Tupliksen kytkinremontti -> lootaöljyt karkaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Tupliksen kytkinremontti -> lootaöljyt karkaa

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Tuplis kaipaa kytkinremonttia lopettaakseen öljyn kusemisen kampuran stefasta.
Löytyykö pk-seudulta tai edes Etelä-Suomesta kytkimen irrottamiseen ja stefan paikalleen sullomiseen työkaluja lainalle tai vuokralle tai mitä hyvänsä? Vaihtoehtona on tuupata tuo romu Itämereen.
Joko alkuperäisiä korjaamoversioita tai itse visioituja viritelmiä, mikä hyvänsä käy. Pitäisi pikkuhiljaa saada tuo kuntoon.
Viimeksi muokannut Azanovix, Ke Heinä 18, 2012 16:20. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kytkintyökaluja pk-seudulla (tai jossain?)

Viesti Kirjoittaja mestari »

eikös kytkin purkaudu ihan perus avaimilla? tosin käännät monojen välissä sitä ennen rautalangasta kiekuran minkä survot sinne sakaroiden väliin.
kun nät king cole on poissa, irroitat perusavaimilla vauhtipyörän ja meisselillä murjaiset stefan veke ja kätevällä ranneliikkeellä uusi tilalle. ehkä silmälaakeri vaihtuu tottunein sormin samalla kun tullaan tarkkailleeksi toisella silmällä painelaakerin kuntoa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kytkintyökaluja pk-seudulla (tai jossain?)

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Lähinnä juuri noita erikoistyökaluja meinasin. Onko tuolle vaijeri-/rautalankaviritykselle jotain suositeltavaa paksuutta? Eli että mahtuu kivasti sinne väliin muttei ole liian ohukainen.
Täytynee hakea muutama extratiiviste kampuraan varalle, jos vaikka ranneliike menee ns. keturalleen ja tiiviste lankeaa atomeiksi.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Kytkintyökaluja pk-seudulla (tai jossain?)

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Ei siinä muuta erikoistyökaluja tarvita kuin tuo rautalanka tai vaijeri ja momenttiavain olisi hyvä olla kun kiristää vauhtipyörän pultit.

asetelmasta riippuen 3mm tai 4mm rautalankaa olen käyttänyt.

esim. rikkinäisestä pölykapselista saa sopivan jäykän ja paksuisen langan.

stefan olen naputellut ihan vasarallaa pikku hiljaa paikalleen ja lopuksi työntömitalla tarkistanut suoruuden.

kytkinakseli lähtee 8M pultilla jossa korilaatta ja sorkkaraudalla kampea terävällä nytkäyksellä akselin irti lukituksestaan..
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kytkintyökaluja pk-seudulla (tai jossain?)

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Okei, kiitos vinkeistä. Harmittavasti hävitin juuri kaikki pölykapselit, täytyy varmaan käydä dyykkaamassa jostain tienposkesta. :lol:
XJ6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 18:07
Paikkakunta: Oulu

Re: Kytkintyökaluja pk-seudulla (tai jossain?)

Viesti Kirjoittaja XJ6 »

itse olen käyttänyt vanhaa sytytysjohtoa...
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24612
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kytkintyökaluja pk-seudulla (tai jossain?)

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

marmoritiskiltä orggis aika edullinen oli 10v sitten :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 878
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Kytkintyökaluja pk-seudulla (tai jossain?)

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Minä leikkaisin pätkän vanhasta antennijohdosta. Hyvin toimi.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kytkintyökaluja pk-seudulla (tai jossain?)

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Lahdesta kuulemma löytyy alkuperäinen työkalu tuohon avaamattomassa pussissa. Mites sattuikaan, kun olen huomenna menossa samaan paikkaan hitsaamaan yhden reiän umpeen. :D
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kytkintyökaluja pk-seudulla (tai jossain?)

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Pelottavaa, meni kolme tuntia ja se pirun tiiviste on nyt vaihdettu. On muuten aika jämpti sovitus.
Sitten seuraa kysymys kytkimen osien mahdollista vaihtoa silmällä pitäen. Onko kuvissa näkyvät osat elämänsä ehtoopuolella ja vaihtuisivat kivasti samalla vaivalla vai vieläkö mennään muutama vuosi? Ajattelin kysäistä nyt ennen kuin auto lojahtaa kasaan huomenna. :D

http://i.imgur.com/wnFQE.jpg
http://i.imgur.com/DNoc8.jpg
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Kytkintyökaluja pk-seudulla (tai jossain?)

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Levy näyttää hyvältä ainakin minun silmään tai no onhan urat ummessa, mutta eihän tuo niitteihin saakka ole kulunut.
Asetelma täytyisi olla toisin päin, että näkisi kuinka paljon painelaakeri on tehnyt uraa asetelman kynsiin.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24612
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kytkintyökaluja pk-seudulla (tai jossain?)

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

taitaa aika iso prosentti luku olla että kytkinremppa on pitäny tehdä uusiksi kun on vaan uusittu kytkinlevy.. tää perustuu luettuun täältä foorumilta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kytkintyökaluja pk-seudulla (tai jossain?)

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

VMTD kirjoitti: Asetelma täytyisi olla toisin päin, että näkisi kuinka paljon painelaakeri on tehnyt uraa asetelman kynsiin.
:lol:
Joo, sama tyhmä pää on kesät ja talvet käytössä... Eli jos ihan hillitöntä uraa ei näy, niin ei syytä panikoida? Ja kuinka syvä on kyllin syvä, jos vaikka työntömitalla kurkkii tai silmämääräisesti arvioi?
Toisaalta samahan tuo olisi nyt heittää vanhoilla romuilla kasaan ja vaihtaa kun on vaihdon aika. Yllättävän kivuttomasti tuo kuitenkin aukesi: aivotonta ruuvaamista ja kampeamista vain.
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Kytkintyökaluja pk-seudulla (tai jossain?)

Viesti Kirjoittaja VMTD »

No vaikka puoleenväliin kynsien paksuudesta, jossain vaiheessa laakeri menee sitten asetelmasta läpi ja toiminta loppuu.
Uudella asetelmalla poljinkin tuntuu kevyeltä käyttää.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kytkintyökaluja pk-seudulla (tai jossain?)

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Asetelmassa on pientä kulumaa painelaakeria vasten osuneissa osissa kynsiä, mutta mittaamattakin on selvää, että nyt puhutaan vain jostain millimetrin kymmenesosista. Tämä vahvistaa toki oman epäilykseni siitä, että kytkin on ihan kunnossa, koska sen käytössä ei ole ollut mitään ongelmia tähänkään mennessä.
Nyt sitten vain auto nippuun ja toivotaan, että ei ruiki ja roiski sitä öljyä enää niin mahdottomasti ympäriinsä. :D
Kiitos kaikille auttaneille! Ja erityiskiitos Lahteen nimimerkille jusa_71 tuosta työkalun lainasta.
Vastaa Viestiin