900 turbo -82

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Ranne
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Loka 23, 2003 13:19
Paikkakunta: Eurajoki

900 turbo -82

Viesti Kirjoittaja Ranne »

Tollanen peli olis kovasti tulollaan. Searchilla jo etin kait kaikki mahdolliset virijutut mutta tahtoo tietää lisää.

Siis konehan tollasessa on 2,0l 8v turbo? Ei cooleria? Ruisku k-jet?

Päteekö tuohon kaikki nämä APC-boxin modauskikat?

Miten porukka yleensä tuon boxin jälkeen on lähtenyt hakemaan lisää tehoja? Kuinka paljon sitä sitten jo on? :wink:

Eli kaikkea kivaa saa tuollaisesta kertoa!
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

No heti alkuun vähän jobin postia. Saattaa olla hyvinkin todennäköistä, ettei vm -82 turbossa edes ole APC-boxia. Tais tulla vasta -83 tai -84 vakiona turboihin mukaan...

-Ville
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

V.J.S kirjoitti:No heti alkuun vähän jobin postia. Saattaa olla hyvinkin todennäköistä, ettei vm -82 turbossa edes ole APC-boxia. Tais tulla vasta -83 tai -84 vakiona turboihin mukaan...

-Ville
Kyllä se on vm. 82, jolloin APC järjestelmä satkuun tuli. Yksikkö löytyy takapenkin alta.
vesapo

Viesti Kirjoittaja vesapo »

Yksi omalle hengelle tärkeämpi juttu kuin hankkia viripalikoita, olisi noinkin vanhassa autossa tarkistaa ja huoltaa kaikki ohjauksen, alustan ja jarrujen laitteet, ennemminkin kuin alkaa härnätä lisää tehoa. Mutta tietysti jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Sylinterikansi noissa on nokka-akselin lisäksi todella kehnoja esityksiä, itsellä on kansi työn alla paraikaa ja kunhan joskus ensikeväänä saan nostettua toisen koneen keulalle niin saadaan dynotuloksiakin.
Sikäli onnellisessa asemassa olen, että tuttavapiiriini kuuluu ralliautoihin moottoreita tekevä kaveri, ollut korvaamaton apu kannen modifioinnissa.

Mites olisi vaihtokauppa.. minä teen vetävän moottorin kun saan vastineeksi nipussa kestävän vaidelaatikon.. :wink:
Ranne
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Loka 23, 2003 13:19
Paikkakunta: Eurajoki

Viesti Kirjoittaja Ranne »

vesapo kirjoitti:Yksi omalle hengelle tärkeämpi juttu kuin hankkia viripalikoita, olisi noinkin vanhassa autossa tarkistaa ja huoltaa kaikki ohjauksen, alustan ja jarrujen laitteet, ennemminkin kuin alkaa härnätä lisää tehoa. Mutta tietysti jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee
Njoo, onhan se noinkin. Kori tuosta yksilöstä on kuulemma ihan mätä joten -saattaa- olla että joutuu vielä pellolle (olispahan tehokas peltoauto)... Tosin mun projektit lähtee aina täysin lapasesta joten ei sitä tiedä millainen sleepperi tuosta vielä syntyy. Nyt kun ei talveksi mitään suurta projektiakaan ole.

Nokan hiominenhan ei onneksi paljoa maksa mutta tuo kansi juttu on jo hiukan pahempi... Ketä noita kansia tekis ja mihin hintaan?

Dääm, ei kait nuo lootat mitään täysin susia ole? Yksi veto ja poks ja laatikko roskiin?
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Nokan hiominenhan ei onneksi paljoa maksa mutta tuo kansi juttu on jo hiukan pahempi... Ketä noita kansia tekis ja mihin hintaan?

Dääm, ei kait nuo lootat mitään täysin susia ole? Yksi veto ja poks ja laatikko roskiin?
Ensinnäkin kyllä tuolla kannellakin pitkästi yli 250 pollea ottaa helposti, joten siitä kannattaa miettiä tarvitseeko porttausta.

Lootat kestää kyllä melkein kaiken muun, paitsi rajuja 1->2 vetoja. Synkat niistä yleensä menee. Ehjässä laatikossa seuraavaksi lohkeaa laatikon kuori. Mutta silloin on jo paljon hevosia.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Aksu900 kirjoitti: Ensinnäkin kyllä tuolla kannellakin pitkästi yli 250 pollea ottaa helposti, joten siitä kannattaa miettiä tarvitseeko porttausta.

Lootat kestää kyllä melkein kaiken muun, paitsi rajuja 1->2 vetoja. Synkat niistä yleensä menee. Ehjässä laatikossa seuraavaksi lohkeaa laatikon kuori. Mutta silloin on jo paljon hevosia.
Tuolla kannella ei vakiona kyllä oteta sitä kahta ja puoltasataa ilman erikoisbensaa tai bensan lisäaineita, on meinaan senverta herkkä kone nakuttamaan johtuen ala-arvoisen surkeasta palotilasta joka on täynnä teräviä kantteja ja siten erittäin nakutusherkkä.

Joissakin kansiversioissa on lisäksi istukkarenkaat aivan kamalat möykyt, jotka pienentävät 3-4 milliä tehokasta virtausalaa, lisäksi imusarjan/kannen sovitus on yleensä tehtaalta lähtiessään aika kehno.. pahimmillaan puolen sentin porras imukanavassa kannen tasopinnan kohdalla.

Tai voidaanhan niitä tehoja jossain nähdäkkin.. meinaan pikkufirmojen dynoilla jotka haluavat myydä asiakkaalle hyvän mielen tehomittauksen yhteydessä. Tiedän ainakin kaksi pajaa joissa dynot näyttävät huomattavasti realistisempia tehoja, kun mainitsee ennen mittausta haluavansa realistiset tulokset eikä hyvää mieltä ja harhaluuloja..
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ranne kirjoitti: Nokan hiominenhan ei onneksi paljoa maksa mutta tuo kansi juttu on jo hiukan pahempi... Ketä noita kansia tekis ja mihin hintaan?

Dääm, ei kait nuo lootat mitään täysin susia ole? Yksi veto ja poks ja laatikko roskiin?
Nokan hiominenhan ei paljon maksa, mutta jos meinataan saada riittävä hiomisvara, niin loppuu säätöpaloista paksuudet kesken ja ainoa järkevä ratkaisu on hioa koko nokkapukkia matalammaksi. Yli millin nokkapukin työstöllä tulee kuitenkin ongelmaksi jakoketjut rällätys, jos ketju on yhtään venynyt alkuperäisestä mitastaan.

Itse meinasin rakentaa uusiksi jakoketjun kiristimen, joka sallii n.2 millin nokkapukin madalluksen ilman ongelmia.

Ei nuo laatikot nyt yleensä kerrasta-parista pamahda, mutta esim. minun käytöllä se on se 1-2 laatikkoa vuoteen karu totuus.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Tuolla kannella ei vakiona kyllä oteta sitä kahta ja puoltasataa ilman erikoisbensaa tai bensan lisäaineita, on meinaan senverta herkkä kone nakuttamaan johtuen ala-arvoisen surkeasta palotilasta joka on täynnä teräviä kantteja ja siten erittäin nakutusherkkä.
7.2:1 puristuksilla tuommoinen teho oli no problemo. Muuten samaa mieltä kannesta.
Ei nuo laatikot nyt yleensä kerrasta-parista pamahda, mutta esim. minun käytöllä se on se 1-2 laatikkoa vuoteen karu totuus.
Nojoo käytöstähän se on kiinni eikä tehoista. Kaveri särki tonnikuutosesta sierrasta 12 vaihdelaatikkoa reilussa vuodessa. Tai no puolet ajasta siellä oli kyllä huiman tehokas 2-litrainen ohc. (100hv)
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Aksu900 kirjoitti:
7.2:1 puristuksilla tuommoinen teho oli no problemo. Muuten samaa mieltä kannesta.

Nojoo käytöstähän se on kiinni eikä tehoista. Kaveri särki tonnikuutosesta sierrasta 12 vaihdelaatikkoa reilussa vuodessa. Tai no puolet ajasta siellä oli kyllä huiman tehokas 2-litrainen ohc. (100hv)
Totta puhut siitä 7.2 puristeisesta, mutta tässä olikin puhe 8.5 puristeisesta APC:llä olevasta koneesta.

Käytöstähän se onkin kiinni se laatikon kesto, en juuri sääli kulkinettani mutta en sensijaan kyllä ihan rikkomallakaan riko. Viimeisin laatikko kuoli laakeriviasta alkunsa saaneeseen vaurioon, edellinen kuorien halkeamiseen ja akselin vääntymiseen, sitä edellinen vuorostaan ensiovälityksen rämähtämiseen ja kuoren halkeamiseen.
Ranne
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Loka 23, 2003 13:19
Paikkakunta: Eurajoki

Viesti Kirjoittaja Ranne »

Jep jep...

Eli kotikonsteinkin saadaan jo "mukavasti" tehoa? APC-boksin modaus, imusarjan sovitus jne... Mites downpipe ja muu putkisto, onko tukkoista?

Niin, onko tuo K-jetillä?
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Totta puhut siitä 7.2 puristeisesta, mutta tässä olikin puhe 8.5 puristeisesta APC:llä olevasta koneesta.
Näin on. Tulee vaan krapuloissa näitä ajatuskatkoja.. Eli 8.5 puristeinen kaipaa tosiaan palotilan uudelleenmuotoilun isoja ahtoja haettaessa. Tosin kokemuksen mukaan aika pieni muotoilu antaa jo ison edun. Muistaakseni eräästä koneesta pyöristin vain hieman lähemmäksi puolipalloa ja terävät kulmat veke niin kesti jo kummasti enemmän ahtaa. Tosin samallahan puristuskin hieman laskee.
Eli kotikonsteinkin saadaan jo "mukavasti" tehoa? APC-boksin modaus, imusarjan sovitus jne... Mites downpipe ja muu putkisto, onko tukkoista?
Putkisto on ahdas. Lääkkeeksi ainakin äänenvaimentimien vaihto 2.5" läpivirtaaviin, esim. simons. Ja mieluusti tietenkin downpipe vaikkapa JT:n 3" "batteriböj" tai vastaava.

Ja koneessa on K-jet, joka onkin sitten luku erikseen viritettäessä.. ;)
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ranne kirjoitti:Jep jep...

Eli kotikonsteinkin saadaan jo "mukavasti" tehoa? APC-boksin modaus, imusarjan sovitus jne... Mites downpipe ja muu putkisto, onko tukkoista?

Niin, onko tuo K-jetillä?
Tuo on k-jetronicilla, johon ei tarvitse ihan pienillä tehonlisäyksillä(alle 200hv) tehdä muuta kuin huoltaa tarvittaessa(polttoainesuodatin, testata suuttimet ja polttoainepumpun tuotto).

Intercooleria suosittelen jo pienehköissäkin virityksissä asennettavaksi ja antaapa se itsessäänkin jo jonkun hevosen lisää. 80-luvun alun turbosaapeissa on pakoputken loppupää aika ohut, 2.5 tuumainen putki riittänee jo kuitenkin 200hv:n ylitykseen mainiosti.

Syttylaitteiden kunto ratkaisee aika paljon sikäli, että nakutustunnistinjärjestelmä tahtoo antaa vääriä hälytyksiä apc-boxille ja auto ei nosta paineita. Tuo vanhemman mallin apc-boksi ei ole niitä kaikkein parhaita modifioitavia, uudemmalla parempi lopputulos.

Hukkaporttia voi kiriä hieman peruspaineen nostamiseksi, mutta hulluttelua kannattaa välttää koska apc ei pysty suojaamaan konetta jos peruspainekkin on nakutusrajan yläpuolella.

Jos moottori käy täydellä kuormituksella laihalla seoksella ja on herkkä nakuttamaan, kuormitusrikastinta voi modifioida ohjauspainesäätimen keskimmäistä jousta muokkaamalla.. ovatpa jotkut käyttäneet kylmäkäynnistysventtiiliäkin vaihtelevin tuloksin kaasuläpälle asennettavan kytkimen avustuksella..
Ranne
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Loka 23, 2003 13:19
Paikkakunta: Eurajoki

Viesti Kirjoittaja Ranne »

Kiitoksia kiitoksia. Lauantaina hakemaan autoa, jota kovasti odotan. Ja sitten taas katsotaan mitä tehdään.
Vastaa Viestiin