99:n ohjaustehostin?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
TeeKoo
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Syys 02, 2003 23:09

99:n ohjaustehostin?

Viesti Kirjoittaja TeeKoo »

Onko 99 ohjaustehostin ollut vain vanhoissa EMS malleissa ja kuinkahan monta kierrosta siinä on laidasta laitaan? Oisko kellään kokemusta 900:n tehostetun hammastangon asentamisesta 99:iin, vai onko aivan mahdoton ajatus?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Eihän sitä tehostinta ollu ku 99turboissa. EMS:ssä on ollu nopeampi ohjaus = tiheämpi hammastanko.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
pka
"Saabisti"
Viestit: 101
Liittynyt: Su Huhti 21, 2002 19:35
Paikkakunta: Suur-Tampere

Viesti Kirjoittaja pka »

dimebak kirjoitti:Eihän sitä tehostinta ollu ku 99turboissa. EMS:ssä on ollu nopeampi ohjaus = tiheämpi hammastanko.
Pieleen meni.

99 Turbossa on normaali hidas tehostamaton tanko. EMSissä nopean tehostamaton ja GLE:ssä keskinopea tehostettu. Tehostinta saanut myös joihinkin muihin malleihin, mutta vain tehdastilauksena koska se vaati muutoksia koriin jotta tanko mahtuu paikalleen.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

pka kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Eihän sitä tehostinta ollu ku 99turboissa. EMS:ssä on ollu nopeampi ohjaus = tiheämpi hammastanko.
Pieleen meni.

99 Turbossa on normaali hidas tehostamaton tanko. EMSissä nopean tehostamaton ja GLE:ssä keskinopea tehostettu. Tehostinta saanut myös joihinkin muihin malleihin, mutta vain tehdastilauksena koska se vaati muutoksia koriin jotta tanko mahtuu paikalleen.
No, virheistä oppii. Mutta selitä mulle se, miksi "melkein_ostamassani_99_turbossa" oli tehostettu ohjaus. Tehdas tilattu?

P.S. En viitsinyt ostaa sitä turboa, kun oli kori niin s****nan huonossa kunnossa. Toisaalta tekniikan takia olis ollu kiva...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
pka
"Saabisti"
Viestit: 101
Liittynyt: Su Huhti 21, 2002 19:35
Paikkakunta: Suur-Tampere

Viesti Kirjoittaja pka »

dimebak kirjoitti: No, virheistä oppii. Mutta selitä mulle se, miksi "melkein_ostamassani_99_turbossa" oli tehostettu ohjaus. Tehdas tilattu?
En usko että on tehdastilattu. Todennäköisemmin joku tee-se-itse mies on sen asentanut.
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Herättelenpäs todella Wanhaa threadia.

Haaveena olisi laittaa 99:iini tehostettu ohjaus.

Moottori on H, joten tulipeltiä joutuisi hieman modailemaan, että saisi lisätilaa pumpulle ja 900 hihnapyörälle. Tämä ei ole ongelma.

Ongelmaksi syntyy ohjausvaihteen saatavuus. Jotain vanhaa missälie kunnossa olevaa 99:n orggis tankoa en ole pistämässä, ellei se ole uusi. Ja uusia tuskin saa.

900 ohjausvaihde sitten on huomattavasti pidemmällä kaulalla, kuin 99. Ei olisi ongelma tehdä 900 ohjausvauhteelle kiinnityksiä 99 runkoon, mutta ongelmaksi syntyy se, että läpivienti kabiiniin on 99:ssä niin matalalla. Jos tangon sijoittaa liian alas, ottavat raidetangonpäät runkoon kiinni.

Onkos raadilla ideoita?
99T-museopeli
multivalve
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Loka 22, 2004 16:29
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja multivalve »

:arrow:
Viimeksi muokannut multivalve, To Joulu 07, 2006 13:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja hatami »

kyllä satkun tehostimen saa sinne asennettua,löytyy kuviakin rallisaabin tehostin asennuksesta ola strömbergin autosta.
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

hatami kirjoitti:kyllä satkun tehostimen saa sinne asennettua,löytyy kuviakin rallisaabin tehostin asennuksesta ola strömbergin autosta.
Nämä kuvat kiinnostaisivat. :)

T. Pasi
99T-museopeli
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tehostettu 900 hammastanko tunkastiin meidän ralliajokkiin tossa männätalvena. Tehostus ei ole käytössä, eli se laitettiin nopeamman välityksen takia. Ohjausakselin rakentamista koskevat vaatimukset pitäisi selvittää katsarilta, jotta se menee varmasti läpi katsastuksesta. Rattiakselia joutuu nimittäin soveltamaan, jos haluaa ratin pysyvän orggis paikallaan, eikä tehdä niinkuin kilpuriimme tehtiin. Siinähän kuskia siirrettiin tietoisesti taaksemmas ja ratti tuotiin lähemmäksi penkkiä.

linkki valokuviin
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

mulla on -74 99 LEA:ssa tehostettu ohjaus, onkohan tuossa mallissa ollut sitten vakiona..?
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Ei,lisävaruste.
Ari 1622
Vastaa Viestiin