Etusuojan korjaus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
XJ6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 18:07
Paikkakunta: Oulu

Etusuojan korjaus

Viesti Kirjoittaja XJ6 »

Moro!
Tuossa 900sessa oli jo ostaessa pientä kukkaa kuskin etusuojan kaaressa.
Nyt kun olen tuota pikkuhiljaa läpi käynyt tulee tuon kaaren korjaus eteen jossain vaiheessa.
Kukinta on tietty hieman laajennut, vaikka kotelosuojaa olen sumuttanut konehuoneen puolelta että edes vähän hidastaisi korroosiota. Kaikki muut kaaret on ihan hyvässä kunnossa, samoin muutenkin koko auto. Kontin pohjan alkavan ruostumisen otin kiinni jo talvella ja on kyllä säilynyt hyvänä, eli ei ole mitään hälyyttävää enää.

Kävin päivällä paikallisessa tarvikeliikkeessä kysymässä saisiko koko lokasuojaa uutta vielä, mutta ei saa enää, ei edes kaaren korjauspalaa. Sisäsuojan palan kyllä saa.

Takakaareen kuulemma voisi korjauspalan vielä saada, joten onkohan tuo ollenkaan samanmuotoinen, jotta voisi modata siitä? Pitäisiköhän esim. kuskin puolen etusuojaan hyödyntää pelkääjän puolen takakaarta, ajattelin vain etu ja taka jättöjä kaaren puoliväliin nähden... Jos joku on näitä jo touhunnut niin ei tarvitsisi alkaa mittaileen kumman puolen kaari sopisi eteen helpoiten.
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Etusuojan korjaus

Viesti Kirjoittaja mart96 »

kyllä takakaaresta(siis korjauspalasta) saa ihan hyvin etuloksun korjauspalan. Nyt en oikein muistaa, mitä itse käytin. kai se oli pelkääjänpuoleinen meni vasemalle eteen. Mutta se ilmeisesti vaan siitä syystä, kun itse vaihtoin molemmat vasemmanpuoleiset ja sitten sen vasemman takakaaren jätin vasemalle taakse :wink:
Ja mun ystävä käyttii vielä sen korjauspalan kiinnityksessä sitä 2-komponenttiliimaa hitsauksen sijasta, koska hitsaus kuiteskin polttaa metallia ja me luulimme, että sitten rupee taas helpommin ruostumaan.
En osaa linkittää tänne kuvia, mutta kun laitat s postin osoitteen, niin voin laittaa kuvia omasta. Ihan hyvää jälkeä kuiteskin tuli-niitten sisempien palojen laitossa oli huomattavan enemmän sovittelua...
XJ6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 18:07
Paikkakunta: Oulu

Re: Etusuojan korjaus

Viesti Kirjoittaja XJ6 »

Moro!
Kiitos vastauksesta!
Tuossa jo töistätullessa ehdin itse vähän mittailemaan, ja alkoi näyttämään, että järkevin on hyödyntää oikeaa takakaaren korjauspalaa vasemmalle eteen.
Takapuskurin taakse jäävä osuus kun on siinä lyhyempi, etupuoli menee alemmaksi kynnyskoteloon, edessähän tämä on päinvastoin.
Tilasinkin jo oikean takakaaren palan, joka pitäisi tulla perjantaiksi, viikonloppuna pääsee sitten tarkemmin mallaamaan paikoilleen..

Itse ajattelin kiinnitystä sentin limisaumalla, millin pokkauksella ja pelkällä hefti hitsauksella, saumaan koritina, ja taustapuolen kunnollinen suojaus. Vähän vierastan liimausta, voihan ajatukseni olla tietty vähän vanhanaikainen, ja työtapa monimutkainen...
Se uusi suoja olisi ollut täydellistä, mutta kun sitä ei kuulemma enää saa niin se siitä.
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Etusuojan korjaus

Viesti Kirjoittaja toms »

reilut 10 vuotta sitten peräkärryssä ja sen kuomun teossa käytettiin liimaa ja nyt kaikki antautunut eli ei kannata luottaa jos aikoo hyvän ja pitkäikäisen tehä . Kunnon hitsaus ja maalit + suojaus niin kestää ja näkysviin saumoihin koritina päälle niin on ikuinen tai ainakin auton ikäinen
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
mölli77
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Su Joulu 25, 2011 18:02
Paikkakunta: valkeakoski

Re: Etusuojan korjaus

Viesti Kirjoittaja mölli77 »

miltäs kuulostais tämä. Purku autosta hyvä lokasuoja sisä loksun kassa ja maalata se ennen hitsausta ja hitsattavat kohdat maalata hitsauksen jälkeen. Mulla ainakin toi homma toimi hyvin ja ei siinä juuri sen enempää hommaakaan ole. Joutuu puskurin ja oven irrottaan mutta se nyt ei suuri vaiva ole
og 9-5 -99, og 900 cabbe -88, og 900 i -88, 99 petro -80 (mr), 99 gl -82, 96 2.0 v6 -75, 96 -78, 95 -76, 95 -75, 95 72
#2657
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Etusuojan korjaus

Viesti Kirjoittaja mart96 »

no jos mun autoissa ne liimatut lokasuojat kestäis 10 vuotta, niin mä olisin tosi tyytyväinen :D Meinaan 10 vuoden päästä ne autot ovat muualta niin puhki ruostuneet, että kiinnostaa vaan romu-ukkoa. Ja 10-ssä vuodessa kemiateollisuus ja liimat ovat varmasti kehittyneet myös kovasti..
Jos jossain olis niitä hyväkuntoisia lokasuojia, niin miksei-niitä vaan ei loju kasoittain :wink: Itse asiassa mä vaihtoin siihen omaan turboprojektiin etuoikean lokasuojan tosiaan toisesta autosta-vaikka auto oli monesta paikasta ihan läpimätää, niin oikea etulokasuoja oli ruosteeton. Mä vaan en onnistunut millään irroittamaan sitä kokonaan, siis ulko ja sisäosa yhdessä, vaan piti porata ne ulkokaaren pistehitsauksen ensin auki semmoisella erikoisporalla(tosi kätevä muuten) ja silloin pääsin irroittamaan sisemmän kaaren. Kun kattelen sitä varaosaautoakin, niin näytäis siltä, että se ruostesuojaus kannattaa tarkistaa ihan 2 vuoden väliin ja uusia-siinäkin oli vuosia sitten tehty ihan liikkessä Suomessa se suojaus(vuosia sitten) ja tänään on kuiteski ihan puhki.
XJ6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 18:07
Paikkakunta: Oulu

Re: Etusuojan korjaus

Viesti Kirjoittaja XJ6 »

Moro!

Jep, varmasti liimat ovat kehittyneet, ja nykyään uudet autot ovat koottu osin liimaamalla, esim Jaguarin monet ulkokuoren pellit on liimattu korikehikkoon kiinni.

Tuo vanhan suojan käyttö kävi itselläkin mielessä, mutta jos löydät käyttökelpoisen suojan, se on kiinni muutenkin terveessä autossa, tosin en edes usko kovin hyvää enää löytyvän, niin että siirtelemään kannattaisi alkaa.

Korjaus olisi tarkoitus tehdä mahdollisimman hyvin, tuo kun ei ole enää käyttöauto, ja korjaukset tyyliin kunhan hetken taas menee.
Auto on "eläkkeellä" varsinaisesta käytöstä ja korjaukset tarkoitus tehdä tulevaisuuden museorekisteröintiä ajatellen.
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
mölli77
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Su Joulu 25, 2011 18:02
Paikkakunta: valkeakoski

Re: Etusuojan korjaus

Viesti Kirjoittaja mölli77 »

kyllä niitä etusiipiä ehjiä on vaikka auto muuten olis aivan mätä. Mulla esim: pihassa on yksi aivan mätä kori missä on aivan neitseellinen kuskin siipi mutta se siipi on tulossa mun käyttikseen jahka on aikaa. Repsikan siipi on vaihdettu jo aikasemmin ja se ainakin on onnistunut. Irrotus onnistuu helposti kun varaosa yksilöö ei tarvi muilta osin sääliä ja korjattavasta autosta kun ei tarvi sääliä sitä vanhaa siipee
og 9-5 -99, og 900 cabbe -88, og 900 i -88, 99 petro -80 (mr), 99 gl -82, 96 2.0 v6 -75, 96 -78, 95 -76, 95 -75, 95 72
#2657
XJ6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 18:07
Paikkakunta: Oulu

Re: Etusuojan korjaus

Viesti Kirjoittaja XJ6 »

Jep, kyllähän se tietty näin on, että vastaavanlaiset autot pehmenee hieman eri kohtaa, vai sanoisko eri järjestyksessä.

Tuokin on aika jännä, että kaikki muut kaaret on aivan terveitä, on jopa tähystetty kameralla. Sitten tuo yksi kaari kukkii läpi aivan iloisesti.

Tuo ehjän käytetyn löytäminen voisi olla tietty paras vaihtoehto, ei ole niitä paikkasaumoja loksussa...
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
Vastaa Viestiin