Saab 99 gl petrol pelastettu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Eli tuli tuossa kesällä pelastettua papan vanha Saab 99 vm-84 gl petrolin.
Auto on seissyt 10 vuotta tallissa, kunnes se päätettiin hävittää, mutta jokin siinä autossa alkoi kiehtomaan minua, joten päätin pelastaa sen. No, pienen tappelun jälkeen vanhempieni kanssa sain kun sainkin heidät luopumaan Saabin hävittämisaikeista.
Sitten alkoi elvytysyritykset, eli uusi akku, tuoretta bensaa ja eikun starttaamaan.
No siinä muutaman kerran ku sahailin, ei Saab yrittänytkään hörähtää käymään.
Oivalsin siinä tutkiskelleessani avata kaasuttimessa olevan "tulpan" ja kaataa siitä pari tipaa bensaa ja älähän mittään, Saab käynnistyi!! :mrgreen: Oli uskomaton fiilis, kun vanhan Saabin kone pörisi ja vastasi kaasuunkin ihan hyvin. Mutta oli 10 vuoden seisonta kerennyt jo vaikuttaa Saabiin : jarrut eivät reagoineet ollenkaan ja kytkin, se jumittui "irti" asentoon heti ensimmäisen polkaisun jälkeen, eikä se palautunut, eli auto ei liikkunut. No, tämä 17-vuotias poika ei tietenkään edes tiennyt auton kytkimen toimintaperiaatetta, saati kytkimen sijaintia, käytännössä ei mitään autosta :oops:
Sitten alkoi vimmattu nettisurffailu ja törmäsin tähän sivustoon ja aikani kun luin eri palstoja niin pikkuhiljaa tilanne alkoi kirkastumaan ja aloin ymmärtämään jotakin Saab 99:stäni. kytkimen sijainti paikallistui, ja ei muutakun pelon, kauhun ja jännityksen vallassa aloin purkamaan Saabin keulaa. Lyhyesti sanottua: kokemus oli todella opettavainen, ja aloin oppimaan auton tekniikkaa siinä kun pikkuhiljaa purin auton keulaa ja aloin tutkimaan konehuonetta. Olihan minulla apunani tämä foorumi ja kirjastosta lainaamani Saab- huoltokirja. Pääsylinterin sisälle oli muodostunut jotain ruosteenomaista moskaa, jonka seurauksena mäntä oli kiilautunut jumiin. Väkivallalla sain kuitenkin työsylinterin irroitettua (sorkkarauta) ja kun hioin sisäpinnat sileäksi ja uusin tiivisteet, niin kytkin heräsi henkiin ja auto liikkuu, ja reippaasti :D .
No, jarrut ovat vielä käymättä läpi, mutta eiköhän ne putsaamalla ala taas toimimaan.
Täytyy sanoa kyllä että on ne vaan hienoja autoja nuo Saabit :D Omanikin on todella siistin oloinen eikä ruostettakaan juuri ole ja mittarissakin vaivaiset 340tkm. Täytyypä alkaa puuhastelemaan auton kanssa enemmän....
Kuvia kyllä laitan, kunhan opin niitä lisäämään :mrgreen: :mrgreen:
99 GL Petro -84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tervehdys uudelle saabistille! Meikäläistä on monet kerrat ilahduttanut 99 omalla tavallaan karu, mutta toisaalta hyvinkin helposti huollettava tekniikka. Näissä esim. lämmityslaitteen korjaustoimenpiteet on naurettavan helppoa tehdä. Monissa muissa autoissa esim. puhaltimen moottorin vaihto purattaa kojelaudan jne. 99:ssä raskain vaihe on konepellin avaus. Heh heh.

Tuolla on sellainen osio, kuin projektit. Tässähän on jo jonkinasteisen projektikertomuksen aineksia. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
SA AB
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2012 12:47

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja SA AB »

Kovakundi kirjoitti:Eli tuli tuossa kesällä pelastettua papan vanha Saab 99 vm-84 gl petrolin.
Auto on seissyt 10 vuotta tallissa, kunnes se päätettiin hävittää, mutta jokin siinä autossa alkoi kiehtomaan minua, joten päätin pelastaa sen. Täytyypä alkaa puuhastelemaan auton kanssa enemmän....
Kuvia kyllä laitan, kunhan opin niitä lisäämään :mrgreen: :mrgreen:
Suurenmoista. Näitä ei enää ole vuosiin ajanut edelläni liikenteessä. Sen kyllä huomaa jos niin käy. Saakos muuten petroolia tuupata enää tankkiin, jos sitä nyt jostain löytyisi? Sen lisäksi, että tuossa autossa on varmasti tunnearvoa kun on suvussa ollut niin taitaa olla alkuperäiskuntoisena harvinainen tänä päivänä.

Jos tuosta tekisit oikein kunnon projektin josta et ikänäsi luovu niin ajatteleppa minkälaista olis kun pitkän ajan päästä pääset eläkeikään ja silloinkin täräytät tuon harvinaisuuden tulille. Eipä muuten siinä maailmassa joskus 50 vuoden päästä ole montaa jotka saman pystyy tekemään. Vaatii tietty melkoista pitkäjänteisyyttä ja periaatteellisuutta säilyttää ja ylläpitää tuo hieno Suomen autoteollisuuden innovaatio. Mutta Saabit on loppu ja ne vain vähenevät tästä maailmasta joten kunnioitettavaa nuoren miehen yritteliäisyyttä ja onnea ja menestystä Saabin parissa. Joku muu sitten varsinaiseksi käyttöautoksi......
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Mertmi kirjoitti:Tervehdys uudelle saabistille! Meikäläistä on monet kerrat ilahduttanut 99 omalla tavallaan karu, mutta toisaalta hyvinkin helposti huollettava tekniikka. Näissä esim. lämmityslaitteen korjaustoimenpiteet on naurettavan helppoa tehdä. Monissa muissa autoissa esim. puhaltimen moottorin vaihto purattaa kojelaudan jne. 99:ssä raskain vaihe on konepellin avaus. Heh heh.

Tuolla on sellainen osio, kuin projektit. Tässähän on jo jonkinasteisen projektikertomuksen aineksia. :)
Kiitos paljon neuvoista :D
Mielestäni 99 Saabit ovat todella hienoja autoja, mielestäni hienoimpia Saabeja :D
Erityisesti keula hivelee meikäläisen silmiä ja kojelauta on vanhanaikaisuudellaan tavattoman hieno. Oma Saabini on valkoisella maalipinnaltaan lähes virheetön eikä ruostettakaan ole kuin hieman ovien sisäpuolella alakulmissa (tyyppivika?). Mitään suurempaa remonttia ei taida olla edessä, mitä nyt pientä hienosäätöä. Eiköhän tästä vielä ihan hyvän pelin saa :D
99 GL Petro -84
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Lisäksi tuon ko. auton yksi hienoimmista ominaisuuksista on se että se on Suomessa valmistettu auto! 8)

Onnea projektille! :)
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Onnea uudelle harrastukselle. tekemällä oppii joten rohkeasti vaan jarrujen kimppuun. :D uudetkaan jarru osat ei kauheasti maksa joten kannattaa laittaa kerralla ne kunnolla kuntoon, niin ei tarvitse joka vuosi niitä herkistellä.

Se korkki muuten mihin sanoit kaataneesi pensaa, tuliko korkin mukana kara ja mäntä?

Jos tuli niin se on kaasuttimen vaimennus oljyä varten se pulppa, jonne kuuluu atf-öljyä. ohjekirjasta jos tallessa? löytyy ohjeet öljyn oikeasta tasosta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

keskikonsoli kirjoitti:Lisäksi tuon ko. auton yksi hienoimmista ominaisuuksista on se että se on Suomessa valmistettu auto! 8)

Onnea projektille! :)
SA AB kirjoitti:
Kovakundi kirjoitti:Eli tuli tuossa kesällä pelastettua papan vanha Saab 99 vm-84 gl petrolin.
Auto on seissyt 10 vuotta tallissa, kunnes se päätettiin hävittää, mutta jokin siinä autossa alkoi kiehtomaan minua, joten päätin pelastaa sen. Täytyypä alkaa puuhastelemaan auton kanssa enemmän....
Kuvia kyllä laitan, kunhan opin niitä lisäämään :mrgreen: :mrgreen:
Suurenmoista. Näitä ei enää ole vuosiin ajanut edelläni liikenteessä. Sen kyllä huomaa jos niin käy. Saakos muuten petroolia tuupata enää tankkiin, jos sitä nyt jostain löytyisi? Sen lisäksi, että tuossa autossa on varmasti tunnearvoa kun on suvussa ollut niin taitaa olla alkuperäiskuntoisena harvinainen tänä päivänä.

Jos tuosta tekisit oikein kunnon projektin josta et ikänäsi luovu niin ajatteleppa minkälaista olis kun pitkän ajan päästä pääset eläkeikään ja silloinkin täräytät tuon harvinaisuuden tulille. Eipä muuten siinä maailmassa joskus 50 vuoden päästä ole montaa jotka saman pystyy tekemään. Vaatii tietty melkoista pitkäjänteisyyttä ja periaatteellisuutta säilyttää ja ylläpitää tuo hieno Suomen autoteollisuuden innovaatio. Mutta Saabit on loppu ja ne vain vähenevät tästä maailmasta joten kunnioitettavaa nuoren miehen yritteliäisyyttä ja onnea ja menestystä Saabin parissa. Joku muu sitten varsinaiseksi käyttöautoksi......
Kiitos vain onnentoivotuksesta :D Tunnearvoa on kyllä paljon tähän autoon, se vain lisäntyy ja lisääntyy päivä päivältä kun sen parissa viettää aikaa korjaten ja ehostaen sitä. Joo näitähän ei kyllä juuri enään liikenteessä näy, ainoastaan ysikymppisiä näkyy tulevan vastaan. Petroolia saa ainakin minun tietääkseni vielä käyttää näissä, en ole kyllä 100% varma. Ja onhan tässä lisäksi vielä 20L bensatankki, että voi sen voimilla huristella, jos petroolia ei ole saatavissa enään.
Suunitelmissani olisi, että käytän Saabiani katsastuksessa tuossa keväällä ja myöhemmin kokeilisin, jos vaikka saisin museokatsastettua sen :D Mutta sen eteen täyttyy vielä ahertaa ja paljon... Askel kerrallaan kun edetään, niin hyvä tulee.
99 GL Petro -84
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

antti.hakamaa kirjoitti:Onnea uudelle harrastukselle. tekemällä oppii joten rohkeasti vaan jarrujen kimppuun. :D uudetkaan jarru osat ei kauheasti maksa joten kannattaa laittaa kerralla ne kunnolla kuntoon, niin ei tarvitse joka vuosi niitä herkistellä.

Se korkki muuten mihin sanoit kaataneesi pensaa, tuliko korkin mukana kara ja mäntä?

Jos tuli niin se on kaasuttimen vaimennus oljyä varten se pulppa, jonne kuuluu atf-öljyä. ohjekirjasta jos tallessa? löytyy ohjeet öljyn oikeasta tasosta.
Kiitoksia vain, joo eihän ne jarrut varmaan kovinkaan paha homma ole, sisua ja uskallusta se vain kysyy. Niin siitä "tulpasta" kaasuttimessa tarkoitin semmoista pientä ruuvia siinä kaasuttimen päässä aivan imukaulan edessä. Sen kun pyöritin irti, niin siitä meni reikä suoraan imukaulaan. Vaimennusöljyt olen jo tarkistanut ja lisännyt, huoltamosta ku kävin kysymässä vaimennusöljyä kaasuttimeen, niin lahjoittivat pari tippaa sitä :mrgreen:
Mutta enemmän auton moottorista: olen tässä havainnut, että välillä, kun moottorin olleessa jo lämpimänä ajelee suhteellisen pienillä kieroksilla ykkönen päällä, niin auto saattaa sammua kesken ajon. Siinä jos heti alkaa starttaamaan, niin ei lupaa käyntiin, vaan täytyy antaa moottorin olla tovin aikaa jäähtymässä kunnes taas pörähtää käyntiin.
Olen nyt vaihtanut autoon uudet sytytystulpat ja virranjakajankannen sekä pyörijän, sillä ne olivat jo huonossa kunnosssa.
tämä auttoi sen verran, että jos auto sattuu sammumaan, niin yleensä lähtee sitten heti käyntiin. Olisiko ideoita mistä moinen voisi johtua? ehkäpä kaasutin olisi putsauksen tarpeessa? Kiitos vastauksista jo etukäteen!
99 GL Petro -84
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

onko tulpan johdot ja virranjakajan alipaine säädin ehjä?

kaasutin kannaattaa myös noin pitkän seisonnan jälkeen puhdistaa, vaihtaa kalvo ja neulaventtiili. biltema myy ainakin korjaus sarjaa tuohon kaasuttimeen.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

antti.hakamaa kirjoitti:onko tulpan johdot ja virranjakajan alipaine säädin ehjä?

kaasutin kannaattaa myös noin pitkän seisonnan jälkeen puhdistaa, vaihtaa kalvo ja neulaventtiili. biltema myy ainakin korjaus sarjaa tuohon kaasuttimeen.
Tulpanjohtoja ja alipaine säädintä en ole tarkastanut. Mutta tuosta kaasuttimen puhdistuksesta, onko se vaikea homma? Mitä täytyy huomioida ennenkuin aloittaa sen purkamisen? Meinaa vähän arastella tuo kaasutinhomma... :oops:
99 GL Petro -84
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja hatami »

Itselläni on vm81 petro tossa pihassa kanssa, ainut ongelma taitaapi olla Suomen Valtio joka on päättänyt laittaa autolle ns. DIESELVERON.
:twisted:
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Mitä? Koska tehdas tekoisille petro Saabeille on tullut dieselvero? Itse moottoripetrolia ei enää saa, mutta verosta en ole kuullut.
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja hatami »

Tämän takia tuo minun autokin poistettu rekisteristä aikoinaan. Tälläisestä lapusta tiedot vuodelta 2004.

Siis, käyttövoimavero (tiisselivero) on 1540 kiloa painavalta autolta 1,072 euroa/päivä ja se lasketaan päivittäin. Jos vuodessa on 366 päivää,
niin se maksaa 392,35 euroa (2332,81 mummun markkaa) vuodessa!
SA AB
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2012 12:47

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja SA AB »

Onko mitään muuta ainetta, jota voisi käyttää tuon petroolin sijaan siinä? Olkoonkin sitten vaikka dieselverollista menoa. Mutta että petroolille säädetty tekniikka toimisi ja siis tuo alkuperäinen idea kaksipolttonesteisestä käytöstä toteutuisi. Vaikka alunperin tavoiteltua kustannushyötyö ei saavuttaisikaan sillä aineella.
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

SA AB kirjoitti:Onko mitään muuta ainetta, jota voisi käyttää tuon petroolin sijaan siinä? Olkoonkin sitten vaikka dieselverollista menoa. Mutta että petroolille säädetty tekniikka toimisi ja siis tuo alkuperäinen idea kaksipolttonesteisestä käytöstä toteutuisi. Vaikka alunperin tavoiteltua kustannushyötyö ei saavuttaisikaan sillä aineella.
Juu en kyllä ainakaan itse ole kuullut, että näissä petroolisaabeissa olisi kovempi verotus bensoihin verrattuna, huhujen mukaan näissä voi käyttää tärpättiäkin polttoaineena, mutta 98 bensalla se nyt käypi, mutta tässäpä olisi pari kuvaa petroolista :wink: :http://kuvablogi.com/nayta/3426853/
99 GL Petro -84
Vastaa Viestiin