Neuvoa kaivataan ruiskun säätöön 900i-84

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Neuvoa kaivataan ruiskun säätöön 900i-84

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Olen katsellut haulla, mutta en ole saanut niillä neuvoilla pojan saabia käymään tyhjää tasaisesti. Ruisku oli vedetty erittäin pienelle ja kylmäkäynnistys oli "kaasulla herkuttelua". Voi olla ettei yli 85:nen ex-omistaja ollut huomannut mitään erikoista. Väänsin kuusiokoloavaimella syöttöä lisää ja auto käynnistyy ja vetää kohtuullisesti. Tyhjäkäynnin säädön jälkeen kylmänä n. 900 kierrosta, mutta lämpimänä jää 1200:aan. Alipaine säädin toimii.

Jos otan kaasuläpän viereisen pikku alipaineletkun irti ja säädän tyhjäkäynnin se irti, niin käy kylmänä, että lämpimänä oikein. Vetää heikommin se irti. Eli ei taida olla alipaine vuotoja-ölppäkorkkikin kiinni.

Tarkoitus oli tehdä sytkäpuolelle täysuusaus, muttei saanut 8 mm pyörijää paikkakunnalta. Uskaltaako bilhel... tai motonetin osia laittaa. Pitääkö olla nuo bougin kaapelit? Ajatus on museoida 2 vuoden päästä.

Voisiko olla syynä tuohon tyhjäkäyntiin, ett rikastaa liian vähän kylmänä-väännänkö vaan syöttöä isommalle? Vai mistä ruuvista tai sähköliittimestä, pitää ruveta hipeltämään?
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Neuvoa kaivataan ruiskun säätöön 900i-84

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

seoksen kunnolliseen säätöön tarvitaan ihan pakokaasuanalysaattori ja mistä ruuvista olet tyhjäkäyntiä säätänyt?

oikea ruuvi on läppäkotelon päällä 10mm kannalla oleva pultti joka on lukittu mutterilla.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Neuvoa kaivataan ruiskun säätöön 900i-84

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Tuosta lukitusta ruuvista miä tyhjää säädin-tässä on tosin kyljessä kaasuläpän yläpuolella. Onko tässä versiossa tyhjäkäyntimoottoria-oisko likanen? Pakokaasuanalyysissä käytän heti, kun saan kaikki sytkäosat uusittua. Olisin vain halunnut tutustua hieman tarkemmin ruiskun sielunelämään. Kaasarisaabin osaan laittaa vaikka unissani. Iivarissa on hieman enemmän letkuu, putkee, antureita... ja aikaisemmat ruiskusaabit hieman uudempia 16v.

Ennen tuli ruuvattua korvakuulolta mm. :lol: sytkää, 99:n kärkien vaihdon jälkeen-yleensä toimi aivan ok. Jos nakutti, uusi yritys. Jakoketjun rallatuskin korjattiin hieman rouvimmin. Venakoppa pois, en enää muista mikä lenkki muotoiltiin (väännettiin) sopivaksi-että saatiin kiristin auki. Rautakanki sisään :twisted: -sopivasti vivuttiin kireämmälle ja kiristin kiinni. Lopetti rallattelut.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Neuvoa kaivataan ruiskun säätöön 900i-84

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kuva
Seos-suhteen säätäminen -
Säätääksesi ilman ja bensan suhdetta (CO-arvoa)
tarvitset 3mm kuusiokoloavaimen.
Tämän ruuvin kanssa kannattaa olla varovainen,
koska pienikin kääntäminen voi tehdä suuria muutoksia CO-arvoon.

Kaikkein paras tulos saavutetaan asiantuntevassa korjaamossa.

ps..myös lämmityslaitteen ilmaläppien säätimessä saattaa olla imuvuotoja.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Neuvoa kaivataan ruiskun säätöön 900i-84

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Joo näinhän se menee... Kyl miä Saabia lääkärissäkin käytän. Tarkoitus on nyt hieman ajella "uudella". Ja laittaa ennen talviseisontaa tiptop.

Ps: Lämppärissä ei ole vuotoja.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Neuvoa kaivataan ruiskun säätöön 900i-84

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

muttei saanut 8 mm pyörijää paikkakunnalta.
katseleppas tuolta voisiko sitä "lähetys saarnaajaa" kysellä esim volkkarin tms... pesästä. Olisiko se tuo GB782
http://www.bosch.com.au/content/languag ... _Ready.pdf
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Neuvoa kaivataan ruiskun säätöön 900i-84

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Pitää käydä Nykäskylän tai Kalakukko cityn Bilh... tai Motonetistä hakemassa nuo sytkä osat. Toisessa näytti olevan n.2e saarnaaja ja 5e kansi. Mitkä NGK tulpat tähän kannattaa laittaa (ei ny ihan iridiumia, kai)? Tulpanjohdot ajattelin uusata, mutta pitääkö olla hiili (bougi?) johtimet, jos meinaa MR-kilpiin?

Kuinka moni on tulossa :saab: :lla tänne? http://www.bigwheels.info/
Ohjelma:
PERJANTAI 13.7.2012
klo 19.00-21.00 visailuajo
LAUANTAI 14.7.2012
klo 10.00-16.30 kokoontumisajo
klo 10.00-17.00 Savo Vintage
klo 16.30-17.30 cruising-paraati
klo 21.00-02.00 iltabileet
SUNNUNTAI 15.7.2012
klo 12.00-14.00 maisemacruising
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Neuvoa kaivataan ruiskun säätöön 900i-84

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

BP6ES käytettiin jo 80-luvulla ja toimii vieläkin.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Neuvoa kaivataan ruiskun säätöön 900i-84

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

K-Jetissä on lisäilmaluisti jota pitää säätää hieman isommalle jotta kylmänä kierroksia on tarpeeksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Neuvoa kaivataan ruiskun säätöön 900i-84

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Tuota lisäilmaluistia ns. tyhjäkäyntimoottoria mie muistelin. Mistäpä miä sen löydän?
Toimiiko sähköisesti vai onko ns. vahatermari.
Syötöt ja tyhjän osaan säätää. Olisiko jossain kuvalinkkiä?
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Neuvoa kaivataan ruiskun säätöön 900i-84

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Bimetalli lämpövastuksella, siinä imusarjan päälle se on pultattuna, 2 letkua ja sähköliitin. Säätö tapahtuu kylmänä, löysäämällä rungossa oleva pieni mutteri, kampeamalla ruuvarilla luistia vähän enemmän auki ja kiristämällä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Neuvoa kaivataan ruiskun säätöön 900i-84

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Kiitos. Nyt ei millään malttaisi töitä tehä-pitäs päästä säätämään saabia. Onko muuten T5:n kaksoisohjelma mennyt eteenpäin?
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Neuvoa kaivataan ruiskun säätöön 900i-84

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Neuvoa kaivataan ruiskun säätöön 900i-84

Viesti Kirjoittaja jus »

Kestääkö se nykyisellään heti startin jälkeen kaasuun koskemista? Jos ei, voi lisäilmaluistin isommalle säätö haitata käynnistymistä. Ohjauspaineen tarkistusmittaus kylmänä ja lämpimänä ; jos pielessä niin ehjempi ohjauspaineventtiili tai nykyisen säätäminen sopivammaksi jos onnistuu. Sitten seossäätö mittarilla ja tyhjäkäynnin säätö.
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Neuvoa kaivataan ruiskun säätöön 900i-84

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Toimii aivan kohtuullisesti. Käynnistyy nykyisellään melkein heti ja jää käyntiin. Prötää hieman, kun kylmänä kaasuttaa-muttei sammu. Tyhjä on kylmänä hieman huojuva n. 8-900 rpm-lämpimänä pörrää 1200 tasaisesti.

Sateli tänään vettä, niin en viitsinyt olla sääsken syöttinä katoksessa. Jos huomenna on kivempi keli, niin ruuvataan huomenna.

Mahtavaa, ett löytyy apuja opaskuvien kera. Minäkin saan sotkea käteni ja ruuvata.
Toivotaan ettei mene pahemmaksi :oops:
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Vastaa Viestiin