Tietoa kamulle kaivataan...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
juhaz_619
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 09:08
Paikkakunta: Helsinki

Tietoa kamulle kaivataan...

Viesti Kirjoittaja juhaz_619 »

Eli tässä työkaveri on ostamassa tollasen og satkun, niin mitäs kaikkea neuvoisitte kattelemaan itsehän sanoin että katso oven alareunat ainakin mutta onko muita neuvoja.
Autollahan on kuulemma ajettu 100 tkm ja ollut pohjanmaalla sukulaisella ajossa katsastettu ja hintakin oli mielestäni hyvin huokea 1000€ ja jo sen takia sanoin että osta pois :D
Eli ilmeisesti kyseessä -94 og 2.1l ja se 100tkm ajettu Hieno :saab:
Juha Reinikka Saabisti toisessa polvessa
RIP SAAB 9000 3.0 V6 AT GRIFFIN VM-95 RIP
Myyty Saab 9-3 -07 at5
Jäsen #4605
heksi
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 14:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tietoa kamulle kaivataan...

Viesti Kirjoittaja heksi »

Koskaan ei voi korostaa liikaa alustan kunnon tarkastamista niin toiminnalliselta osalta kuin rakenteellisen kunnon osaltakin. Toisin sanoen alustasta liikkuvat osat, kuten vetarit suojakumeineen, sisälokareiden kiinnitysten ja jousilautasten kunto. Pohjan kunnon osalta muhivat ruosteet pohjassa, mikäli ajettu suolatuilla alueilla.

og:lle jotain pientä:

-2.1 koneelle nuo kilometrit on ainakin pienet, mutta on hyvä tietää huolloista ja aiemmista moottorinvaihtotoimenpiteistä, jos on ollut.
-Jos on sedan, niin varapyörän kotelo kannattaa katsoa kosteuden osalta.
-Vetarien tunnelit on hyvä tarkastaa.
-Jäähdyttimen kunto. Ikävä lisäillä jäähdytysnesteitä, jos ei ole aikeissa vaihtaa kys. osaa.
-Moottorin öljyisyys on yleistä, mutta mieluusti sen soisi olevan vähäistä.
-Pikkunippelien puute teettää kovaa työtä, jos jälkikäteen alkaa metsästämään.
-Mikäli moottorin lämmöt ei nouse ajossa tarpeeksi, niin termostaatti on kulunut.
-Pikkuiset kiven- ja nastan iskemät sun muut jäljet alkavat ruostua pikkuhiljaa ja on otettava huomioon ostaessa, kun arvioidaan maalipinnan huoltohommia.
-Jos lattiaverhoilu on kostea, niin lämppäri vuotaa nestettä lattialle verhoilun alle.
-Meneekö vaihteet päälle, rutiseeko synkat, täriseekö keppi
-Vaihteiston ylimääräiset ääntelyt ajossa
-Johdotukset konetilassa ja takapäässä, onko hämäriä kytkentöjä tehty
-Pissapojan pumpun toimivuus ja tehokkuus

Mitään suuria vikakohteita on vaikea havaita, mutta kaikkien aistien käyttö on kannattavaa. Onnea hienolle :saab: :lle
Saab 900i 16v 2.1 4d
EX: Saab 900S 2.3i 5d -94 - KA: Peugeot 106
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Tietoa kamulle kaivataan...

Viesti Kirjoittaja Kupari »

muutama lisää tuli mieleen
- kytkin toimii kunnolla eikä esim. painelaakeri ääntele
- ettei vuoda kytkinnesteitä (löysä poljin) sylintereistä
- taka-akselin kiinnikepannat ehjät ja heppaa vielä saumat umpeen jos meinaa pitempään pitää

jos kaveris ottaa tuon niin kannattas vaihtaa ainakin jarru- kytkin- ja jäähdytinnesteet mikäli yli 2v mennyt edellisistä vaihdoista ja muuta pientä ei niin mielessä yleensä mutta oleellista esim. bensasuodin jos alkuperäinen niin vaihtoon vain.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Tietoa kamulle kaivataan...

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

lainattua tekstiä
"-Jos on sedan, niin varapyörän kotelo kannattaa katsoa kosteuden osalta. "

millä tavalla sedanin kontti on kosteampi ku combin???
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Tietoa kamulle kaivataan...

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

nalleolut kirjoitti:lainattua tekstiä
"-Jos on sedan, niin varapyörän kotelo kannattaa katsoa kosteuden osalta. "

millä tavalla sedanin kontti on kosteampi ku combin???
Sedanissa taisi olla se ilmanpoistolärpäke puskurin takana ja sitä kautta tulla vesi sisään.
Vaan kyllä ne takakontin etukulmat osaavat combistakin ruostua.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7568
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Tietoa kamulle kaivataan...

Viesti Kirjoittaja mestari »

vaihettiinkos niitä mäntiä nuihin 2.1 koneisiin 90 luvulla ihan takuunakin kun oli jotakin ongelmaa, näin vähän ajetussa tietysti ongelmat ovat vielä edessäpäin 8O

ai niin se L muotoinen jäykiste laatikon kupeista jalkatilan pellin alle kannattaa puukottaa taltalla huolella varsinkin ne kornerit ja kulmat.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tietoa kamulle kaivataan...

Viesti Kirjoittaja JuHem »

heksi kirjoitti: -Pissapojan pumpun toimivuus ja tehokkuus
Kaikkea mahdollista on tietysti hyvä katsoa ja testata, mutta en minä pahemmin huomiota pissapojan pumpulle antaisi kauppoja hieroessa. Etenkin kun se og:ssa on harvinaisen helppo vaihtaa, jos myöhemmin tarvetta ilmenee.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
heksi
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 14:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tietoa kamulle kaivataan...

Viesti Kirjoittaja heksi »

Joo hyvä huomio, eipä oo tullu itellä vaihdettua tuota pumppua vielä. Tarvikkeena pissapojan pumppuja näyttääkin olevan saatavilla ja edullisena.
Havaittavissa olevia pikkuvikoja on kokemattoman ostajan hyvä pistää merkille koeajon aikana. Voi päätellä jotain siitä, että onko autolle jaksettu tehdä mitään muutenkaan.
Joskus tullu ostettua kokemattomana sen verran vauhdilla satku, ettei halunnut/osannut kiinnittää pikkuvikoihin huomiota. Olisi voinut jättää ostamatta ku auto alkoi tasaiseen hajota sieltä sun täältä... eli ollut huonolla pidolla.

Toivon että juhaz_619:n kamu on sen verran kokenut ostaja, että saa autoa pitkäksi aikaa ja vaikka harrastepeliksi asti.
Saab 900i 16v 2.1 4d
EX: Saab 900S 2.3i 5d -94 - KA: Peugeot 106
Marko
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2004 18:08
Paikkakunta: Karkkila

Re: Tietoa kamulle kaivataan...

Viesti Kirjoittaja Marko »

mestari kirjoitti:vaihettiinkos niitä mäntiä nuihin 2.1 koneisiin 90 luvulla ihan takuunakin...
Eikös nämä ongelmat koskeneet vain ensimmäisiä MY91 mallisia?
2.1:ssä käyntiääni on kuitenkin selvästi karheampi kuin kaksilitraisessa eikä sitä ole syytä pelästyä.
niitä.varmoja.kotimaisia. ja tids. ja ttid.
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tietoa kamulle kaivataan...

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

Pelästyn 2 litraisen käyntiäänestä, kuulostaa siltä kun se ei olisi terve kun karheus puuttuu. :mrgreen:
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: Tietoa kamulle kaivataan...

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Tarkasta että bensamittari toimii!

Itsellä ollut 7.kpl og900 missä ei ole bensamittari toiminut.
Joka kerta on vika ollut tankin anturissa.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Pampula
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tietoa kamulle kaivataan...

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Mulla ei ole yhdessäkään og satkussa (8 kpl) reistannut bensamittari...
Sauli.M #1562
juhaz_619
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 09:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tietoa kamulle kaivataan...

Viesti Kirjoittaja juhaz_619 »

heksi kirjoitti:Toivon että juhaz_619:n kamu on sen verran kokenut ostaja, että saa autoa pitkäksi aikaa ja vaikka harrastepeliksi asti.
:oops: Ensimmäisen auton ostaa mutta pidän huolta että autoa pidetään kuin kukkaa kämmenellä ja jos se myydään niin se saapistille jää jos ei saada tosta leivottua saapistia :wink:
Juha Reinikka Saabisti toisessa polvessa
RIP SAAB 9000 3.0 V6 AT GRIFFIN VM-95 RIP
Myyty Saab 9-3 -07 at5
Jäsen #4605
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tietoa kamulle kaivataan...

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

Pampula kirjoitti:Mulla ei ole yhdessäkään og satkussa (8 kpl) reistannut bensamittari...
Ei minullakaan, ja niitä on ollut aika monta
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Tietoa kamulle kaivataan...

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Pampula kirjoitti:Mulla ei ole yhdessäkään og satkussa (8 kpl) reistannut bensamittari...
Mulla on kaikissa (1 kpl). :P
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Vastaa Viestiin