilikoppa.
10.irroita nokkaakselin ketjupyörä seuraavasti.
a. vuosimali 1975.
Kierrä M8 mutteri nokka-akselin kiereistetyyn keskitappiin. ja kiristä keskitappi tätä varten olevaan kiinityslevyyn.
a. Vuosimallista 1976 alkaen. Kierrä kiinityslevy nokka-akselin hammaspyörään yhdellähammaspyörän kiinitysruuvilla-
VAROITUS.
Kiinitä mutteri(ruuvi) siten, että keskitappi on lujasti kiinni
Muutoin ketjunkiristäjä kiristää ketjun uuteen asentoon siten, ettei pyörää voida asentaa takaisin.Ketjunkiristimen uudeleen asentamin vaatii moottorin irroituksen autosta.
11.
a. irroita ja poista kaikki sylinterinkannen ruuvit.
b. aseena kaksi ohjaintappia työkalu 8392128 kahteen sylinterikansiruuvin reikään.
c. tue moottorivaihteistoa takapäästä ja irroita mootorikiinikeen ruuvi joka on kiinitettynä sylinterikanteen
d. irroita ruuvit jakopään kotelosta.
e. Nosta kansi pois.
Juttu kopioitu suoraan saabin manuaalista vuodelta 1978.
Itse en ole juuri tota kohtaa tarvinnut, puhtaat sivut siinä kohtaa. Opus on noin 900 sivuinen Saabin "raamattu".
Ei enää saabeja, nyt mennään 207 sport Pösöllä
Re: Onko kukaan koskaan tehnyt ?
Kyllä 16 venttiilistä voi plaanata irrottamatta venttiilejä.nalleolut kirjoitti:et suinkaan.. mutta kuka jaksaa jokaisen pultin irrotusta selostaa hah..
16 venanen vielä helpompi paremman jakoketjun kiristimen takia..
mut sitten.. 8 venasen kannen voi plaanata venat paikoillaan..
16 venttiilistä ei ..
Ainakin käyttämäni koneistamo teki sen.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? 
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear

It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear