Automaatti vai manuaali

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Automaatti vai manuaali

Viesti Kirjoittaja toms »

Kaveri kyselee että uskaltaako viimeisimpiin OG-automaattilaatikolla oleviin satkuihin sekaantua vai katteleeko suosiolla manuaalia...
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Automaatti vai manuaali

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Itse uskaltaisin ostaa kumman vain, edellyttäen auton historiatiedot. Automaatti merkistä riippumatta saadaan rikki huoltamattomuudella. Automaatin kunto on sinällään aika helppo todeta, noissa vanhoissa. Öljytikku ylös ja jos haisee palaneelle, niin unohda. Jos ok, sitten vasta koeajolle. Mukaan herkkähipiäinen ja tarkkakorvanen kaveri. 4 korvaa ja 2 peppua hoksaa paremmin. Ja tärkeimpänä tuo kaveri ehkä hillitsee autokuumeista.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Automaatti vai manuaali

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Kyllä se Borg-Wagneri on ihan kestävä laatikko,ei mikään hienostunut vaihdoissaan mutta tekee tehtävänsä..Ei haittaa jos olisi 4-lovinen,mut menee se kolmellakin eteenpäin..
Velipojalla on turbossa,pientä piristystä saaneena vaparin loota eikä ole mitään ongelmaa keston suhteen..

Kestosta mainitsen sen verran et alkuperäinen loota särkyi siksi et vaihdettiin moottori öljyä ja otettiin erehdyksissä tasauspyörästön öljyt pois,jotka sit laitettiin laatikkoon takaisin..Seuraus: Tasauspyörästö jäi ilman öljyjä.. :oops: Kesti 1000km! ajaa kuivana kunnes antautui..Minun mielestä ihan kestävä laatikko..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Automaatti vai manuaali

Viesti Kirjoittaja lucaf »

oman automaattisatkuni suhteen suurin huoleni/epävarmuus on se, jos/kun 25v. ikäinen auto jättää tielle jostain muusta syystä, automaattivaihteisena hinaus tuottaa enemmän päänvaivaa, ja mäkistarttiahan tuolla ei voi tehdä, eli sähköpuoli oltava timmissä kunnossa että käynnistyy avaimesta säällä kuin säällä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Saab?
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Loka 13, 2009 22:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Automaatti vai manuaali

Viesti Kirjoittaja Saab? »

Itsellä ollut vajaa kolme vuotta automaattisatku ja hyvin on kestäny laatikko, vaikka tykkäänkin käyttää kickdownia silloin tällöin. Jos rehellisiä ollaan niin tykkään automaatista enemmän kuin samalla kasitappisella koneella varustetusta manuaalista. Tuntuu jotenkin pirteemmältä, vaikka todellisuudessa näin ei olekaan. Ehkä, kun pääsen joskus kunnolla koittamaan manuaali-turbo-yhdistelmää, muutan mieleni.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Automaatti vai manuaali

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ihan hyvin noi itelle osuneet automaatit on toiminu, eipä tartte ihmetellä kiroavia synkroja. Motarilla tietty vähä kierroksii enempii mutta eipä og:ta nyt niin hiljaiseksi voi muutenkaan haukkua että sillä mitään merkitystä olis.

Käytännön suorituskyky on kumminki noissaki hyvä vaikka paperilla näyttää toiselt
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
2766
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 22:49
Paikkakunta: helsinki

Re: Automaatti vai manuaali

Viesti Kirjoittaja 2766 »

Samaa olen miettinyt kuin Lucaf, etenkin kun auto poltti ce-valoa 400km matkalla Helsinkiin.. No, vika korjaantui kontakteja putsaamalla ja auto on minulla tosiaan matkakäytössä. Hyvin on voinut luottaa. Ajan satunnaisesti 1000km pitkiä useamman päivän reissuja p-pohjanmaalle (tarkalleen ottaen tämähän pitäisi vaihtaa manuaaliin kun jaksaisi..). Vanha auto, mutta matkaväsymystä ei pahemmin tule, on vain niin hyvä ajaa.

Ainakin turbo-automaatti antaa melko mukavan suorituskyvyn, ja ehdottomasti makeimmat pakoäänet mitä saabeista irtoaa ;)

MikkoL
900SA -90
jo 202tkm
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

Re: Automaatti vai manuaali

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Ilman muuta automaatilla. Meillä jo 4 automaattilaatikolla olevaa Saabasta. Yhdenkään laatikosta ei huonoa sanottavaa, vaihto ei kaikissa ole ehkä sulavaa ja outoa kyllä vaihtoalue on kaikissa hieman eri jostain syystä.
Muita vikoja autossa kyllä esiintyy :) .
Kunhan laatikon öljyt pitää hyvinä, varmasti toimii.
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Predatori
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: Automaatti vai manuaali

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Mulla ollu vuodesta 2009 og900 matalapaineturbolla ja automaatti.En hakenut automaattia,oli vaan niin hyväkuntonen saba niin ostin.Kuten jannevillepetteri mainitsi vaihdettu vaparin louta kun ei omaa löytäny.Ajotyylini rauhallinen ja siihen loistavasti istuu borgwarnerin 3 lovinen.eihän tuo paikoiltaan lähde välityksestä johtuen mutta 40km/h ylöspäin jo suht rivakka.Kick down potkasee suht mukavasti.Jopa tehokkaalta tuntuu.Turbo tosin ilman kick downiakin liikkuu riittävästi esim ohitukset.Kierrokset tietty korkeat maantiellä.Noin 3200 satkussa.90/km jo huomattavasti rauhottaa,noin 2800.Tähän ominaisuuteen tottuu kyllä ja hyvänä pulena että 80-100 nopeudessa max vääntö heti kohillaan,kiva ohittaa.Laatikko ei tietenkään niin hienosti vaihda kun nykyaikaset.Mutta onko jotain väliä...Varmasti on kestävä ja luotettava niinkuin kaikki vanhat vempeleet.Kunhan ei tartte hinata.Onneksi itellä ei jättäny koskaan välille.Sanoisin että herrasmies auto 900 turbo autom.Ei sovi teineille ja rääkättäväksi.Hiljattain näin 900 turbon automaatilla jolla ajettu 470 tuhatta.Laatikkoa ei koskaan avattu vaikka ahtoja nostettu huomattavasti.Käytettyjä varalaatikoita löytää vielä hyvin.Noin 200-250e.Vaparia automaatilla en suosittele laiskuuden takia.Paitsi jos se ei haittaa.Manuaalista ei kokemusta joten jätetään se arvostelematta.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Kobe85
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Su Huhti 19, 2009 17:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: Automaatti vai manuaali

Viesti Kirjoittaja Kobe85 »

Ei ainakaan 2.1 koneinen vapari automaatilla mahottoman laiskalta tuntunu. Semmosella ajelin vuoden verran. Ihan siististi se vaihtaa. Ei kannata uusiin verrata noin 20v vanhaa automaattia
Kyllä ne muutkin sen ikäset ja saman hintaluokan automaatit vaihtaa kohtuu samanlailla sitä vaihdetta.
EX:ät 2x OG900 -88 manuaali ja -92 automaatti, Saab 9000t CDE -96 automaatti
Vastaa Viestiin