Satku kastelee tulpat!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

Satku kastelee tulpat!

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Nyt lyhyen ajan sisällä olen onnistunut og900:ssa kastelemaan ja tuhoamaan kaksi kertaa sytytystulpat totaalisesti. Olen käyttänyt sytkätulppina NGK:n BP6ES.
Käynnistyksen yhteydessä ei saa koskeakaan kaasupolkimeen tai kastuu tulpat heti.
Onko muilla samankaltaisia kokemuksia?
Tulpat ajattelin vaihtaa toisiin mutta mihin? Onko muilla tulpilla "kastumisen" suhteen eroavaisuuksia, tuo NGK ei näytä kestävän yhtään.
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Satku kastelee tulpat!

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Oletko tarkastanut ohjauspainetta kylmänä?

sillä se on yleisin syy miksi k-jetronic kastelee tulpat.

jos ohjauspaineet ok.

sitten kannattaa katsoa, ettei suuttimet vuoda ja suihkut on kunnossa.

Myös kylmäkäynnistys-suutin voi vuotaa tai lämpöaikakytkin olla viallinen.

Jos nämä asiat kunnossa, niin seoksen säätö jää viimeiseksi. hyvä säätö arvo on 1-1,5 co %
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Satku kastelee tulpat!

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nippondensot kestää kastelua. Omassa 99turbossa on tullut kokeiltua kaikkea k-jetin kanssa ja yhtään nippondensoa ei ole mykistynyt.

Omat kokemukset suosivat rikkaita perusseoksia k-jetin kanssa. Co pitää panna 3:een jotta ei nyi ja että vastaa kaasuun edes jotenkin. Tuo kylmänä tukehtuminen johtuu todennäköisesti ohjauspainesäätimestä. Kannattaa kuitenkin ihan ensimmäisenä säätää kaasuläpän perussäätö. Se myös vaikuttaa tuohon kylmänä käynnistymiseen. Samoin kannattaa tarkastaa että määräjakajan läppä on keskitetty oikein siihen kartioon. Tuo näkyy sen ison kumitötterön irroittamisen jälkeen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

Re: Satku kastelee tulpat!

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Tämä selvä, tarkistelen yllä mainitut asiat ja palailen asiaan.
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Satku kastelee tulpat!

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kompataan Mertmiä. NGK:t tuntui välillä mykistyvän "laakista" kastuttuuaan kun joskus tappelin takkuavan K-jetin kanssa. Yhtään Densoa en saanut pimeäksi saman vehkeen kanssa painiessa :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Satku kastelee tulpat!

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

NGK on kestänyt aina, ainakin minulla. Eikö ohjekirjassa kielletä koskemasta kaasupolkimeen käynistäessä?
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

Re: Satku kastelee tulpat!

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Enpä omista kyseistä ohjekirjaa joten sen ohjeet ei tiedossa. Olen nyt kantapään kautta tuon kaasupoljin asian oppinut.
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Satku kastelee tulpat!

Viesti Kirjoittaja toms »

Ohjuspaine liian matala. Rikastaa seosta liian kauan/liikaa. Voi tehdä säädettävän.
Densot kastuu kuten NKG;tki.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
XJ6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 18:07
Paikkakunta: Oulu

Re: Satku kastelee tulpat!

Viesti Kirjoittaja XJ6 »

NGK on tulppa jonka saa nakata niin kauas kuin jaksaa, yksi pieni moottorin köhäisy, niin johan lyö tulppa kipinää runkoon, ei kärkivälissä, jos lyö edes enää ollenkaan. Moista roskaa ei saisi edes myydä!
Esim. moottorikelkassa ei voi käyttää ollenkaan. Yksi liika primerin painallus kylmäkäynnistyksessä ja peli on menetetty, tulpat on pimeät!
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Satku kastelee tulpat!

Viesti Kirjoittaja toms »

Se kielii jo liian matalasta ohjauspaineesta jos pakkasella ei lähe ekalla käyntiin vaan käy huonosti ja sammmuu ja toisella startilla sitte jää käymään kunnolla
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Rate
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 19:33

Re: Satku kastelee tulpat!

Viesti Kirjoittaja Rate »

Omassa K-jetissä oli myös kasteluongelmaa. Fiksasin suuttimia, virittelin kylmäkäynnistyspiiriä ym. Ongelmat poistuivat, kun vihdoin viimein vaihdoin ohjaispainesäätimen uuteen.

Sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia käynnistymisesä eikä tulppien kanssa. Sekä kylmänä, välilämpöisenä ja kuumana lähtee välittömästi, kun pikkaisen vain avainta vilauttaa.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Satku kastelee tulpat!

Viesti Kirjoittaja toms »

Komppaan Ratea. Se ohjauspainesäädin jotenki väsyy vanhemmuuttaan ja säädöt muuttuu siten että rikastaa liikaa ja liian kauan sitten. Säätämällä saa vanhanki pelaamaan ku tietää mitä tekee. Mistähän saa uusia ohjauspainesäätimiä enään ja mihinkä hintaan?
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Rate
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 19:33

Re: Satku kastelee tulpat!

Viesti Kirjoittaja Rate »

Itse ostin oman ohjauspainesäätimen klubilaiselta, jolta moinen käytety mötikkä löytyi hyllystä. Eikä maksanut edes paljoa. Muistaakseni kuuskymppiä.

Tuttu asentaja ruuvasi paikoilleen ja sääti samalla seokset kohdalleen. Samainen asentaja antoi ymmärtää, että ao. säädin olisi tarkoitettu lämpimimpiin maihin (mikäli ymmärsin oikein) ja että kylmäkäynnistyksesä saattaisi tulla eteen joitain ongelmia. Itse en ole haainnut mitään poikkeavaa, vaan kone pelittää harvinaisen luotettavsti. Aikaisemmin sai jatkuvasti olla tarkkana tulppien kanssa ja niitä joutui vaihtamaan muutaman tuhannen km:n välein.

Olisi mielenkiintoista tietää asintuntijoiden mielipide, onko ohjauspainesäätimissä tosiaan eroja. Säätimien koodeista nämä erot pitäisi kuulemma löytyä.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Satku kastelee tulpat!

Viesti Kirjoittaja toms »

On eroa ja juuri siinä "käyrässä" miten paineet muuttuu lämmetessään. Sisällä oleva jousi on erillainen eri numeroilla olevissa.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

Re: Satku kastelee tulpat!

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Vaihdettu ohjauspainesäädin ei auttanut, säädin tosin "seisonut" pitkään pois käytöstä hyllyllä. Voisiko olla vanhentunut itsestään hyllyllä?
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Vastaa Viestiin