Millä takajarrujen ilmausnipat auki? (90 vm.86)
Millä takajarrujen ilmausnipat auki? (90 vm.86)
On meinaan sen verran "legopalikkakokoa" nuo takajarrujen ilmausruuvit.
Edessä ja kytkimessä nuo ovat jo sen näköiset että uskaltaa koskea, mutta takajarrujen ruuvien avaamiseen tarttee vissiin pinsetit
Millai?
Edessä ja kytkimessä nuo ovat jo sen näköiset että uskaltaa koskea, mutta takajarrujen ruuvien avaamiseen tarttee vissiin pinsetit
Millai?
"SaabAna"
Hyvän otteen ehjästä nipasta saa 7 mm pitkällä kuusikulmaisella hylsyllä.
Ruosteenirrotusöljyllä uittamista kerran-pari päivässä muutaman päivän ajan, tositoimiin ryhtyessä parin tunnin välein, lämpöä, enemmän lämpöä, lisää uittamista, taas lämpöä ja välillä varovainen kääntämisyritys hylsyllä. Voimaa ei tarvita, siitä on vaan haittaa.
Juha
Ruosteenirrotusöljyllä uittamista kerran-pari päivässä muutaman päivän ajan, tositoimiin ryhtyessä parin tunnin välein, lämpöä, enemmän lämpöä, lisää uittamista, taas lämpöä ja välillä varovainen kääntämisyritys hylsyllä. Voimaa ei tarvita, siitä on vaan haittaa.
Juha
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Onneksi minä en tiennyt satkun jarruremonttia tehdessäni (-84 auto, alkuperäiset satulat) että nipat ovat hankala avata, kaikista neljästä satulasta ne lähtivät vaivattomasti siirtoleukapihdeillä. Irroitusöljyt laitoin kyllä muhimaan edellispäivänä.
Eivät ole kalliita uusittavia nuo ruuvit, esim. Motonetistä 1.35/kpl, joten kannattanee vaihtaa melkein aina niitä rassattaessa.
Eivät ole kalliita uusittavia nuo ruuvit, esim. Motonetistä 1.35/kpl, joten kannattanee vaihtaa melkein aina niitä rassattaessa.
M93 9000 CS Aero (KA)
ryytyneiden ilmausnippojen avauskonsteja
1.lian yms poisto ennen irroitusöljyä, saattaa parantaa oikeaan kohtaan imeytymistä.
2. käytän aina PITKÄÄ hylsyä, jos on liian kulunut avainväli ( JOTTA LYÖ YLI) mätkin seuraavaksi pienemmän hylsyn väkisin vaan, samalla kierrekin saa vähän elähdyttävää gutaa
3. jeesus- yms moniote- pihtejä en käytä, koska ovat tunnottomat ja pilaavat avainvälin
4. lämpö auttaa aina TOSIHYVIN kriittisissä paikoissa, mutta jos sitä ei ole (TAI USEIN EI VIITSI HETI KÄYTTÄÄ) niin vasaroin nippaa raakasti ( siis tietenkin suoraan päähän). Joku sanoi vasaroivansa satulaa siitä vierestä menestyksellä, mutta sen tehoon en oikein jaksa uskoa. Satulat ovat valua, eli kuulemma sen saa hajallekin kovalla hakkaamisella!
5. ÄLÄ KIRISTÄ LIIKAA, NE ON JOSKUS AVATTAVAKIN
6. Olen joskus viitsinyt panna kuparitahnaakin kierteen juureen, ettei ruostu niin nopeesti jumiin
7. kantseis vähän elvytellä joka vuosi renkaanvaihdon yhteydessä niin eivät ehdi pahoin jumittua
terv stara
2. käytän aina PITKÄÄ hylsyä, jos on liian kulunut avainväli ( JOTTA LYÖ YLI) mätkin seuraavaksi pienemmän hylsyn väkisin vaan, samalla kierrekin saa vähän elähdyttävää gutaa
3. jeesus- yms moniote- pihtejä en käytä, koska ovat tunnottomat ja pilaavat avainvälin
4. lämpö auttaa aina TOSIHYVIN kriittisissä paikoissa, mutta jos sitä ei ole (TAI USEIN EI VIITSI HETI KÄYTTÄÄ) niin vasaroin nippaa raakasti ( siis tietenkin suoraan päähän). Joku sanoi vasaroivansa satulaa siitä vierestä menestyksellä, mutta sen tehoon en oikein jaksa uskoa. Satulat ovat valua, eli kuulemma sen saa hajallekin kovalla hakkaamisella!
5. ÄLÄ KIRISTÄ LIIKAA, NE ON JOSKUS AVATTAVAKIN
6. Olen joskus viitsinyt panna kuparitahnaakin kierteen juureen, ettei ruostu niin nopeesti jumiin
7. kantseis vähän elvytellä joka vuosi renkaanvaihdon yhteydessä niin eivät ehdi pahoin jumittua
terv stara
Oikean kokoisella kiintoavaimella. Edessä 11mm ja takana 7mm, en ole täysin varma avainten koosta. Pitkävartinen kiintoavain on parempi kuin lyhyt. Nippa olis hyvä aukaista heti oikeaan suuntaan, nimim. monesti pikku osia rikkonut
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
staraa myötäillen....
Jos ei siis ole hitsipilliä käytettävissä (aika yleistä, ehkä )
7mm kiintoavaimella kevyt vääntö päälle ja sitten esim. vasaralla napakoita lyöntejä nipan päähän. Konstilla lähtee hurjankin näköiset nipat auki. Sen jälkeen, kun liikahtaa, niin nitkuttelemalla auki. Eli varovasti edes takaisin.
Jos nippa on ruostunut muodottomaksi, niin kiintoavaimen tilalle pienet lukkopihdit.
Kuparitahnaa en nyt jaksa kommentoida enää
Jos ei siis ole hitsipilliä käytettävissä (aika yleistä, ehkä )
7mm kiintoavaimella kevyt vääntö päälle ja sitten esim. vasaralla napakoita lyöntejä nipan päähän. Konstilla lähtee hurjankin näköiset nipat auki. Sen jälkeen, kun liikahtaa, niin nitkuttelemalla auki. Eli varovasti edes takaisin.
Jos nippa on ruostunut muodottomaksi, niin kiintoavaimen tilalle pienet lukkopihdit.
Kuparitahnaa en nyt jaksa kommentoida enää
900C -86
Jarruputket ja letkut on tullu vaihdettua mutta toinen ilmausruuvi on vielä kiinni. Eilisestä saakka on irrotusöljy muhinu, kierteet putsattuna.
Kanta on alunperinkin ruostunu muodottamaksi joten pihdeillä olen joutunu yrittämään.
Toinen puoli jo aukes kun reilusti vasaralla mäiskisin nipan päähän.
Lämpöä ei ole käytettävissä mutta hitsilaitteet olis että mahtaako toi ilmausruuvi olla ihan tavallista rautaa mihin mig pystyy?
ps.onneks oli hyllyssä finkkuun uudet takasatulat niin löytys uudet ilmausruuvit.
Kanta on alunperinkin ruostunu muodottamaksi joten pihdeillä olen joutunu yrittämään.
Toinen puoli jo aukes kun reilusti vasaralla mäiskisin nipan päähän.
Lämpöä ei ole käytettävissä mutta hitsilaitteet olis että mahtaako toi ilmausruuvi olla ihan tavallista rautaa mihin mig pystyy?
ps.onneks oli hyllyssä finkkuun uudet takasatulat niin löytys uudet ilmausruuvit.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Minä olen avannut noita poikenneita ilmausnippoja hitsaamalla mutteri jäljelle jääneeseen nysään. Ja jos on ihan juuresta poikki niin ensin pieni nökö ja siihen sitten hitsaten mutteri.
Ja varoituksena että jarruneste tahtoo olla herkästi syttyvää, ainakin hitsauspillillä olen saanut jarruletkuja räjähtelemään.
-soossi-
Ja varoituksena että jarruneste tahtoo olla herkästi syttyvää, ainakin hitsauspillillä olen saanut jarruletkuja räjähtelemään.
-soossi-
Ja mie olen uittanut näitä kiinniruostuvia jarruosia tervalla jenkoihin ja päälle lopuksi.
Tervaaminen esim. spreillä on siis viimeinen toimenpide koska et halua koskea tervattuun jarrusatulaan ennenkuin terva kovettuu.
Esim. vanhan malliseen jarrusatulaan olen pistänyt tervaa palojen kiinnityspalikoihin, liukuihin, ilmausruuviin ja käsijarrunvaijerin kiinnityksiin.
T. Pasi
Tervaaminen esim. spreillä on siis viimeinen toimenpide koska et halua koskea tervattuun jarrusatulaan ennenkuin terva kovettuu.
Esim. vanhan malliseen jarrusatulaan olen pistänyt tervaa palojen kiinnityspalikoihin, liukuihin, ilmausruuviin ja käsijarrunvaijerin kiinnityksiin.
T. Pasi
Suosittelisin ainetta nimeltä Rost Off Ice. Jäähdyttää (=kutistaa) osia, jolloin aine tunkeutuu paremmin osien väliin. Ammattimiestenkin käyttämä spray. Wurthin tuotteita, muistaakseni.
VOI olla hyvä juuri tuollaisissa paikoissa, jossa ei voimalla tee muuta kuin vahinkoa.
terv. jt
P.S. tuossa topicissa (sytytystulpan jumi) haukutaan kyseinen aine, ja muutama muu vinkki annetaan tilalle:
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... 03b886ea0c
VOI olla hyvä juuri tuollaisissa paikoissa, jossa ei voimalla tee muuta kuin vahinkoa.
terv. jt
P.S. tuossa topicissa (sytytystulpan jumi) haukutaan kyseinen aine, ja muutama muu vinkki annetaan tilalle:
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... 03b886ea0c
Näyttihän toi hitsaantuvan mutta jumiin sekään ei auttanu.
Onneks tuossa purku satkussa on hyvät satulat niin en jaksa enempää tuota enää ihmetellä.
Tuosta vois jollekin lähtee muuten ehjä satula moton pantin hinnalla. Jos satun tuon saamaan ruustukissa auki niin hinta nousee eli nopeita kyselyitä.
Onneks tuossa purku satkussa on hyvät satulat niin en jaksa enempää tuota enää ihmetellä.
Tuosta vois jollekin lähtee muuten ehjä satula moton pantin hinnalla. Jos satun tuon saamaan ruustukissa auki niin hinta nousee eli nopeita kyselyitä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
jos nippa on LIIAN tiukkaan joskus ammoisna aikoina vedetty ja miesmuistiin ei oo siellä käyty niin saattaa olla että ilman asetyleeniä tai muuta sellaasta terävää lämpöä ei aukee.
yhdet on sellaset osunu kohdalle jotta en uskaltanu vääntää poikki vaan odotin kun tuli kaasupilleille asiaa. silloinkin tarvi 2 kertaa lämmöt.
noista bilteman yms pikkukaasuvehkeistä ei oo kokemusta.
Jos yleensä pelkää jotta lämpö tuhoo jotain esim työkalun karkaisun tai pintakäsittelyy jne niin voi kokeilla panna ko. osan osittain veteen.
muuten en ole muistanukkaan kokeilla sitä, jotta kun lämmittää niin ruiskupullolla sit nopeesti jäähdyttää, se voi vielä korostaa irroitusvaikutusta ainakin jos nippa jäähtyy nopeammin kuin se maisema.
Se jäähdytys on terveellistä muutenkin, jotta kuumat ei pääse niin hevin mitään turmelemaan. tai sit et väännä sitä nippaa liian kuumana solmuun tai polta näppejäs.
jos satula on autossa kiinni, niin avaa mieluusti samassa piirissä oleva toinen ilmanippa tms...jotta paineet pääsee ulos jarrunesteen mahdollisesti alkaessa kiehua. älytön paine voi vioittaa jotain. ?
mulla roiskahti kerran jarruletku irti kun se kumi pehmeni ja litku vielä oli tulikuumaa ja sytty palamaan. Oli vähän aikaa Se poissa miälestä.
yhdet on sellaset osunu kohdalle jotta en uskaltanu vääntää poikki vaan odotin kun tuli kaasupilleille asiaa. silloinkin tarvi 2 kertaa lämmöt.
noista bilteman yms pikkukaasuvehkeistä ei oo kokemusta.
Jos yleensä pelkää jotta lämpö tuhoo jotain esim työkalun karkaisun tai pintakäsittelyy jne niin voi kokeilla panna ko. osan osittain veteen.
muuten en ole muistanukkaan kokeilla sitä, jotta kun lämmittää niin ruiskupullolla sit nopeesti jäähdyttää, se voi vielä korostaa irroitusvaikutusta ainakin jos nippa jäähtyy nopeammin kuin se maisema.
Se jäähdytys on terveellistä muutenkin, jotta kuumat ei pääse niin hevin mitään turmelemaan. tai sit et väännä sitä nippaa liian kuumana solmuun tai polta näppejäs.
jos satula on autossa kiinni, niin avaa mieluusti samassa piirissä oleva toinen ilmanippa tms...jotta paineet pääsee ulos jarrunesteen mahdollisesti alkaessa kiehua. älytön paine voi vioittaa jotain. ?
mulla roiskahti kerran jarruletku irti kun se kumi pehmeni ja litku vielä oli tulikuumaa ja sytty palamaan. Oli vähän aikaa Se poissa miälestä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00