900 käyttöautoksi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Kopaja
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: To Joulu 23, 2010 09:17
Paikkakunta: Joutsa

900 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Kopaja »

Morjesta!
Oon tässä katellu jo jonkin aikaa noita satkuja, että haen itselleni käyttöautoa. Minulla oli tässä 99 -84 vuosimallia ja gl5speed malli. Helevetin hyvä auto ja tullut jo 2v ajettua. Mutta minkälaisia kokemuksia foorumin herroilla saabisteilla on satkusta. Yleisimmät viat, varaosien saanti ja onko luotettava peli? Ja tosiaan olisi ruiskukoneella oleva yksilö haussa. Kaasari kuluttaa turhan paljon bensaa metsäautoteillä :D. Ainakin olen kuullut, että lämmin talviauto. Työskentelen nyt metsurina ja syksyllä olis tarkoitus mennä kouluun ja hankkia ammatti itselle. Ei houkuta ykkösautoksi hankkia mitään parempaa saabia kun joutuu ajamaa välillä aika kehnoillakin teillä, että pääsee työmaalle. Tarkoitus olisi saada auto useammaksi vuodeksi käyttöön. Kiitos jo etukäteen vastauksista ja hyvää kevättä kaikille!
9-3 og Aero Toyota Hilux -08 Sr Ac
Iso kasa Husqvarnoja
Kopaja
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: To Joulu 23, 2010 09:17
Paikkakunta: Joutsa

Re: 900 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Kopaja »

Ja lisäys omaan viestiin, että OG on haussa tosiaan!
9-3 og Aero Toyota Hilux -08 Sr Ac
Iso kasa Husqvarnoja
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: 900 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

Loistava valinta, tällä hetkellä 6 satkua perheessä. Ruostumiset vaivaavat usein ovien alareunoissa, takaluukun pohjassa. Palloniveliä sekä raidetangonpäitä joutuu vaihtelemaan. Osat ovat halpoja ja käytettynä löytyy paljon osia. Ajettavuus on parempi kuin monessa uudemassa varsinkin huonossa kelissä.
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 900 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja aero »

Melko samanhenkinen laitehan tuo on kuin 99, eli kun 99:stä tykkäät niin satkuun istuessa olet kuin kotonasi. Sihtaa suoraan 16-tappiseen versioon, kun etsit käyttöautoa ja välität kulutuksestakin. Haulla löytyy satkuista paljon juttua, mutta tarkista ostaessa vetaritunnelit, ovien alareunat, pyöränkotelot, peräkontin pohja (vararengaskotelon kulmat tarkemmin sanoen) sekä tunkinpaikat.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Predatori
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: 900 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Erinomainen peli jos ajaa huonoilla kuoppasilla teillä ja sohjossa.Isot pyörät ja maavaraa mukavasti.Myös maantie ominaisuuksista pidän tukevuuden takia.Kunhan tottuu panssarivaunumaisiin ominaisuuksiin ei hevin vaihda japsiin.Pieniä tohelointeja/ulosajoja tullu itselle rallikuskia leikkiessä,jykevät puskurit ja paksut pellit olleet eduksi.16v suositeltava,mahdollisesti turbo(matala tai täyspaine).Silloin jo ohitukset nautintoa.Koneethan erittäin lujia huollettuna,ei jokkismiehet huvikseen näillä ajele.Miinuksina bensankulutus(verraten nykyautoihin).Seilaava tyhjäkäynti ja roikkuva kattoverhoilu ominaisuudet,ei vikoja.Kaupungissa hiukan kömpelö mutta tottumiskysymys.Ruostuvat tyyppipaikat ovien alareunat ja takakontin luukku plus vetoakseleiden setu,kardaanitunneli.Etsi vähäruosteinen,ruostuminen yksilökohtaista.
T: Jani
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Kopaja
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: To Joulu 23, 2010 09:17
Paikkakunta: Joutsa

Re: 900 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Kopaja »

Joo. Täytyy tässä katella, jos joku sopiva satku löytyy. Sillä ei hirveästi ole väliä, jos katon verhoilu roikkuu. Tärkeintä, että tekniikka pelaa ja pääsee katsastuksesta läpi. Kyllä itsekin pari kertaa täräyttänyt 99 ojaan kun lähti puskemaa ja ei pystynyt oikaisee käsijarrulla kun ottaa edestä se siinäpä se 99 miinus. Paljolla pääsee suunnillee nätillä ajolla satkulla, että meneekö alle 8l kun on 16v ja ruisku? Juu ja ei se kömpelyys haittaa hirveästi ittee kaupunkiajossa. Se oli kyllä 99 hauska kun piti lähtee heittää pari kaverii kapakkaa ja kun tosiaa metsurina oon niin oli kattotelineessä kaks husqvarnan raivaussahaa kiinni niin aiheutti hämmennystä. Paljon hyviä muistoja kyllä jäi 99 käteen. 99 eli eka auto ja siitä alkoikin saabismi sitten :)
9-3 og Aero Toyota Hilux -08 Sr Ac
Iso kasa Husqvarnoja
Predatori
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: 900 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Matka ajossa alle kympin kulutuksella pääsee,jopa 8l.Kaupungissa ei kannata mittailla :lol: Itsellä matalapaineturbo automaatilla ja kyllähän kaupunkikulutus ohjekirjan mukaan 13.8.Käytännössä yli 14...matka ajossa jotain 9l riippuen vauhdista.Mielestäni saabistit ei kulutuksia laske,onhan se eri asia ajella nissan micralla.Isällä ysiysejä aina oli ja kyllä nuo muistot ei unohdu.Lämmittää mieltä kun papparaiset tulee kyselee saitko ukilta saapin.Hehheh.Osassa 900 kässäri ottaa jo takapyöriin.Hyvä homma kun puskee perhanasti.Ylikovaa ajamalla olen löytäny ihteni penkasta kun perä irtoaa että sekin mahdollista soralla.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 900 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja A-L »

16v ruiskulla pääsi jo automaatillakin matka-ajossa ihan kohtalaisiin lukemiin, parhaimmillaan 16v turbolla (manuaali) pääsi 7l/100km tietämille, mutta se mahtoi olla sattumaa. ;)
Varaosista ei og-satkun kanssa tule pulaa, apuvoimat (eli käytännössä tämän foorumin aivan t o l k u t o n tieto/taito/mutu) ja vastaukset löytyy nopeasti. Lieniskö niin, että ainoastaan joihinkin ruisku-aiheisiin osiin voi upota jo isompi penni, joten kannattanee metsästellä satku, jonka historiasta ja huoltorempoista on vähän enemmänkin kuin vain suurpiirteistä tietoa. Iän lisäksi monilla autoilla alkaa olemaan jo kilsojakin mittarissa, mutta ainakin siitä tietää, että auto on ollut ajossa. Ainut omista satkuista, joka ei omana aikanani pompannut leimalla oikeastaan mistään, oli silloin kerännyt mittariin ihan kepoisat 360tkm ja päälle rapiat. Viimeksi kun serkulta, nykyiseltä omistajaltaan kyselin kuulumisia niin kertoi pyöräyttäneensä jo 400tkm mittariin, ja auton kunto se vain tuntuu paranevan. Paranemisesta en tiedä mitään, kuten ei varmaan monikaan muukaan saabisti, mutta huolenpidolla se kunto vähintäänkin säilyy - eikä satku sitä yleensä paljoa vaadi.
Sitä pirssiähän ei olekaan mistä ei omia ominaisuuksiansa löytyisi, satkujen suhteen niitä on itselle tullut vastaan aika vähän eikä juuri mitään jo edellä lueteltujen ulkopuolelta. No, meidän perheessä suositaan ruotsalaisten ohessa myös ranskalaisia, joten ymmärrystä yllättävien ominaisuuksienkin suhteen löytyy. :D
Sen ehkä voisi mainita tavallaan positiivisena seikkana, että jos vorot päättävät murtautua satkuusi niin todennäköisesti selviät ilman särjettyjä ikkunoita kun lukoista pääsee lusikalla sisään. Kenttäkokemuksen pohjilta varashälytin sen sijaan ei suo kuin äänekkään jälkiseremonian ja tyhjän akun, kaiketi silti enemmän mielipide- tai röyhkeyskysymys.

Kyyti on kiitettävän tanakkaa ja hiljaista, mahtaisiko hivenen tuhdimman olemuksen lisäksi olla mainittavan arvoinen ero ysiysiin tuo vähän isompi lämppärinkenno. Eritoten jos olet pitkänhuiskeampaa tyyppiä niin jämäkkää ja ryhdikästä jakkaraa ja ainakin etupenkkiläisille ruhtinaalliseksi jäävää jalkatilaa arvostaa korkealle - eikä tarvitse istua perse maata viistäen. Tuossa kun tovin joutui ajelemaan pikkukassaroilla niin kyllä se taas tuntui niin tavattoman hienolta istahtaa Saabin rattiin. Eipä ole mistään muusta autosta ihan yhtä lämpöisiä muistoja kuin OG-900. :)
Viimeksi muokannut A-L, La Maalis 17, 2012 17:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kunnossa olevalla 16v ruiskulla ja turbolla voi maantie kulutuksessa päästä jopa 7,5 l/100km.

Itsellä työmatka ajossa 900s vie 7.5-8,5 l/100km ja tuolla 16v ruiskulla kulutus lukemat aika samaa luokkaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Kopaja
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: To Joulu 23, 2010 09:17
Paikkakunta: Joutsa

Re: 900 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Kopaja »

Kiitos hyvistä vastauksista. On tullut itsekin ronkittua noita autoja jonkin verran, ja hyvä jos oma osaaminen sitten loppuu niin täältä tuntuu löytyvän viimeistään se apu sitten ongelmiin. Täytyy nyt selata ahkerasti nettiautoa ym missä satkuja on sekä kuulostella sukulaisilta ja tutuilta. Täytyy yrittää sitten lisäillä kuvia minkälainen löytyy ja onpahan sitten tullut tehtyä teko mitä yhdessä viestiketjussa anellaan eli pelastettua satku. :D Sitten kyllä pitäis viimeistää liittyä klubiin kun kaksi vuotta ollaan yritetty, mutta ei ole saanut aikaiseksi. :oops:
9-3 og Aero Toyota Hilux -08 Sr Ac
Iso kasa Husqvarnoja
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 900 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Syylärithän noissa on myös yks heikko kohta jos ei ole vaihdettu, eli ihan silmällä kattoo että onko niitä ritilöitä paljon irti ja kunnon koeajo että näkee että lämpiääkö kone liikaa... :roll:
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: 900 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

keskikonsoli kirjoitti:Syylärithän noissa on myös yks heikko kohta jos ei ole vaihdettu, eli ihan silmällä kattoo että onko niitä ritilöitä paljon irti ja kunnon koeajo että näkee että lämpiääkö kone liikaa... :roll:
no eipä tuo syylärin onkelma enää 16v malleja pahemmin vaivaa paitsi ihan ensimmäisiä T16 jotka vielä ovat kupari rivoilla, tietääkseni kaikki vaparit jo ovat alumiini kennolla jota en heikkokuntoisa olekkaan nähnyt jos niille ei ole jotain tapahtunut...
ässällä yhden lapin reissun tein ja reilun 200km kulutukseksi sain hiukan vajaa 7, kiireetönta mutta reipasta ajoa öisin niin ei tarvinnut paljon ohitella..
ruostehan se pahin vika näissä on niinkuin on jo ilmi käynyt...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 900 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

mikkoimp kirjoitti: no eipä tuo syylärin onkelma enää 16v malleja pahemmin vaivaa paitsi ihan ensimmäisiä T16 jotka vielä ovat kupari rivoilla, tietääkseni kaikki vaparit jo ovat alumiini kennolla jota en heikkokuntoisa olekkaan nähnyt jos niille ei ole jotain tapahtunut...
Ahaa, no hyvä että oikaisit, mulla rajoittuu kokemukset noihin 89-vuosimalleihin ja parissa viimeisessä on ollut todella heikossa hapessa nuo syylärit... :roll:
Viskisieppo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 23:09

Re: 900 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Viskisieppo »

Itellä tuo allekirjotuksen mukanen kaasarisatku käyttöautona, ja jos vain malttaa vähänkään nätimmin ajella niin mennään noin 7,2 litran kulutuksella sataselle. Talviajossa enemmänkin sääntö kuin poikkeus edellämainitun kaltaiset lukemat. Toki sitten jos alkaa kulkupuolta pyytämään enemmälti niin kostatutuu kulutuksessa. Siinä mielessä varmasti ruisku on huolettomampi. Turboista ei itellä kokemusta ole ja ruiskukoneistakin vain isän tonnarin ratin takana; kyseinen mobiili vei viikonlopun reissussa 7,5 litraa sataselle rompetta ja porukkaa kyydissä kaukana valtateiltä :D
Omalla satkulla mettäteitä ajellessa 8,5litraa viime kesän reissuissa.
Käyttömobiilina 900c vm. -89.
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja vmt »

Viskisieppo kirjoitti:Itellä tuo allekirjotuksen mukanen kaasarisatku käyttöautona, ja jos vain malttaa vähänkään nätimmin ajella niin mennään noin 7,2 litran kulutuksella sataselle.
Täh 8O Miten nättiä ajoa tuo oikein vaatii? Itse ajelin eilen pidemmän reissun maantieajoa, vauhti koko ajan melko lailla kaheksassakympissä enkä tainnut edes ohittaakaan kertaakaan ja en minä kyllä alle kaheksan litran päässy millään.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Vastaa Viestiin