900 GLi A vm'84, kylmäkäynnistäessä vähän seilaa...vinkkejä?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

900 GLi A vm'84, kylmäkäynnistäessä vähän seilaa...vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja mikali »

Laitanpa tänne vinkkikalastuskyselyn ennen kun alan peuhaamaan ja puuhaamaan.

Eli auto muuten kuosissaan ja ehjä ja kaiket, mutta kylmänä käynnistettäessä röpeltää kepeästi ja bensa käryää loivasti tyhjäkäynnillä. Lämmetessä asettuu käymään nätisti. Mekaaninen ruiskuhan tuo, ja kylmäkäynnistysventtili löytyy. Itsellä kävi mielessä ihan avata laite ja tarkistaa olisiko venttiili vaihdon tarpeessa (141500 ajettu), onko harrastajilla tiedossa jotain erityistä tästä autosta mikä olisi syytä ottaa huomioon?

Ajattelin tuossa tulevalla viikolla perehtyä vanhuksen hienosäätöön kun on iltaisin vähän aikaakin. Mietin vaan että käynkö ensin ostamassa palikan ja availen sitten ja onkohan tuossa pannussa jotain muutakin ominaista mikä pitäisi tietää? Laitteen kanssa kun en ole pitkään yhteistä matkaa vielä taivaltanut ja tarkoitus olisi se ennen myyntiin laittoa saattaa sellaiseen kuntoon ettei tarvitse huomautella :)
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 GLi A vm'84, kylmäkäynnistäessä vähän seilaa...vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

onko sytytyksen osat ja alipaineletkut missä kunnossa?

Entä toimiiko kylmäkäynnistys-suuttimen lämpöaikakatkaisin oikein.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Re: 900 GLi A vm'84, kylmäkäynnistäessä vähän seilaa...vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja mikali »

Hyvässä kunnossa nuo ovat, asiallisesti huollettu ja pidetty. Tosiaan ongelma vain ja ainoastaan muuten kylmänä käynnistettäessä (tällä hetkellä ainakin), jos lämpösenä päräyttää tulille niin ei ole ongelmaa.

Nyt alkoi kiinnostamaan tuo lämpöaikakatkaisin, onko kiinteänä palikkana kylmäkäynnistyssuuttimen yhteydessä vai ei vai mitenkä? Pahoittelen jos kysymys on vähän outo, auto ei ole tässä nyt silmien alla ja mennään hyvien muistikuvien varassa :oops:

*lisään* ja tosiaan letkut ja muut kävin pihalla läpi, oikein asialliselta vaikutti. Tottakai teen vielä tarkemman syynin, epäilyttää aina jos ei tuon ikäisestä löydy öljyvuotoja tai muutakaan mielenkintoista ;)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 GLi A vm'84, kylmäkäynnistäessä vähän seilaa...vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja jus »

Ehjässä autossa ei kylmäkäynnistyssuuttimella tai lämpöaikakytkimellä ole minkäänlaista vaikutusta käyntiin sitten kun käynnistäminen on lopetettu eikä starttimoottorin solenoidi enää vedä. Eri juttu sitten jos esim kylmäkäynnistyssuutin vuotaa tai lämpöaikakytkin oikosulussa.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 900 GLi A vm'84, kylmäkäynnistäessä vähän seilaa...vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Nyt alkoi kiinnostamaan tuo lämpöaikakatkaisin, onko kiinteänä palikkana kylmäkäynnistyssuuttimen yhteydessä vai ei vai mitenkä?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... aikakytkin
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 GLi A vm'84, kylmäkäynnistäessä vähän seilaa...vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja jus »

84-autossa lämpöaikakytkin on imusarjan juuressa.
http://www.jus.liitin.net/99KJet/imagep ... age36.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: 900 GLi A vm'84, kylmäkäynnistäessä vähän seilaa...vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Saattaa mennä ihan pieleen veikkaus, kun oma satkuni on kaasarimalli (tosin siinä on ihan samanlaista käytöstä kylmänä ja jonkin verran lämpimänäkin, vielä tutkimatta miksi) mutta 200-sarjaisessa volvossani, jossa on käsittääkseni aikalailla samanlainen mekaaninen k-jetronic ruiskusysteeminä, tuonkaltaisia oireita on pariin kertaan reilun kymmenen vuoden aikana aiheuttaneet falskaamaan alkaneet ruiskutussuuttimien o-renkaat. Eli jos Saabissa on tuo suutinten kiinnitysratkaisu samanlainen (o-renkaan kanssa kannessa kiinni ja ulkopuolelta sitten pultattu paikalleen), tiivisterenkaiden vaihdosta saattaisi olla apua.

--Tuomas
Vastaa Viestiin