![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
Katastrofi iski, tukivarsi petti.
Katastrofi iski, tukivarsi petti.
Eli ajon aikana auton takaosa notkahti ja takatukivarsi alkoi raapimaan maata. Eli se osa, joka kiinnittyy taka-akseliin halkesi. Ensinnäkin mikä on osan nimi, kuinkas helppo vaihtaa ja saako uutena mistään? Kyllä sapettaa... ![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
Re: Katastrofi iski, tukivarsi petti.
Vaihdettava osa on nimeltään taka-akseli. Ne korvakkeet tukivarsien kiinnitystä varten on hitsattu akseliin aika säästeliäästi, ja se akselin ympäri tuleva kiinnityspanta pyrkii irvistelemään ruosteen voimin yläosasta alkaen. Kannattaa silmäillä tuotakin kohtaa aina kun pyöräkoteloon on asiaa ja tarvittaessa korjata hitsaukset ennen kuin on liian myöhäistä. Vaikkei akselistoa kai saakaan hitsata.
Re: Katastrofi iski, tukivarsi petti.
Kiitos, vaikka uutiset olivatkin huonoja. Nyt saa tarjota taka-akselia Tampereen alueelta. Auto kun ei ole ajokunnossa..
Re: Katastrofi iski, tukivarsi petti.
Mihinkäs autoon taka-akseli olisi menossa? Mulla olis joutilaana Saab 99:n taka-akseli, joka kyllä pientä korvausta vastaan kulkee täältä Vantaalta vaikka Tampereellekin. Sopinee myös vanhan jaon satkuihin? Fiksummat korjannevat tämän väitteen, jos tarvetta on. ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: Katastrofi iski, tukivarsi petti.
Mahtavaa, tää nyt ei auta yhtään ketään tässä tilanteessa, mutta just paalasin hiekkapuhalletun ja maalatun vanhan jaon akselin. Tosin pannat siitäkin ois pitänyt korjaus- ja vahvistehitsata, mutta olipahan muuten tosi siisti aihio. Prkl kun ei ole tilaa säiliö ![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Re: Katastrofi iski, tukivarsi petti.
Mul tuo akseli tipahti kun hepit petti vasemmalta.
Kannattaa putsata kunnolla ruosteet saumoista ja hepata koko saumakohdat, vahvistaa sen poikittaislinkunkin kiinnike ja sitten kiinni.
Jarruputket uusii helpolla samalla jos ne huonot, ota varovasti ne putkien nipat auki ettei hajoa käsiin.
Kannattaa putsata kunnolla ruosteet saumoista ja hepata koko saumakohdat, vahvistaa sen poikittaislinkunkin kiinnike ja sitten kiinni.
Jarruputket uusii helpolla samalla jos ne huonot, ota varovasti ne putkien nipat auki ettei hajoa käsiin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Katastrofi iski, tukivarsi petti.
En ole itse nähnyt muuten muitakuin vasemmalta puolelta pettäneitä taka-akseleita, ei liene sattumaa... Lieneekö "epäsymmetrinen" panhardin kiinnityskohta syynä?
Joo jarruputket ja letkut samalla vaihtoon. Helpointa ja järkevintä ottaa letkut auki taka-penkin alta, siellä on puhtaat ja varmasti ongelmitta ja helposti avattavat liitokset auton sisätiloissa. Suurin murhe on että putket ja ilmausruuvit aukeaa jarrusatuloista. Eli vaihtoon 2x putki ja 2x letku. Letkut kannattaa asentaa sitten oikein päin niin on helpompaa.
Joo jarruputket ja letkut samalla vaihtoon. Helpointa ja järkevintä ottaa letkut auki taka-penkin alta, siellä on puhtaat ja varmasti ongelmitta ja helposti avattavat liitokset auton sisätiloissa. Suurin murhe on että putket ja ilmausruuvit aukeaa jarrusatuloista. Eli vaihtoon 2x putki ja 2x letku. Letkut kannattaa asentaa sitten oikein päin niin on helpompaa.
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: Katastrofi iski, tukivarsi petti.
Mutu olis että uudempi malli. Eli käsijarru takapyörissä.
Itellä ei ole kuin ruosteinen akseli mallia -88/ABS.
Eli aina olisi hyvä kun kyselee osia mainita mikä auto ja vuosimalli?
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Itellä ei ole kuin ruosteinen akseli mallia -88/ABS.
Eli aina olisi hyvä kun kyselee osia mainita mikä auto ja vuosimalli?
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Katastrofi iski, tukivarsi petti.
Itselläkin tuosta Ässästä oli akselin panta vasemmalta irtoamassa takapäästä , aika kreivin aikaan tuli hoksattua ja hitsattua kasaan. Vasen panta oli reippaasti heikommilla hitseillä alkujaan hitsattu, liene joku moka sattunut jo uutena tehtaalla ja hieman toislaitaisesti sauma tarttunut . Pahimmillaan tuollaiset vauriot voi olla hengelle hupaa.
900S(T5.5) M1991(KR)
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Katastrofi iski, tukivarsi petti.
Sama juttu täällä 900 ässä, kuljettajan puolen hitsaus petti. Onneksi sattui kun ajoin työpaikan pihalle ja sai siirrettyä auton vielä ajamalla n. 100 m varovasti läheisen korjaamon pihalle. Tosiaan on hitsattu huonommin kun vänkärin puoli, joka myös tarkastettiin ja todettiin hyväksi kunnoltaan.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Katastrofi iski, tukivarsi petti.
kuvat ois kivoja ![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Katastrofi iski, tukivarsi petti.
Joo pahottelut, että aina unohtuu nuo auton tiedot laittaa. Eli vm.-90 900i combicoupe automatic. Vasemmalta meni täälläkin. Ei liene siis sattumaa. Käväsin hakemassa tuommosen reilu 400 tuhatta rullatun vastaavan manuaali combicoupen varaosiks. Siitä sitten taka-akseli vahvistehitsauksiin ja paikoilleen. Tottakai otan tuosta omasta varmaan muut osat, kun on yli 150tkm vähemmän mittarissa.
Re: Katastrofi iski, tukivarsi petti.
Muutama kuva tän hetkisestä tilanteesta:
Siellä se tukivarsi makaa maassa
![Kuva](http://yezze.kuvat.fi/kuvat/Saab/perkele1.png/_smaller.jpg?hash=58692)
Rengas pyöränkaarta vasten
![Kuva](http://yezze.kuvat.fi/kuvat/Saab/perkele2.png/_smaller.jpg?hash=58699)
Varaosa-auto
![Kuva](http://yezze.kuvat.fi/kuvat/Saab/paska1.png/_smaller.jpg?hash=58654)
Siellä se tukivarsi makaa maassa
![Kuva](http://yezze.kuvat.fi/kuvat/Saab/perkele1.png/_smaller.jpg?hash=58692)
Rengas pyöränkaarta vasten
![Kuva](http://yezze.kuvat.fi/kuvat/Saab/perkele2.png/_smaller.jpg?hash=58699)
Varaosa-auto
![Kuva](http://yezze.kuvat.fi/kuvat/Saab/paska1.png/_smaller.jpg?hash=58654)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Katastrofi iski, tukivarsi petti.
Ruostumiseen vasemmalla puolella aiheuttaa myös vastaan tulijoiden roiskima sade ja suolavesi. aika useasti vasemmalla puolella autoissa alustanpultitkin ruostunut kiinni lujemmin kuin oikealla puolella.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Katastrofi iski, tukivarsi petti.
Tästä viestiketjusta viisastuneena vahvistushitsasin tuohon mustaan turboon tulevan projektitaka-akselin. Hitsaaminen on aika mielenkiintoista kun kiinnityslenkkien ja akseliputken väliin on päässyt pesiytymään 2mm kerros ruostetta.
Pidin akselia ensin elektrolyysialtaassa viikon, mutta eihän sekään auta noihin raossa oleviin ruosteisiin. Leka ja ruuvimeisseli auttoivat sitten jonkin verran.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)