Tuuletuksen suuntausongelmia

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Tuuletuksen suuntausongelmia

Viesti Kirjoittaja saamu »

Vaihdoin vuosimallin 91 900:een rikkinäisen puhaltimen moottorin tilalle uuden. Ennen vaihto-operaatiota suuntauksen säätö sihahteli ihan normaalisti kun sitä käänteli, mutta tehotuuletusasennossa ja sitä edeltävässä asennossa kuului pientä alipainevuodolta kuulostavaa suhinaa. Nyt kun vaihdoin moottorin niin tuuletin rupesi pelaamaan, mutta suuntauksen säätö lakkasi toimimasta totaalisesti. Ei suhahtele alipaine lainkaan missään asennossa. Mutta tehotuuletus asento toimii ja 0-asento myös. Lisäksi aikasemmin mainitsemani kaksi asentoa joista kuului mahdollisesti vuotoa lakkasivat vuotamasta.

Missä ihmeessä vika? Kuvassa http://koti.mbnet.fi/~stefa/puhallin/johdottakaisin.JPG näkyvät violetti ja violetti-keltainen johto olivat Saabissani toisin päin, kumpiko lienee oikea asento? Kummassakaan asennossa suuntauksen säätö ei enää toimi..

Eipä se auta kuin luovuttaa tältä päivältä...

muoks. Ja autossani on rikkinäinen ilmastointi, jos sillä on mitään tekemistä puhalluksen kanssa...
Muoks.2 Kuvassa http://koti.mbnet.fi/~stefa/puhallin/letkutirti.JPG näkyvään mötikkään johon tulee nuita alipaineletkuja, niin minulla puuttuu siitä letku kohdasta nro. 7, mutta ilmeisesti sitä ei siinä kuuluisikaan olla?
Viimeksi muokannut saamu, Su Maalis 13, 2016 11:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Tuuletuksen suuntausongelmia

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

oliko sulla varmasti kunnolla toi letku paketti kiinni asennon säätö katkaisjassa?

jos oli niin katsopa seuraavaksi että apumiehen jalkatilassa on letku kiinni rintapellin läpiviennissä ja että se ei ole mistää mutkalla sillä alipainehan otetaan moottorista paineakun välityksellä.

katkaisijan johdot taas tulee ylhäältä alas päin:

-harmaa
-harmaa ja violetti
-tyhjä
-tyhjä
-keltainen ja violetti
-violetti
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuuletuksen suuntausongelmia

Viesti Kirjoittaja saamu »

Luovutin ja kasasin kojelaudan, kokeilin vielä kasauksen jälkeen että ei toimi. Kolmen tunnin päästä lähdin liikenteseen ja kaikki toimi niinkuin junan vessa. Tuntuu välillä, että tuo auto tekee sen tahalleen.
Viimeksi muokannut saamu, Su Maalis 13, 2016 11:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SUKUVIKA
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 18:27
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tuuletuksen suuntausongelmia

Viesti Kirjoittaja SUKUVIKA »

missä tuo yllä mainittu paineakku sijaitsee..?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Tuuletuksen suuntausongelmia

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

apumiehen puolella lokasuojan syvennyksessä.. se valkoinen
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tuuletuksen suuntausongelmia

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Ja otitko huomioon, että paineet kerätään moottorilta? Eli jos systeemi puretaan ja kasataan, ei sen ymmärtääkseni kuulukaan toimia ennen kun on kone ollut hetken päällä, näin ainakin itse päättelin kun ihmettelin samaa vikaa aikanaan. Eli jos sulla olikin kaikki kunnossa kasauksen jälkeen, mutta paineakussa ei riittävästi hönkää kääntelemään läppiä > homma alko futaamaan kun järjestelmä sai oikean paineen, kun lähdit liikenteeseen..?
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuuletuksen suuntausongelmia

Viesti Kirjoittaja saamu »

Kuulostaa järkevältä selitykseltä. Oppiipahan! :)
SUKUVIKA
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 18:27
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tuuletuksen suuntausongelmia

Viesti Kirjoittaja SUKUVIKA »

nalleolut kirjoitti:apumiehen puolella lokasuojan syvennyksessä.. se valkoinen
okei..tuttu purkki-vieras nimitys!
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tuuletuksen suuntausongelmia

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Tuo suuntauksensäätötoiminto pelaa minulla väärin siten, että nolla-asennossa jää kova suhina kuulumaan, ikäänkuin alipaineet vuotaisi. Toinen vika on se, että jos säädän ilman tulemaan vain jalkatilaan, sitä tulee silti myös tuulilasille. Letkupaketti on hyvin kiinni kuitenkin säätimessä, eli olisiko itse säädin viallinen? Ja jos on, onko kellään hyvinkään seudun lähellä tarjota tilalle ehjää?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
mooritz
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tuuletuksen suuntausongelmia

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Ota vielä kerran kaksi oikeanpuoleista katkaisinta irti niin saat työnnettyä etu-ja keskisormet niistä sisään ja tunnet onko alimmainen klipsi kiinni ja varmasti pohjassa.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tuuletuksen suuntausongelmia

Viesti Kirjoittaja lucaf »

morjens, itsekin epäilin että alimmainen klipsi olisi auki, mutta se on tiukasti kiinni ja kaikki letkut myös kiinni paketissa (radioaukon kautta kopeloin)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
mooritz
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tuuletuksen suuntausongelmia

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Eikös se tuossa 0-asennossa suhdakin kun sinä suljet kaikki toiminnot?
Oletkos nyt sitten sata varma noista johdotuksista?
Eipä ole tullut korviin että noita itse muovikakkareita olisi tarvinnut uusia?
nuorempinykänen
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Tuuletuksen suuntausongelmia

Viesti Kirjoittaja nuorempinykänen »

Moro,

Vaihtelin itekkin tossa pari kuukautta sitten puhaltimen moottorin rikkinäisen tilalle, ja siitä vaihdosta asti kaikilla muilla paitsi tuulilasin puhallus- sekä nolla-asetuksella kuuluu melko luja sihinä. Sihinä vaihtelee aina hieman erilaiseksi kun asetusta vaihtaa.

Alaspäin ilmaa ei tule lainkaan vaikka käyttää asetusta missä on nuoli alaspäin, eli kuskin ja apparin jalat palelee. Tänään jaksoin tarkistaa että kaikki johdot oli oikein, sekä mielestäni se alipaineletkumötikkä oli tiukasti kiinni metalliklpisillä, ja varmistin että molemmat klipsit ovat kiinni. Suhina kuuluu nimenomaan siitä asetuksenvalitsimen takaa.

Onko muilla ollut samanlaista ongelmaa?
"Jag har en Saab" på finska "Olen mieleltäni sairas, en saa julkisesta terveydenhuollosta apua ja nyt pihani on täynnä autoja"
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Tuuletuksen suuntausongelmia

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Tästä nyt välttämättä mitään apua ole mutta hämärästi muistan joskus tämmösenki ongelman kohdanneeni jonkun kojelauta operaation jälkeen ja vikana oli että se vaalea alipaineletkuliitin siellä suuntauskytkimen takana ei kuitenkaan ollut kunnolla kiinni vaikka siltä ensi hätään vaikuttikin. Ilmeisesti vuosien myötä se hieman kovettuu ja vaati sitten tarkempaa asettelua että alko pitämään alipaineet. Toki kannattaa tutkia myös siitä lähtevät letkut että ovat varmasti ehjät nimenomaan siinä liittimen letkulähtöjen kaulalla.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Tuuletuksen suuntausongelmia

Viesti Kirjoittaja pevi »

Itse olen kerran joutunut vaihtamaan sen valkoisen kojetaulun puoleisen valitsijaosan, joka aiheutti vuotoa jossain tietyssä asennossa.
Vika tosiaan poistui ko. osan vaihtamisella.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Vastaa Viestiin