vanhemman strömberg-kaasarin säätö
vanhemman strömberg-kaasarin säätö
mulla on 99:ssä sellainen kaasari jonka pohjassa on suuttimen säätöruuvi seoksen säätöä varten. Ilmeisesti vanhemmissa tuplayseissä käytettiin näitä. Kellään kokemusta kuinka tuon ruuvin pitäisi käyttäytyä? Olen ruuvannut kierrostolkulla syvemmälle, varmaan 15 kierrosta, pitäiskö sitä edes pystyä ruuvaamaan niin paljon? Tuntuu että kierteitä on pohjattomasti. Jos kierrän sitä auton käydessä, miten pitäisi vaikuttaa? Alkup. syy: auto käy niin rikkaalla ettei tarvitse edes ryyppyä käynnistyksessä.
No, tää on taas tällainen viesti etten ole itsekään ehtinyt asiaan paneutumaan kunnolla, mutta siitänkin huolimatta kuulen mielelläni toisten kokemuksia vastaavanlaisen kaasarin säätämisestä.
No, tää on taas tällainen viesti etten ole itsekään ehtinyt asiaan paneutumaan kunnolla, mutta siitänkin huolimatta kuulen mielelläni toisten kokemuksia vastaavanlaisen kaasarin säätämisestä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Elikkäs. Siitä lähdetään liikkeelle, että sen suuttimen laen "pitää" olla 2,5 milliä alempana kaasuttimen kurkun pohjasta. Siitä sitten lähdetään säätämään seosta mittarilla. Tietenkin kannattaa säätää kaasuvaijeri ja imuvaijeri kunnolla (molempien pitää toimia ääriasentoon ja täysin pois päältä) sekä varmistaa by-pass-kalvon oikea toiminta (jos on jo tällä). Kohokammion bensapinnaksi 16-17mm, tarkista lisäilmaventtiilin toiminta (pakastimessa kiinni, huoneen lämmössä auki).
Itse tekisin niin, että säätäisin kaasuttimen "tehdasarvoihin", jotka löytyy mm. Alfamerin öljynvaihto-oppaasta. Sitä minulla ei ole tässä käsillä, mutta siinä puhutaan samaa mitä kirjoitin tuossa yllä. Käytät vain rohkeasti kaasuttimen hajalla ja säädät sen.
Itse tekisin niin, että säätäisin kaasuttimen "tehdasarvoihin", jotka löytyy mm. Alfamerin öljynvaihto-oppaasta. Sitä minulla ei ole tässä käsillä, mutta siinä puhutaan samaa mitä kirjoitin tuossa yllä. Käytät vain rohkeasti kaasuttimen hajalla ja säädät sen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Joo dime ehtikin jo ohjeistaa.
Tässä kuiteskin linkki kuvallliseen ohjeeseen jos sulla ei oo tota alfamerin "manuaalia"
http://saabfaq.msk.ru/saab_carbs/list.htm
Rohkeesti vaan kaasari irti, uudet osat motonetistä tiivisteineen ja menoks.
Itse roplailin noita muutamaan kertaan ysikympissä, ei se ainakaan huonommaksi menny.
Tässä kuiteskin linkki kuvallliseen ohjeeseen jos sulla ei oo tota alfamerin "manuaalia"
http://saabfaq.msk.ru/saab_carbs/list.htm
Rohkeesti vaan kaasari irti, uudet osat motonetistä tiivisteineen ja menoks.
Itse roplailin noita muutamaan kertaan ysikympissä, ei se ainakaan huonommaksi menny.

Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
säädöt ja ruuvit
Terve!
Joo voihna siellä olla se ruuvi. Kerran näinkin yhdessä vanhemmassa sellasen propun, joka oli niin kuin polttoaineen/roskein poislaskemista varten. Siis irrallaan olevassa kaasari-imusarja yhdistelmässä. En vaan kerinnyt korjaan talteen, kun joku toinen ehti napata sen metallikeräyksestä.
Niin aattelin vaa, että mahtaako se siellä pohjassa olla ollenkaan mikään seoksen säätöruuvi. Eikös nää Zeniht-Stomberg (apua miten ny kirjoitetaankaan) oo aina säädetty sieltä yläpuolelta. Näin ainakin muistelen. Vanhemmissa ja uudemmissa on eroa säätötyökalussa, mutta se sijaitsee samassa paikassa.
Pierburghan säädetäänkin sitten sieltä alapuolelta.
Kyllähän näissä voi olla erilaisia variaatioita. Esim. vahassa Volvossa oli kaasarin pohjassa tolkuttoman iso ruuvi. (Kaasari on mulla tallella)
Joo voihna siellä olla se ruuvi. Kerran näinkin yhdessä vanhemmassa sellasen propun, joka oli niin kuin polttoaineen/roskein poislaskemista varten. Siis irrallaan olevassa kaasari-imusarja yhdistelmässä. En vaan kerinnyt korjaan talteen, kun joku toinen ehti napata sen metallikeräyksestä.
Niin aattelin vaa, että mahtaako se siellä pohjassa olla ollenkaan mikään seoksen säätöruuvi. Eikös nää Zeniht-Stomberg (apua miten ny kirjoitetaankaan) oo aina säädetty sieltä yläpuolelta. Näin ainakin muistelen. Vanhemmissa ja uudemmissa on eroa säätötyökalussa, mutta se sijaitsee samassa paikassa.
Pierburghan säädetäänkin sitten sieltä alapuolelta.
Kyllähän näissä voi olla erilaisia variaatioita. Esim. vahassa Volvossa oli kaasarin pohjassa tolkuttoman iso ruuvi. (Kaasari on mulla tallella)
SAAB
Juu kyllä siellä on pohjassa säätöruuvi vanhemmissa kaasareissa. SE säätää suuttimen asentoa, niinkuin dime jo kirjoittikin.Niin aattelin vaa, että mahtaako se siellä pohjassa olla ollenkaan mikään seoksen säätöruuvi. Eikös nää Zeniht-Stomberg (apua miten ny kirjoitetaankaan) oo aina säädetty sieltä yläpuolelta. Näin ainakin muistelen. Vanhemmissa ja uudemmissa on eroa säätötyökalussa, mutta se sijaitsee samassa paikassa.
Saabeissa ja Volvoissa on ollut samoja kaasareita.
Amazoneissa oli vielä SU-kaasareita, mutta ainaskin 2xx sarjassa oli "römppäset".
Onnistuinpa taas menemään pahasti OT

Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Kääk, pihalla kuin lumiukko. Onhan mulla yhdet kaasarin huolto-ohjeet mutta niistä ymmärsin hyvin vähän. Siinä vaiheessa kun luin kohdan "uusi neula pitä asettaa juuri samaan asentoon kuin vanha" niin ajattelin että tää ei ole mun hommia.
Taidan tarttua kerhotoverin esittämään myyntitarjoukseen valmiiksi toimivasta kaasuttimesta.
No, hetken elättelin toiveita että ruuvia kiäntämällä, korvakuulolla, ja katselemalla pakoputkesta tulevan savun sakeutta, saisi vähän tolkkua tuohon hommaan, eihän sen priimasäädöissä tartte olla kun niitä ei 71 mallisessa mitata. Mutta edelleen on niin, että samalla parkkipaikalla olevat ihmiset pakenevat välittömästi kun pöräytän auton käyntiin, ja niin tekisin itsekin. Vaikka ruuvailin ankarasti suutinruuvia ns. sisäänpäin ja totesin että välillä tyhjäkäynti muuttui.
Taidan tarttua kerhotoverin esittämään myyntitarjoukseen valmiiksi toimivasta kaasuttimesta.
No, hetken elättelin toiveita että ruuvia kiäntämällä, korvakuulolla, ja katselemalla pakoputkesta tulevan savun sakeutta, saisi vähän tolkkua tuohon hommaan, eihän sen priimasäädöissä tartte olla kun niitä ei 71 mallisessa mitata. Mutta edelleen on niin, että samalla parkkipaikalla olevat ihmiset pakenevat välittömästi kun pöräytän auton käyntiin, ja niin tekisin itsekin. Vaikka ruuvailin ankarasti suutinruuvia ns. sisäänpäin ja totesin että välillä tyhjäkäynti muuttui.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Tuplakaasari"
No nyt alan ymmärtämään miksi omastanikin puuttui tuo ruuvi, kun hankin auton. pitäskö sinne kaasarin alapuolelle rakentaa joku astia johon ruuvi jäis talteenmultivalve kirjoitti:..on se seosruuvi, vaihtu yläpuolelle muistaakseni -77 tai -78.olen itse joutunut ostamaan moisen,kun se kovassa kiihdytyksessä putosi (ilmeisesti se on sen takia vaihdettukin ylös)