Millä takajarrujen ilmausnipat auki? (90 vm.86)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
ajakaa
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 14:11
Paikkakunta: Turku

Millä takajarrujen ilmausnipat auki? (90 vm.86)

Viesti Kirjoittaja ajakaa »

On meinaan sen verran "legopalikkakokoa" nuo takajarrujen ilmausruuvit.

Edessä ja kytkimessä nuo ovat jo sen näköiset että uskaltaa koskea, mutta takajarrujen ruuvien avaamiseen tarttee vissiin pinsetit ;)

Millai?
"SaabAna"
p33l0x
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2004 19:09
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja p33l0x »

itse olen yleensä lukkopihdeillä nitkuttanut jarrunipat auki. jos pääset käsiksi pilliin niin kannattaa koittaa ensin lämmitellä niitä nippoja. varovasti pihdeillä liikuttelet eteen ja taakse kunnes alkaa löyhtymään.
saab 90 -85
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Ja on muutes sitte aavistuksen v****set kun katkeaa koloonsa.... :evil:

Onneksi löyty belzerin poratappi sarja millä sai pois.... Sillon kyllä hirvitti.... 8O
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Hyvän otteen ehjästä nipasta saa 7 mm pitkällä kuusikulmaisella hylsyllä.

Ruosteenirrotusöljyllä uittamista kerran-pari päivässä muutaman päivän ajan, tositoimiin ryhtyessä parin tunnin välein, lämpöä, enemmän lämpöä, lisää uittamista, taas lämpöä ja välillä varovainen kääntämisyritys hylsyllä. Voimaa ei tarvita, siitä on vaan haittaa.

Juha
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tomu
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 07:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja tomu »

Onneksi minä en tiennyt satkun jarruremonttia tehdessäni (-84 auto, alkuperäiset satulat) että nipat ovat hankala avata, kaikista neljästä satulasta ne lähtivät vaivattomasti siirtoleukapihdeillä. Irroitusöljyt laitoin kyllä muhimaan edellispäivänä.

Eivät ole kalliita uusittavia nuo ruuvit, esim. Motonetistä 1.35/kpl, joten kannattanee vaihtaa melkein aina niitä rassattaessa.
M93 9000 CS Aero (KA)
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

ryytyneiden ilmausnippojen avauskonsteja

Viesti Kirjoittaja stara »

1.lian yms poisto ennen irroitusöljyä, saattaa parantaa oikeaan kohtaan imeytymistä.
2. käytän aina PITKÄÄ hylsyä, jos on liian kulunut avainväli ( JOTTA LYÖ YLI) mätkin seuraavaksi pienemmän hylsyn väkisin vaan, samalla kierrekin saa vähän elähdyttävää gutaa
3. jeesus- yms moniote- pihtejä en käytä, koska ovat tunnottomat ja pilaavat avainvälin
4. lämpö auttaa aina TOSIHYVIN kriittisissä paikoissa, mutta jos sitä ei ole (TAI USEIN EI VIITSI HETI KÄYTTÄÄ) niin vasaroin nippaa raakasti ( siis tietenkin suoraan päähän). Joku sanoi vasaroivansa satulaa siitä vierestä menestyksellä, mutta sen tehoon en oikein jaksa uskoa. Satulat ovat valua, eli kuulemma sen saa hajallekin kovalla hakkaamisella!
5. ÄLÄ KIRISTÄ LIIKAA, NE ON JOSKUS AVATTAVAKIN
6. Olen joskus viitsinyt panna kuparitahnaakin kierteen juureen, ettei ruostu niin nopeesti jumiin
7. kantseis vähän elvytellä joka vuosi renkaanvaihdon yhteydessä niin eivät ehdi pahoin jumittua
terv stara
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Oikean kokoisella kiintoavaimella. Edessä 11mm ja takana 7mm, en ole täysin varma avainten koosta. Pitkävartinen kiintoavain on parempi kuin lyhyt. Nippa olis hyvä aukaista heti oikeaan suuntaan, nimim. monesti pikku osia rikkonut :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

staraa myötäillen....

Jos ei siis ole hitsipilliä käytettävissä (aika yleistä, ehkä :) )

7mm kiintoavaimella kevyt vääntö päälle ja sitten esim. vasaralla napakoita lyöntejä nipan päähän. Konstilla lähtee hurjankin näköiset nipat auki. Sen jälkeen, kun liikahtaa, niin nitkuttelemalla auki. Eli varovasti edes takaisin.
Jos nippa on ruostunut muodottomaksi, niin kiintoavaimen tilalle pienet lukkopihdit.

Kuparitahnaa en nyt jaksa kommentoida enää :D
900C -86
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jarruputket ja letkut on tullu vaihdettua mutta toinen ilmausruuvi on vielä kiinni. Eilisestä saakka on irrotusöljy muhinu, kierteet putsattuna.

Kanta on alunperinkin ruostunu muodottamaksi joten pihdeillä olen joutunu yrittämään.

Toinen puoli jo aukes kun reilusti vasaralla mäiskisin nipan päähän.

Lämpöä ei ole käytettävissä mutta hitsilaitteet olis että mahtaako toi ilmausruuvi olla ihan tavallista rautaa mihin mig pystyy?


ps.onneks oli hyllyssä finkkuun uudet takasatulat niin löytys uudet ilmausruuvit.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
soossi
Matalapaineturbo
Viestit: 152
Liittynyt: La Joulu 20, 2003 21:44

Viesti Kirjoittaja soossi »

Minä olen avannut noita poikenneita ilmausnippoja hitsaamalla mutteri jäljelle jääneeseen nysään. Ja jos on ihan juuresta poikki niin ensin pieni nökö ja siihen sitten hitsaten mutteri.

Ja varoituksena että jarruneste tahtoo olla herkästi syttyvää, ainakin hitsauspillillä olen saanut jarruletkuja räjähtelemään.

-soossi-
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Ja mie olen uittanut näitä kiinniruostuvia jarruosia tervalla jenkoihin ja päälle lopuksi.

Tervaaminen esim. spreillä on siis viimeinen toimenpide koska et halua koskea tervattuun jarrusatulaan ennenkuin terva kovettuu.


Esim. vanhan malliseen jarrusatulaan olen pistänyt tervaa palojen kiinnityspalikoihin, liukuihin, ilmausruuviin ja käsijarrunvaijerin kiinnityksiin.


T. Pasi
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2215
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

Suosittelisin ainetta nimeltä Rost Off Ice. Jäähdyttää (=kutistaa) osia, jolloin aine tunkeutuu paremmin osien väliin. Ammattimiestenkin käyttämä spray. Wurthin tuotteita, muistaakseni.

VOI olla hyvä juuri tuollaisissa paikoissa, jossa ei voimalla tee muuta kuin vahinkoa.

terv. jt

P.S. tuossa topicissa (sytytystulpan jumi) haukutaan kyseinen aine, ja muutama muu vinkki annetaan tilalle:

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... 03b886ea0c
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Näyttihän toi hitsaantuvan mutta jumiin sekään ei auttanu.

Onneks tuossa purku satkussa on hyvät satulat niin en jaksa enempää tuota enää ihmetellä.

Tuosta vois jollekin lähtee muuten ehjä satula moton pantin hinnalla. Jos satun tuon saamaan ruustukissa auki niin hinta nousee eli nopeita kyselyitä. :D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Onhan tuota ice ihmeainetta tullut käytettyy mut en ole huomannu siitä olevan vielä mitään apua.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

jos nippa on LIIAN tiukkaan joskus ammoisna aikoina vedetty ja miesmuistiin ei oo siellä käyty niin saattaa olla että ilman asetyleeniä tai muuta sellaasta terävää lämpöä ei aukee.
yhdet on sellaset osunu kohdalle jotta en uskaltanu vääntää poikki vaan odotin kun tuli kaasupilleille asiaa. silloinkin tarvi 2 kertaa lämmöt.
noista bilteman yms pikkukaasuvehkeistä ei oo kokemusta.
Jos yleensä pelkää jotta lämpö tuhoo jotain esim työkalun karkaisun tai pintakäsittelyy jne niin voi kokeilla panna ko. osan osittain veteen.
muuten en ole muistanukkaan kokeilla sitä, jotta kun lämmittää niin ruiskupullolla sit nopeesti jäähdyttää, se voi vielä korostaa irroitusvaikutusta ainakin jos nippa jäähtyy nopeammin kuin se maisema.
Se jäähdytys on terveellistä muutenkin, jotta kuumat ei pääse niin hevin mitään turmelemaan. tai sit et väännä sitä nippaa liian kuumana solmuun tai polta näppejäs.
jos satula on autossa kiinni, niin avaa mieluusti samassa piirissä oleva toinen ilmanippa tms...jotta paineet pääsee ulos jarrunesteen mahdollisesti alkaessa kiehua. älytön paine voi vioittaa jotain. ?
mulla roiskahti kerran jarruletku irti kun se kumi pehmeni ja litku vielä oli tulikuumaa ja sytty palamaan. Oli vähän aikaa Se poissa miälestä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin