Laturintuen kumipuslien vaihto.
Laturintuen kumipuslien vaihto.
Laturin tuen kumipuslat on väljät ja pitäisi vaihtaa,heiluu uhkaavasti
laturi moottorin ollessa käynnissä ja hihnakin vinkuu huolimatta kiristyksestä.
(H-moottori 82--84 laturin tuen kumihela. . . . 18-3023 3.70 ???)
Motonetistä ostin puslat mutta huomasin,että sisäreiän halkaisija on niissä 10mm ja itse laturissa reiän halkaisija on 8mm eli kysymys kuuluu poraanko laturissa olevan reiän isommaksi ja vaihdan kiinnityspultin isompaan(=10mm) vai saako noita puslia myös pienemmällä halkaisijalla merkkiliikkeestä kenties vanhoissa puslissa reiänhalkaisija oli 8mm.
Toisaalta niiden puslien sisään vois laittaa jonkinlaiset sovite
holkit. Onkos kukaan vaihtanut noita puslia itse ja törmännyt samaan
ongelmaan
Toivottavasti selitin asian oikein Auto on Saab 99.
laturi moottorin ollessa käynnissä ja hihnakin vinkuu huolimatta kiristyksestä.
(H-moottori 82--84 laturin tuen kumihela. . . . 18-3023 3.70 ???)
Motonetistä ostin puslat mutta huomasin,että sisäreiän halkaisija on niissä 10mm ja itse laturissa reiän halkaisija on 8mm eli kysymys kuuluu poraanko laturissa olevan reiän isommaksi ja vaihdan kiinnityspultin isompaan(=10mm) vai saako noita puslia myös pienemmällä halkaisijalla merkkiliikkeestä kenties vanhoissa puslissa reiänhalkaisija oli 8mm.
Toisaalta niiden puslien sisään vois laittaa jonkinlaiset sovite
holkit. Onkos kukaan vaihtanut noita puslia itse ja törmännyt samaan
ongelmaan
Toivottavasti selitin asian oikein Auto on Saab 99.
Re: Laturintuen kumipuslien vaihto.
Oli minullakin jotakin epäyhteensopivuutta. Motonetin puslat eivät sopineet laturin jalkaan ja merkkiliikkeestä sai jostain syystä vain sellaisia puslia, jotka eivät sopineet pitkään laturinkiinnityspulttiin. Meni siis pultti ja puslat uusiksi merkkiliikkeen osahinnoin. Aikaa on kulunut useampi vuosi, joten muistikuvat loppuratkaisusta eivät ole ihan tarkat.ttauriai kirjoitti:Onkos kukaan vaihtanut noita puslia itse ja törmännyt samaan ongelmaan
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Yksi mistä löytyy, niin Bosch-liikkeet. Sieltä löyty mm. virranjakajaan uudet puslat.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7555
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Katsoppas ettei se jalan reikä ole syöpynyt sivuttaissuunassa.
Omassa vanhassa satkussa eivät auttaneet uudet kumipuslat vaan jouduin
suurentamaan jalan reikää ja tekemään uuden metalliholkin kumipuslalle.
Ehkäpä käynti romiksella olisi paikallaan, meinaan että hakisi sieltä
kehityskelpoisen jalan.
Omassa vanhassa satkussa eivät auttaneet uudet kumipuslat vaan jouduin
suurentamaan jalan reikää ja tekemään uuden metalliholkin kumipuslalle.
Ehkäpä käynti romiksella olisi paikallaan, meinaan että hakisi sieltä
kehityskelpoisen jalan.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
tuntuis aika oudolta jos merkkiliikekin sekoilee, sillä noi mestathan on kait olleet ainakin H- koneissa aina samat, ellei sit B-- koneessa....Motonetistä ostin puslat mutta huomasin,että sisäreiän halkaisija on niissä 10mm ja itse laturissa reiän halkaisija on 8mm eli kysymys kuuluu poraanko laturissa olevan reiän isommaksi ja vaihdan kiinnityspultin isompaan(=10mm) vai saako noita puslia myös pienemmällä halkaisijalla merkkiliikkeestä kenties vanhoissa puslissa reiänhalkaisija oli 8mm.
mutta katso ny ainakin ettei kyseessä ole sen tukitangon alapään kumit, sillä ne ovat eri koodilla EPC: ssä.
ja kumit menee sit kylmänä pakasteesta paremmin reikiin, jos tiukkaa.
niin ja noinkin vanha niin katso ny etukäteen vipattaako se alin kiilahihnapyörä, meinaan sen kumirengas tuppaa porsimaan kans ja se syö kiilahihnaa ja sit huutaa.....
Motonetista ei taida saada niitä tukitangon puslia, vain niitä laturin jalan puslia. Mulla meinaan kävi just niin, että ostin merkkiliikkeestä ne tukitangon puslat erehdyksessä. Tulipahan kaikki vaihdettua ja kestää varmasti sen toiset 16 vuotta .
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Itse laturissa olevat pultin reiät ovat jo alunperinkin mielestäni liian väljät. Vaikka siis vaihdoin jalkaan ja tukitankoon uudet puslat, niin silti laturi heilui. Avarsin sitten laturin rungossa olevat reiät ja laitoin niihin metallipuslat. Tuli jämäkkä.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
juuri näin, sillä erotuksella että laturin jalan puslatkin ovat täysin väärää kokoluokkaa, kuten yllä todettiin. pultin aukko on paksumpi, ja koko puslakin on niin paksu ettei mahdu paikallensa.G-mies kirjoitti:Motonetista ei taida saada niitä tukitangon puslia, vain niitä laturin jalan puslia.
Matti
no, toivottavasti tämä on vanhentunutta tietoa, käyttämäni puslat ostin motonetista jo 3 vuotta sitten ja vasta nyt yritin niitä hyödyntää, turhaan.
paikallisesta merkkihuollostakaan en muuten saanut 99:n laturin tukitangon puslia, vain 90 malliin oli tarjolla, ne ovat hieman isompia (tuki/säätötanko muuttui siinä mallissa)
ohessa kuvia ja tarinaa tämän päivän laturisulkeisista tihkusateessa
http://tinyurl.com/ypnm74
kummastusta aiheutti, että 99:n laturissa on olemassa kahta erilaista hihnapyörää, kauluksella ja ilman (viimeinen kuva).
toinen kierros on kesken, tulin tietokoneelta hakemaan motivaatiota. yksi huomio: sököllä laturilla latausjännite nipin napin 12. vaihtolaturilla 13.0. varaosaliikkeessä sanoivat että 13 on ihan passeli latausjännite, kun kävin ostamassa varmuudeksi uuden jännitteensäätimen. noh, kohta menen katsomaan että mikä se latausjännite on uudella säätimellä.
edit: uudella jännitteensäätimellä latausjännite 13.6V
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
niinpä niin
jo 10 v sitten jouduin niitä puslia laittaessa artavaan 20 metrisellä aarporalla pientä reikää isomaksi ja puslittamaan ne uusille puslille sopiviksi.
tuskin ne tässä ajan saatossa olisi tiukentuneetkaan
on töitä joita aarporikaan ei voi oikoa....
tuskin ne tässä ajan saatossa olisi tiukentuneetkaan
on töitä joita aarporikaan ei voi oikoa....
Mie tossa risteytin noita laturin jalkoja ja puslia, kun rakensin 99cc:n konetta. Sieltä tosiaan löytyy 8mm ja 10mm reikää. Laitoin 90:n laturin korvakon (alunperin 8mm reijillä olevat puslat) ja uudemman laturin (10mm reiät) ja 10mm reijillä olevat puslat samaan pakettiin.Tuossa 8mm versiossa oli myöskin puslan ulkohalkaisija pienempi, joten jouduin ohentamaan niitä 10mm reiällä olevia puslia, jotta sain ne väkisin survottua tohon korvakkoon. Tottahan tuosta tuli timakka paketti, kun kovettunut käytetty pusla piti ohentaa ja väkisin survoa siihen laturin korvakkoon. .
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tämä jäi edelleen kaivelemaan mieltäni. yksi selitys olisi se, että laturi onkin ollut satkun laturi yhden hihnan pyörällä. luulin että satkussa on laturissa aina kahdelle hihnalle pyörä.lucaf kirjoitti: kummastusta aiheutti, että 99:n laturissa on olemassa kahta erilaista hihnapyörää, kauluksella ja ilman (viimeinen kuva).
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)