VUOTAVA VESIPUMPPU-99 81 b-moottori

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: VUOTAVA VESIPUMPPU-99 81 b-moottori

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Mikäs kierre tuossa pumppu n:o 3:ssa (vm. 77'->) on päässä? Tarttis värkkäillä jonkin sortin ulosvedin tohon irroittamiseen.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: VUOTAVA VESIPUMPPU-99 81 b-moottori

Viesti Kirjoittaja rr »

900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: VUOTAVA VESIPUMPPU-99 81 b-moottori

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Kiitos, tuota en haulla onnistunut itse löytämään.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: VUOTAVA VESIPUMPPU-99 81 b-moottori

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Minulla oli noita aikanaan ja tuli vaihdettua vesipumppu useampaankin otteeseen.

Ilman oikeantyyppistä työkalua akselin ulosvetäminen ei tosiaankaan onnistu hajottamatta apulaiteakselin hampaita. Vesipumpun akselin täytyy päästä samalla pyörähtämään, kun sitä vedetän ulos. Silloin hampaat säilyy ehjänä ja ne hampaat on tehty pulunpaskasta, hajoavat aivan aivastuksesta.

Mikäli joudut vetämään akselin ulos vetovasaralla tms. niin varminta on irroittaa jakoketju, jos moottori on jo irti. Silloin apulaiteakseli pyörii vapaasti ja hammaspyörät saattaa säilyä ehjänä. Taikka, jos varman päälle haluaa pelata, vetää sitten koko apulaiteakseli ulos niin että vesipumpun akseli pyörii todella vapaasti. Moottorin ollessa autossa paikallaan ei jakoketjua voi irroittaa, apulaiteakselista puhumattakaan. Jokainen miettiköön tykönään kannattaako moottoria repiä pois tämän takia.

Sopivan työkalun pystyy rakentamaan kierretangosta, mutterista, pallonivelestä, lattaraudanpätkistä ja vanhasta polkupyörästä. Vesipumpun akselin päässä oleva kierre on vasenkätinen ja polkupyörän petaalikammessa sillä puolella, missä petaali on vasenkätisellä kiinni, on kutakuinkin sopiva kierre siinä kammen päässä olevassa silmässä. Petaali irti, rälläkkä käteen, kammesta pätkä irti ja hitsaushommiin.

Mikäli osista on uupelo niin kannattaa käydä jenkkiautoliikkeissä. Niissä monista on korjattava vesipumppu ja jotkut osat saattaa sopia. Taikka mistä tietää, vaikka jossain brittiautossakin olisi sopivia. Triumphin jatkokehitelmähän saabin kone on. Myös Valmet- ja Belarus -traktoreissa on korjattavat vesipumput (ainakin vanhemmissa). Valmetin osat sopi jenkkipumppuun, Belkun osat oli sitten jo aikalailla erinäköisiä.

Tärkeää on saada siipipyörä ja akseli ehjänä ulos, loput pystyy kyllä jotenkin säveltämään. Siipipyörää voi koneistaa. Sen alapinnalla oleva tiivistepinta kuluu pakkatiivistettä vasten ja alkaa vuotamaan, mutta ne urat eivät ole kovin syviä. Siipipyörä sorviin mittakellon kanssa ja lastu pois, niin pitää taas. Yleensä joku 0.1-0.2mm riitti.
Olavi P
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 20:45
Paikkakunta: Kälviä

Re: VUOTAVA VESIPUMPPU-99 81 b-moottori

Viesti Kirjoittaja Olavi P »

Laitoin yv.tä hewidero
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: VUOTAVA VESIPUMPPU-99 81 b-moottori

Viesti Kirjoittaja mestari »

juu siitä pinnasta kandee hipaista sorvilla hermolastu niin eipähän sitten vuoda enää, akseli tosin katkesi kun yritin irti sitä siivaa napsahti siitä siivan kohdalta poikki, huonoa valua,
sen jälkeen alkoikin helvedinmoinen elsmuaminen että löytyi moottori mistä sai osia. ainakin 1 kappale kansia jäi ylimääräinen jos joku sattuu rikkomaan sen....
eräässä konepajassa oli muutes pari sitä uudempaa b mosaa jossa siis erilainen vesip, kuin 81 mallissa eli sieltä voi löytää varaosia kun omansa rikkoo
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: VUOTAVA VESIPUMPPU-99 81 b-moottori

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

b-motti vm75 soiva peli eikä vesipumppu vuoda ois myynnissä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: VUOTAVA VESIPUMPPU-99 81 b-moottori

Viesti Kirjoittaja hewidero »

nalleolut kirjoitti:b-motti vm75 soiva peli eikä vesipumppu vuoda ois myynnissä.
Kiitos tarjouksesta. Motin vaihtaminen ei inspiroi tässä vaiheessa. Kokeillaan nyt jos tuosta tulisi tiivisteiden vaihdolla soiva peli.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: VUOTAVA VESIPUMPPU-99 81 b-moottori

Viesti Kirjoittaja anv »

Ja tuo Kimmoan kommentti kannattaa ottaa tosissaan kun irroittelet pumppua!
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
s.koutonen
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2012 21:07
Paikkakunta: oulainen
Viesti:

Re: VUOTAVA VESIPUMPPU-99 81 b-moottori

Viesti Kirjoittaja s.koutonen »

Ylempänä kerroin että tarvis omaan turboon vesipumpun,mutta päädyin sitte siihen että tilasin rikulta pcs kautta korjaussarjan sen akselin ja sen pyörän joka tulee siihen päälle ja vein auton paikalliselle korjaamolle jossa niitä ok ennenki paljo vaihdettu ja niillä meni joku 2h sen vaihdossa :D
#5577= Samppa Koutonen Oulainen
-Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
-99 Turbo -81, 900 Aero-90, 9-5 "Red Devil", og900 avo 4d ja 10kpl muita saabeja
- Suabbi Productions
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: VUOTAVA VESIPUMPPU-99 81 b-moottori

Viesti Kirjoittaja saamu »

Vuotaako se nyt tuosta kannen välistä vai mistä se neste lirisee pihalle? Mulla olis kiikarissa yksi ladossa seissyt vm -75 ysiysi, mutta ainakin paisari ja letkut oli tyhjät nesteestä kun seisonut vuodesta -97 kuivassa ladossa.

Millä tuon vesipumpun kunnon pääsisi tarkistaan? Vuotaako se yleensä aivan silminnähtävisti? Ja vuotaako vain käydessä vai pitäisiko jo siinä vaiheessa huomata kun lisää nestettä? Ja onhan tuo alla olevassa linkissä oleva kuva nimenomaan nyt se vesipumpun kansi?

http://s12.postimg.org/4vesw97rx/WP_201 ... 33_Pro.jpg
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: VUOTAVA VESIPUMPPU-99 81 b-moottori

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Kun katsot vaikkapa taskulampun avulla sinne pumpun kannen alapuolelle lohkon kylkeen, huomaat siellä valussa pienen raon. Se on sitä varten että vuotavan vesipumpun tiivisteen läpi tihkuva vesi tulisi tuosta aukosta ulos, eikä tunkeutuis enää alempana olevan stefan läpi moottoriin öljyjen sekaan. Jos siis tuolta aukosta näyttää joskus valuneen vettä ulos, josta todisteena ruosteinen vana lohkon kyljessä, on vesipumppu ainakin joskus vuotanut.

Aukko on lohkon kyljessä, eli katsot tuota vesipumpun kantta ensin tuohon suuntaan, mihin letkut lähtee ja lähdet siitä alaspäin lohkon pintaa pitkin.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: VUOTAVA VESIPUMPPU-99 81 b-moottori

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Onko suomes kukaa asentanu sitä sähköistä pumppua. Muistan lukeneeni joskus juttua siihen.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: VUOTAVA VESIPUMPPU-99 81 b-moottori

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei taida enempää tietoa olla sähköisestä vesipumpusta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
TommiA
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: To Maalis 25, 2004 19:57
Paikkakunta: Oulussa ja muualla

Re: VUOTAVA VESIPUMPPU-99 81 b-moottori

Viesti Kirjoittaja TommiA »

nalleolut kirjoitti:ei taida enempää tietoa olla sähköisestä vesipumpusta.
Muistan lukeneeni ennen muinoin jostain www-lähteestä moisesta keksinnöstä. Näitä tietysti englantilaiset ovat soveltaneet pääasiassa Triumph-laitoksiin. Esim. http://www.ejward.co.uk/new-parts/engin ... p-kit.html

tai sitten ihan erillinen hihnavetoinen rakennelma https://www.youtube.com/watch?v=FytqvzYiZjs

:D
Vastaa Viestiin