Turbosaabin virranjakaja

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Turbosaabin virranjakaja

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Semmoista tietoa tarvitsisin, että passaako tuo turbosaabin virranjakaja suorilta turbottomaan saabin koneeseen (oma saabini 99 gl petrol kärjettömällä)
näyttävät aika samankaltaisilta, lukuunottamatta tuota turbosaabin virranjakajan alipainesäädintä, se on paljon massiivisemman kokoinen.
Kiitos vastauksista etukäteen :D
99 GL Petro -84
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24620
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Turbosaabin virranjakaja

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

h-koneesta käy. toki eroa kärjetön vai kärjellinen...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Turbosaabin virranjakaja

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

käy varmaan, mutta ei se toimi siinä kunnolla. alipainesäädin on vääränlainen ja sytytyksenajoitus muutenkaan ei ole aivan samanlainen.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Turbosaabin virranjakaja

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Omassa ex-petroolissa oli kans hyvin samannäköinen mitä turboversiossa, petroihinhan vaihdettiin kärjetöntä aiemmin kuin kaasareihin paremman kipinän toivos.
Tm tai tuulilasi joskus turbotti vanhan petron ja muistaakseni käyttivät vanhaa virranjakajaa et jopa ap-säädin ois säilyny.
Stobolla ja fillarin pumpullahan se äkkii selvii että miten ap-säädin toimii.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Turbosaabin virranjakaja

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Joo tuossa omassa petrossa esiintyy toisinaan tuommoisia yhtäkkisiä sammummisoireita, virranjakajan alipainesäädin on testattu, ei tule alipainetta, samalla epäilyttää muutenkin tuo virranjakajan kunto, kun se on sisältäkin ihan mänkissä/ruosteessa.
Melkein uskallan väittää, että turbosaabin jakaja olisi identtinen tuon petrosaabin virranjakajan kanssa (jostakin olen sen kuullut :mrgreen: ) paitsi että tuo alipainesäädin on turboissa paljon kookkaampi.
Voisiko joku kertoa/ linkittää, mistä noita alipainesäätimiä vielä saisi?
99 GL Petro -84
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24620
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Turbosaabin virranjakaja

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

alipainesäätimen numeron löydät ku irrotat sen ja siellä varressa nro..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Turbosaabin virranjakaja

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kärjetön vaparin ja turbon jakaja on samanlainen, painekello vain erilainen turbomallissa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Turbosaabin virranjakaja

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Entä onko noissa alipainekelloissa sitten mitään käytännön eroa, kokeilemallahan se toki selviäisi, mutta ei kovin huvittaisi alkaa kokeilemaan :)
99 GL Petro -84
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Turbosaabin virranjakaja

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

hall-antureissa on myös montaa eri versiota turbo ja vapari kärjettömissäjakajissa ero vuosimalleissa, vaikka jakaja muuten kuoriltaan on sama. ennakko käyrä määräytyy hall-anturin mukaan.

uusia alipainesäätimiä saa ainakin bosch huoltoliikkeistä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turbosaabin virranjakaja

Viesti Kirjoittaja jus »

Ennakko säätyy alipainesäätimen ja jakajan akselilla olevan keskipakomekanismin punttien mukaan. Hall-anturi hoitelee vaan aukkolevyn aukon tunnistamisen.

900:n korjaamokirja luettelee eri vuosille ja malleille kymmenkunta eri Hall-anturia, mutta eikö olennaisin vaikutus ennakkoon ole alipainesäätimellä ja kierrosluvun mukaan toimivalla keskipakosäädöllä?
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Turbosaabin virranjakaja

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

jus kirjoitti:900:n korjaamokirja luettelee eri vuosille ja malleille kymmenkunta eri Hall-anturia...
Niinhän noita näkyy olevan. Koska niin moottorissa kuin polttoainejärjestelmässäkään ei ole tapahtunut muutoksia samaan tahtiin, suhtaudun näihin virtapuolen muutoksiin eräänlaisina päivityksinä. Eli ymmärtääkseni viimeisimpien vuosimallien osien pitäisi olla parhaita.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Turbosaabin virranjakaja

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kovakundi kirjoitti:Entä onko noissa alipainekelloissa sitten mitään käytännön eroa, kokeilemallahan se toki selviäisi, mutta ei kovin huvittaisi alkaa kokeilemaan :)
No aiempaan viestiin vähän täydennystä että jos sillä fillaripumpulla lykkää varovasti painetta tuohon letkuun niin vaparin säätimellä ei tapahdu mitään mutta jos siinä on turbon ap-säädin niin käynti muuttuu.

Mitä tarkoitat ettei tule alipainetta? Pakkohan letkun päähän on tulla alipainetta jossei se oo tukos... Vai meinasitko ettei toi vaikuta mitään jos pistää letkun kiinni?
Voihan tuota koittaa imeskelläkin, siis letku alipainesäätimessä kiinni. Taas pitäis käynti muuttuu ja paine pitäis pysyy letkus.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Turbosaabin virranjakaja

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

tetammi kirjoitti:
Kovakundi kirjoitti:Entä onko noissa alipainekelloissa sitten mitään käytännön eroa, kokeilemallahan se toki selviäisi, mutta ei kovin huvittaisi alkaa kokeilemaan :)
No aiempaan viestiin vähän täydennystä että jos sillä fillaripumpulla lykkää varovasti painetta tuohon letkuun niin vaparin säätimellä ei tapahdu mitään mutta jos siinä on turbon ap-säädin niin käynti muuttuu.

Mitä tarkoitat ettei tule alipainetta? Pakkohan letkun päähän on tulla alipainetta jossei se oo tukos... Vai meinasitko ettei toi vaikuta mitään jos pistää letkun kiinni?
Voihan tuota koittaa imeskelläkin, siis letku alipainesäätimessä kiinni. Taas pitäis käynti muuttuu ja paine pitäis pysyy letkus.
Tarkoitan, että jos alipainesäädin on ehjä, niin eikö silloin pitäisi säätimeen tulla alipaine kun siinä kiinni olevasta letkusta imaistaan ilmaa? Nykyiseen alipainesäätimeen ei synny alipainetta, ikäänkuin siitä virtaisi ilma "läpi" säätimestä, kalvo kenties rikki.
Ja jos vaihdan nyt tuon alkuperäisen alipainesäätimen turbo alipainesäätimeen, niin toimiiko koko auto ollenkaan ja meneekö sytytys ihan pieleen?
99 GL Petro -84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Turbosaabin virranjakaja

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ovaali pistokeinen ja kulmikas ei käy ristiin. Venttilikopassa on pultit eri kohdilla ja vissiin jakajan sisuskalut eri asennossa. Turbo ja vaparin jakajassa on erilainen keskipakoennakkokäyrä. Alipainekelloissa on eroja. Eri millibar-lukemat jos on EGR tai ei. Yms. eroja...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Turbosaabin virranjakaja

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

No niin, eli kävin taas morottaan Saabia ja sehän teki lämmetessään taas sen tempun, että pätkimisen ja yskähtelyjen jälkeen sammui, eikä mokomaa saanu enään käyntiin useammankaan yrityksen jälkeen :evil:
No siinä sitten ihmeltäessä löin pirruuttani sen turbosaabin virranjakajan+alipainesäätimineen kiinni saabiin ja starttasin niin ÄLÄHÄN MITÄÄN, lähti niin komiasti käyntiin ettei uskoiskaan :wink:
Kone suorastaan kehräsi rauhallista tyhjäkäyntiä kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan, kyllä väkisin piti ääneen alkaa nauramaan ku auton luonne muuttui täysin, täysin kokonaan, jopa ryypyn pystyi ottamaan kokonaan pois päältä :D
Toivottavasti tuohon ratkesi kaikki viimeaikoina ilmaantuneet käyntiongelmat :wink:
99 GL Petro -84
Vastaa Viestiin