lucasin tyhjäkäynti vaeltaa kylmänä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tetammi
"Saabisti"

lucasin tyhjäkäynti vaeltaa kylmänä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuosta tyhjäkäynnistä ollaan täällä jonkun kertaa kirjoiteltu, mutta ainakaan haulla ei löytyny juurikaan vastauksia.
Boschiin jonkin verta kyllä.

Eli autona on 92-mallinen matalapaineturbo lucasin ruiskulla.
Oireina on lähinnä että kylmänä, heti käynnistyksen jälkeen tahtoo kierrokset heitellä aika tavalla tonnin molemmin puolin.
Muutaman kerran on jopa sammunu.
Nyt on ruvennu myöskin välillä tekeen sellaista että lämpimänäkin saattaa käydä tosi pienillä kierroksilla 500-600.
Lisäksi muutaman kerran(alle 10)on kierrokset jääny reippaasti yli tonnin n.10-20sekunnin ajaksi.
Lun lämpömittari on noussu ensimmäiseen kolmannekseen, niin mitään onkelmia ei ole lukuunottamatta tuota välillä alhaista tyhjäkäyntiä.
Joka ei sinänsä häiritse kun pysyy käynnissä.

Ostaessani tuossa oli vielä enempi hämärää, mutta ehjä by-bass, sytkän säätö 30->16 asteeseen rauhotti eniten. :lol:
Myös muutaman alipaineletkun oon vaihtanu, tosin pari olis vielä vaihtamatta, kun loppui letku kesken.
Kerran olen tuon tyhjäkäyntimoottorin putsannu ja auttoi mielestäni vähäksi aikaa.

Mites tuon toimintaa oikein sai testattua?
Puristelin noita letkuja tuon moottorin molemmin puolin ja tyhjäkäynti tippui huomattavasti, kuuluuko olla näin?
Saako tuon servon liikkumista testailtu samalla lailla kuin 2/3-napasissa?
Eli syöttämällä jännitettä joihinkin napoihin?
Eli mihin noista neljästä sitä pitäis syöttää?

Tyhjäkäynnin pieni vaelteluhan saattaa johtuu jostain alipainevuodosta, väsyneestä kansipahvista, mutta eivät mielestäni selitä tuota reipasta tyhjäkäynnin nousua.

Saa tietty tarjota varmasti ehjää tyhjäkäyntimoottoria.
Ja mitähän toi maksaa merkkiliikkeessä, kun ei taida motonetista löytyä?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
900S
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja 900S »

Se TK-moottori maksaa uutena aika perkeleesti.. n.250-300€! Itsellä kun oli samanlaiset viat pahimmillaan, niin ostin sellaisen Hernesmaan autosta hintaan 50€. Näissä Lucaseissa tuntuu olevan kyllä aikapaljon juuri tätä vaivaa. Itselläni on jälleen hyvin samantapaisia oireita. Check engine ei sentään ole enää palanut aikoihin, kun vaihdoin kaikki alipaineletkut, sekä tiivistenipat (esim. venttiilikopan kanteen).
Ettei siellä olisi joku anturi huonossa hapessa..?
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
make206
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja make206 »

Itellä kai sama onkelma. Tilattuna tarvikeliikkeeseen 70€ maksoi se Lucasin tk-moottori-anturi-hässäkkä, hyllystä ei tod. löytynyt. Mulla sammui eilen itsekseen eikä meinannut startata, tänään tuo uus hässäkkä paikalleen.
Oli kuulemma sellainen osa ettei samaa osaa muista merkeistä/malleista löydy, ainakaan osakoodin perusteella. Boschin vastaava osa muihin saabeihin kuin lucasin vermeisiin 10€-17€ :( . Noh tän jälkeen se kai toimii seuraavat 450 000km moitteetta..
tetammi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja tetammi »

70euroo vielä kuullostaisi siedettävältä, mutta mahdetaanko puhua samasta osasta.
Tyhjäkäyntimoottori tai oikeammin automaattinen joutukäynnin säätö näyttää tältä(nro1):
Kuva
Tosin kuva taitaa olla boschilaisesta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
make206
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja make206 »

Ainakin minulla juuri tuo pompula on kyseessä. Tosin myönnetään etten itse ole vaihtotyötä tekemässä.
Osa kun on rikki niin antaa joko liikaa tai liian vähän bensaa pääosin, josta mahdollisesti myös korkea kulutus johtuu (itsellä söi kympin pintaan matka-ajossa nyt syksyllä, aiemmin 7-8 litraa).
70€ olen antanut kouraan kun osan näin.
TurboJanne
"Aero"

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Kerro heti mistä ostit...? Tuolla hinnalla suostuisin ostamaan itsekin (ja onhan se v-maista, kun turbopyssy sammuu liikennevaloihin...)
Vastaa Viestiin