99:ä ostamassa, (tuleva saabistiko?)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 796
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

99:ä ostamassa, (tuleva saabistiko?)

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Tervehdys saabisteille!

Tuollainen 99 2.0 (-84) olis kiikarissa, hyväkoriseksi mainostettu :!: vaikka museoprojekti. Mitä tuollaisesta kannattaa tutkia ostomielessä :?: Vaihteistosta en ole varma oliko 4 vai 5 speed, kumpiahan nuo yleensä on?

Kytkin juuttunut seisonnassa, osapuutteita ei käsittääkseni ole juuri ollenkaan. mahdollisesti kiinnostaisi joskus tulevaisuudessa turbotekniikan asennus / muutoskatsastus, sehän onnistunee tuonikäiseen kohtuullisen kivuttomasti (kun vaan saa tarvittavat osat haalittua kasaan). Mitään kiirettä projektilla ei ole, ja tuollaisessa autossa ei niin paljoa rahaa ole kiinni ettei se joutaisi odottelemaan... :wink:

Itsestä vähän, voorteilla tulee ajeltua ja pihasta löytyy niiden lisäksi pari ladaa. kaikenlaista tullut autojen kanssa rakenneltua joten tietotaitoa ja välineitä löytyy, aika ennemminkin meinaa olla toistaiseksi kortilla... :roll:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99:ä ostamassa, (tuleva saabistiko?)

Viesti Kirjoittaja jus »

Kaikki muu on helposti korjattavissa, mutta ruostetta kannattaa vältellä.

Tyypillisiä ruostekohtia:
  • ovien sisäpuoliset alareunat
  • ovien pintapelti alhaalla reunapokkausten kohdalla ja päädyt
  • edessä alatukivarren kiinnitykset / vetoakselin tunnelit
  • etuiskarin yläkiinnityksen vierus ja jousipoteron yläpää
  • etujalkatilassa moottorin alta tulevien pitkittäispalkkien liitoskohta lattiaan
  • tunkinkorvakkeet
  • takatukivarsien lattiakiinnityksen pohjaroiskeläppien seutu
  • kynnyskotelon etu- ja takapää
  • helmakotelo takaroiskeläpän takana
  • taka-akselin yläpuolinen pitkittäistukitangon (reaktiotanko) kiinnitys koriin
  • taka-iskarin yläkiinnityksen seutu
  • takapyöräkotelossa pitkittäisen iskarikiinnityspalkin etu- ja takapää
  • takakontin poikittainen pohjasauma
  • tuulilasin alareuna
  • hiekkapelti etupalkissa moottorin etukiinnityksen luona
  • jousilautanen etutukivarren päällä, tukivarret
  • jarrukilvet
  • taka-akselissa tukivarren kiinnityskorvakkeiden panta irtoaa, ripustus romahtaa
Niitä muita juttuja:
  • öljyvuoto virranjakajasta, bensapumpun tyvestä, öljypumpun kannesta, kampiakselin stefasta hihnapyörän takana ja vauhtipyörän takana, lohkon päätylevystä, ensiövedon akselilta kytkinkoppaan, öljyproppu pyöreänä ja jumissa
  • lämppärin hanan vivusto ruosteesta kankeana, säätimen nuppi kojetaulusta poikki
  • hanan termostaattielin toimimaton, ei anna lämpöä kunnolla
  • lämppärin kennon alla moskaa, jäähdytin vuotaa tai lamellit irti
  • etuistuimien penkinpohja revennyt ja penkki kuopalla
  • nopeusmittari kulunut ja näyttää liikaa, ei laske nollaan pysähtyessä, korjattavissa välyksen säädöllä
  • kytkimen pääsylinteri, työsylinteri, kytkin
  • kytkinpolkimen varressa pääsylinterin työntötangon tapin reikä kulunut, pitkä tyhjä liike polkimen liikeradassa, irrottaa huonosti
  • kytkinpääsylinterin sisältä jousi poikki, palauttaa huonosti
  • kytkinpääsylinterin tiivisteet vuotaa, pyrkii liikkeelle kytkin pohjassa vaihde päällä
  • kytkinletku sisältä muusina, sylinterit täynnä kumimoskaa, ilmautuu huonosti
  • pakki pomppaa pois päältä peruuttaessa, kakkosen synkronointi loppu
  • vaihteensiirtotangon kuminivel rintapellin kohdalla antautunut
  • vaihdekepin stopparitappi väärässä säädössä, 5-vaihde ei löydy helposti kun menee ohi
  • sisemmän vetonivelen malja kulunut kuopalle, ravistaa vedättäessä
  • kampiakselin hihnapyörän kumivulkanointi rapistunut, pyörän ulkokehä sutii tai vippaa
  • laturin tukitangon alapään kumipusla sökö, kolisee metalli metallia vasten. Laturin jalan puslat koppurat, laturi vinossa ja hihna vinkuu
  • etujarrusatulat jumissa tai väljät, peruuttaessa jarruttaessa klonks
  • etuovien saranatapit pyörii oven mukana, saranat väljät ja ovi roikkuu
  • tuulilasinpyyhkijän akseliholkit ruosteessa verkkainen / nirskuva pyyhintä
  • ajovalopyyhinmoottori jumissa = ei pyyhi tai kosketushäiriötä asentokytkimessä = pysähtyy mihin sattuu
  • lämmityslaitteen puhallinmoottorin laakerit väljät, ääntää
  • ohjausvaihteen oikeanpuoleinen päätyholkki väljä, raidetanko liikkuu putken sisällä raidaalisesti, outoa klappia, tunnusteltavissa haitarikumin läpi
  • vilkun viiksi kulunut, vilkku oikealle ei pysy päällä, helppo korjata aukaisemalla viiksi ja viilaamalla urat uudestaan syvemmäksi
Lisäksi normaalit pallonivel/vetonivel/jarruletku&putki/pakoputki/termostaattijutut.

Tuolla jotain kuvitusta yllämainittuihin:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album/
http://s192.photobucket.com/albums/z211 ... usmittari/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 796
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: 99:ä ostamassa, (tuleva saabistiko?)

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Kiitokset noista, nuo etutukivarsien ja runkopalkkien ruostumiset kannattaakin katsella tarkkaan. Ainahan pohjaan jonkun lapun hitsaa mutta aisojen lahoamiseen häviää korin jäykkyys hyvin pian.

Tekniset pikkuviat eivät paljon pelota, pitää vaan katsella varusteet ja osapuutteet tarkkaan, tiedossa kyllä on yksi aika täydellinen varaosa-auto josta pitäisi löytyä yhtä ja toista pisteosaa...

Mitenkäs tuo mahdollinen turbotushomma tulevaisuudessa, olenko ymmärtänyt oikein että tuon ikäisessä alusta + jarrut vastaa lähes täysin turboa (iskareita lukuunottamatta) :?: Ysisatasesta käy ilmeisesti vanhempi (8-venttiilinen) tekniikka suoraan?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99:ä ostamassa, (tuleva saabistiko?)

Viesti Kirjoittaja jus »

pvdriver kirjoitti:Ysisatasesta käy ilmeisesti vanhempi (8-venttiilinen) tekniikka suoraan?
Juu, paitsi ruiskumallin bensatankki ei satkusta sovi suoraan 99:iin. Ja vaihteiston etukiinnike pitää vaihtaa 99-malliseksi. Muuten menee sähkötöillä, letku- ja pakoputkijumpalla.

Tuolla kuvasarja kaasari-99:n muutoksesta ruiskuksi imusarja vaihtamalla: http://www.jus.liitin.net/99KJet/

Turbottaminen koko koneen ja vaihteiston vaihtamalla ei tankin suunnasta katsottuna eroa projektina. Kannattaa silti miettiä onko se K-jetti paras ruisku.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99:ä ostamassa, (tuleva saabistiko?)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ite tein aikanaan 99 combin ajokelpoiseksi suurelta osin "perse-edellä puuhun" edeten. Projektikertomus löytyy projektit osiosta. 900 t8 tekniikkaa en ite enää menisi laittamaan 99:iin. Se k-jet ruisku on suorastaan painajainen pahimmillaan kun rupeaa temppuilemaan. Lisäksi kunnostamatonta konetta ei kannata laittaa projektiautoon. Omassakin koneessa oli vaikka mitä mokia piilossa edellisten omistajien jäljiltä. Esim mainittakoon jakoketjun laahain poikki ja kaasutinmoottorin sylinterikansi, jossa on kuristetut imukanavat. Semmosta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 99:ä ostamassa, (tuleva saabistiko?)

Viesti Kirjoittaja lucaf »

moi! molempia 4 ja 5-vaihteisia on liikenteessä, 5-vaihteisissa kierroslukumittari, 4-vaihteisissa pelkästään iso kello mittaristossa. tarkista myös onko kärjetön sytytys, se pitäisi nimittäin olla viimeisen vuosimallin ysiyseissä.
Viimeksi muokannut lucaf, Ke Syys 26, 2012 19:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1914
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: 99:ä ostamassa, (tuleva saabistiko?)

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Miltäs kuulostas 99-avo rojekti? Olisi tiedossa serkulla enepi laittoa vaativa papereille hyväksytty vahvistettu kori, joka tarvii kaiken.. myös sen kattoverhoilun, mekanismi tais olla jossai nurkassa. En tiedä, vois ite ehkä hommata sen.. vois soitella ja kysellä vieläkö se on tallessa. :)
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99:ä ostamassa, (tuleva saabistiko?)

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

näitä 99 avo projekteja tuntuu olevan joka niemes ja notkelmas hih..

mie ostin omani 25euroon..kiitos kaupoista sinne ...tampereen suuntaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Nacke
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Syys 28, 2012 14:56
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: 99:ä ostamassa, (tuleva saabistiko?)

Viesti Kirjoittaja Nacke »

Moi!
Itse en paljoa aikaillut/tutkinut, kun hain pois puoli-ilmaiseksi 4-ovisen ja odottelemassa on 2-ovinen tuplaysi (joka lahjoituksena sukulaiselta).
On oikein pakko alkaa tutkimaan tuota "jus":n lähettämää listaa (kiitos tuosta) omasta projektista/projekteista, koska aioin aloittaa "pikku" projektin ja palauttaa tuplaysin (tai 2kpl) takaisin ihmisten ilmoille. Toinen ajettu 201tkm ja toinen (joka vielä noutamatta kotiin) 160tkm.
Löysin 99 turbo inca -vanteetkin, jotka vaativat "pikkuisen" ehostusta talven aikana ja takaikkunaritilänkin..... onpahan sitten ainakin valmiina, vaikkei näistä kahdesta olisi muuta kuin pihakoristeeksi tai paaliin..... tarkoitus kuitenkin saada jossain vaiheessa 99 alle. On kuitenkin sen verran nostalgisia ja tunteita herättäviä vehkeitä näihin nykyhärpättimiin verrattuna.
Saa nähdä, onko kummastakaan muuta kuin elintenluovuttajaksi 8O
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99:ä ostamassa, (tuleva saabistiko?)

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei tuo minun autoni mikään projekti ole, ajoauto jota on matkan varrella saanut korjata vähän sieltä täältä. Nyt tosin oli puoli vuotta seisonnassa, maanantaina otin liikenteeseen, keskiviikkona vaihdoin vetoakselin suojakumin ja laakeriäänen takia etunavan. Eilen jälleen hyväksytty katsastuksessa huomautuksitta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin