APC:n paineanturi toimii kuin ylipainekytkin!???

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tema
"Hirsch"

APC:n paineanturi toimii kuin ylipainekytkin!???

Viesti Kirjoittaja tema »

Kaikkea sitä huomaakin. Keväällä löysin 900aero.comista ohjeet ylipainekytkimen säätämiselle. Täällä foorumilla kerrottin missä tämä kytkin on :oops: ja ohittamisen mahdollisuus tuotiin myös esille.

Jalkatilasta tämä kytkin sitten löytyikin. Ihmettelin kyllä kun oli vaan kaksi ohutta pulttia eikä ruuveja. Testasin ensin paineletku irti, ja sitten hyppylanka kiinni kun hyvin pelitti. APC:ssä oleva vastus (en muista yht´äkkiä mikä) on mitoitettu antamaan max. 1.3bar ahtoja. Punasen alueen puolessavälissä on joten eiköhän liene kunnossa. Sitten vain kovaa ajoa ja hyvin on toiminut.

MUTTA NYT. Kaveri sai kaverinkaverin... -88 9kTurbon ahtojen nostoa varten ruuvattavaksi. Löytyi kaksi!!! katkaisijaa:

1. Oikea muovi/metalli ylipainekatkaisin
2. APC:n paine anturi. Se koko metalli

Oli vähän shokki lueskella vanhoja threadeja ja todeta, että olen ohittanut hyppylangalla PAINEANTURIN!!! mutta jos ymmärsin oikein niin eihän se voi toimia nyt oikein jos kyseessä on todella paineanturi. Ahdot nousee aina vain ja ainoastaan tuohon 1,3bar asti ja jos mankkuvenalta ottaa letkun irti niin tappiin menee :twisted:

Auto EI ole normaali liukuhihna-versio tekniikan osalta vaan koottu uusista og-osista ed.omistajan toimesta. Heppu oli tuolloin(1991-93) Saabilla Trollhättanissa. En löydä autosta normaalia ylipainekatkaisijaa ainakaan kojetaulun alta eikä muuallakaan ole tullut vastaan.

Siis tässä tapauksessa paineanturi onkin ylipainekytkin ja APC saa painetiedon jostain muualta, mutta mistä?

Anteeksi vuodatus, ja nyt luovuutta sekä faktaa pyötään!
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Aksu900
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Kaikki menee niinkuin pitääkin. Jos siltaat paineanturin navat niin paineet nousee kuvailemallasi tavalla. Tai no mun tapauksessa kävi lähes painemittarin tapissa ja laski sitten tuohon punaisen puoleen väliin. Siis olen itse kokeillut kahdella eri saabilla vastaavaa, paineanturin hajottua. APC kyllä toimii silti eliminoiden nakutuksen. Että jos hyvin pelaa niin eikun vaan kovaa ajoa. :)

Ilmeisesti autoosi ei vain ole katsottu tarpeelliseksi asentaa ylipainekytkintä.
Aki Peltola #1132
tema
"Hirsch"

Just just :D

Keväällä autoon laitettiin ensin modattu boksi kiinni ja sitten vasta mentiin ohittelemaan antureita. P- ja F-potikoiden summittaisen ruuvauksen jälkeen ei paineet suostunut nousemaan yhtään???

F:fää käänneltiin enemmänkin ja P:tä vähän eikä vaikutusta. Sitten ton kytkimen ohituksen jälkeen kylläkin :wink:

Jatkan nyt tätä kysymysten tulvaa kysmällä voisiko toi viitata johonkin? Potikoita ei siis ole tuotu sisälle sen paremmin kuin nakuvaloakaan.
Teemu Malinen
Outback XT -05
Nappe
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Jos P:n arvoa jätetään liian alhaiseksi niin paineet eivät nouse F:llä säädettyyn tasoon, jolloin eroa ei juurikaan huomaa.
P ei ole kovin herkkä säätö, pienet muutokset F:ssä toisaalta vaikuttaa jo huomattavasti enemmän.

900aero.com:n APC-modifying sivun alaosassa on taulukko jossa on erilaisten boxien säädöt, sieltä voi kurkkia esim 900 Red-Boxin säädöt ja Type-M:n säädöt, niin saa jonkunlaisen kuvan trimmereiden vaikutuksesta.

Jossain on kerrottu että 100ohm nosto F:ssä vastaisi 0,1bar lisää ahtopainetta. Ei ehkä ihan suoraan mene näin, mutta karkeasti kuitenkin. Tietty edellyttäen että P:n arvo on kohdallaan.
Tällä päästään seuraavanlaiseen:
vakiona n.0,7bar/152ohm
Red-box n.0,85bar?/295ohm
Type-M n.1,0bar/461ohm

Tämän lisäksi pitää tietysti hakea oikea säätö P:lle, joka ei ole ihan niin helppoa, joten minä kun viritän omaani niin pysyn tunnetuissa arvoissa, eli otan jostain "tehtaan" säädöstä P ja F yhdistelmän.

Saakohan joku jotain selkoa tästä tekstistä...
Niin, mainittakoon vielä, että minun "tiedot" perustuvat melko puhtaasti siihen mitä olen muualla lukenut, sillä minulla ei ole yhtään auto jossa voisin kokeilla näitä säätöjä, Aero ei halua ahtaa yli kilon... On kuitenkin muutamia kavereita jotka hymyillen ajelevat turbosaabeilla... :roll:
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
e0000333
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

tema kirjoitti:Just just :D

P- ja F-potikoiden summittaisen ruuvauksen jälkeen ei paineet suostunut nousemaan yhtään???

F:fää käänneltiin enemmänkin ja P:tä vähän eikä vaikutusta. Sitten ton kytkimen ohituksen jälkeen kylläkin :wink:

Paineanturi rikki....?

Itellä on mitä ilmeisimmin anturi rikki vaikka antaakin jonkinlaisia vastusarvoja mittattaessa.... Kun anturin laittaa kiinni niin peruspaineilla mennään, kun heittää hyppylangan napojen väliin niin ollaan ylipainekytkimellä samantien (0.95bar).... Pienillä kieroksilla varsinkin paineet meinasivat karata aikalailla. Urku auki ahtoi kyllä makeasti...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
tema
"Hirsch"

Tänään tuli jo osaksi korjausta tuohon ongelmaan.

Kaverin kanssa säädeltiin tota kaverin kaverin turbo tonnaria ajossa, kun on toi APC:n johto sopivasti kuskin penkin alla. Jos olisin tiennyt kuinka hankalaa on saada säädöt kohdalleen niin olisin uskonut viisaampiani ja laittanut ne potikat suosiolla kabiiniin. Nyt ne on jo työn alla. Parhaassa tapauksessa huomenna kiinni.

Mietityttää vain, että toimiiko toi APC:n nakutuksen esto kunnolla. Kesälläkin antoi aina täydet (n.1,3bar) vaikka vain vakio IC. Toisaalta aina on laitettu 98okt ja sytytys on kunnossa. Tosin ykkösellä ja kakkosella näin ei ole välttämättä tapahtunut. Liene johtunut turbosta vai APC:sta. Mielestäni mitään törkeään nakutukseen viittaavaa en kuitenkaan ole koskaan kuullut.

Juuri saamassani korjaamokäsikirjassa tosin kerrotaan nakuanturin kiristysmomentiksi 8nm! ja luultavasti olen sen aikanaan pajon lujemmin sen kiinnittänyt :? Vois tarkistaa senkin huomenna, kun on toi vara-anturi. Vai voiko "mikrofonia" edes rikkoa?

Tää harrastus on kyllä tarjonnut paljon mielenkiintoisia ja opettavaisia hetkiä. Ei vain tarvitsisi korjailla noita muita vikoja niin tää olis melkein juhlaa :)
Teemu Malinen
Outback XT -05
Vastaa Viestiin