900 V16 Turbo Intercooler APC ja seilaava tyhjäkäynti

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

900 V16 Turbo Intercooler APC ja seilaava tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Koneen ollessa kylmä tyhjäkäyni seilaa pahasti. Lämpöisenä toimii ok. Autossa ei ole tyhjäkäyntisuutinta ainakaan siinä missä normaalisti on (kaasuläpän päällä). Koitin haulla etsiä ja suurin osa viittaa tyhkäkäyntisuuttimeen. Kyseinen auto on minulle uusi tuttavuus ja vinkkejä kaivataan.

Mun auto:

Kuva

Suuttimella oleva:

Kuva
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 V16 Turbo Intercooler APC ja seilaava tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

tuo osa on kylmäkäynnistys suutin ja sitä ei ole kaikissa alunperin ollenkaan eikä vaikuta tyhjäkäyntiin.

sen sijaan tyhjäkäynninsäätömoottori kannattaa puhdistaa (löytyy termostaatti kotelon päältä?

sen lisäksi alipainetetkujen kunto ja moottoritilan maadoitukset on syytä tarkastaa.

palaako mittaristossa mikään häiriövalo auton käydessä?

onko tuossa sun autossa se kylmäkäynnistyssuuttimen reikä tukittu? eli ei mene reikää imusarjaan?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Re: 900 V16 Turbo Intercooler APC ja seilaava tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Muistelin, ettei 16v Sabassa kuulu edes olla tuota kylmäkäynnistyssuutinta. 8v k-jettikamaa. Tosin kuten edellisessä todetaan, putsaa/tarkista se lisäilmaluisti (vai mikä nyt oli) joka ohittaa kaasuläpän. Tämä säätelee tyhjäkäyntiä. Ja minusta tuo tyhjäkäynti pitäs kaasuläpältäkin säätää oikeaksi, siten että tuo lisäilmaluisti on poissa käytöstä? Lämpimällä koneella muistaakseni. Säädöstä en ole varma, miten pitää olla. Itellä kuitenkin sana ongelma, kerron oikean tavan viimeistään kun oma kottero pelaa.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: 900 V16 Turbo Intercooler APC ja seilaava tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Pitää jatkaa asian tutkimista. Lämpöisenä toimii ok, eikä mitään vikavaloja polttele. Jos ei anna kylmänä kaasua, niin saattaa kone sammua. Toi alempi kuva on 2.1 16V padasta ja siinä on tuo tyhjäkäyntisuutin.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 V16 Turbo Intercooler APC ja seilaava tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Kyllä osassa 16v 900 saabejakin on tuo kylmäkäynnistys-suutin, mutta suurimmassa osassa ei.

miksi muuten eklunto1:n koneessa on 8 venttiilisen öljytikku? onko auto rakenneltu muutenkin vai ihan alkuperäisellä koneella oleva t16?

myös viallinen imm ja lamda voi sekoittaa tyhjäkäynnin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: 900 V16 Turbo Intercooler APC ja seilaava tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

antti.hakamaa kirjoitti:miksi muuten eklunto1:n koneessa on 8 venttiilisen öljytikku? onko auto rakenneltu muutenkin vai ihan alkuperäisellä koneella oleva t16?
Auto on Jenkeistä. Vaihdettu kone ja muutettu automaatti manuaaliksi. Tikku tosiaan väärän värinen. Pitää vaihtaa kun ehtii. Tyhjäkäynnin korjaamisen lisäksi työlistalla on paljon pientä ehostusta. Airflow sarjan asennus on seuraavana vuorossa kun sain vihdoinkin kiinnitysosat hankittua.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: 900 V16 Turbo Intercooler APC ja seilaava tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Eilen oli hetki aikaa selvitellä vikaa. AIC venttiili puhdistettu (eipä ollut yhtään likainen) ja mahdollista ilmavuotoa koitettu tuloksetta löytää. SaabCentralin puolella ehdotellaan kaasuläpän puhdistusta, tyhjäkäyntisensorin/potentiometrin tarkistamista ja happisensorin tarkastusta. Auto on lämpöisessä talissa ja seilaava tyhjäkäynti kestää vain muutaman minuutin, jonka jälkeen kone käy todella hyvin. Tarkistan nyt tuon kaasuläpän seuraavaksi en kyllä usko vian olevan siinä.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: 900 V16 Turbo Intercooler APC ja seilaava tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja f-19 »

eklunto1 kirjoitti:
antti.hakamaa kirjoitti:miksi muuten eklunto1:n koneessa on 8 venttiilisen öljytikku? onko auto rakenneltu muutenkin vai ihan alkuperäisellä koneella oleva t16?
Auto on Jenkeistä. Vaihdettu kone ja muutettu automaatti manuaaliksi. Tikku tosiaan väärän värinen.
ps. Tikuissa on sitten muutakin eroa kuin väri, öljynpinnan min-max merkit on eri kohdissa. Muistaakseni juuri niin että punaisella tikulla koneessa on vähemmän öljyä mitä pitäisi. Tais mennä about niin että kun mustalla 16v tikulla öljyt on minimissä niin punaisella yli puolen välin, ja vastaavasti punaisella tikulla on minimissä niin mustassa tikussa reilusti alle minimin... Eli herkästi tulee ajeltua liian pienellä öljymäärällä jos luottaa pelkästään tikkuun.

Joku muu voisi vahvistaa havaintoni ja hatarat muistikuvat.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 V16 Turbo Intercooler APC ja seilaava tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

pitää paikkansa eli hiukan eri mittaiset tikut ovat.

onhan öljy määräkin eri 16v ja 8v moottorissa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: 900 V16 Turbo Intercooler APC ja seilaava tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Tikku vaihdettu. Eroa on n. 5mm mustan eduksi.

Tänään koitin käynnistää auton ensimmäisen kerran kylmässä. Kävi kylmänä tasaisesti hetken kunnes tyhjäynti alkoi seilaamaan. Kun kone lämpenee lisää, niin tyhjäkäynti tasaantuu.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: 900 V16 Turbo Intercooler APC ja seilaava tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja f-19 »

antti.hakamaa kirjoitti:pitää paikkansa eli hiukan eri mittaiset tikut ovat.

onhan öljy määräkin eri 16v ja 8v moottorissa.
On, mutta ei kai litraa sentään vaan jotain desin pari 8v <-> 16v?

Meinaa tuo ero mikä tikuissa tulee on about litran verran eli juurikin tuo min-max väli, joka on paljon jo. Desin tai parin eroa moottoreissa tulee muutenkin helposti mutta litra ja yli alkaa olla todella merkityksellinen.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 V16 Turbo Intercooler APC ja seilaava tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

0,5L on eroa öljy tilavuudessa eli ei kovinkaan paljon.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: 900 V16 Turbo Intercooler APC ja seilaava tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

joko säädit sen tyhjäkäynnin kaasuläpällä oikein tk moottorin letku tukittuna? tietääkseni 16V ei kuulu olla tuota kaasun palaamisen hidastinta? jumittaisiko se joskus jotenkin? säädä ilman sitä tyhjäkäynti oikeaksi.

tuo sinun on ilmeisesti myös ilmastoitu, ainakin siltä näyttäisi? nostaako ilmastointi tyhjäkäyntia inan? miten se on tuossa toteutettu? erillisellä vanttiilillä vai suoraan ruiskun ohjaamana?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 V16 Turbo Intercooler APC ja seilaava tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuossahan on Bosch LH -ruisku? EPC:n mukaan kaasuläppähidastin kuuluu 16-venttiilisenkin auton varustukseen. Onhan niitä hidastimia alkupään tonnareissakin vm 85 -88.

Minkä vuosimallin auto? Minkä vuosimallin ruisku? Onko LH2.2, jossa tyhjäkäyntimoottori (AIC-venttili) kaksinapainen ja LH-boksi 25-napainen?

Siltä varalta että läpän säätö olisi samaa sukua alkupään LH2.2-tonnarin kanssa, ohje olisi laittaa tyhjäkäyntimoottori pois pelistä joko letku umpeen puristamalla tai boksin napa maadoittamalla, kaasuläpän asentokytkin kiinni-asentoon oikosulkemalla ja kytkin löysäämällä, vaimennin sivuun ruuvaamalla, ja sitten kaasuläpän stoppariruuvista tyhjäkäynti 750-775 (lämmin moottori).

Tämä kuvataan alkaen pdf:n sivulta 236:
http://www.jus.liitin.net/SAAB9000Poltt ... a85-93.pdf

Onko imuilmavuotoja, onko Bypass-venttiili kytkettynä alkuperäisellä letkujärjestyksellä vai muutettu ulkoilmaan poistavaksi?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Re: 900 V16 Turbo Intercooler APC ja seilaava tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Joo kyllä toi hidastin pitää olla, oli sitten lh tai luukas. Ruukaa muuten sammua kun nopiasti höllää kaasua. Toikin on monesti rikki.

Eli kun kaikki mitä edellä mainitaan on ok, pitäänee pelata.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Vastaa Viestiin