og900 s ahtojen nosto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Predatori
"Aero"
Viestit: 495
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

og900 s ahtojen nosto

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Löytyykö kuopiosta tai lähialueelta osaavaa kaveria joka nostais hiukan ahtoja ässästä? Haluamallaan konstilla.Hukkaportin tankoa käännelty mutta ei vaikuta enää.Vaivaiset 0.35 ahtaa.Pitäis tuonne 0.5 saada. Lienee kellon jousi aika lurppa.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: og900 s ahtojen nosto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

laita toinen jousi kaveriksi.. sopivan löydät jostakin polkimien luota.... wink wink.. toki omasta ei kannata ottaa heh...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: og900 s ahtojen nosto

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Yksi vaihtoehto voi olla lyhentää hukkaportin tankoa esim. vääntämällä siihen mutkia, tai asentamalla turbon ulkopuolelle tankoa vetävä vetojousi.

Tuossa on jotain keinoja myös: http://www.netikka.net/vepiku/paineet.htm
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: og900 s ahtojen nosto

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Helpoimmalla pääset kun laitat W-letkuun Bleedin ja sillä saa tarkasti nostettua.
Nuo Turbo-Smartin bleedit on todettu toimiviksi.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Predatori
"Aero"
Viestit: 495
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: og900 s ahtojen nosto

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Teoriassa tiedän konstit mutta juuri tuo käytännön toteutus ei onnistu :( Joten jos joku pientä korvausta vastaan jelppii eikun yhteyksiä.Kuopion seudulta mielellään.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: og900 s ahtojen nosto

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Eikös ässän vakiopaine ole 0,45bar joten jos ei edes sinne nosta niin jotain muutakin ole pielessä? Toimiiko muuten by-pass ja ehjä?

Jos sul cu14.0 niin siellähän original se rajoitusventtiilikin kuskinpuolella kojelaudan alla ja jos ei ohitettu toimiiko se oikein ettei ole lerppu.

Mulla oli tuos 14.1 tuota tankoa lyhennetty ja sai sen 0.55-0,6bar halpamittain mukaan, lastun jälkeen vetää nyt 0.7bar samalla tangonlyhennyksellä joten otti uudemman version boksinrajoitin kiinni aikaisemmin.

Sitä vaan tarkoitan että jos jostain muualta pudottaa paineita ja vain tiukkaat tankoa niin kun huomaat vian ja korjaat ottaakin sitten enemmän paineita etenkin jos esim. ohitettu 14.0 rajoitusventtiili.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Predatori
"Aero"
Viestit: 495
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: og900 s ahtojen nosto

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Ei tietoa toimiiko by-pass.Muuten tullu saappia rassattua mutta ei mitään turbon osia...Ei parane alkaa rassaamaan kun ei löydy käytännön taitoa turbon osalta.Lisäjousta ajattelin,saattaapi sillä jo pelittää.Kuulemma aika lerppuja saappien hukkaportin kellon jouset.Eiköhän sitä joku seppä löydy.Kaveri osais laittaa mutta armeijassa perhana.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: og900 s ahtojen nosto

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Tuo jousi ok niin jos kello lerppu auttaa, jos ei lisäjousi auta edes vakiopaineeseen kateltava sitten koko kello tai vähän muualtakin.

By-pass kun ottaa letkun pään imusarjanpuolelta irti ja imee pitäs imun ja ilmantulon stopata jos ehjä. Jos ilma kulkee esteettä imemällä niin vuotaa. Mulla olllut myös by-bassin kiinnitysklemmari poikki ja hori sieltäkin vähän (kytkinrempassa tuonkin omasta vasta huomasi :lol: ), paikka vähän ahdas mut näkyy.

ps.jos et tiedä niin by-pass on siis mustamuovimötikkä turbosta keskemmälle päin ja siitä 2 lähtöä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: og900 s ahtojen nosto

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Kupari kirjoitti:Tuo jousi ok niin jos kello lerppu auttaa, jos ei lisäjousi auta edes vakiopaineeseen kateltava sitten koko kello tai vähän muualtakin.

By-pass kun ottaa letkun pään imusarjanpuolelta irti ja imee pitäs imun ja ilmantulon stopata jos ehjä. Jos ilma kulkee esteettä imemällä niin vuotaa. Mulla olllut myös by-bassin kiinnitysklemmari poikki ja hori sieltäkin vähän (kytkinrempassa tuonkin omasta vasta huomasi :lol: ), paikka vähän ahdas mut näkyy.

ps.jos et tiedä niin by-pass on siis mustamuovimötikkä turbosta keskemmälle päin ja siitä 2 lähtöä.
Mitenkä mä muistelin et tuossa velpojan og:ssa ei ollut koko by-bassia.. 8O Kaipa se löytyy kyllä siitäkin..Pitänee soitella sillä et testaa ainaskin sen..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: og900 s ahtojen nosto

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Taitaa tuo Bypassi löytyä jokaisesta turbolla ryyditetystä saabista vakiovarusteena toisin kuin välijäähdytin :D Sieltä se löytyy imuputken ja sylinterikannen välistä n.5 cm päästä ahtimesta..
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: og900 s ahtojen nosto

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

-85 ja uudemmista pitäisi dypass-venttiili löytyä. on vaan hiukan piilossa virranjakajan alapuolella.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: og900 s ahtojen nosto

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Jep ja by-pass noin 40e marmorilta yleensä löytyy se suoraan hyllystä jos vuotaa, motonet kai jotain 37e ja tilaustavaraa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: og900 s ahtojen nosto

Viesti Kirjoittaja saabracing »

en tiiä saako ees muunlaista nykyään, mutse viggenin venttiili on parempi. Metallivahvistettu kalvo. Oisko ollu 110 loppuinen se parempi vena.
Predatori
"Aero"
Viestit: 495
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: og900 s ahtojen nosto

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Tilannepäivitystä: By-pass testattu teidän neuvojen mukaan ja kyllä se toimii.Kokeilin lisäjousta ja ihan ensikertalaisen munkilla sain ahdot nousemaan 0.45(ennen 0.35).
Pikkusen vielä hienosäädän että saa tuonne karvan alta 0.6.Se piisaa käyttöautoon.Yllättävän hyvin sattu jousi käymään turbossa olevaan "ylimääräiseen" pultinreikään.Ompa mukava nyt ajella kun ahtaa sen minkä pitääkin.Kiitos neuvoja antaneille,taas opittiin autosta lisää.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: og900 s ahtojen nosto

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kiva kun selvisi ja noinkin vähällä korjaantui. Oppia ikä kaikki ja se itsekin kantapäänkautta välillä huomattu.
Passaa se 0.55 max muuten saattaa puuttua ylipainekatkaisin peliin jos ahdot vähän heiluu.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin