mitkä öljyt
mitkä öljyt
900 kaasutin vm1986 ja ajattelimpa vaihtaa siihen oilit. Minkähänlaista öljyä suosittelisitte, eli mitä merkkiä pistetään.
Parasta pitäs siis moottoriin saada.
Parasta pitäs siis moottoriin saada.
Viimeksi muokannut Saabinsti, Ma Elo 05, 2013 03:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Täyssynteettistä, merkillä ei väliä, ite käytän Mobil SyntS 5w-40:ä 900i16:ssa.
Tuo on sopivan edullista. Myös shellin helixiä on tullut käytettyä. Tosiaan kunhan ei ole ihan mitä tahansa kuraa niin ei paljon merkillä ole väliä, täyssynteettistä kun on niin taatusti on tarpeeksi hyvää. 5W-50 oilista ei kannata turhaan maksaa, on melkein turhankin ohutta. Omalla autolla ajettiin ~100kkm Bilteman täyssynteettisellä ilman minkäännäköisiä ongelmia, lopetettiin kun sen hinta nousi niin lähelle merkkiöljyjä.
-Ville
Tuo on sopivan edullista. Myös shellin helixiä on tullut käytettyä. Tosiaan kunhan ei ole ihan mitä tahansa kuraa niin ei paljon merkillä ole väliä, täyssynteettistä kun on niin taatusti on tarpeeksi hyvää. 5W-50 oilista ei kannata turhaan maksaa, on melkein turhankin ohutta. Omalla autolla ajettiin ~100kkm Bilteman täyssynteettisellä ilman minkäännäköisiä ongelmia, lopetettiin kun sen hinta nousi niin lähelle merkkiöljyjä.
-Ville
-
- "Viggen"
- Viestit: 654
- Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
- Paikkakunta: Orivesi
Ainakin AD-varaosaliikkeen merkillä myydyt täyssynteettiset kannattaa kiertää kaukaa, siinä vaiheessa kun pakkasta on 20 astetta, öljyn koostumus muistutti vaseliiniä.. ei purkista ulos edes ravistamalla!(testattu on) Melkein mikä tahaansa osasynteettinen "merkkiöljy" on paremmin pakkasta kestävää.
Itse pysyttelisin tutuissa turvallisissa keskihintaisissa, tällöin ei tarvitse huolehtia myöskään samassa määrin öljyn pesevästä vaikutuksesta ja vanhojen paskojen irtoamisesta. Tästä ilmiöstä on itsellä yksi huono esimerkki, ensimmäinen saabini, vuosimallia -79 900 EMS 148tkm ajetulla vaihtomoottorilla(malte morton tjsp). Muutaman sataa kilometriä ajoin täyssynteettisillä kunnes meni laakerit.. ja öljyn seassa oli hyytelömäisiä klönttejä edellisistä huonoista öljyistä. En uskonut en.. muuan tuttu autokorjaamon pitäjä varoitti..
Esimerkin tapauksessa ilmeisestikkin kuitenkin oli käytetty todella huonolaatuisia öljyjä aikaisemmin eikä ole enempää tietoa, että miten säännöllistäkään se oljynvaihto oli.. kilometrit kuitenkin uskoisin olevan oikeat.
Itse pysyttelisin tutuissa turvallisissa keskihintaisissa, tällöin ei tarvitse huolehtia myöskään samassa määrin öljyn pesevästä vaikutuksesta ja vanhojen paskojen irtoamisesta. Tästä ilmiöstä on itsellä yksi huono esimerkki, ensimmäinen saabini, vuosimallia -79 900 EMS 148tkm ajetulla vaihtomoottorilla(malte morton tjsp). Muutaman sataa kilometriä ajoin täyssynteettisillä kunnes meni laakerit.. ja öljyn seassa oli hyytelömäisiä klönttejä edellisistä huonoista öljyistä. En uskonut en.. muuan tuttu autokorjaamon pitäjä varoitti..
Esimerkin tapauksessa ilmeisestikkin kuitenkin oli käytetty todella huonolaatuisia öljyjä aikaisemmin eikä ole enempää tietoa, että miten säännöllistäkään se oljynvaihto oli.. kilometrit kuitenkin uskoisin olevan oikeat.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Jälkimmäisen numeron kasvu tarkoittaa isompaa viskositeettia, eli 5W40 vs 5W50 näistä jälkimmäinen on kuumana jäykempää. Ensimmäinen numero taasen etenee päin vastoin, mikä on omiaan sotkemaan ajatukset, eli kylmässä 0 merkinnällä ennen W-kirjainta on pienempi viskositeetti kuin 5. Tuo öljyn oheneminen muuten alkaa jo muutaman tuhannen kilsan jälkeen, eikä lukemat vastaa todellisuutta vähän ajan päästä...
Meikä on käyttänyt Mobilin täyssynteettistä 5W50 öljyä ympärivuoden 900i:ssä.
Meikä on käyttänyt Mobilin täyssynteettistä 5W50 öljyä ympärivuoden 900i:ssä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Isä käyttää ja on käyttänyt jo ties kuinka pitkään. Joten suosittelen myös. Itse käytän Nesteen Super 10W40-öljyä, hyvä öljy vanhaan autoon.Mertmi kirjoitti:Meikä on käyttänyt Mobilin täyssynteettistä 5W50 öljyä ympärivuoden 900i:ssä.
Täysynteettinen
Synteettinen
Mineraali
EDIT:
Tämän uskon ja tajuan tarkoittavan erimerkkisten öljyjen samaa viskositeettia olevien öljyjen tilapäistä sekoittamista. Nimittäin en suosittele öljyjen sekoitusta missään olosuhteessa.193.110.33.60/doc/ttiedote.asp?productid=044100&lang=fi kirjoitti:Neste City Standard 5W-40 ylittää uudet autonvalmistajien laatuvaatimukset, mutta sitä voi käyttää myös vanhemmissa malleissa ja tarvittaessa sekoittaa tunnettujen muiden moottoriöljyjen kanssa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
kattokaa ny vähän sitä merkkiäkin
Kyllä kannattaa kattoa ny vähän sitä öljynmerkkiäkin!
Että älkää missään tapauksessa ostako/käyttäkö Bilteman öljyä.
TM öljytestissä oli aikoinaan ihan häntäpäässä, ja muutkin tavarat ko. liikkeessä (ainakin auton osat) ovat mitä ovat. (Vaikka kyllä siéltä jotain hyvääkin löytyy esim. lasinpesuneste, kun vaan laimentaa tarpeeksi ettei säiliön kannet haurastu)
Sama varmaan koskee muitakin halpis / tuntemattomia öljyjä. (AD, Teho)
Käyttäkää SAAB originaalia öljynsuodatinta, niitä saa Motonetista. (Joku muunkin hyvä tarvikemerkki käy, esim. Fiaam).
Ite olen käyttänyt autossa Mobilin eri laatuja, nyt ajattelin vaihtaa Teboiliin.
Molempien pitäisi olla hyviä.
Viskositeetin ensimmäisen luvun kannattaa olla talvella 5, taikka jos on odotettavissa kova pakkastalvi ja ajoon kuuluu kylmäkäynnistyksiä niin SAE 0 alkuinenkin vois olla paikallaan (tätä en oo vanhassa SAABissa testannut).
Käsittääkseni ei oo niin väli onko öljy täys- tai puolisynteettistä vai mineraalia, kunhan viskositeetti on kunnossa ja muut laatu vaatimuksiet (merkki ja luokitukset).
Että älkää missään tapauksessa ostako/käyttäkö Bilteman öljyä.
TM öljytestissä oli aikoinaan ihan häntäpäässä, ja muutkin tavarat ko. liikkeessä (ainakin auton osat) ovat mitä ovat. (Vaikka kyllä siéltä jotain hyvääkin löytyy esim. lasinpesuneste, kun vaan laimentaa tarpeeksi ettei säiliön kannet haurastu)
Sama varmaan koskee muitakin halpis / tuntemattomia öljyjä. (AD, Teho)
Käyttäkää SAAB originaalia öljynsuodatinta, niitä saa Motonetista. (Joku muunkin hyvä tarvikemerkki käy, esim. Fiaam).
Ite olen käyttänyt autossa Mobilin eri laatuja, nyt ajattelin vaihtaa Teboiliin.
Molempien pitäisi olla hyviä.
Viskositeetin ensimmäisen luvun kannattaa olla talvella 5, taikka jos on odotettavissa kova pakkastalvi ja ajoon kuuluu kylmäkäynnistyksiä niin SAE 0 alkuinenkin vois olla paikallaan (tätä en oo vanhassa SAABissa testannut).
Käsittääkseni ei oo niin väli onko öljy täys- tai puolisynteettistä vai mineraalia, kunhan viskositeetti on kunnossa ja muut laatu vaatimuksiet (merkki ja luokitukset).
SAAB
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
- Paikkakunta: Alavus
-
- "Viggen"
- Viestit: 654
- Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
- Paikkakunta: Orivesi
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Omassa 8v katissani tilanne että 5-50 mobilia saa lisäillä mutta nyttemmin 0w-40 mobililla ei tarvi lisäillä kun 10tkm ajelee , kun aina on koneessa ollut hyvät niin uskaltaa käyttääkin hyviä, olkoonkin jo ikäloppu. Öljynvaihdossa on vielä hyvännäköiset väriltään nuo öljyt.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Tuon huomaa myös mineraaliöljyissä. Käytin aluksi pari kolme kertaa Shellin X100-öljyä (aivan paskaa muuten) ja vaihdoin Nesteen Super 10W-40-öljyyn. Just vaihdoin öljyt, joilla ajoin reilu 7500km ja ne näytti aivan samalta ku X100:nen parin sadan kilsan jälkeen.900i kirjoitti:Öljynvaihdossa on vielä hyvännäköiset väriltään nuo öljyt.
Kysymys: Uskaltaisko kokeilla 99:ssä jotain synteettistä öljyä, esim. Nesteen City standard 5W-40?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001