900 turbo -82

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
vesapo

Viesti Kirjoittaja vesapo »

Ranne kirjoitti:Kiitoksia kiitoksia. Lauantaina hakemaan autoa, jota kovasti odotan. Ja sitten taas katsotaan mitä tehdään.
Laita nyt edes jonkinlaiset jarrut siihen, jos yleisen liikenteen sekaan olet tulossa.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Laita nyt edes jonkinlaiset jarrut siihen, jos yleisen liikenteen sekaan olet tulossa.
Ja kunnon alusta ja renkaat! Voin kokemuksesta kertoa että vakioalustainen, pinnoitetuilla kumeilla varustettu yli 200hp satanen on todella karmea yhdistelmä.(joo alotettiin yhden satkun viritys vähän väärästä päästä) No nyt talvellahan sillä ei niinkään ole väliä mutta kesäksi kallistuksenvakaajat molempiin päihin, vaikkapa Lesjöforsin jouset motonetista, uudet kaasuiskarit. Ja vähintään 195/60/15 hyvälaatuiset renkaat. Ja samalla tietenki tarkistaa kaikki puslat ja nupit.
vesapo

Viesti Kirjoittaja vesapo »

Aksu900 kirjoitti:
Laita nyt edes jonkinlaiset jarrut siihen, jos yleisen liikenteen sekaan olet tulossa.
No nyt talvellahan sillä ei niinkään ole väliä mutta kesäksi kallistuksenvakaajat molempiin päihin, vaikkapa Lesjöforsin jouset motonetista, uudet kaasuiskarit. Ja vähintään 195/60/15 hyvälaatuiset renkaat. Ja samalla tietenki tarkistaa kaikki puslat ja nupit.
Ja eturipustuksen ja ohjausnivelet, ja uudet jarrulevyt ne entiset on kuitenkin ruosteiset ja uudet jarrupalat ja tarkista jarrusatulat...ei muuten mutta ihan vaan oman ja muiden hengen turvaksi
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Jep. Tehoja nostettaessa auton pitää olla alustaltaa ja jarruiltaan vähintään uutta vastaavassa kunnossa, mielellään paremmassa.. Varsinkin kun nuo alkuperäiset osat kelpaa OGsatkussa melko pitkälle ja ovat suhteellisen edullisia!

Ja isot tehot + huono ajettavuus ei todellakaan ole mikään ajonautinto! ;)
vesapo

Viesti Kirjoittaja vesapo »

Aksu900 kirjoitti:
Ja isot tehot + huono ajettavuus ei todellakaan ole mikään ajonautinto! ;)
Ja ennen kaikkea vaarallinen yhdistelmä
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Ja ennen kaikkea vaarallinen yhdistelmä
Jep kun ei sitä kuitenkaan malta ajaa rauhassa.. :(
Ranne
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Loka 23, 2003 13:19
Paikkakunta: Eurajoki

Viesti Kirjoittaja Ranne »

Aksu900 kirjoitti:
Ja ennen kaikkea vaarallinen yhdistelmä
Jep kun ei sitä kuitenkaan malta ajaa rauhassa.. :(
Höpö höpö... :roll: No, kaverit ainakin kettuilee kun en muka kengi autojani, vaikka eivät ihan karvalakkimalleja olekaan. No joo ei ne ihan teiän 400 hummasien Saabien verosia taida olla, ainakaan vielä... :wink:


Mutta tuon vakiojarrut on ihan hyvät kunhan ne on varmasti kunnossa? Jousitus taas kannattaa ilmeisesti uusia parempiin&matalampiin jousiin ja iskareihin? Ja jos puslia joutuu vaihtamaan niin kait tohon saa uretaanipuslia?
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Höpö höpö... No, kaverit ainakin kettuilee kun en muka kengi autojani, vaikka eivät ihan karvalakkimalleja olekaan. No joo ei ne ihan teiän 400 hummasien Saabien verosia taida olla, ainakaan vielä...
Heh, no ei mulla ainakaan _ihan_ 400 hummaa ole.. ;)
Mutta tuon vakiojarrut on ihan hyvät kunhan ne on varmasti kunnossa? Jousitus taas kannattaa ilmeisesti uusia parempiin&matalampiin jousiin ja iskareihin? Ja jos puslia joutuu vaihtamaan niin kait tohon saa uretaanipuslia?
Jep jarrut on hyvät kunhan et rata-ajoa harrasta. Pysähtyy kyllä vaikka mistä vauhdista mutta vain kerran-pari peräkkäin.

Minkä mallinen Saab sulla on? Noihin vanhoihin ysisatasiin ei juurikaan uretaanipuslia tarvitse, pyöräntuennat on sen verran jäykät muutenkin. Takapäähän itelle harkitsen uretaania, kun se tuntuu vielä vähän veltolta. Tukevoittuishan se tietysti uusilla kumisillakin.

Kovin paljon matalampaa jousta ei kannata laittaa, loppuu joustovarat heitoissa kesken, ja sitten kun se heitto on keskellä kovavauhtista kurvia niin tulee lähtö... Itellä on lesjöforsin jouset, bilsteinin (sportit tai sprintit tai mitkähän ne oli..) ja alkup. vakaajat ja aika hyvä on alusta. renkaat on 205/50/16, sopiva kompromissi tukevuuden ja inhimillisen huonojen teiden ajettavuuden väliltä.
Ranne
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Loka 23, 2003 13:19
Paikkakunta: Eurajoki

Viesti Kirjoittaja Ranne »

^
No ei vielä ole mitään mutta siis tuo -82 900 urpo haetaan lauantaina.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

No ei vielä ole mitään mutta siis tuo -82 900 urpo haetaan lauantaina.
No niin justiin. Jotenkin vain automaattisesti ajattelin että aiemmatkin on Saabeja.. ;)

mutta tuohon satkuun tosiaan nuo vinkit on havaittu hyviksi.
Ranne
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Loka 23, 2003 13:19
Paikkakunta: Eurajoki

Viesti Kirjoittaja Ranne »

Ei hemmetti...

Myyjän isä oli jättänyt ilmoituksen tuosta Saabista. Soitin sille ja kyselin, antoi pojan numeron jonka auto on. Soitin pojalle, viimeksi tänään ja varmistin että sopiiko tulla autoa hakemaan huomenna lauantaina. Auton olin saanut varattua pojalta jo puhelimitse viime perjantaina. Trailerin hain tänään ja maksoin 20e vuokraa. Homman piti olla selvä.
Äsken tuli viesti jossa poika kertoi että isä on jo piru vie kerinnyt myymään auton.

Vaikka kyse olikin "vain" sadan euron autosta, harmittaa asia silti. :cry:

Turbon kun kovasti haluaisin, edes jonkunnäköisen...
Ranne
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Loka 23, 2003 13:19
Paikkakunta: Eurajoki

Viesti Kirjoittaja Ranne »

Dodii!

Kun ton viestin olin saanut niin alkoi kuumeinen peltoauton etsintä pörssistä, kun kerta trailerikin on vuokrattu niin pakkohan sitä on käyttää.
Lopputuloksena on hallissa nyt kuitenkin -83 900 turbo. :D

Ahtimesta puolet olisi kuulemma cossusierrasta, ahdin tehty vuosi sitten. Puhui että tolla pitäis Saabista saada 350hv??? Alkuperäinen kansi tuli mukaan josta on kaksi venttiilin lautasta HALKI. Nyt paikalla joku joka kuulemma olisi vastaava mutta pienemmillä venoilla. Laihalla käy eikä kyllä ihmeellisemmin nyt liikahdakaan. APC-boksin pitäis olla alkuperäisessä kunnossa. Remppaa tehty joten pitäis mennä katsastuksestakin läpi. Ei mikään mätä.

Loppujen lopulta tuo oli hyvinkin järkevä ostos... Vrt:

Eka Saab, Eurajoki-Helsinki, matkaa pirusti, auto mätä ja seisonut kaksi vuotta ja muutenkin vakio. Hinta 100e.

Tää mun Saab, Eurajoki-Pori, matkaa ehkä 40km maks. Pyyntihinta 350e, lähti 240e.

Tollasesta sitten lähdetään. Niin, tämä ei ole muuten peltoauto jos sitä mietit. :wink:
vesapo

Viesti Kirjoittaja vesapo »

Ranne kirjoitti: Ahtimesta puolet olisi kuulemma cossusierrasta, ahdin tehty vuosi sitten. Puhui että tolla pitäis Saabista saada 350hv??? Tollasesta sitten lähdetään. Niin, tämä ei ole muuten peltoauto jos sitä mietit. :wink:
Oikein hyvä asenne lähteä liikenteeseen vanhalla autolla toi 350 hv. Äläkä missään tapauksessa vaan tarkista ohjauksen laitteita saati jarruja, se on vaan vanhojen ukkojen höpinää, kun ne ei ole kuitenkaan koskaan ajaneet autoilla, eikä muutenkaan ymmärrä enää mistään mitään.

Täällä meillä muuten perjantai-iltana nuoriso veti kunnon ohituksen kurvissa keltaisilla viivoilla seurauksena yhden kuoleman ja kuuden - seitsemän loukkaantumisen. Nokkakolari, kolmen autoa ( ohittaja, vastaantulija ja ohitettava ) nippuun ja romua tolkuttomasti. Ohittaja-auton kuski pääsi enkelikuoroon. Onneksi ei tullut enempää kuolonuhreja varsinkaan syyttömistä.

Mihin oli niin pirunmoinen kiire, vai provosoiko edellä ajava rajoituksenmukaisella vauhdilla ohittamaan :?:

Onhan tuota itsekin parikymmpisenä auton kaatanut ja romuttanut oikein huolellisesti. Onneksi opetti kerralla, eikä vaaraa aiheutunut muille, kun olin yksin liikkeellä.
Ranne
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Loka 23, 2003 13:19
Paikkakunta: Eurajoki

Viesti Kirjoittaja Ranne »

^
Ööö, siis käsitinkö oikein että sun mielestä ei vanhassa autossa voi olla paljon tehoa? :?
vesapo

Viesti Kirjoittaja vesapo »

Ranne kirjoitti:^
Ööö, siis käsitinkö oikein että sun mielestä ei vanhassa autossa voi olla paljon tehoa? :?
Et käsittänyt. Tarkoitin, että järjestys ehkä voisi olla toinenkin. Kaksikymmentä vuotta vanhan auton alusta, jarrut, ohjaus saati kori eivät ole enää uuden veroiset. Niitä tuskin on rakennettu edes 350 hv tehoille muutenkaan. Taisi olla alunperin luokkaa 145 hv.

Koetin vain vihjaista, että alkaisit autosi rakentamisen ja kunnostuksen halvimmasta henkivakuutuksesta eli ohjauslaitteista ja hillitsimistä. Sen jälkeen, kun kori on tilkitty ja nuo mainitut hommat tehty, voi kutitella tehojakin, jos niitä katsot tarvitsevasi.

Onhan vanhoissa jenkeissäkin aivan sairaita tehoja mutta niiden ajo-ominaisuudet tai jarrut onkin sitten jo toinen tarina, eli lähinnä useimmissa tapauksissa liki vaaralliset.

Saabissa on eväitä rakentaa mitä vain mutta oman turvallisuutesi vuoksi suosittelen edelleen aloittamista noista hengelle tärkeämmistä osista. Teet sitten koneelle mitä teetkin, varmaan sekin kannattaa tehdä maltilla, ellet omista tosi lihavaa rahapussia :) Sielläkään eivät palikat ole enää uudenveroisia, joten konerikot ovat karu todellisuus varsin helposti.

Nimim. omat ja varastetut varat autoihin laittanut jo vuodesta -75 lähtien
Vastaa Viestiin