Kytkimen kesto.Kiire!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Kytkimen kesto.Kiire!

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Eli nyt rupes 84 turbo 8:ta luistaa kytkin.Ja kuinka ollakaan autoa pestessäni yks jannu tuli kysymään että tarvitsenko uutta kytkintä pirssiini edullisesti.Kaveri oli kolaroinut oman vaparinsa ennenkuin oli kytkin remppaa ruvennut tekemään.Siis:kestääkö tavallisen mallin kytkin turbossa/meneekö heittämällä paikalleen?Enpä juurikaan ota paikaltaan kovia lähtöjä(kun eihän se kuitenkaan mikään järin tykki auto ole) :wink:
Nomadd
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: To Marras 11, 2004 10:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Nomadd »

Tietääkseni sama kytkin niissä on, mutta en ole sata prosenttisen varma, 99:n kytkinremppa on helppo juttu, ei tarvi otta ku konepelti ja syyläri irti. Itse vaihdoin pari kuukautta sitten kytkimen ja vähän yli kolmessa tunnissa suoriuduin vaikken ammattimies olekkaan.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

No ei se kaikissa sama ole. Turboissa on isompi levy, mutta ainakin hyvälaatuinen vaparin kytkin kestää vakiossa t8:ssa varmasti. Viritetyissähän ei kestä mikään. :lol:
Aki Peltola #1132
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Hyvä homma.Täytyy ottaa se kytkinpaketti.Kiitos ripeistä vastauksista!
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onhan siinä turbon kytkimessä reilu 20% enemmän pinta-alaa. Jos en väärin muista laskelmaani, niin tarkalleen 23% taisi olla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i kytkinlevy on halkaisijaltaan noin 1cm pienempi.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Onhan se turbon kytkin isompi ja pitävämpi, mutta jos se isompi kytkin kestää 300hv/450Nm niin eiköhän pienempi kestä t8:n 145/220.. :)
Aki Peltola #1132
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

9000CD23T kirjoitti:900i kytkinlevy on halkaisijaltaan noin 1cm pienempi.
Totta turiset, ero on yllättävän pieni, jota tuokin laskemani prosentuaalinen ero tukee.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Mites paineasetelma.... Melko varmasti tuo turbon suurempi momentinkesto johtuu suuremmasta voimasta....

Koolla taas on varmaan haettu parempaa kulutuskestävyyttä....

vrt. vakio kytkin / 3 lapainen sintteri (pinta-ala ei kero mitään kytkimen luonteesta)
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

e0000333 kirjoitti:Mites paineasetelma...
On vahvempi. Vaihdoin omaan 99:iin turbon kytkimen (Sachs 99/900turbo 8v) ja paineasetelmaan oli hankala saada se 4mm teräslanka sisään. Sen verran voi mainita siitä vahvuudesta, että itse painan 120kg ja asetelman lavat ei änähtäneetkään, kun laitoin painelaakerin asetelmaan ja nousin päälle seisomaan :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

dimebak kirjoitti:Sen verran voi mainita siitä vahvuudesta, että itse painan 120kg ja asetelman lavat ei änähtäneetkään, kun laitoin painelaakerin asetelmaan ja nousin päälle seisomaan :D

Näin on.... Itse kytkinremppaa tehdessä asettelin myös lankaa sinne väliin ja laiskuuttani tunkkasin paineasetelman "kytkin pohjassa" asentoon... Hallitunkan päälle kakkosnelosta, jonka päälle paineasetelma ja sen päälle taas putkea kuvaamaan painelaakeria. Sitten koko roska saban vetokoukun alle ja tunkkaamaan.... Hyvä idea sinänsä , mutta jouduin kuitenkin lähtemään asennuspaikalta pois etsimään parempaa konstia, kun satkun perä nousi ilmaan.... 8O

Isännän D-4D toijota haisuli sai toimittaa sitten vastapainon virkaa.... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Borg&Beck-kytkinpaketissa on sama asetelma vapariin ja turboon (vm85-89).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Vanhan Wagoneerin koukun ja maan välissä on joskus tullut tunkattua. Ei riittänet värmeet. Onneksi oltiin silloisella Utin Shellillä. Vieressä oli ravintola Päämaja. Pyydettiin kapakista poistuvista pari satakiloista kaveria takaluukun päälle tupakille, ja homma jatkui.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Minä porasin tallin pöydän kanteen (n. 30 mm vaneria) reiän ja kierretangon, rikkojen ja mutterien avulla sain asetelman puristettua kasaan.
Varokaa käyttämästä liian paksua apuvälinettä asetelman jousen alle. Voipi asennusvaiheessa päästä työsylinterin mäntä pullahtamaan liian ulos ja jumiin.
Jyki
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 07:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jyki »

Kyllähän vaparin kytkin taitaa lähtöjä kestää (muutaman), mutta miten mahtaa olla ohitusten kanssa, kun vitos/nelosvaihteella on täydet väännöt ja ahdot pelissä. En yrittäisi vaparin kytkimen kanssa. Omassa pelissä on ainakin hieno tunne, kun heittää kesken ohituksen neloselta vitoselle ja kiihtyvyys tuntuu vaan paranevan.
Vastaa Viestiin