Kaasari 900:sen käynnistäminen kylmänä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
9090909090
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 18:07

Kaasari 900:sen käynnistäminen kylmänä

Viesti Kirjoittaja 9090909090 »

No niin, kysyn apua asiantuntijoilta, pitkään aikaan ei ole tullut kaasaripeleillä ajeltua enkä enää muista, ja viikon kokemuksella ei ole vielä löytynyt eli: Miten yhdellä pierburgilla varustettu ysisatanen pistetään aamulla käymään ykkösellä? Kaikki on koneessa kunnossa, ja kerran-pari olen osunut oikeaan että kylmäkäynnistys onnistuu ekalla. Mikä se kombo oli, missä järjestyksessä painetaan poljinta pohjaan, missä kohtaa ryyppy auki, missä kaasupoljin kun käynnistetään jne. kiitos jos joku viitsii auttaa. Lämpimänä lähtee ykkösellä käyntiin.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24620
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kaasari 900:sen käynnistäminen kylmänä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

käsikaasurikastin vedetään ulos ,kytkinpoljin painetaan pohjaan ja startataan.

sillä lähteny
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: Kaasari 900:sen käynnistäminen kylmänä

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Jos sattuu olemaan virtoo... niin noilla ohjeilla alkaa kyllä sutimaan. :roll:
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kaasari 900:sen käynnistäminen kylmänä

Viesti Kirjoittaja lucaf »

nalleolut kirjoitti:käsikaasurikastin vedetään ulos ,kytkinpoljin painetaan pohjaan ja startataan.
samaa mieltä, ei pitäisi tuon monimutkaisempia temppuja vaatia.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Kaasari 900:sen käynnistäminen kylmänä

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Käyttöohjekirjan mukaan kylmäkäynnistyksessä alle +10 asteen lämpötilassa ryyppy täysin ulos, ei kaasua, kun käynnistynyt lasketaan ryyppy puoleen väliin (omassa parhaiten toimii noin neljäsosa sisäänpäin), 10-20 asteen lämpötilassa ryyppy puoleen väliin käynnistäessä, lämpimällä moottorilla ei ryyppyä ja kaasupoljin painettuna käynnistymiseen asti. Toki nuo ohjeet ovat uudelle/uudenveroiselle moottorille ja kaasuttimelle mutta ihan hyvin ovat toimineet 190tkm ajetussakin.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Viskisieppo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 23:09

Re: Kaasari 900:sen käynnistäminen kylmänä

Viesti Kirjoittaja Viskisieppo »

nalleolut kirjoitti:käsikaasurikastin vedetään ulos ,kytkinpoljin painetaan pohjaan ja startataan.

sillä lähteny

Juurikin näin. Eikä ole tarvinnu kaasupoljinta painella lämpösellekään koneelle.. lieneeköhän jo väljyyttä 345tkm ajetussa :roll:
Käyttömobiilina 900c vm. -89.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Kaasari 900:sen käynnistäminen kylmänä

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

^Enpä mäkään muista, että kaasutin-900 (/99/90) olisi koskaan kaasunpainamista käynnistyksessä kaivannut. Mistä lienee ohjekirjaan keksitty tuo.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Kaasari 900:sen käynnistäminen kylmänä

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Mitä itse olen tuota kaasun kanssa starttausta kokeillut, niin lämpimällä koneella varsinkin kesällä (kun moottoritilassa on oikein tosi lämmin) lähtee ihan ongelmitta käyntiin ilman kaasuakin, mutta kaasunpainallus nopeuttaa starttia huomattavasti, eli ilman kaasua starttaa pari kolme sekuntia, kaasun kanssa välittömästi avainta käännettäessä. En tiedä onko eroa Strömberg-satkuihin ja onko niillä varustettujen ohjekirjassa tuota samaa ohjetta.

Itse olen tottunut starttaamaan lämpimän koneen aina kaasun kanssa koska se sammuttaa samalla kertaa latausvalon :)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: Kaasari 900:sen käynnistäminen kylmänä

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Kuullut joidenkin sanovan myös että kun sammuttaa ryyppy päällä niin käynnistyvyys olisi parempi, en oo keksinyt mihin vois liittyä tuo toimitus.
Tuo kuumina kesäpäivinä kuumalla koneella kaasu pohjassa kyllä pitää paikkansa auttaa käynnistyvyyteen. Bensiini höyrystyy imusarjaan kuumina kesäpäivinä.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24620
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kaasari 900:sen käynnistäminen kylmänä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

V8 koneisten oireita pumpata kaasulla kaasari täyteen bensaa... :saab: H-kone lähtee käyntiin ilman pumppailuja ja kikkoja 24/7....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kaasari 900:sen käynnistäminen kylmänä

Viesti Kirjoittaja merlin »

jos kaasari 900 eio lähde nykäisemällä ryyppyä ja starttaamalla voisin veikata samaa mikä itelläkin oli eli imuvuotoa
99 VM.75 aut.
900 VM.81 varaosa
Mercury Cougar 1968
New Beetle 99 käyttis
Vastaa Viestiin