Saab 99:n lämmityslaitteesta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Nomadd
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: To Marras 11, 2004 10:35
Paikkakunta: Oulu

Saab 99:n lämmityslaitteesta

Viesti Kirjoittaja Nomadd »

Tietääkö kukaan mistä johtuu se, että omassa saab 99:ni lämmityslaite ei toimi kunnolla. Tämä ilmenee seuraavasti: Autossahan on koneen puolelta säädettävä lämmityslaitteen summer ja winter asento. Jos olen oikeen ymmärtänyt niin summer asennossahan autoon tulee kylmää ilmaa sivu- ja keskipuhaltimista vaikka lämpö olisikin täysillä, mutta winter asennossa kaikista suuttimista pitäisi tulla kuumaa ilmaa. Omassa autossani tulee kylmää ilmaa keski- ja sivusuuttimista vaikka konetilan puolella läppä olisikin winter asennossa ja tämä tekee autosta pirun kylmän talvella ajettaessa. Vika ei voi olla kennossa koska kenno kuumuu niin kuumaksi että ei kädellä kestä koskea, mutta jostain syystä lämpö ei tule sisälle asti. Mistäköhän mahtaa olla kyse?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ehkä sinulla on Winter-asennossa raitisilmakanavat sulkevien läppien tiivisteet jotenkin kutistuneet tai muuten vialliset.
http://saabpics.org:3000/gallery/album1 ... low?full=1

Samasta aiheesta aiempaa keskustelua:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=4362
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11385
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mulla ei ainakaan toi winter vipu kunnolla kääntänyt sitä läppää kotelon sisällä winter asentoon. syynä oli läpässä oleva vaahtomuovitiiviste joka oli kärtsännyt ihan rullalle ja kanitti välissä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Nomadd
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: To Marras 11, 2004 10:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Nomadd »

Lisäystä vielä tuohon lämppäri ongelmaan. Olen katsonut läppien toiminnan ja putsannut 20 vuoden roskat sisältä mutta ei vaikuta. Lisäksi puhallin röpöttää ja ääntää jumalattomasti kylmällä ilmalla ja joskus lämpimälläkin. Kun pakkasta on paljon lämmityslaitteella menee yli kymmenen sekuntia että alkaa ylipäätänsä toimimaan. Tosi mystinen homma, oon jo pari vuotta pähkäilly tätä ominaisuutta autossani.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mulla on sinisessä ysiysissä kanssa toi jännä juttu, tullut nyt syksyn aikana. puhaltimella kestää 5-60 sekuntia ennen kuin alkaa toimimaan. ihmeellistä on se, että moottorikin on vaihdettu ja siipisysteemin takaseinän laakeri (johon akselin pää tulee ujuttaa) tarkistettu että on kohdallaan.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

joissakin ysiyseissäni olen tehnyt myös sellaisia löytöjä kojelautaa availlessani, että raitisilmasuuttimien pahviputket on irti jommasta kummasta päästä
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tuli taas omasta autostani mieleen. tätä kyseessä olevaa yksilöä olen käyttänyt kesän jälkeen tosi vähän. kesällä tein jotain huoltojuttuja siihen ja putsasin mm. akun maadoituspisteen. lopputulos oli päinvastainen, autosta hävisi esim ajovalojen maadoitus ja mulla oli jatkuvasti pitkät päällä. ongelma kuitenkin hävisi viikon sisällä itsestään. en tarkistanut maadoitusta uudestaan vaik olis ollut fiksua.

nyt jälkeenpäin ajatellen, en ihmettelisi vaikka just tohon välikohtaukseen liittyisi tuokin, että lämppärin puhallin alkoi toimimaan huonommin, sekä pyyhkijät toimii hitusen normaalia vaisummin.

oman mausteen soppaansa pistää se, että en ole varma akun varauksesta. kerran tuntui että pyyhkijät ja puhallin olisivat piristyneet pitkän ajomatkan jälkeen. laturin hihnakin vinkuu kuin lauma hiiriä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Puhaltimen moottorin puslat on paskana, jos lähde heti päälle. Omassa 99:ssä moottorin staattori makasi sisällä olevien magneettien päällä, oli syönyt itselleen uran ja se piti kakkos asennolla startata :) Ja sitten moottori loppui kokonaan (hain "uuden" hajottamolta -87 vuosimallin 90:stä).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Katkaisin ja sulakkeet kannattaa sekata ja jotain sähkö teutorantia
omassani auttoi ei kunnon kontaktia
Ari 1622
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

ari_viitanen kirjoitti:Katkaisin ja sulakkeet kannattaa sekata ja jotain sähkö teutorantia
omassani auttoi ei kunnon kontaktia
Todellakin joo. Aiemmasta postauksestani unohdin, että hajottamolta ostamani puhallin alkoi pätkimään viime keväänä. Otin kojelaudasta katkaisijan irti, purin, puhdistin ja kasasin uusilla rasvoilla (siellä oli jotain rasvaa sisällä, joten laitoin rasvaa kans). Tämä ei tosin auttanut, koska tallissa testasin heti. Viaksi osoittautui auton johtosarjan puoleinen lämppärin puhaltimen liitin. Koska vanha moottori pyöri korkealla vastuksella oli se luonnollisesti nostanut virran kulutusta (poltti pari kertaa sulakkeen) ja kärventänyt johtoja. Moottori pätki, kun pyöritti johtoja. Lyhensin muutaman sentin terveeseen johtoon asti, puristin pihdeillä avoimet liittimet ja laitoin kutisukat päälle. Tässä sitten näkyy tämä korjaus.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kiitos muistutuskesta, on pitänyt sata kertaa vaihtaa toisesta autosta toi puhaltimen kytkin, mikä ihme siinä on etten ole saanut aikaiseksi.

olen muuten itsekin puhdistellut noita kytkimiä, suuremmalla ja pienemmällä menestyksellä. viimeisin puhdistamani ei ikinä lähtenyt toimimaan, siinä oli aivan selkeä kosketusvika, kun kytkin sen avonaisena johtoihin ja liikuttelin sitä namiskaa siellä sisällä, ei kytkenyt ellei oikein kädellä hieronut kunnolla sitä namiskaa (jota se sormella painettava keinukytkin liikuttelee silloin kun kytkin on kasattuna).

juu eli kytkimen vaihto on seraavaksi listalla, tänä aamuna kun jouduin toteamaan ettei kakkosasennossa tapahtunut enää mitään. onneksi kennoston kotelo on putsattu ja ilma virtaa mukavasti läpi matalillakin ajonopeuksilla, moottoritiellä suorastaan puhkuaa. pitäs kyllä varmaan se liitin siinä moottorin vieressä vielä putsata ja tarkistaa johtojen kunto.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

lucaf kirjoitti:...moottoritiellä suorastaan puhkuaa.
Niinhän se tekee :D Onko muuten sulla tai oikeastaan kellään tietoa, onko tuo 90:sen puhallin (millainen minulla on 99:ssä) tehokkaampi kuin 99:n? Nimittäin täysillä ollessaan tuo puhaltaa niin, että silmät kuivuu päähän, hilseet pölisee takapenkille ja lasit lähtee huurusta parissa minuutissa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Koskaan kyllä saanut keskeltä tai sivuilta lämmintä, ne aina kiinni asennossa talvella. Tosin eikös siinä ollut a-pilareissa reiät joista puhalsi lämmintä sivuikkunaan.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

dimebak kirjoitti:
lucaf kirjoitti:...moottoritiellä suorastaan puhkuaa.
Niinhän se tekee :D Onko muuten sulla tai oikeastaan kellään tietoa, onko tuo 90:sen puhallin (millainen minulla on 99:ssä) tehokkaampi kuin 99:n? Nimittäin täysillä ollessaan tuo puhaltaa niin, että silmät kuivuu päähän, hilseet pölisee takapenkille ja lasit lähtee huurusta parissa minuutissa.

Kyllä meikällä ainakin tuplassakin on puhallustehoja muutaman kilowatin verran....:) Mulla on takalasin lämppäri kyllä ihan turha vehje, kun keskisuuttimista posottaa sen verran napakasti, että kyllä kuivuu ja sulaa.... 8)


Miinuspuolena vois sanoa, että puhaltimen melu on ainakin ajomelu potenssiin kaks.... Mikä tuon ikäluokan kotterossa on kuiteski kohtuullinen.... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

dimebak kirjoitti:Onko muuten sulla tai oikeastaan kellään tietoa, onko tuo 90:sen puhallin (millainen minulla on 99:ssä) tehokkaampi kuin 99:n? Nimittäin täysillä ollessaan tuo puhaltaa niin, että silmät kuivuu päähän, hilseet pölisee takapenkille ja lasit lähtee huurusta parissa minuutissa.
jos toi pitää paikkansa, niin lähden viivana haalimaan muutamasta ysinopasta (missäs se lähin purkaamo olikaan) noita :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin